Loading...
dk

UMC ikke godkendt til udendørs brug?! | Tesla Forum

SuneH
SuneH Mar 15 '16

På Facebook kører i øjeblikket en tråd, som er startet af Morten Ziwes. Jeg bringer her hans indlæg:


"Så er der problemer med ladekablet igen igen ???? Har fået et nyt en gang og nu sætter nummer 2 ud. Det lyser rødt 7 gange og vil ikke re-sette og vil ikke lade. Har talt med Tesla her til aften og de melder ud at kablet slet ikke er egnet til udendørs ladning og at elektronikken ikke kan klare fugt eller regn - det har jeg så aldrig fået at vide da jeg købte bilen. Tesla anbefaler nu officielt kun indendørs ladning med egne kabler - Hvis man vil lade udendørs, så er det kun med mennekes kabler specielt egnet til udendørs brug. Er der nogen der har erfaringer med samme problematik?"


Er der nogen andre, der har fået at vide, at man ikke må bruge UMC'en udendørs?? Det lyder helt vildt i mine øre.

Mack
Mack Mar 15 '16
Aldrig hørt om det, men meget bekymrende hvis det passer.
Jeg har dog ikke oplevet nogen problemer endnu med mit kabel, og vi lader kun udendørs.

SuneH
SuneH Mar 15 '16

På facebook-tråden melder mange ind med at de har ladet i både regn og sne mange gange uden problemer - herunder mig selv.


Det, som bekymrer mig mest, er at Tesla har det med at trække i land og pludselig ændrer holdning og ikke lever op til tidligere løfter. Jeg synes der tegner sig et mønster, fx med at de forringer service-pakken efter at folk har fået at vide mundtligt hvad den indeholder.


Jeg har IKKE på skrift, at min UMC er godkendt til udendørs brug, så hvordan er  man stillet hvis den en dag svigter?

Kiefer
Kiefer Mar 15 '16
Undrer mig også en del, jeg har haft brugt den hvor kablet har ligget begravet i sne uden nogen form for problemer. Har nogen spurgt Tesla hvilken IP klasse deres lader er godkendt til?


/Martin

T3S7A
T3S7A Mar 15 '16
Der har været mange af disse sager. I Norge er der også mange UMC der er sat ud. Har set billeder af folk, som har pakket UMC ( klodsen på kablet ) ind i plastik, med strips i begge ende, for at gøre den tæt. 
Tesla er nok blevet træt af at bytte den. Men virker helt hen i vejret at den ikke kan holde til at lade udendørs. 
Min egen er et par gange stået af, ved at have hængt udendørs i noget tid, men har efterfølgende virket igen, efter den er kommet ind og tørre lidt. 
DavidS90D
DavidS90D Mar 15 '16
UMC er godkendt til IP44.


Når det er regn vi snakker om, så er det, det sidste "4"-tal der angiver tætheden.

UMC er derfor stænktæt og dermed beregnet til at blive oversprøjtet og kan tåle kraftig regn.

Man må gå ud fra klassificeringen gælder hele ladekablet. Begge stik og relædelen.

DavidS90D
DavidS90D Mar 15 '16
@T3S7A - Men hvad er mange ?? 

I Norge kører der ca. 11.000 TMS og i DK ca. 3.500 stk, altså over 14.000 i de to lande.

Hvor mange har faktisk problem med deres UMC...eller hele bilen for den sags skyld ?


Det lyder lidt som en teknisk udgave af "Tordenskjolds Soldater" !

Forummets indlæg er redigeret af DavidS90D Mar 14 '16
T3S7A
T3S7A Mar 15 '16
Ved selvfølgelig ikke hvad mange er. Har bare set og hørt det omtalt før. Har selv prøvet at min lader har drillet, efter at den har været ude i noget tid. Der er sikkert ikke mange som har problemer med laderen, da de fleste nok enten holder i carport/garage, samt tager laderen med i bilen mm. Men lader man den hænge i det fri, i alt slags vejr, så vil jeg gætte på at næsten alle ville få problemer. 


Problemer med bilen, er noget helt andet - skal vi nok ikke ind på her. Men tror ikke en eneste Tesla kan se sig fri for en eller anden fejl. 

Dieselosaurus
Dieselosaurus Mar 15 '16
Jeg havde problemer med min ladning lige omkring nytår og hørte den gang fra Tesla at UMCen var vandtæt, men ikke kunne tåle eks. nedsænkning og rindende vand. Troede at det bare var mig der havde overset/hørt den del...


UMCen havde kun været i carport på det tidspunkt, og nu har jeg købt en DriBox plastkasse til at have UMCen og udtag i, så jeg er på den sikre side.


Den koster et par hundrede (pænt meget for en plastkasse), men omvendt ikke ret meget for at undgå fremtidige tvister eller kortslutninger.

Forummets indlæg er redigeret af Dieselosaurus Mar 14 '16
SuneH
SuneH Mar 15 '16
Dieselosaurus: Skal lige forstå det med kassen - er det en opbevaringskasse, som du gemmer UMC'en i, når den ikke skal bruges? Dvs du pakker den ned i kassen, som så står i carporten? Eller det en kasse, som er "spændt uden om" ladeboksdelen + udtag, så du kan have UMC'en hængende permanent i carporten? Kunne du evt. vise et billede?
Dieselosaurus
Dieselosaurus Mar 15 '16
Det fik jeg vist ikke forklaret godt nok :-)

Kassen er til opladninger i det fri - eks i sommerhus. Altså hvor der ikke en gang er et halvtag. Jeg stoler på at den bagerste lukkede del af min carport giver tilstrækkeligt med ly.

Boksen rummer UMC og stikdåser/stik, så det kun er selve kablerne der er eksponeret. Sidstnævnte burde kunne klare den.


BoHolden
BoHolden Mar 15 '16


Jeg har lavet denne løsning, og det fungerer perfekt. 

HenrikD
HenrikD Mar 15 '16
@BoHolden: Genialt. Det er lige sådan en jeg skal have. Har du en 'stykliste'?
runeh
runeh Mar 15 '16
Jeg må lige prøve at finde det i manualen, men det står der. Og har gjort det alle de år tms har været på markedet, går jeg ud fra. I hvert fald siden jeg købte min i august, men også før det. Jeg havde samtaler med  Tesla charging installation EU team, om netop dette. Jeg kunne IKKE få dem til at sige det var ok at lade i regn. De henviste til manualen, og forklarede, at garantien ikke dækker. Så her trækker Tesla ikke i land. 

De henviste i stedet til type 2 kabel. 

runeh
runeh Mar 15 '16
Fandt min mail fra Tesla: 


Hi Rune,

Thank you for your Email.

 

To answer your questions, please find the Mobile Connector Manual (Universal Mobile Connector, UMC) attached.

 

“Protect the Mobile Connector from moisture, water and foreign objects at all times.

If any exist or appear to have damaged or corroded the Mobile Connector, do not use the

Mobile Connector.”

 

Another option is to charge the Model S with the Type2 standard. At the moment providers to have outdoor and indoor wallboxes available. Please be informed that we recommend following installer for Type2 wallboxes :

               

Clever

www.clever.dk

Sales +45 82303030

(Mo - Th: 8.00-16.00 / Fr: 8.00-15.30)

salg@clever.dk

 

Please accept our apologize for the delayed reply.

Best regards, Mit freundlichen Grüßen, Met vriendelijke groet,

Swantje Hanke | European and Australian Technical Support Specialist 

runeh
runeh Mar 15 '16
Og en anden mail: 

Dear Mr. Hyldgaard,

thank you for your E-Mail.

 

Regarding your questions for charging your Model S outside:

 

We advise to keep the Tesla Mobile Connector (the standard cable which you will receive with the Model S) dry if this is possible. So it should be avoided to let it be laying in water/ snow/ ice. So installing a protected place is a good suggestion to ensure safe charging.

 

Also every EV charging installation should be protected with a separate RCD (e.g. HPFI). Placing a RDC in the installation would be advisable.

 

If you have any further questions, let us know.

Ulrike Hensel | European and Australian Technical Support Specialist

runeh
runeh Mar 15 '16
Og denne her er også vigtig: 


Hello again Rune,

 

Thank you for your e-mail.

 

Although what you are suggesting is against our recommendations it might still not cause any problems if the UMC is dry and covered, however please keep in mind that a complete cover of the UMC might cause condensation that could result in damage to the cable.

 

Regards/ Med vennlig hilsen / Vänliga hälsningar

Daniel Frank European and Australian Technical Support Specialist



Og denne: 




Thank you for your swift reply.

 

Please be aware that Tesla Manual for the UMC advises to protect the UMC from moisture, water and foreign objects.  The Connector Limited Warranty does not cover any damage or malfunction directly or indirectly caused by, due to or resulting from normal wear or deterioration, abuse, misuse, negligence, accident, lack of or improper use, maintenance, storage or transport.

 

We cannot force you to charge the car at a place where the UMC is covered completely, but please be aware that if there is a malfunction of the cable due to water damage this could affect the warranty. For further information I have attached the UMC manual to this e-mail.

 

We hope we have informed you sufficiently. If you have any additional questions or remarks, please, do not hesitate to contact us again.

Kind Regards,

Saskia Wietses | European and Australian Technical Support Specialist

Forummets indlæg er redigeret af runeh Mar 14 '16
SuneH
SuneH Mar 15 '16
Tak Rune, de mails har jeg ikke fået. Men jeg må sige, at det er overraskende, at et "universal mobile connector" ikke kan anvendes i regnvejr.
Som sagt har jeg ikke selv problemet, og håber på ikke at få det. Men tænker da lige en ekstra gang før jeg lader bilen hvis de lover regn.
runeh
runeh Mar 15 '16
https://www.teslamotors.com/...Owners_Manual-au.pdf


Link til manualen ;)


Og ja, er nu enig. Derfor jeg også beklagede mig frem og tilbage i mails til dem, altid med samme svar, som du kan se ;)

Men skrev også herinde på forum, og kom frem til, at så længe den ikke ligger nedsunket i vandpytter eller sne, der smelter, skulle der ikke være problemer. Den er vandtæt - nok bare ikke til 100m under som armbåndsuret ;)


Fra manualen står også: Warning: Do not use the Mobile Connector when either you, the vehicle or the Mobile Connector is exposed to severe rain, snow, electrical storm or other inclement weather


Der står "severe rain..." 

Forummets indlæg er redigeret af runeh Mar 14 '16
SuneH
SuneH Mar 15 '16
Sjovt, at de ligefrem advarer mod at pakke den for meget ind (kondensation). Så den må ikke hænge frit, til gengæld anbefales det ikke at pakke den ind.... Ehh, den er lidt svær.
Sider: 1 2 »