Loading...
dk

OPSANG og lang rant! Kom ind i kampen og nyd det sjoveste stykke legetøj på kloden! Eller sælg bilen og kom videre i teksten... | Tesla Forum

EivindTriel
EivindTriel Mar 6 '16
Thor: Har du prøvet at køre med Range Mode i ON. Herved undgår du at bilen bruger for meget strøm på de korte ture til at varme batteriet op.

-Eivind

krabbe
krabbe Mar 6 '16
# Thor

Jeg kører ca 70.000 om året, indtil nu 58.000 i min Tesla på 11 mdr. (Og den har holdt stille i ca 2 mdr. )

Der er absolut ingen tvivl om at "vintervejret" er virkelig en bet ifht rangen. Men glæd jer til sommer, hvor vejret forbedre regnen reelt.

Jeg kører 85D og Sommertid kan jeg på 21" køre hjemmefra med 85 % og nå Middelfart (270 km) Vintertid på 19" tør jeg ikke forsøge med 100% uden et pit stop, normalt i Køge nu Slagelse. (Gjorde det en gang, og måtte krybe det sidste stykke )

Ifht ladning, så forstår jeg personligt ikke at man tør at købe en elbil, uden at have ladning i eller omkring hjemmet eller evt. på arbejdspladsen på plads inden købet.

Thor
Thor Mar 6 '16
@Eivind - Det er skam slået til, og endda hele tiden. Med undtagen af når vi lader. Jeg har læst, at det ikke er godt at lade med range mode slået til. Men om det er en myte, som jeg lidt har indtrykket af mange andre historier er, ved jeg ikke.

Vores problem er simpelthen koldstarter. Så jeg ser virkelig frem til vi rammer +10 grader, og rækkevidden stiger.

@TwinAuto - Det er helt bestemt en mulighed. Jeg har bare ikke helt besluttet mig for om jeg vil betale for et abb til Eon eller Clever - endnu. I den perfekte verden sænkede de deres pris markant. Jeg har en gang ladet op på en offentlig Clever stander. Det var i julen Prisen blev lidt over 240kr. Det var kun ca 43KW man fik på bilen.

Never again! ;) Det er simpelthen for dyrt. Måske vil en favoritstander med tiden være løsningen. Men vi har ikke nogen placeret smart i forhold til hjemstavnen. 

Vi / jeg er dog begyndt at tage det mere afslappet omkring strømmen. Men det er bare til tider rigtig irriterende, at man bruger energi på at tænke over strømforbruget, når man ikke kan lade hjemme. At det er svært at køre over 250km gør det ikke lettere - for det tager ikke særlig lang tid, at køre så mange km.

Bonus er dog, at jeg kører meget mere afslappet end tidligere.

Jeg ved, at vi kan køre fra de fleste, og den viden gør bare, at jeg ikke har så travlt som tidligere. Det er helt utroligt, hvor meget mere jeg slapper af i øjeblikket når jeg kører. Dét er jeg glad for. Gid jeg kunne blive fri for det stress omkring strømmen efterfølgende. ;)

@Krabbe - Vi er jo på nogen punkter forskellige. Vi var godt klar over udfordringer, men blev som sagt lidt negativt overrasket over den reelle rækkevidde om vinteren. Velvidende om vi ikke havde en lader herhjemme, regnede vi ikke med det ville være et problem. Vi ved heller ikke om det er det endnu; Grundejerforeningen arbejder helt utroligt langsomt. 

Der er dog mulighed for at lade på arbejdet, hos mine forældre, snart min kærestes forældre. Det gør det lettere, men det optimale er at have en derhjemme. :) Vi valgte at prøve det af på trods af udfordringen.
Men det kræver dog en tur forbi Køge, efter vi har besøgt hendes far / mor i henholdsvis Næstved eller Haslev. Så en af os kan tage bilen på arbejde dagen efter, og få det sidste strøm. Ved en lader derhjemme, kunne man springe Køge over. I dag ramte vi fx en lader der kun "skød" 50KhW afsted, heldigvis var der ingen kø, så vi så et afsnit af en serie på ipaden imens. Meeeen.. Man vil jo heller være derhjemme, selvom min kæreste synes det ar ret hyggeligt. ;)

Og i de fleste tilfælde så opvejer alle de positive ting, den ene negative ting omkring strømmen. Det er så også en rimelig relevant ting. Men forhåbentlig får Grundejerforeningen øjnene op på et tidspunkt.

Forummets indlæg er redigeret af Thor Mar 6 '16
Twinauto
Twinauto Mar 6 '16
Hvad bruger du i gennemsnit, 240/250? Min Tesla mand sagden (uden st jeg beklagede mig over range) at når vejret bliver bedre så burde jeg ligge på ca 200 i snit.

Abonnement - altså for 99 kr pr måned har du adgang til 1000 ladere og for 49 kr mere kan du lade til 1,6 på farvorit, trods alt er det jo småpenge i forhold til en bil til 700 k+ ;-)
krabbe
krabbe Mar 6 '16
Mit snit over 58.000 km ligger på 232 - og de sidste 2000 km med 260. (Skal siges at mit snit fra 31/3-15 til 1/9-15 lå på 220. Så vinteren er dyr :(
Thor
Thor Mar 6 '16

Citat fra Twinauto Hvad bruger du i gennemsnit, 240/250? Min Tesla mand sagden (uden st jeg beklagede mig over range) at når vejret bliver bedre så burde jeg ligge på ca 200 i snit.

Abonnement - altså for 99 kr pr måned har du adgang til 1000 ladere og for 49 kr mere kan du lade til 1,6 på farvorit, trods alt er det jo småpenge i forhold til en bil til 700 k+ ;-)

Jeg vil prøve at tjekke mit samlet snit siden December, næste gang jeg kører. :) Men jeg tror ikke det er under 240-250.
Ang favorit ladestander: Hvis vi brugte den mere end 2-3x om måneden, så ville jeg nok overveje det. Men den nærmeste EON stander, står et sted, hvor jeg ikke har lyst til, at bilen skal stå natten over. Man kan selvfølgelig køre den ned og lade den op, men det er lidt upraktisk at planlægge det sådan i forhold til ture, da jeg så skal hjem fra laderen igen.

Hos hendes familie er lokaliteterne af laderne også upraktiske.

Men jeg håber, at vi får en lader op derhjemme med tiden, og lige nu får vi det til at fungere med SuC på vej hjem fra hendes familie, og så suge den nødvendige strøm på arbejdet efterfølgende.

For at være lidt ontopic: Selvom det er en virkelig fed bil, som bringer mange glæder, så synes jeg også man skal have det kritiske blik på tingene på nogen områder. Det er trods alt os brugere som gør bilen bedre ved at give feedback til Tesla.

Flemming
Flemming Mar 6 '16
Vores Tesla er nu lidt over 2 år gammel og har kørt 69000 km med et forbrug på 208 W pr km.
Laderen er sat til at starte opladning kl 04:00 om morgen så batterierne er varme kl. 06:30.
Ca 50 % motorvej og 50 % blandet landevej og bykørsel og har meget sjælden turer under 30 km.
Vores Mercedes B Electric har et forbrug der er ca 20 % højere end Teslaen på de samme strækninger
Sider: « 1 2 3 4