Loading...
dk

Kan bilen sælges efter 6 år med halv ladekapacitet? | Tesla Forum

cronqvist
cronqvist Jun 1 '14

Var i Middelfart denne weekend og prøve en Tesla, og blev som alle andre ganske imponeret.

Det der dog pt. afholder mig fra at sætte signaturen, er tanken om en bil der om 6-7 år måske kun har halvdelen af sin ladekapacitet tilbage. En alm bil mister ikke signifikant sin km/l range efter 6-7 år og kan derfor sagtens sælges. Jovist, der kan være slitage og motordele der bør skiftes, men med en Tesla snakker vi evt. batteriskift til 80.000 kr. Personligt ville jeg ikke købe en Tesla der kun kan køre 200-250 km på en opladning.

Hvordan ser I på det?

NOELON
NOELON Jun 1 '14

Hvor meget regner du med at køre på de 6-7 år?

kajakaj
kajakaj Jun 1 '14

Ingen betænkeligheder her. Med den besparelse man har på brændstof kommer der bare et nyt batteri i, hvis det er nødvendigt. Udviklingen af batterier går så stærkt, at rækkevidden om 8 år sikkert er det dobbelte og vægten halveret. At køre så lækker en bil og vække så meget opsigt og interesse hvor man kommer frem er så fedt, at det langt opvejer evt. ulemper, som jeg ikke har mødt nogen af endnu. Vi kiggede på Audi, og merprisen  + driftsudgiften over en 8-10 års periode giver med vores kørselsbehov en besparelse på ca. 1/4 million.

cronqvist
cronqvist Jun 1 '14

Jeg regner med at køre ca. 100-150.0000 km.

@Kajakaj, jeg kan sagtens sætte mig ind i argumentationen, men jeg bliver desværre nødt til at forholde mig lidt mere pragmatisk til tingene. Jeg er ikke økonomisk loaded som jeg fornemmer en del herinde er. Jeg ligger pænt over gennemsnittet, men kan ikke på nogen måde prale af at jeg ikke er nødt til at gennemtænke de økonomiske konsekvenser.

Hvordan ser dit regnestykke ud med hensyn til brændstofbesparelse? Jeg vil umiddelbart spare 150-200 kr om måneden i forhold til hvad jeg bruger i brændstof i dag. Så der er lang vej til de 80.000 på 8 år synes jeg.

sjensen
sjensen Jun 1 '14

Jeg har ikke hørt at batterier skulle tabe kapacitet alene på grund af alder, så det relevante må være at tale om hvor meget man bruger bilen - i praksis antal km. Lad os sige omkring 200.000 km på 7 år. Jeg tror at der er en del amerikanere som begynder at nærme sig 100.000 km og der er altså ikke nogen rama-skrig om voldsomt lavere rækkevidde.

Spørgsmålet om hvorvidt bilen kan sælges bør nok omformuleres til: Hvilken pris kan man få for en Model S om 7 år?

Et opslag på bilbasen indikerer at en BMW i samme prisklasse som en "mellem udstyret" Model S (800.000) der er 7 år gammel med omkring 200.000 km bag sig står til salg for 180.000 kr.

Så kan man få 180.000 kr for en Model S om 7 år? Ved ikke

Hvis du køber en ny benzin/diesel-bil i dag. Vil du så kunne få 180.000 kr for den om 7 år? 

Der er ret mange faktorer: Registreringsafgifter, prisen på el kontra benzin, bil-teknologi, etc. Meget kan ændre sig på 7 år.

Vi har købt den bil vi helst ville have. Den daglige fornøjelse det er at køre verdens bedste el-bil overstiger langt tanken om hvordan det mon ser ud om 7 år.

NOELON
NOELON Jun 1 '14

Udover at jeg er 110% enig med Kajakaj, så vil jeg blot nævne, at jeg nu har kørt næsten 4 år og 60.000 Km. i en Tesla Roadster. Og her kan jeg overhovedet ikke genkende dit problem med nedsat batteri kapacitet. Jeg har måske mistet 10 km. på en fuld opladning (47kw batteri). Jeg har kørt bilen så godt som flad et par gange og opladet til 100% mange gange. SÅ det er simpelthen myte dannelser du er bange for.

cronqvist
cronqvist Jun 1 '14

Det er muligt at det er myter jeg spekulerer i. Men så længe de er der, føler jeg mig nødsaget til at tage højde for dem, om ikke andet så, forhåbentlig, få dem afkræftet, hvilket I herinde bidrager godt med. Og mange tak for det.

Og jeg kan godt høre at jeg skal pakke alle mine bekymringer sammen, eftersom glæden ved at eje og køre i bilen langt overstiger disse

KS
KS Jun 1 '14

@TSLA og Sjensen,

Jeg regner med at køre 60.000 km om året, og har lige rundet 37.000 km i dag. Har INGEN degradering på batterierne overhovedet - og regner ikke med at der bliver nogle problemer med det. En smule kan forventes - men der skal mange KM på pakken førend det kan mærkes. Som vi har set i en anden tråd, så er der rigtigt mange små batterier i et helt Tesla batteri - +7000 stk, og jeg er helt sikker på, at når Tesla giver 8 års garanti på pakken, så er det fordi de sikrer sig at cellerne aldrig kommer op eller ned i det - for batterierne - "farlige" område. Selv ved en 100% ladning, så er jeg overbevist om at der er en ekstra kapacitet i pakken - der ikke anvendes.

Og skulle der så gå hen og komme ny og spændende batteriteknologier, så må jeg jo overveje om jeg vil have en større pakke eller om jeg kan "nøjes" med den jeg har i dag. (Har ingen problemer med at skulle lade op på SuperCharger for hver 200-250 km). Alternativt må jeg bruge noget af den besparelse som jeg har sat i banken gennem de år, jeg har haft Tesla'en. Min besparelse (i forhold til en E63 AMG) er ihvertfald 120k om året, så er det jo kun et par års besparelse, hvis jeg vil opgradere min pakke til noget større. Men i så fald er det mere fordi man kan - ikke fordi der er behov. Vi har jo SC'erene til at råde bod på det hele. En større pakke vil være luksus, men vil også tage længere tid at fylde op - tænk blot hvor stor installation man skulle have hjemme, hvis man ville fylde et 500 kWh batteri på 4,5 time. Tilslutningsafgiften alene er jo en mindre formue (12500 + 100*500) for slet ikke at tale om de kabler, målere og HPFI relæer der skal til for at klare det hele.

brianmassesson
brianmassesson Jun 1 '14

@cronqvist Jeg tror ikke der er mange der fortryder når de først har trykket på knappen og bestilt deres Tesla - tror der er endnu færre der fortryder når først de får verdens fedeste (el) bil leveret - heller ikke jeg.

Men hvis du kun sparer 150-200 om måneden er du godt nok billigt kørende i dag, jeg ved selvfølgelig ikke hvad du sammenligner med. Men Tesla'en kan køre mellem 50-60 km for 12 kr. strøm afhængigt af hvordan du sammen sætter din ladeløsning. Hvilken anden bil på 2.2 ton gør det?!

Jeg kører ca. 30-35.000 om året, så jeg kommer selvfølgelig til at spare mange penge på drift. Men jeg ville egentlig ikke blive vildt skuffet hvis jeg skulle betale kr. 75.000,- for et nyt batteri om 6-7 år, garanteret med >140 kwh... Men det forventer jeg faktisk ikke jeg skal, jeg forventer faktisk Tesla har styr på deres ladeteknik samt batterier - men jeg gør det nok hvis Tesla tilbyder et nyt batteri for de penge/kwh.
Tryk på knappen... Du kommer ikke til at fortryde det.

NOELON
NOELON Jun 1 '14

@kseitzberg: Ja og det er præcis de samme batterier der ligger i Roadsteren - måske en tidligere version med knap samme kapacitet - dengang snakkede de også om ca. 7000 celler. Men det var her de lærte og øvede sig på styring af batteri pakken - køling, opladestyring, pakning og balancering osv. Så jeg forventer også meget bedre batteri performance på S'ren, der nu har rundet de 23K også uden kapacitets nedsættelse. Ihvertfald har den meget lavere støj niveau når batteriet skal køles.

Bianco
Bianco Jun 2 '14
Jeg ved ikke hvor du har "halvering" fra, men der er i hvertfald i praksis målt 80-85% kapacitet på de "gamle" Tesla Roadster efter 160.000 km.
Og det er kun km (ikke tid) der påvirker kapaciteten.
http://teslaforum.dk/...om-tesla-ejer?page=2
nicom
nicom Jun 2 '14
Citat fra TSLA

@kseitzberg: Ja og det er præcis de samme batterier der ligger i Roadsteren - måske en tidligere version med knap samme kapacitet - dengang snakkede de også om ca. 7000 celler. Men det var her de lærte og øvede sig på styring af batteri pakken - køling, opladestyring, pakning og balancering osv. Så jeg forventer også meget bedre batteri performance på S'ren, der nu har rundet de 23K også uden kapacitets nedsættelse. Ihvertfald har den meget lavere støj niveau når batteriet skal køles.

Jeg mener at roadster og model S har forskellige kemi i batteriet. Roadsterens batteri er baseret på lithium Cobolt oxid hvor model S' kemi er baseret på NCA batteri ( lithium nikkel Cobolt aluminium oxid) . Det menes at Tesla bruger en modificeret udgave af Panasonic batteri NCR18650a på 3100 mA til Model S men jeg tror de bruger de bruger NCR18650b på 3400mA. (Ellers passer antallet 7144 stk gange kapaciteten ikke med de 85kwh som batteripakken er på). UANSET om det er a eller b versionen af et NCA batteri som er i MS vil NCA på alle parameter være bedre end den gamle batteritype i Roadsteren. 

NOELON
NOELON Jun 2 '14

@Nicom, det har du sikkert ret i. Jeg henviste ikke til kemien - jeg er ikke batteri ekspert, men tænkte mere på antal og formfaktor - og så den omstændighed at de også var fra Panasonic. Dette setup er jo specielt for Tesla, og har siden Roadsteren givet dem erfaring med at pakke og styre disse mange celler. Som jeg også skrev så forventer jeg endnu bedre batteri performance på S'eren. Og indtil nu kan jeg ikke klage det mindste på Roadsterens kapacitet.

nicom
nicom Jun 2 '14

Enig. Batteriet i Roadster er godt men batteriet i model S er bedre. Det er meget Sandsynligt at batteriet i Model E er endnu bedre. Udviklingen indenfor batterier går jo lyn  hurtig så vi befinder os i en spændende tid.. desuden harjeg hørt/set Musk i et interview ydre planer for batteri opgraderinger for eksisterende Roadster ejer hvis kapacitet skulle være reduceret/utilstrækkeligt. Hvornår ??

NOELON
NOELON Jun 2 '14

Jeg mener der er 7 år's garanti og 70% tilbage. Det regner jeg simpelthen ikke med at nå. Selvom jeg har brugt den meget under alle vejrforhold. Så er det klart at den ikke er lige så anvendelig som S'eren - bl.a. alene af den grund at den er meget længere om at lade op. Den fik de ikke lavet i en 3-fase Eu udgave.

cronqvist
cronqvist Jun 2 '14

Jeg ved overhovedet ikke hvor meget batteriet er afladet efter 6 år. Det er der vel reelt set ingen der endnu ved. Det var såmænd blot for at sætte det lidt på spidsen og det gav jo nogle gode reaktioner/argumentationer :-)

@brianmassesson: Mit kørebehov er ikke særlig stort, ca 40-50 km om dagen og jeg køre ca. 12-14 km/L diesel, hvilket koster mig ca 7-8000 kr. årligt. Teslaen vil koster mig ca. 4.000 jf. teslamotors.com. Så nej det er ikke den store besparelse på den front.

muller
muller Jun 3 '14

@cronqvist: Jeg tror roligt du kan antage, at Tesla Motors har kørt en del batteripakker igennem temmelig mange lade/aflade cyklusser for at simulere kørsel af adskillige 100.000 km og opnået væsentlig bedre restkapacitet end 70%. Elon Musk er ikke dum, og hvis TM garanterer batteriet holder en hvis kapacitet, så er det noget de har underbygget ved forsøg plus en solid margen.

Det lyder som om vi har ca. samme kørselsbehov, men jeg tror ikke nødvendigvis det er så vigtigt i forhold til økonomien. Den helt store joker er gensalgsværdien, som også er titlen på indlægget. Hvis den er lav giver det dårlig økonomi, og hvis den er høj giver det god økonomi; alle de andre omkostninger er, for mit vedkommende i hvert fald, forsvindende sammenlignet med værditabet.

Jeg har skrevet det i andre tråde og vil gerne gentage det; hvis du er fan af/har tillid til Musk, så køb KØB KØB det er verdens fedeste bil, og du vil aldrig fortryde det! Hvis du ikke har tillid til ham så rør ikke hans elbiler eller rumfærger med en ildtang :-)

Personligt tror jeg ikke gensalg bliver et problem, ej heller batterikapacitetsforringelse. Udelukkende baseret på udmeldinger fra TM og andre TM fans...

nicom
nicom Jun 3 '14

Cronqvist.. Brugt market på Tesla Model S er noget umodnet men det skulle ikke undre mig at om et år når model x kommer at der kortvarigt vil blive et stort udbud af MS når de "rige" skifter til MX. Her vil der muligvis kunne gøres et godt købt når det sker. Som sagt spekulation

TwoChops
TwoChops Jun 3 '14

Lur mig om ikke "de rige" bare køber en MX og beholder deres MS ;-)

nicom
nicom Jun 3 '14

Shit.. det havde jeg ikke tænkt på..

Sider: 1 2 »