Loading...
dk

Køb af Tesla Model s 70 eller 70D - Hjælp | Tesla Forum

malmbergthomsen
malmbergthomsen Mar 7 '16

Jeg har efter megen søgen, overvejelser, diskussion med fruen mv. kommet frem til at vi skal have investeret i en Tesla.
Budgettet er lagt efter en lettere brugt 70 / 70D, men jeg er lidt i tvivl om jeg kan stille mig tilfreds med en alm. 70 med baghjulstræk. Den ene gang om året vi besøger familien i Norge, klarer vi nok også med baghjulstræk ellers kan jeg ikke se i hvilken sammenhæng det giver mening.

Hvad er jeres erfaringer mellem disse to, håber i kan hjælpe mig med mit "luksusproblem" :)

Seppe
Seppe Mar 7 '16
Jeg vil til daglig brug sige at 4wd ikke har så stor en betydning, bagenden på min 85'er står ret solidt plantet, men som alle andre biler med baghjulstræk kan den selvf. godt vrikke med røven når den får lidt at leve af. klampen i bund fra 0 på en regnvåd vej giver lidt lysshow fra antispin og et lille slag med halen, på tør vej er der sjældent problemer, man lære hurtigt at tæmme den. Er man på budget var der andet udstyr jeg hellere ville vælge.
webercarbmann
webercarbmann Mar 7 '16

Citat fra malmbergthomsen

Jeg har efter megen søgen, overvejelser, diskussion med fruen mv. kommet frem til at vi skal have investeret i en Tesla.
Budgettet er lagt efter en lettere brugt 70 / 70D, men jeg er lidt i tvivl om jeg kan stille mig tilfreds med en alm. 70 med baghjulstræk. Den ene gang om året vi besøger familien i Norge, klarer vi nok også med baghjulstræk ellers kan jeg ikke se i hvilken sammenhæng det giver mening.

Hvad er jeres erfaringer mellem disse to, håber i kan hjælpe mig med mit "luksusproblem" :)

Vi har haft en 70D i 3 mdr. Vi valgte primært D modellen grundet bedre fremtidsudsigter i forhold til opgraderinger af batteriet. Bilen er magen til 85D og 90D bortset fra det mindre batteri. At den så har et fantastisk vejgreb, kommer oveni. Måske også lidt bedre dækøkonomi? Vh. Peter
KimT
KimT Mar 7 '16
Frunk'en er stort set ubrugelig i en D model - den er for lille ift. den ekstra plads der virkelig er i RWD modellerne.

Der er motorstøj (svag hylen) fra frontmotoren i en D model - i området 65-80km/h.

Mht. kwh/km kan D modellerne køre på front motor alene (har en bedre gearing) når man kommer op i cruise hastighed og derved spare lidt på strømmen. Hvor meget er vel svært at sige da det kommer an på hvordan man kører.

Men hold nu op en D model ligger godt på vejen

Michael72
Michael72 Mar 7 '16
Jeg har en 70'er og er super glad for den. Tvivler på at du vil være mere glad for en D'er, da de danske vejrforhold ikke ligefrem peger i retning af en AWD, synes jeg. 

Tesla Bjørn i Norge har kørt 200k med sin RWD, på sne, is, op og ned af bjerge og så vidt jeg kan forstå, ikke mangler noget dér.

Mit gæt er, du ville være lige så glad for en 70 som en 70D'er og i 99% af den daglige kørsel vil du ikke mærke forskel. 

Skulle der komme en batteri upgrade, tror jeg ikke man forbigår RWD modellerne.

P85DK
P85DK Mar 7 '16
Det er det billigste AWD du kan finde på markedet, du får meget for pengene. AWD er meget andet en fremdrift på sne. Jeg ville ikke betænke mig i 2 sek
TeslaFreak
TeslaFreak Mar 7 '16
Jeg startede selv med at vælge en 70RWD men har virkelig ikke fortrudt at jeg lavede det om til en 70D, jeg har haft min inde hos Tesla 2 gange for at få lavet et par små ting. Den ene gang lånte jeg en 85RWD. Jeg vidste ikke at det var en RWD version (Kiggede ikke bag på den) satte mig bare ind og kørte, jeg undrede mig over jeg ikke syntes den var lige så let kørende som min egen.  Du bruger awd hver gang du trykke på speederen. Og du kan mærke forskel.
ElPeter
ElPeter Mar 7 '16
For D: Fantastisk vejgreb, kører som på skinner, en smule bedre range, bedre acceleration.

Imod D: Lidt støj fra frontmotor, mindre frunk, pris.

Har selv en 85D og er glad for mit valg, men har nu heller ikke prøvet en RWD (d.v.s. ikke siden min Triumph Spitfire)

Forummets indlæg er redigeret af ElPeter Mar 7 '16
DavidS90D
DavidS90D Mar 7 '16
Må man spørge hvad i har i tankerne, rent økonomisk ?

Tesla DK har selv et par til salg (demobiler):

En rød TMS70 med ok udstyr til 655.000,-

En hvid TMS70D til 660.000,- og en til 687.000,-

Og ellers nogle få på Bilbasen/andre steder.

Umiddelbart ikke mange til salg !

runeh
runeh Mar 7 '16

Har også en 70D, og er meget glad for den af de samme årsager andre nævner. Om jeg ville være lige så glad for en RWD? Formentligt. Men jeg valgte nu D modellen grundet alle fordelene og den relativt "lave" ekstra pris. Jeg har derimod ikke valgt premium tilbehøret. Jeg kan fint klare mig uden el bagklap (selv om det da sikkert er nice to have) og det ekstra lys/krom/læder (i stedet for kunstlæder). Jeg har selv monteret det samme lys i trunk som premium pakken og har lys under dørene osv. Så jeg savner intet lys - det i dørhåndtagene er ligegyldigt for mig. Tågelys det samme. Dog ser krom foran og bagpå selvfølgelig lækkert ud.

Det med størrelsen på frunk ser jeg ikke som noget problem. Jeg bruger den "aldrig" - brugte den da jeg hentede vinterhjul i Hamborg og samtidig handlede ved grænsen på vejen hjem. Ellers ikke. Kan proppe stort set det samme bag i Teslaen som i en Ford Mondeo St.c., som jeg også har. Barnevogn, pusletasker, kufferter, flyverdragter. Hele svineriet ;)

Twinauto
Twinauto Mar 7 '16
Jeg var i præcis samme situation som dig - fast besluttet på en D og har ikke på noget tidspunkt fortrudt, at jeg endte med at vælge en RWD - af flere årsager, som dem der har valgt D nok har den modsatte holdning til:-). Meget handler jo også om behov.

Jeg har arbejdet med bilfinanciering i mange år og også køb/salg af biler - der gælder en grundregel, og det er, at jo dyrere en bil er jo mere taber den.

Nogen vil hævde, at en D vil være mere atraktiv/efterspurgt som brugt - set ud fra min situation, hvor jeg vil have den 24 mdr er jeg ikke enig - mange som ikke har råd til at købe dem nu og som nye/næsten nye, vil typisk være det nye "Tesla-Segment" som enten går efter en 3 eller de billigste S'ere. Derfor er min plan at stå med en velholdt, veludstyret bil efter 24 mdr, som jeg så kan tillade mig at sælge som en af de billigste.

Jo dyrere en bil er, jo mere indskrænker du din potentielle købergruppe - det gælder alle biler. Meget udstyr er fedt, men økonomisk en dårlig forretning rent afskrivnigsmæssigt, og det er uanset om det er 4x4, læder, pano osv. Du kan også se det på leasingbiler generelt - der er en grund til til at det typisk er "standard" biler med kun det mest nødvendige som feks klima.

Med andre ord og som der også nævnes - går du efter det økonomisk bedste, så vil jeg klart selv vælge 70 RWD med fornuftigt udstyr, er det ikke økonomi og måske skal have den i mange år så køb D med hele svineriet.

Forskellen på range er vist akademisk og det samme økonomien i hvis man skulle kunne opgradere batteriet på et tidspunkt.

4x4 er da fedt nok, men min kørestil er til komfortable med viden om at jeg "kan", og har du først valgt RWD, så vil du ikke skænke det en tanke, at en D måske acc marginalt bedre og trækker anderledes i kurver. Måske hvis vi får en super-vinter, men jeg må sige at RWD mef vinterdæk er meget overbevisende i forhold til andre ICE RWD.

Dette er MINE tanker, der er nok lige så mange forskellige meninger, som medlemmer af dette forum:-)

Uanset hvad du vælger, så bliver du ikke skuffet.

SuneH
SuneH Mar 7 '16
Altså, er det ikke bare at prøvekøre begge slags og gøre op med sig selv, om man vil betale ekstraprisen for en D?
Tue
Tue Mar 7 '16
Har efter 2 år i TMS RWD skiftet til D model, og vil sige at det, afhængigt af ens prioriteter, klart kan have flere ulemper (støj, plads, pris) end de nævnte fordele. Jeg ville klart vælge andre tilvalg før 4 hjulstræk.
rbh
rbh Mar 7 '16
Der er mærkbart mindre motorstøj i min S85 RWD end i den S85D, vi prøvekørte. Det er mit indtryk, at selv med helårsdæk klarede den sne bedre end vores gamle benzinbil med vinterdæk og forhjulstræk. Med en D'er er der også flere ting, der kan gå i stykker. Jeg har meget svært ved at forstå, så mange har valgt D.
gronkjaer
gronkjaer Mar 7 '16
jeg har igennem flere år skiftet bil med 4wd og rwd, og hvergang jeg ender i en rwd, ville jeg bare ønske, at jeg havde en 4wd... Da jeg købte Teslaen var jeg ikke i tvivl om at det skulle være 4wd, og vil til enhver tid betale merprisen for det. Det er simpelthen den fedeste følelse, at den bare kan komme frem overalt, når der er sne... Kan stadig huske, at jeg syntes det var pinligt da jeg ikke engang kunne få min store flyder af en bmw op på parkeringspladsen i Livigno, blot fordi der var en lille hældning op til parkeringspladsen..
edge
edge Mar 7 '16
Ha ha, nej enighed bliver der vist ikke om dette emne...

Jeg har det sådan at jeg slet ikke ville have overvejet at købe en Tesla, hvis de ikke havde taget sig sammen til at få den lavet med 4WD. I en ICE kan jeg forstå at nogen i et svagt øjeblik kan overveje at købe en RWD pga. det væsentligt øgede energiforbrug ved 4WD - men i en elbil går alt op i en højere enhed, og til den lille merpris er der da slet ikke noget at betænke sig på ;-)

andersh
andersh Mar 7 '16
Jeg vil blot konstatere at vi bruger den store frunk på vores 70R overraskende meget. Når bagagerummet er fyldt med klapvogn og blekasser, så er det frunken der gør forskellen om indkøbsvarerne skal være på gulvet inde i kabinen eller ej. Lige nu har jeg et halvstort skuffemøbel derude og der er stadig plads til mere. 

Hvis AWD ikke indebar en mindre frunk og mere støj foran, så var det et nemmere valg. Handling-mæssigt og performance-mæssigt kunne jeg ikke mærke forskel på den 70D vi prøvede og den 70R vi købte. Vil personligt mene at premium-pakken med el-bagklap er vigtigere end D, men måske er jeg helt galt på den. Men der er ingen tvivl, hvis jeg boede i Norge havde jeg ofret frunken for D. 

Zyp
Zyp Mar 7 '16
Jeg har en 90RWD og er egentlig godt tilfreds. Man skal vende sig lidt til at bagenden vrikker lidt ved kraftig acceleration - især her til vinter. Jeg tror nu at bilen står ligeså godt fast, eller bedre, som min gamle forhjulstrækker.

Jeg prøvede dog AWD en dag i snevejr og den stod ekstremt godt fast - men det er jo sjældent at det er så meget snevejr her.

Til gengæld ville jeg virkelig anbefale at bruge pengene på et større batteri. Jeg ser at der er nogen der skriver at man måske kan opgradere senere... men helt ærligt, det er det nok ingen af dem her på siden der kommer til at gøre. Måske 2. eller 3. ejer, hvis batteriet er ved at være flat. Men ingen betaler 150.000 for nye batterier??

Min mening er at 70 er alt for lille batteri, hvis det er familiens eneste bil. Der bliver mange steder hvor man ikke lige så let kommer frem til - i forhold til 85 eller 90. Det er slemt nok med en 90 - der skal man også tænke før man kører. Husk at den opgivne afstand overholdet ikke holder og slet ikke i koldt vejr og sne/regn.

Så brug pengene på et batteri og drop AWD, hvis der skal spares.

HJJ
HJJ Mar 7 '16
Smag og behag er jo gudskelov forskellig.
Mine prioriterer var i følge de rækkefølge :
70, awd, fartpilot (fik så en masse oveni uden at vide det)' metallicrød, læder, luft.
Dejligt at den bare hæver sig ved huset i Sverige og bare kravler op i sne og is.
Bagklappen åbner og lukker jeg gerne manuelt og lydpakken havde heller ikke min interesse.
Dejligt at vi ikke alle går efter det samme.
Familien i Norge kan i jo bare besøge om sommeren.
HJJ
HJJ Mar 7 '16
Smag og behag er jo gudskelov forskellig.
Mine prioriterer var i følge de rækkefølge :
70, awd, fartpilot (fik så en masse oveni uden at vide det)' metallicrød, læder, luft.
Dejligt at den bare hæver sig ved huset i Sverige og bare kravler op i sne og is.
Bagklappen åbner og lukker jeg gerne manuelt og lydpakken havde heller ikke min interesse.
Dejligt at vi ikke alle går efter det samme.
Familien i Norge kan i jo bare besøge om sommeren.
Sider: 1 2 3 »