Loading...
dk

Sidespejl, Reparation/afmontering | Tesla Forum

krumling
krumling Feb 28 '16
Goddag alle.

Jeg har fået et problem med mine sidespejle. Opdagede for en uges tid siden, mens jeg kørte, mit højre sidespejl var foldet ind. 

Folder jeg sidespejlende ind og ud, kører den venstre side fint men den højre er ikke helt med. 

Som den udprægede handyman jeg er, og min uudslukkelige nysgerrighed, ønsker jeg selvfølgelig at pille ved det selv. Jeg ser de to skruer, den ene maskin, den anden selvskærende, og har skruet dem ud, tænkte måske sidespejlet kunne "slides" ud efter udskruning, men nope. 

Er der er nogen herinde som har ekspertisen at skille sidespejlet ad? 

..eller har en værkstedsmanual eller lign.?  

/Kenneth

DavidS90D
DavidS90D Feb 28 '16
Er din bil ældre end 4 år ??

Fik skiftet hele spejlet i venstre side pga. periodisk fejl med autofold.

SC sagde det kunne være en skade fra transport af bilen, altså vold mod mekanikken.

TwoChops
TwoChops Feb 28 '16
Har tid til at få skiftet mit højre spejl, som periodisk (læs næsten altid) kun folder delvist ud. Fik fejlen efter installation af første version 7.0. Fejlen persisterer dog nu efter flere SW opdateringer.
krumling
krumling Feb 28 '16
Bilen er fra sidste år, 85D. 

Jeg tænker det er mekanisk, den er en del løsere end i venstre side.

Nogle erfaringer med at skille den ad selv?   

DavidS90D
DavidS90D Feb 28 '16
"Er din bil ældre end 4 år ??"..... Det var retorisk. Jeg er naturligvis klar over bilen ikke er så gammel.

Men tænkte du kørte forbi SC og fik det ordnet. 

Evt. skader ved påvist eget forsøg på at udbedre fejlen gætter jeg på bliver afvist senere....

Niels
Niels Feb 29 '16
ikke at det er det som er sket, men har du tjekket om der er spor i lak eller andet som kan sige noget om, om sidespejlet kan være blevet påkørt ?
krumling
krumling Mar 1 '16
Der er ingen mærker, men det er for så vidt ligegyldigt, det eneste jeg spurgte om var om der nogen der har prøvet at skille spejlet ad.

..men det er ok, jeg kører til servicecenter, det er bare svært når man er vant til et lave (næsten) alt selv.  

Genild
Genild Mar 1 '16
Krumling: Nu ved jeg at han på glimrende vis selv plejer at kunne informere om de tiltag han hygger sig med i de mørke timer, men Frederik har tidligere vist fotodokumentation på dette skønne forum for Teslaentusiaster, for sin gøren og laden også omkring spejlene.

Da han frygtløst gav sig i kast med at pakke hele sin Tesla ind, havde han adskildt de to spejle. Om spejlene stadig virker efter at han pakkede det hele ind i folie ved jeg objektivt ikke, men det vil da være nærliggende at spørge ham.

De bedste hilsner fra en, der er for doven til at lave alle de tossestreger Frederik hitter på.
FrederikC
FrederikC Mar 1 '16
Krumlig, du kan godt selv skille spejlet. Det er ikke så svært igen. Du skal dog være obs på at spejl kapslen holdes af nogle små plastik clips der nemt knækker, gør de det skal du have ny kapsel.

Genild, Længe siden ;) Min spejle virker skam endnu, de har været af flere gange siden ;)

Forummets indlæg er redigeret af FrederikC Mar 1 '16
krumling
krumling Mar 2 '16
FrederikC: Hvor er det godt du laver tossestreger :-) 

Hvordan gør jeg helt præcist? .. skal spejlkapslens sider presses ud? ..eller og hvad holder de to skruer egentlig på? 

(..det kunne være helt uhyrlig sejt hvis du kunne tage et billede, et billede siger ofte mere end tusind ord :-)

Grunden til at jeg spørger så meget før jeg bare explorer løs, er at jeg fornemmer det er skrøbeligt, og at jeg måske kommer til at brække for meget til den ene eller anden side. 

På forhånd tak :-)    

FrederikC
FrederikC Mar 2 '16
Jeg kan desværre ikke lige finde et billede, men jeg vil godt forsøge at forklare.

Selve spejlet skal trækkes af, dvs. du tager fat om spejlet og trækker det bagud.

Når spejlet er af kan du se styringen, den skal skrues af.

Når den er af kan du igennem nogle huller se de plast låse som holder spejlet, de skal vippes og de er pænt skrøbelige.

Det sværeste af tingene er at få selve spejlet af og få løsnet kapslen uden at knække tapperne.

krumling
krumling Mar 4 '16
Jeg takker mange gange. 

Skal nok komme med respons på hvordan det gik, når det er overstået :-)

/Kenneth