Loading...
dk

Århus - København retur uden opladning? | Tesla Forum

ODE90D
ODE90D Mar 7 '16
@Ibu: Du skal jo bare give den max gas ned igennem Tyskland, og kun lade nok til næste SuC (hold dig under 200 km mellem SuC'ere), istedet for at køre langsomt. Ihvertfald hvis det handler om at komme hurtigst frem. Det sidste du skal gøre er at lade den helt op hver gang, da det tager alt for lang tid. Så kan du også bedre fyre op for varme og alle de andre bekvemmeligheder. At forbruget bliver højere er jo ret beset ligegyldigt så længe du har SuC.
Twinauto
Twinauto Mar 7 '16
Hverken ICE eller el-biler kommer som hoveregel i nærheden af de opgivne "reklame km", slet ikke når det er over 110 km/t. Selv om du kører "forsigtigt" og det er under 130, så skal du formentlig trække min. 25% fra det opgivne tal
T3S7A
T3S7A Mar 7 '16
Ibu: Hvis du har forventet at du kan kører 480km på en opladning med 130km/t og varme og om vinteren, så har du virkelig ikke undersøgt nok om bilen inden du købte den. Tesla har haft, både på deres hjemmeside og i deres butikker, hvor man kunne indtaste hastighed, vinter/sommer, varme mm, og se hvad forventer maks km vil være. 

Der ville du kunne have set, at 480km vil du maks kunne nå en rigtig god sommerdag, uden vind, uden aircon eller varme og med 80km/t 

Derudover så er der informationer om rækkevidden ved vinterkørsel over alt på nettet, så man har haft rigeligt mulighed for at søge denne. 

Det er jo det samme med en brændstof bil, hvis den er opgivet til 20km/l, så er det jo ikke ved vinterkørsel på motorvej med 130km/t. 

Kvinde eller ej, det er vel logik for burhøns.

henrik_dk
henrik_dk Mar 7 '16
T3S7A:

Logik for burhøns? Det synes jeg sgu er noget nedladende at skrive...

Jeg havde nøjagtig de samme forventninger som Ibu. Vidste godt, at de 485 km i range måske ville blive svære at nå, men at range ville være under 200 km, det havde jeg ikke regnet med.

Det vil jo svare til, at en Passat 1,8 TSI BMT der er sat til 17,5 km/l, så kun kører 7-8 km/l fordi, at det regner og blæser....

Min tidligere BMW 535d kunne nemt køre de opgivne 12,8 km/l både vinter og sommer. Den var sgu ligeglad med vejret og på motorvej ved 140-150 km/t, så var den tit over de 12,8 km/l.
Forummets indlæg er redigeret af henrik_dk Mar 7 '16
T3S7A
T3S7A Mar 7 '16
Skriver jo ikke at det er logik at man kun kan kører det man nu kan kører, men at det er logik at man ikke kan kører 480km med 130km/t om vinteren. 

Hårdt eller ej, man kan også selv sætte sig lidt ind i tingene inden man køber en ny bil, ny teknologi mm. Man har jo fundet her ind i dag, så det kunne man jo også bare have gjort inden. 

Raymond
Raymond Mar 7 '16
henrik_dk: Så har du haft den eneste bil i verden, der kunne leve op til producentspecifikationen! Jeg har aldrig haft en bil, og jeg har haft mange, der bare kom i nærheden af det oplyste km/l.
henrik_dk
henrik_dk Mar 7 '16
Jeg har fulgt med her i forummet fra før, at jeg bestilte min P85D i januar 2015.

Har også skrevet indlæg med spørgsmål til range inden, at jeg fik min bil, da jeg overvejede at annullere min bestilling netop pga. manglende range. Men efter mange timers læsning både her og på www.teslamotorsclub.com, så fik jeg overtalt mig selv til ikke at afbestille min P85D.

Nå ja så hjalp det også på min beslutning, at Tesla Århus lånte mig deres P85D demobil i en weekend ;-).
T3S7A
T3S7A Mar 7 '16
Så forstår jeg ikke hvordan du kan forvente 485km i range? 

Kunne du kører dette i demobilen? 

RobertJ
RobertJ Mar 7 '16
@Raymond. Jeg har sku os haft en, men det var en Turbodiesel fra 1989!

Da de sagde den kunne køre 11km/l på diesel så kunne den det! 

Men skulle den op på 12km/l var det kun fulgt af medvind og nedafbakke!

Er glad for idag at kunne køre væsentligt længere på den energi jeg 'spytter i tanken'.

@Ibu, man kan tale længe om hvor meget man bliver lovet. Forholder man sig til fakta, så er de 250km på en opladning også det jeg oplevede på min smuttur til Jönköpping i -10 -15° med sne på vejene.

Kører 'normalt' op til 300km i vintertiden, og op til 400km pr opladning i sommerperioden.

Du vil opleve det som en helt anden fornøjelse at cruise de tyske veje, der er rigtig mange SuperChargers og du lader som anbefalet mange andre steder ca. 20-30min. og kører 1-2.5 timer. Kan anbefales hvis man er til bilture, man er afslappet ved ankomst.

- R

Elsker de her Range diskutioner, det går altid fuldstændig autonomi i tråden!

Forummets indlæg er redigeret af RobertJ Mar 7 '16
henrik_dk
henrik_dk Mar 7 '16
Raymond:
Den eneste bil i verden ligefrem? Det tror jeg nu ikke på.. Har haft flere biler (alle BMW´ere), der kunne køre længere end, de var opgivet til.

Men jeg indrømmer da, at jeg har prøvet det modsatte, men det har så alle været japanske biler. F.eks. min Mazda 6 MPS var dælme svær at få over 8 km/l selv ved landevejskørsel (mener den var opgivet til 9,6 km/l).

Kender du http://www.spritmonitor.de/ ?

Der kan du se, at min BMW 535d ikke var den eneste i verden.... Se:
http://www.spritmonitor.de/...535d&powerunit=2

henrik_dk
henrik_dk Mar 7 '16
T3S7A: Nu kørte jeg ikke økonomi kørsel i den pågældende weekend med P85D´eren....

Den stod på insane mode og ture med venner / familie.

Jeg indrømmer, at jeg lod mig forblinde af insane mode og fik ikke testet range ordentligt.
henrik_dk
henrik_dk Mar 7 '16

Citat fra RobertJ 

Elsker de her Range diskutioner, det går altid fuldstændig autonomi i tråden!

Enig... Der er nogle få, der brokker sig over range og så er der flertallet (Tesla fan boys / girls?), der forsvarer Tesla og nedgør mindretallet.

Men hva det er ikke første gang, at det sker for mig og bliver nok heller ikke sidste gang ;-).

DavidS90D
DavidS90D Mar 7 '16
Jeg tror ikke der er nogen herinde der ønsker at nedgøre andre.

Men "flertallet" undrer sig nok over dem der ikke har været realistiske med bilens formåen.

Jeg har selv mødt nye Teslaejere med spørgsmål, hvor jeg måtte krumme tæer.

Der er bare nogen der er god til at sælge en vare, måske uden rigtig rådgivning.

T3S7A
T3S7A Mar 7 '16
Jeg forsvarer skam slet ikke Tesla. Langt fra. Jeg kan komme med en liste så lang over fejl, mangler mm, og er skuffet over mange ting. 

Jeg undre mig bare, over at man kan købe en bil til så mange penge, med ny teknologi, uden at sætte sig det mindste ind i det. Tesla har endda som den eneste producent af elbiler, lavet en side hvor man kunne indgive hastighed, vinter/sommer, varme, dæk str. mm, og få et meget realistisk billede af hvor langt den kunne kører, jeg kan desværre ikke lige finde det mere, måske de har fjernet det, da 90 modeller ikke var på. 

Når nu engang range er som den er, om det er en Tesla, Leaf, up, golf, I3 eller andet, så er det helt det samme billede. Range afhænger meget af ens hastighed, vejret, komfort ( varme, aircon ). Det kan Tesla ikke lave om på. Så at nogle ikke kan kører mere end 200+km på en opladning, er jo ens kørestil som gør det. Så er elbiler måske blot ikke noget for en. 

P85DK
P85DK Mar 7 '16

Citat fra henrik_dk Raymond:
Den eneste bil i verden ligefrem? Det tror jeg nu ikke på.. Har haft flere biler (alle BMW´ere), der kunne køre længere end, de var opgivet til.

Men jeg indrømmer da, at jeg har prøvet det modsatte, men det har så alle været japanske biler. F.eks. min Mazda 6 MPS var dælme svær at få over 8 km/l selv ved landevejskørsel (mener den var opgivet til 9,6 km/l).

Til sammenligning har du energi i et fuldt opladet 85 kWh batteri svarende til ca. 8l benzin, hvilket i din Mazda ville give dig ca. 80 km range, men dog i et langt roligere tempo.

En P85D kan også køre længere end angivet, På youtube finder du norske Bjørn som har kørt mere end 800 km på én opladning i Jylland.

En BMW 535D kører ikke længere end angivet, hvis du kører den på samme måde som du kører din P85D (selvom det stadig går i et roligere tempo) :-)

Du må bare huske på at i en 535D med 70l tank har du 10 gange så meget energi med, men den kører ikke 10 gange længere på den mængde.
P85DK
P85DK Mar 7 '16

Citat fra Raymond henrik_dk: Så har du haft den eneste bil i verden, der kunne leve op til producentspecifikationen! Jeg har aldrig haft en bil, og jeg har haft mange, der bare kom i nærheden af det oplyste km/l.

Min Range Rover Sport TDV8 var opgivet til 9,1 km/l og efter 170.000 km, så var gennemsnitsforbruget 9,3 km/l. Til gengæld kostede det 17.000 kr om året i grøn ejerafgift at forbruget var realistisk opgivet fra producentens side - bummer!
Flemming
Flemming Mar 7 '16

Peugeot og Citroen vil i løbet af foråret begynde at oplyse det realistiske benzinforbrug ved almindelig kørsel incl. varme og øvrig elektronik tændt.

De foreløbige forbrugstal/målinger viser at for en Peugeot 308 er benzinforbruget ca 60 % højere

en de forbrugstal der oplyses i dag.

Ser frem til at alle bilmærker i fremtiden skal oplyse det realistiske forbrug ved alm. kørsel

Twinauto
Twinauto Mar 7 '16

Har oplevet med flere "ældre" biler, at de kørte præcis som opgivet, efter at det er blevet moderne a reklamere og grøn ejerafgift stemmer intet - min kones Peugeot 208 er opgivet til godt 23 km/l - faktum er a den trods blandet kørsel kører 15,6, lånte den til Jylland en dag - under 12!

henrik_dk
henrik_dk Mar 7 '16

Citat fra P85DK

Til sammenligning har du energi i et fuldt opladet 85 kWh batteri svarende til ca. 8l benzin, hvilket i din Mazda ville give dig ca. 80 km range, men dog i et langt roligere tempo.

En P85D kan også køre længere end angivet, På youtube finder du norske Bjørn som har kørt mere end 800 km på én opladning i Jylland.

En BMW 535D kører ikke længere end angivet, hvis du kører den på samme måde som du kører din P85D (selvom det stadig går i et roligere tempo) :-)

Du må bare huske på at i en 535D med 70l tank har du 10 gange så meget energi med, men den kører ikke 10 gange længere på den mængde.

Nu kørte Bjørn jo ikke over 800 km på en opladning... Han kørte 728,7 km og ved en hastighed på 40 km/t (!!!!!), hvilket er totalt ubrugeligt...

World record: P85D driving 728.7 km, 452.8 mi on a single charge

https://youtu.be/Z5W4LJ5zL9g

Havde jeg kørt 40 km/t i min Mazda 6 MPS, så kunne jeg sgu også få den til at køre mere end 9,6 km/l.

Jeg læser ofte om den sammenligning med, at et fuldt opladet 85 kWh batteri svarer til ca. 8l benzin, hvilket er helt fint. Det fortæller blot mig, at jeg har købt en bil, der kan køre 25 km/l, men har en alt for lille benzintank på 8 liter... (200 km range / 8l)

Forummets indlæg er redigeret af henrik_dk Mar 7 '16
P85DK
P85DK Mar 7 '16

Citat fra henrik_dk
Citat fra P85DK

Jeg læser ofte om den sammenligning med, at et fuldt opladet 85 kWh batteri svarer til ca. 8l benzin, hvilket er helt fint. Det fortæller blot mig, at jeg har købt en bil, der kan køre 25 km/l, men har en alt for lille benzintank på 8 liter... (200 km range / 8l)

Helt korrekt ! - men du kan ikke presse en P85D ned på en rækkevidde på 200 km, medmindre du er på den tyske autobahn for fulde gardiner i frostgrader. I sommer lå jeg selv for fulde gardiner på autobahnen og ingen problemer med rækkevidde mellem Superchargers med mere end 200 km imellem.

Og du kunne aldrig få din Mazda op på 15 km/l selvom du kørte efter det.

Det har jo altid været kendt at el-biler har begrænset rækkevidde i forhold til ICE og her har du en fuldblods el-bil der 'kun' kan køre +200 km for fulde gardiner i et stræk

Vi må bare håbe at Tesla lader os opgradere batteriet i takt med at de udvikler større kapacitet.
Sider: « 1 2 3 »