Loading...
dk

Nedsættelse af El-afgift med Tesla elbil? | Tesla Forum

ronnie
ronnie May 23 '14

Hej nye venner med samme køretøj :-)

Jeg kan forstå at jeg igennem Clever kan få rabat på ELen. En afgiftsnedsættelse de får af staten.

Men er det virkeligt rigtigt at jeg som privat person (eller mit firma) ikke kan få afgiftsnedsættelse på strøm hvis man kan dokumentere forbrug med godkendt EL bi-måler?

Jeg ved man får det i el opvarmet hus (hvilket så jo i øvrigt pludselig giver endnu bedre mening når man har el-bil)

Det virker da lidt funny at staten på den måde tilgodeser ét firma. Synes ikke rigtigt Clevers løsning er god til mig fordi jeg nok maks kommer til at køre 15.000 om årret i Teslaen og en derfor er for dyr.

Glæder mig SÅ meget til at få den bil! Sætter nok 16A stik op i næste uge så kan være jeg der hører om der er nogle der vil kigge forbi så vi kan teste dette.

God Sommer... vi ses derude!

Bh

Ronnie

Skaarup
Skaarup May 23 '14

Jep, der skal være en CE godkendt måler specifikt til ladestanderen.

Jeg troede jeg skulle køre omkring 20.000 om året i Teslaen, men jeg har på to måneder kørt 7500km - så det kan være du også må revidere estimatet på 15.000 km efter leveringen :)

Kiefer
Kiefer May 23 '14

Dit firma kan godt få afgiftsnedsættelsen på de ca. 80 øre + moms pr. kWh hvis du lejer laderen igennem firmaet, din lader skal så være en med indbygget Bi-måler da den jo ikke må kunne måle andet end strøm til el-bilen.

/Martin

krogsgaard
krogsgaard May 23 '14

Du kan også få det gennem elbilsupport.dk. evse.dk, eon.dk, eller som du selv skriver clever. Har selv valgt elbilsupport's løsning.

PeterJ
PeterJ May 23 '14

Din ladestander (med separat måler) i firmaet skal være offentlig tilgængelig for at du kan sidestilles med clever og de andre udbydere. Min er offentliggjort via et par af de web-sites, der viser ladestandere. Jeg kan så i firmaet fratrække ca 1kr/kwh. (jeg har tidligere beskrevet det her i forummet). Jeg har haft en god dialog med SKAT om det, så man kan sove roligt om natten...

Claus
Claus May 23 '14

Evse.dk har abonnement til 150 kr om måneden nu. 

krogsgaard
krogsgaard May 23 '14
Ja de skrev også lige til mig, men så afskriver du ikke på ladeboksene som de andre. Men ok tilbud.
supergaard
supergaard May 23 '14
@PeterJ: hvor har du fra at den skal stå offentligt tilgængelig? Det har jeg ikke set nogen steder, hverken i styresignalet fra Skatterådet eller i bekendtgørelsen. Yderligere er de standere Clever sætter op jo heller ikke nødvdndigvis offentligt tilgængelige, hvis man får dem sat op i sin garage, så tillader mig at tro at dét er en and :)
krogsgaard
krogsgaard May 23 '14
Eneste jeg har hørt fra eks elbilsupport er at de Kan komme og tjekke installationen og det skal være en MID godkendt måler. Ellers ikke noget.
Forummets indlæg er redigeret af krogsgaard May 23 '14
ronnie
ronnie May 23 '14

Tak alle sammen... OK så atså hvis jeg får en godkendt måler så kan jeg godt trække fra. Men skal den være ejet af mit firma? Og hvordan fungerer det så i praksis? Måske jeg er tungnem men kan jeg få en ABC hvor jeg ikke behøver at leje en boks af nogen men ejer en selv og har en godkendt bi-måler... på forhånd tak!

Skaarup
Skaarup May 23 '14

Jeg har gjort således:

- Få monteret ladestander og bimåler, dit firma betaler regning

- Publicer ladestander på plugshare som værende gratis for Tesla-ejere

- Få elregning til firma

- Send regning til dig selv på kwh på regning fra elselskab minus de kwh du har brugt på bilen

- Ved moms-indberetning kan du angive fradrag for elafgifter (et af de felter man ellers aldrig bruger ved moms-indberetning) - her angiver du kwh som bimåleren har rapporteret indenfor momsperioden. Momsfradraget er 82,9 kr/kwh

Jeg står ikke på mål for at den holder i byretten, men det er sådan jeg har kunnet læse mig frem til den mest optimale måde at gøre det på. Du kan også fravælge at lade din ladestander være gratis, men så koster det jo også for dig selv privat når du lader.

Kiefer
Kiefer May 24 '14

rskaarup: Den anden mulighed er vel egentlig denne:

- Dit firma anskaffer ladeboks

- Du lejer ladeboks af firma for et månedligt beløb

- Du betaler selv el-regning privat

- Dit firma indberetter el-afgift de 82,9 øre/kwh (ikke kr/kwh selv om det kunne være rart :-)

- Dit firma refunderer dig el-afgiften

Det er sådan ladeabonnementer fungerer fra f.eks. Clever, den løsning du skitserer er ved offentlige standere, jeg vil antage at begge løsningsforslag er valide.

/Martin

Forummets indlæg er redigeret af Kiefer May 24 '14
PeterJ
PeterJ May 24 '14

Skattelovgivningen foreskriver, at "servicevirksomheder for el-bilsladning" har den ekstra fradragsmulighed. Det betyder, at ens virksomhed skal tilbyde den 'service' at lade el-biler og det tolkes derhen at der skal være en grad af offentlighed. Den umiddelbare løsning er, at ens ladestander i virksomheden er offentlig tilgængelig i et passende omfang. Dertil kan man som Clever og andre tilbyde hjemmeladere. f.eks. til sig selv. Målerne skal opfylde en række EU-krav. I oktober sidste år fik jeg følgende skriftlige svar fra SKAT:

Den juridiske vejlednings afsnit E.A.4.6.14 omhandler krav til målere af energiforbrug i forbindelse med
godtgørelse af energiafgifter.
I denne forbindelse vil jeg særligt henvise til de 2 underafsnit E.A.4.6.14.2, måling generelt samt
E.A.4.6.14.5, elforbrugsmålere. Jeg har herunder indsat links til de to afsnit.
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=124#SKAT.aspx?
oId=2062286&chk=208670&_suid=138330638319507618002193884308
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=124#SKAT.aspx?
oId=2062286&chk=208670&_suid=138330638319507618002193884308
Slutteligt kan bemærkes, at der ikke i forbindelse med den nævnte ordning omkring godtgørelse af elafgift
ved servicevirksomheders opladning af elbiler, er fastsat særskilte eller særlige krav til målere, ud over hvad
der fremgår i de ovennævnte afsnit.

I grove træk er kravet, at måleren er CE-mærket.

Ved anvendelse af disse retningslinier opfylder man skattelovgivningen.

PeterJ

fynne
fynne Mar 1 '15

Hej alle

Jeg forventer dette stadig er muligt og alle i dette forum benytter sig af muligheden.

Er dette også muligt hvis man har solceller, eller er det underordnet om man har det eller ej ?

Er der en der har et link til en god godkendt måler?

/Kenneth

Niels
Niels Mar 1 '15

Som solcelle ejer betaler du ikke afgift af den strøm du bruger som du selv har produceret (gammel netto måler ordning). I praksis betyder det at godtgørelse af afgift for el brugt på elbil bliver mere vanskelig at dokumentere. man kan naturligvis kun få fradrag i afgift for en afgift man har betalt.

Man må gå ud fra at noget af den strøm som elbilen benytter nødvendigvis er egen produktion og at du derved ikke har betalt en afgift.

Bianco
Bianco Mar 1 '15

Jeg købte sådan en for ca 50 euro. Den viser skiftevis forbrug lige nu og totalt forbrug (alm. måler).

NCL
NCL Jan 10 '16

Jeg genopliver lige denne tråd.

Hvordan bogføres den refusion firmaet får tilbage til en selv? Er det bare at lave en kreditnota til sig selv på de 87,4 øre + moms eller skal det gøres på en anden måde, når nu det er noget i forbindelse med momsafregningen?

Forummets indlæg er redigeret af NCL Jan 10 '16