Loading...
dk

Kun 68 kwh til rådighed på P90D | Tesla Forum

Raymond
Raymond Feb 29 '16
SuneH: Når først batteri er opvarmet, så bruger den næsten ingen strøm på kabinevarmen, for nu så skal batteriet køles og den varme bruges til kabinevarme.
SQLCPH
SQLCPH Feb 29 '16
Havde batteriet samme temperatur ved begge starter? Eller er de to tests iført i forlængelse af hinanden? Varmelegemet omkring batteriet tager også energi, er det medregnet?
runeh
runeh Feb 29 '16
Ja, batteriets varmelegemes strømforbrug medregnet også i forbruget. 

Og hvor fra har du, at spildvarme fra batteriet går til kabinen? Det har jeg aldrig hørt før. 

Tror ikke de 2 systemer har noget med hinanden at gøre. Et lukket system til batteri, der køler/varmer efter behov og et lukket system til kabinen. 

Frank
Frank Feb 29 '16

Det var en fornøjelse og mine bremseskiver blev da også tiltrængt rene:)

Sune jeg forstår godt din konklusion og indser at der her ikke er let at forklare.

Et sidste forsøg:)

Jeg brugte 37km typical på begge ture.

Hvis vi antager at min dyt har 76kwh til kørsel og en 90% opladning giver mig 375km så giver 37km typical (76kwh*0,9=68,4kwh/375km*37km=) 6.7kwh

Så jeg burde ha brugt noget der svarer til 6.7kwh på tur 1 og 2. Altså har tur 1 ikke kun brugt 5,4kwh men nærmere 7,1kwh ligesom tur 2 da den jo brugte energi svarende til 37km typical.

Da den kun viser 5,4kwh får det mig til at tro at den kun registrere kørsel og ikke varme.

Den overstående forskel som du belyser Sune 327 vs 237 kan være kørestil pga. trafik.

Frank
Frank Feb 29 '16

@SQLCPH det er i forlængelse af hinanden og tur 1 blev kørt med range mode=OFF mens tur 2 blev kørt med ON. Det gjorde jeg for at tur 1 skulle ha al det varme den kunne trække og tur 2 var alt slukket også batterivarme formoder jeg.

Kristian70k
Kristian70k Feb 29 '16
68 er vist meget normalt i disse dage.. vil sige det er max af hvad jeg har til rådighed på en dage fra 100 til 0% P85 :) 
runeh
runeh Feb 29 '16
Frank det lyder som en helt mærkelig måde at regne på hvor du laver en masse omregninger. Sunes måde er den korrekte til at vise energiforbruget. Du har brugt 50% mere energi per km kørsel på første tur. 

Men det er helt tosset at sidde og diskutere, når de gamle garvede ejere har konstateret sandheden for længe siden. . For det er helt sikkert og vist at den registrerer varme osv også. Kører jeg en dag 2,6 km til svigerforældrene (skræmmende kort afstand, jeg ved det) i range mode, med varmen slukket, bruger jeg 0,6 kWh. Range mode off og varme på, bruger den over 1 kWh. Alt andet holdes på samme måde. Fart, acceleration, udetemp, bilen kold osv. 

Det er en kort afstand, men giver det samme resultat hver gang jeg prøver. 

Samme på en kørsel 20 km frem og 20 km tilbage, til og fra arbejde. Her er det noget vanskeligere at holde forhold konstante, som acceleration og fart. Men det er nogenlunde. Det er forskellen i forbruget med/uden varme en vinterdag, med ca. 0 grader udenfor, Ca. 250 wh/km til 170 wh/km. Eller 5 kWh i forhold til 3,4 kWh. 

Det er helt sikkert de første 5-10 km den store forskel ses. Derefter er det noget mindre. 

PEB
PEB Mar 1 '16

Citat fra runeh Ja, batteriets varmelegemes strømforbrug medregnet også i forbruget. 

Og hvor fra har du, at spildvarme fra batteriet går til kabinen? Det har jeg aldrig hørt før. 

Tror ikke de 2 systemer har noget med hinanden at gøre. Et lukket system til batteri, der køler/varmer efter behov og et lukket system til kabinen. 

På dette billede mener jeg, at det er ret tydeligt at de to systemer er forbundet med hinanden via ventiler.

KimT
KimT Mar 1 '16
Der sidder en varmepunpe i bilen som begynder at tage over fra "brødristeren" når motoren begynder at larve varme. Så jo - overskudsvarmen bruges
DavidS90D
DavidS90D Mar 1 '16
Nej.

Der er 3 systemer som virker på hver deres måde. Og det er faktisk lidt svært at forklare.

Batteriopvarming (vand) er udelukkende med en HV vandvarmer med cirkulationspumpe.

Batterikøling (vand) er enten fra luftkølede kølere i fronten eller fra en chiller.

Chilleren er en varmeveksler kombineret med AC kølekompressoren.

DU og lader(e) køles også med vand og kan tilmed hjælpe med opvarmning af batteriet.

Kabinen opvarmes kun med luft (!) fra et elektrisk HV varmelegeme (brødrister).

Kabinen køles kun med AC kompressoren, den samme der bruges til chilleren.

Der er ikke varmepumpe til opvarmning af kabinen som Leaf eller e-Golf.

Evt. spildvarme fra DU kan ikke opvarme kabinen, kun batteriet. 

TorbenS
TorbenS Mar 1 '16
God forklaring. Hvad betyder forkortelserne: HV og DU ? 
DavidS90D
DavidS90D Mar 1 '16
Det bliver lidt OT (Off Topic) nu. Er der en forumgruppe kun med teknik (Hardware) ?

HV = High Voltage - altså spænding direkte fra hovedbatteriet.

DU = Drive Unit

Raymond
Raymond Mar 1 '16

DavidS90D: Kan vi få links for dette?

Ifølge deres patent, så genbruges varmen fra batteriet i opvarmingen af batteriet.

http://www.hybridcars.com/improving-an-evs-cabin-heating-system/

As you drive the car, the drive train will naturally heat up. Once that happens, Model S uses the drive train coolant to help heat the cabin. Essentially it takes waste heat from the motor and inverter and uses that to heat the cabin. This makes a huge difference to the power consumption – a fully warmed-up car will only need 1-2 kW to keep the cabin warm even in extreme cold conditions.

Jeg savner egentlig også en fornuftig begrundelse for at undlade at genbruge varmen fra batteriet.

Frank
Frank Mar 1 '16

@runeh jeg prøver at forklare mine observationer og at jeg kan se at ikke alt bliver talt med i total energy i min dyt. Det er ikke fordi jeg ikke tror på hvad de siger jeg kan bare ikke genkede det billede de beskriver. Når det så er sagt synes jeg personligt at det giver mest mening at alt bliver talt med som de siger, men det gør det bare ikke hos mig.

På min tur til Vejle her til morgen har jeg taget 2 billeder på næsten samme tid. Her fremgår det at noget er helt galt med "energi måleren". Jeg trykkede på reset B efter 100m så current trip, since last charge og trip B skulle alle gerne vise det samme men det gør de ikk. Jeg gætter på en software bug(på 85D) hvilket måske forklarer at mine billeder fra i går ikke kan bruges.

DavidS90D
DavidS90D Mar 1 '16
@Raymond - Jeg har startet en ny tråd med kølesystemet.

"..genbruges varmen fra batteriet i opvarmingen af batteriet"...  hmm den forstod jeg ikke ?

http://teslaforum.dk/forum/topic/3730?page=1#post-60048

Forummets indlæg er redigeret af DavidS90D Mar 1 '16
Raymond
Raymond Mar 1 '16
DavidS90D: "..genbruges varmen fra batteriet i opvarmingen af batteriet"...  hmm den forstod jeg ikke ?, det forstår jeg da godt, der skal jo stå kabine "...i opvarmingen af kabinen"
griffel
griffel Mar 1 '16
@Frank

Sådan viser min også - nogen gange. Men ikke altid. Jeg har ikke kunnet se noget mønster endnu.

Hvis jeg kører hjemme fra efter ladning om natten bør de to jo vise det samme hele vejen på arbejde (70 km). Det gør de ikke altid.  

Sider: « 1 2