Loading...
dk

Århus - København retur uden opladning? | Tesla Forum

Clubman
Clubman Feb 29 '16
Kan det lade sig gøre at køre fra Tilst (SuC) til København C og retur uden ladning (via Mols-linien)?

Kører i en P85 - fuldt ladet til 100% siger den 376KM, men turen vil i givet fald skulle foregå i det nuværende klima (dvs temperatur omkring 0 grader).

Jeg er bekymret for at det - pga den lave temperatur - kan blive snert (og da man jo ofte skal give lidt pedal for at nå færgen, er jeg noget i tvivl). Nogen der har gjort under de givne forhold?
RobertJ
RobertJ Feb 29 '16
Det du taler om er 2x 120km, med stor del landevej. Jeg ville ikke blinke et øjeblik og køre turen med 90% hjemmefra. 100% kun hvis jeg havde mulighed/tid men ikke fra en SuC. Ville dog vælge at køre med Range mode on, så du ikke mister procenter på hjemvejen. 

 -R

TwoChops
TwoChops Feb 29 '16
Det burde bestemt kunne nås. Man kan sommetider, hvis man spørger pænt, låne et 32A stik på færgen (kræver 32A til 16A adapter). Det vil give lidt ekstra. Mht til ekstra pedal, så ville jeg nok i en strømpresset situation vælge at køre 10 minutter før ;-)
Kiefer
Kiefer Feb 29 '16
Har jeg gjort et utal af gange, flere gange ved kun at starte ud med 90% på batteriet. Min tur har så ikke heddet Tilst <-> København men Tinning (nord for Hinnerup <-> København.


Hvis det går helt galt for dig kan du lade på færgen i de 5 kvarter turen varer, så får du lige en 15-16kWh på bilen under turen, rigeligt til at nå til Tilst fra færgen. Men det burde ikke være nødvendigt.


Twochops: Der sidder en Clever 22KW lader på færgen, de har endda type2 kabel i den også, så du ikke behøver bruge dit eget.


/Martin

Forummets indlæg er redigeret af Kiefer Feb 29 '16
Clubman
Clubman Feb 29 '16
Ok, tak for input - har blot ikke erfaring med at køre langt, når det er koldt. Bor i Skanderborg så overvejer ud fra jeres i put at lade til 100% hjemmefra og så hoppe Tilst over og tage den på hjemvejen. Har prøvet turen en gang før i 12-14 grader og der nåede jeg hjem til Skanderborg med ca 10 km.... Derfor min bekymring.
TwoChops
TwoChops Feb 29 '16
@Kiefer, tak for update. Har ikke selv ladet på færge siden juni '14.
Kiefer
Kiefer Feb 29 '16
clubman: Hvis du evt. vil lade på færgen skal du være opmærksom på at opladningen kun er på det område hvor man skal betale for en Blue class billet. 


TwoChops: Det er også ret nyt, det kom i løbet af 2015. Fungerer fint, eneste problem er at man kommer ud blandt de sidste fra færgen.


/Martin

Henrik1968
Henrik1968 Mar 3 '16

@Clubman: Det burde ikke være et problem. Jeg kører også en P85 (2013 model) med fuld ladning på 379km. Jeg var et smut i Sverige i forgårs (1-2C, tørt, vindstille) og der kunne jeg have kørt 340km før batteriet var tømt.

Jeg har aldrig afprøvet grænsen under 0 på batteriet :-)

PeterE
PeterE Mar 3 '16
Det kan ikke anbefales at nå ned på 0% uden en god plan B, det er stærkt angstprovokerende at kigge på 2,2 tons jern/aluminium uden at vide hvordan man kommer videre... :)
Ibu
Ibu Mar 6 '16
Vi har lige været en tur i Sverige med en S85D, tanket til 412km, vi har kørt 250km og kom hjem med 10 km i tanken. Vi brugte autopilot det meste af vejen, kørte mest motorvej og max. 130 km/t. Det regnede og var ca. 0C. Kan det være rigtigt? 
T3S7A
T3S7A Mar 6 '16
Ja
Thor
Thor Mar 6 '16
@Ibu


Regn er en dræber for distancen. Eller regn kombineret med vind.


Jeg kører normalt hjem fra Køge med ca 230w/km i snit på motorvejen. Men forleden i regnvejr, og kraftig modvind, var forbruget helt oppe på 280-290 det meste af turen. Og jeg kører ca 115-120km/t.

Twinauto
Twinauto Mar 6 '16
Motorvej, op til 130 og nul grader er vist ikke en ynglingskombi for Tesla, havde I kørt max 110-120 havde og lidt landevej, havde det vel været over 300 ægte km
SuneH
SuneH Mar 6 '16
No offence, men "tanket til 412 km" giver ikke meget mening. Heller ikke i en ICE. Der er jo ingen der siger "jeg har hældt 600 km på bilen" nej, de siger "jeg har hældt 50 liter diesel på bilen".
Pointen er, at du har X kWh på batteriet, og hvor langt du kører på dem, afhænger af fart, regn, vind, kabinevarme mm.
Jeg kører rutinemæssigt under 200 wh/km hvis jeg kører landevej og sparer på varmen. I dag gad jeg ikke køre sparekørsel til Kbh og sparede ikke på varmen. Der var forbruget 240 wh/km, dvs 40% højere.
Ligesom i en ICE, kan du køre alt fra 14 km/l til 20 km/l, det er noget man selv styrer via kørestil, fart mm.
Din bil fejler ikke noget.
Thor
Thor Mar 6 '16

For at være helt korrekt, så hedder det hverken diesel eller benzin, men brændstof. Hvis vi skal være i de helt rigtige termer.


Men det er vidst flueknepperi, og mindre relevant, hvad vi kalder det, når vi lader / fylder / smider / strøm på bilen.


Jeg har sågar selv flere ganget sagt "tanket" omkring vores Model S. Man skal jo ind i nogen nye rutiner med en ny bil.


Men ingen tvivl om, at en Tesla ikke er glad for regn og 130km/t på en motorvej. Man bliver pludselig meget mere bevidst om ens forbrug i en Tesla. Jeg er i hvert fald blevet det.

Forummets indlæg er redigeret af Thor Mar 6 '16
Twinauto
Twinauto Mar 6 '16
Nej nu må "vi" sgu lige styre os - så nørdet behøver man altså ikke være for at køre "radiobil". Hvis der er nogen som ikke kan forholde sig til ordet "tanket", så er vi alle for langt ude.

SuneH, skal vi nu endelig forholde os til fakta, så er dit forbrug ikke steget med 40% - jeg synes selv du skal have lov til at regne dit merforbrug om;-)
SuneH
SuneH Mar 6 '16
Ha, du har ret, det er 20%.

Men prøv at læse mit indlæg igen. Min bemærkning går ikke så meget på ordet "tanket" som på at Ibu angiver at have 412 km på bilen. Pointen er blot, at det i høj grad er op til en selv, hvor mange km man får ud af sine kWh.
Twinauto
Twinauto Mar 6 '16
Helt enig;-) nomalt har jeg været et "petrol head" men i Teslaen går der sport i at få en god økonomi - men tror det er fordi man ved man kan i forhold til en ICE. Iøvrigt har jeg fra start overbevist mig om worst-case range på Teslaen, fået den 1/2 - så herfra bliver det kun bedre
ErikBH
ErikBH Mar 6 '16
Citat fra SuneHMen prøv at læse mit indlæg igen. Min bemærkning går ikke så meget på ordet "tanket" som på at Ibu angiver at have 412 km på bilen. Pointen er blot, at det i høj grad er op til en selv, hvor mange km man får ud af sine kWh.
enig. Min diesel Alfa var opgivet til 16,4km/l. Hvis jeg tankede 70 liter diesel sagde jeg jo ikke at jeg havde hældt 1148km på.

Og den kunne  _ikke_ køre de 1148km - slet ikke hvis jeg kørte 130km/t i regnvejr.

Ibu
Ibu Mar 7 '16
SuneH, nu kan det nok meget vel være, at fordi jeg er en kvinde, som kører Tesla, at jeg kigger på både forbrug og kørsel lidt anderledes. Derfor gik jeg ud fra, at hvis man skriver, at man kan køre - 480 km på en opladning kan man også det, når man kører "normalt". Og det er min verden ikke 80-90km/t på motorvejen, men op til de 130 Km/t og ja, altså gerne med varmen på, når det er koldt. Skal på skiferie til St.Anton og kan godt se, at jeg for at nå rundt skal jeg køre meget langsom på de tyske motorveje og håbe på ingen vind og regn. 
Sider: 1 2 3 »