Der er to religioner inden for dette.
1. De bedste dæk foran. Begrundelse: man styrer og bremser mest med forhjulene. Og begge dele er mega vigtigt.
2. De bedste dæk bagpå. Begrundelse: Du er langt mere presset hvis baghjulene skrider ud i et sving, rundkørsel el.lign. Forhjulene kurer kun lidt sidelæns hvis de slipper, men hvis baghjulene slipper, har du for alvor mistet kontrollen.
Jeg kan ikke finde ud af hvilken af de to religioner jeg tror på. På vores Audi har jeg sat de bedste bagpå, men er stadig i tvivl.
Hvis du forestiller dig du kører i regnvejr og på et tidspunkt begynder at aquvaplane så kan jeg da ikke se fidusen I du godt kan give mere gas fordi de bagerste dæk har fat i vejbanen men du kan ikke styre bilen men forreste aksel fordi der har du valgt at sætte de nedslidte dæk på!!!
Man sætter altid de dæk med det bedste mønstre på den styrende Aksel
Som SuneH mfl. skriver så skal de bedste dæk bagpå da bilen bedre kan beskytte passagererne ved et frontalt sammenstød fremfor at blive ramt i siden af bilen.
Hvis dækkene har angivet rotationsretning skal man rotere i samme side af bilen mellem for og bagdæk.
Hvis dækkene IKKE har angivet rotationsretning skal man rotere diagonalt. Altså højre forhjul om på venstre baghjul og venstre forhjul om på højre baghjul.
Men hvorfor nu det ? Jo.. nogle dækmønstre og dækmærker har det med at slide dækkene i det der kaldes "hæl - tå". En form for savtakket mønster som kan give en ganske ubehagelig sporvognslyd som følger farten.
Uddrag:
Artikel: Opdateret den 28/4/15 kl 12:38 af FDM Bedste dæk forrest eller bagerst på bilen?
Baghjul skal have det
bedste greb
Når det er sikkerheden, der skal være i højsædet, handler
det om at dækkene kan overføre flest mulige bremsekræfter og sideføringskræfter
til vejen. De mest kritiske manøvrer er baghjulsudskridning og akvaplaning på
baghjulene. Det er derfor vigtig, at baghjulene har bedst muligt greb i
vejbanen. Det opnås, når de bedste dæk er monteret på baghjulene. Det vil sige
de dæk, der har det mest slidmønster.
Michelin test
Test fortaget af
Michelin viser, at der kan være flere varianter af, hvad der er optimalt. Alt
afhængig af, hvad der vægtes højest, og om det er en forhjulstrukket,
baghjulstrukket eller firhjulstrukket bil. Men i langt den overvejende del af
testdiciplinerne klares situationen bedst med de bedste dæk bag på bilen.
Hmmmm igen, Jeg har altså altid husket at FDM anbefaler bedste dæk bagest, fordi en bagvognsudskridning medfører væsentligt værre ulykker (f.eks. kørsel over i modkørende) end en simpel understyring.
Heldigvis er jeg FDM medlem og kunne sakse, nedenstående SOM IKKE MÅ KOPIERES TIL KOMMERCIEL BRUG!
http://www.fdm.dk/biler/biludstyr/daek/bedste-daek-forrest-eller-bagerst-paa-bilen
'Når det er sikkerheden, der skal være i højsædet, handler det om at dækkene kan overføre flest mulige bremsekræfter og sideføringskræfter til vejen. Hvis der er forskellig mønsterdybden i slidbanen på de forreste og bageste dæk, eller hvis du kun anskaffer to nye dæk, melder spørgsmålet sig ofte: hvor skal dækkene med det bedste mønster monteres?
Baghjul skal have det bedste greb Når det er sikkerheden, der skal være i højsædet, handler det om at dækkene kan overføre flest mulige bremsekræfter og sideføringskræfter til vejen. De mest kritiske manøvrer er baghjulsudskridning og akvaplaning på baghjulene. Det er derfor vigtig, at baghjulene har bedst muligt greb i vejbanen. Det opnås, når de bedste dæk er monteret på baghjulene. Det vil sige de dæk, der har det mest slidmønster.
Michelin test Test fortaget af Michelin viser, at der kan være flere varianter af, hvad der er optimalt. Alt afhængig af, hvad der vægtes højest, og om det er en forhjulstrukket, baghjulstrukket eller firhjulstrukket bil. Men i langt den overvejende del af testdiciplinerne klares situationen bedst med de bedste dæk bag på bilen. ESC hjælper Mange biler har elektronisk stabilitets kontrol - ESC. Dette system vil i nogen grad udligne ulempen ved uhensigtsmæssig dækmontering. Men de elektroniske hjælpesystemer bliver aldrig bedre end grebet mellem dæk og vejbane tillader.
Husk også
At alle fire dæk skal: Være samme type (fx vinterdæk)
Have samme dimensioner
Have minimum 1,6 mm slidmønster for at opfylde loven - FDM anbefaler minimum 3 mm dækmønster
Have det rette dæktryk
FDMs tekster er underlagt ophavsret og må ikke kopieres helt eller delvist til
kommercielt brug uden tilladelse fra FDM. Læs evt mere på
http://www.fdm.dk/ophavsret/ophavsret-paa-wwwfdmdk
God pointe, hvis man altid, ved skift fra vinter til sommerhjul og vice versa, sætter bedste dæk bagest ender man med - typisk - at slide fordækkene op. Derefter kører man med to gamle dæk og to nye:-(
Jeg har aldrig brudt mig om - specielt for vinterdæk - at køre med dæk med meget forskellig alder. Jeg bytter altid for/bag ved hvert skift og da jeg kun kører 20.000 per år, er mine for og bagdæk så godt som ens og ingen af mine dæk er ældre end fire år.
Kørte jeg 60.000 om året ville jeg MÅSKE overveje at rotere tiere end ved sæson skiftet, men på den anden side, ville jeg jo købe nye dæk hvert år og ingen af mine dæk ville nå at blive gamle.