Loading...
dk

Rotation af dæk | Tesla Forum

gw
gw Mar 18 '16
Har ikke skiftet dæk før selv, men skal igang med det denne weekend. Så et meget simpelt spørgsmål for Jer som har gjort dette mange gange før. Er det forhjulene der nu skal sættes på baghjulene eller hvordan gør i normalt ?
TVJ
TVJ Mar 18 '16
Du skal sørge for at de dæk der har mest mønster skal sidde på baghjulene. Og vær opmærksom på om dækkene har angivet rotationsretning.
gw
gw Mar 18 '16
Tak for svarene
Clubman
Clubman Mar 18 '16
Så vidt jeg ved er det aldrig en god i dag at ændre rotationsretning. Altså du kan skifte mellem for og bag i begge sidder men ikke krydse. De bedste dæk på de trækkende hjul. Er der lige meget træk på for og baghjul da vil jeg stadig sætte de bedste på baghjulene, uanset at sliddet formentlig i det tilfælde er størst på forhjulene.
SP85DK
SP85DK Apr 21 '16
 Man sætter det de bedste dæk på De styrende hjul det er da ligemeget hvor godt baghjulene står fast hvis ikke er de hjul du styr med har fat
SuneH
SuneH Apr 21 '16

Der er to religioner inden for dette.


1. De bedste dæk foran. Begrundelse: man styrer og bremser mest med forhjulene. Og begge dele er mega vigtigt.

2. De bedste dæk bagpå. Begrundelse: Du er langt mere presset hvis baghjulene skrider ud i et sving, rundkørsel el.lign. Forhjulene kurer kun lidt sidelæns hvis de slipper, men hvis baghjulene slipper, har du for alvor mistet kontrollen.


Jeg kan ikke finde ud af hvilken af de to religioner jeg tror på. På vores Audi har jeg sat de bedste bagpå, men er stadig i tvivl.

SP85DK
SP85DK Apr 21 '16
TVJ  jeg ved ikke hvilke argumentation du har for at de bedste dæk skal sættes på den bagerste aksel???

Hvis du forestiller dig du kører i regnvejr og på et tidspunkt begynder at aquvaplane så kan jeg da ikke se fidusen I du godt kan give mere gas fordi de bagerste dæk har fat i vejbanen men du kan ikke styre bilen men forreste aksel fordi der har du valgt at sætte de nedslidte dæk på!!!


Man sætter altid de dæk med det bedste mønstre på den styrende Aksel

PEB
PEB Apr 21 '16
De bedste dæk skal sidde bagerst fordi en baghjulsudskridning er meget farligere end en forhjulsudskridning.
TorbenS
TorbenS Apr 21 '16

Som SuneH mfl. skriver så skal de bedste dæk bagpå da bilen bedre kan beskytte passagererne ved et frontalt sammenstød fremfor at blive ramt i siden af bilen.

Hvis dækkene har angivet rotationsretning skal man rotere i samme side af bilen mellem for og bagdæk.

Hvis dækkene IKKE har angivet rotationsretning skal man rotere diagonalt. Altså højre forhjul om på venstre baghjul og venstre forhjul om på højre baghjul.

Men hvorfor nu det ? Jo.. nogle dækmønstre og dækmærker har det med at slide dækkene i det der kaldes "hæl - tå". En form for savtakket mønster som kan give en ganske ubehagelig sporvognslyd som følger farten.

runeh
runeh Apr 21 '16
Hmm Torben, interessant med sporvognslyd. Tror lige præcis jeg har det på min Ford Mondeo, efter sidste skift. Jeg skifter altid i samme side og skifter kun for/bag en gang om året. Altså kører jeg en fx sommer sæson med hjulene modsat sidste sæson. Altså tidligere fordæk på bagdæk og omvendt. Og skifter igen næste forår. Havde tænkt mig det samme med Tesla'en. Kan være jeg skal genoverveje og skifte diagonalt. Jeg oplever i hvert fald en meget irriterende, pulserende lyd i ford'en i tiden - men uden de store vibrationer i styretøj og bil, så tror ikke umiddelbart det er afbalancering der mangler. 
Twinauto
Twinauto Apr 21 '16
Det er absolut ikke givet hvad der er bedst, FDM husker jeg anbefaler de bedste dæk forrest. Der er ingen fast regel - mere en overbevisning
TorbenS
TorbenS Apr 22 '16

Uddrag:

Artikel:  Opdateret den 28/4/15 kl 12:38 af FDM Bedste dæk forrest eller bagerst på bilen?

Baghjul skal have det bedste greb

Når det er sikkerheden, der skal være i højsædet, handler det om at dækkene kan overføre flest mulige bremsekræfter og sideføringskræfter til vejen. De mest kritiske manøvrer er baghjulsudskridning og akvaplaning på baghjulene. Det er derfor vigtig, at baghjulene har bedst muligt greb i vejbanen. Det opnås, når de bedste dæk er monteret på baghjulene. Det vil sige de dæk, der har det mest slidmønster.

Michelin test

 Test fortaget af Michelin viser, at der kan være flere varianter af, hvad der er optimalt. Alt afhængig af, hvad der vægtes højest, og om det er en forhjulstrukket, baghjulstrukket eller firhjulstrukket bil. Men i langt den overvejende del af testdiciplinerne klares situationen bedst med de bedste dæk bag på bilen. 

jensk2
jensk2 Apr 22 '16

Hmmmm igen, Jeg har altså altid husket at FDM anbefaler bedste dæk bagest, fordi en bagvognsudskridning medfører væsentligt værre ulykker (f.eks. kørsel over i modkørende) end en simpel understyring.


Heldigvis er jeg FDM medlem og kunne sakse, nedenstående SOM IKKE MÅ KOPIERES TIL KOMMERCIEL BRUG!


http://www.fdm.dk/biler/biludstyr/daek/bedste-daek-forrest-eller-bagerst-paa-bilen


'Når det er sikkerheden, der skal være i højsædet, handler det om at dækkene kan overføre flest mulige bremsekræfter og sideføringskræfter til vejen. Hvis der er forskellig mønsterdybden i slidbanen på de forreste og bageste dæk, eller hvis du kun anskaffer to nye dæk, melder spørgsmålet sig ofte: hvor skal dækkene med det bedste mønster monteres?


 


Baghjul skal have det bedste greb Når det er sikkerheden, der skal være i højsædet, handler det om at dækkene kan overføre flest mulige bremsekræfter og sideføringskræfter til vejen. De mest kritiske manøvrer er baghjulsudskridning og akvaplaning på baghjulene. Det er derfor vigtig, at baghjulene har bedst muligt greb i vejbanen. Det opnås, når de bedste dæk er monteret på baghjulene. Det vil sige de dæk, der har det mest slidmønster.


 


Michelin test Test fortaget af Michelin viser, at der kan være flere varianter af, hvad der er optimalt. Alt afhængig af, hvad der vægtes højest, og om det er en forhjulstrukket, baghjulstrukket eller firhjulstrukket bil. Men i langt den overvejende del af testdiciplinerne klares situationen bedst med de bedste dæk bag på bilen. ESC hjælper Mange biler har elektronisk stabilitets kontrol - ESC. Dette system vil i nogen grad udligne ulempen ved uhensigtsmæssig dækmontering. Men de elektroniske hjælpesystemer bliver aldrig bedre end grebet mellem dæk og vejbane tillader.


 


Husk også


At alle fire dæk skal: Være samme type (fx vinterdæk)


Have samme dimensioner


Have minimum 1,6 mm slidmønster for at opfylde loven - FDM anbefaler minimum 3 mm dækmønster


Have det rette dæktryk

FDMs tekster er underlagt ophavsret og må ikke kopieres helt eller delvist til kommercielt brug uden tilladelse fra FDM. Læs evt mere på

http://www.fdm.dk/ophavsret/ophavsret-paa-wwwfdmdk


ODE90D
ODE90D Apr 22 '16
Så er spørgsmålet bare om alle disse tests overhovedet tager højde for den noget atypiske vægtfordeling og det specielle 4wd i Teslaen. Jeg tvivler på de tests kan bruges til noget som helst for os der kører Tesla.
runeh
runeh Apr 22 '16
Det vil give et voldsomt skævt slid på almindelige forhjulstrukne biler. Helt slidte fordæk og knap slidte bagdæk. Så kan man selvfølgelig nøjes med at købe og montere 2 nye. Men jeg tror nu ikke jeg vil ændre på rotation mellem for og bagdæk. 
Husk også på, at manualen til Tesla anbefaler at gøre netop dette hver 8000 km! 
jensk2
jensk2 Apr 22 '16

God pointe, hvis man altid, ved skift fra vinter til sommerhjul og vice versa, sætter bedste dæk bagest ender man med - typisk - at slide fordækkene op. Derefter kører man med to gamle dæk og to nye:-(


Jeg har aldrig brudt mig om - specielt for vinterdæk - at køre med dæk med meget forskellig alder. Jeg bytter altid for/bag ved hvert skift og da jeg kun kører 20.000 per år, er mine for og bagdæk så godt som ens og ingen af mine dæk er ældre end fire år.


Kørte jeg 60.000 om året ville jeg MÅSKE overveje at rotere tiere end ved sæson skiftet, men på den anden side, ville jeg jo købe nye dæk hvert år og ingen af mine dæk ville nå at blive gamle.