Loading...
dk

Samle selv ladeboks - fortsættelse | Tesla Forum

cvitting
cvitting Jun 5 '14

Jeg kan heller ikke svare i den oprindelige tråd, så jeg håber det er OK at starte en ny for at få mit budskab ud - senere må ForumMaster gerne flette ind hvis muligt...

Jeg kommer lige tilbage til denne tråd, efter jeg havde fin aften (og tak for det !!!) for nogle uger siden på "samle selv aften" i Hundige Havn - mit første møde med en flot super entusiastiske Tesla-ejere :-)

Jeg har fået lidt blot på tanden, og vil gerne have lavet en hjemmelader til fastmontering i garagen - i øvrigt indpakket nænsomt i et flot "ekstra kabinet" ...

Jeg vil derfor høre, om nogle af jer skal foretage indkøb i nærmeste fremtid, eller måske har "left overs" fra jeres tidligere aftener, som jeg kan aftage ting og sager fra.

Jeg får ikke brug for måler, og det er meget vigtigt, at den færdige boks ikke er stikker mere end 150 mm ud fra væggen, hvor den er monteret - det er nemlig dybden på det fine nye kabinet, som jeg har sat i værk :-)

Når jeg har samlet stumper, vil jeg håbe at vi jyder får en kompetent supervisor stillet til rådighed af de noget mere erfarne hjemmebyggere fra østkysten :-)

Så giv endelig lyd, hvis du har dele eller ved hvor de findes - Brian, du er nok den, jeg lige har i tankerne for eventuelle stumper...

/Claus

Bianco
Bianco Jul 6 '14

Jeg  købte en Fibox pcm200/88xt som er 88 mm tyk http://dk.rs-online.com/web/p/kabinetter-allround/4985501/  (Se billede nedenfor)

Du skal så have pcm175/100g som er 100 mm tyk, hvis du vil have uden plads til elmåler, og med gråt låg.

PS Elmåleren er denne: http://bg-etech.de/os/product_info.php?products_id=35

PPS Forskruningerne er disse fra yousafe.dk (billede vedlagt)

Forummets indlæg er redigeret af Bianco Jul 8 '14
Larsen
Larsen Jul 15 '14
Lige et spørgsmål til gør det selv folket: Brian købte også dele til mig, og jeg er først nu ved at se på at få ladekassen samlet. Derfor skal jeg lige høre om I har loddet 6 kvadrat ledningerne direkte i stikbenene i type 2 stikket, eller om de er klemt fast? Der må skulle bruges ganske meget varme for at lodde noget ordentligt fast i de ret kraftige stikben. Jeg har dog en lille svejsebrænder som må kunne bruges til formålet. Samtidig skal man forsøge at undgå at smelte den plastplade der skal sættes omkring ledningerne inden der skal loddes. Det kan godt blive lidt tricky.
KS
KS Jul 16 '14

@Larsen:

6mm2 ledningerne bleb presset i med en pressetang. 0,75mm2 ledningerne og modstanden blev loddet i PP og CP stikket - det er simpelthen for svagt til at presse i det tynde alu.

Bianco
Bianco Jul 16 '14

Der var nogen der havde fundet et Type2 greb med skrueterminaler på stikbenene.

(til generel info)

Kiefer
Kiefer Jul 16 '14

Ja, de koster lidt ekstra i forhold til dem uden:

http://esl-shop.de/produkte/stecker-ladedosen/ladekupplung-fahrzeugseite-typ-2-bis-20a-female.html

/Martin

Larsen
Larsen Jul 17 '14
Er der ikke en af dem som har samlet ladekasse, der kan uploade et diagram. Jeg har et mainpine diagram over en ladekasse, men mangler ordentligt info om CP og PP i ladestikkket. Skal CP i ladestikket forbindes med CP i Mainpine? Og hvorfra kommer så PP? Der er jo ikke flere ledere i lablet. Også 220ohm modstanden, som jeg har forstået, skal forbindes med PP, savner jeg lidt info om.
Kiefer
Kiefer Jul 17 '14

CP skal forbindes til CP og PP skal forbindes til jord. Evt kan du måske bruge diagrammet til OpenEVSE, den viser at CP forbindes til CP i controlleren, men ikke PP. Hvis du købte type2 stik via ESL i Tyskland, fulgte der da ikke et papir med med forbindelserne?

Jeg kunne forøvrigt godt bruge diagrammet til Mainpine, synes ikke jeg kan finde det på deres hjemmeside længere?

/Martin

Forummets indlæg er redigeret af Kiefer Jul 17 '14
Larsen
Larsen Jul 17 '14
@Kiefer, tak for info. Er lidt overrasket over at PP via 220 Ohm modstanden skal forbindes til jord. Har lidt svært ved at se hvordan systemet skal kunne bruge dette til regulering af ladestrøm, da systemet vel ikke kender den exacte modstand på min jordledning. Købte type 2 stikket via Massesson, og fik ikke diagram med. Søgte derfor nettet, men på engelsk,og der kom ikke rigtigt noget fornuftigt. Burde nok have søgt på tysk. Jeg skal nok lidt senere uploade Mainpine diagrammet hvis du gerne vil have det.
Larsen
Larsen Jul 17 '14
@Kiefer, hermed et billede af Mainpine diagram.
brianmassesson
brianmassesson Jul 17 '14
Jeg har org. Diagram på pdf kan uploade i aften.
Comeback
Comeback Jul 17 '14

Modstanden bruges ikke til at regulere strømmen, men en sikringe modstand mellen bilens "jord"og den Jord installationen har.

PP forbindes i stikket til bilens jord.

Forummets indlæg er redigeret af Comeback Jul 17 '14
brianmassesson
brianmassesson Jul 17 '14

Her er det originale diagram fra Mainpine... Hvis det hjælper nogen :-)

Kiefer
Kiefer Jul 17 '14

Brian: Super, takker. Den er printe og vil blive afleveret tl svigerfar i morgen, han ville gerne have en elektriker til at stå for samlingen da han også vil tilbyde ladning til sine campister på deres campingplads.

/Martin

Pedro
Pedro Jul 17 '14

Larsen > Bilen har jo fat i jord i stikket samt PP, så den kan jo måle forskellen mellem de to og derved har den modstanden.

Comeback > Modstanden bruges til at angive hvor meget strøm der kan trækkes via kablet. Dette sikrer at der ikke lades med 32A via et 20A kabel på en 32A ladeboks. Bilen kigger både på pulslængderne fra ladeboksen og modstanden fra PP til jord og begrænser strømmen i forhold til laveste af de to.

Bilen er umiddelbart ligeglad med jord, det er så vidt jeg ved kun laderen der kontrollerer om der er jord.

Bianco
Bianco Jul 17 '14

Husk at de 220 ohm signalerer til bilen at der kan trækkes 32 A. (680 ohm = 20 A)

Forummets indlæg er redigeret af Bianco Jul 17 '14
Larsen
Larsen Aug 21 '14
Så har jeg endelig fået samlet min selvbyggede hjemmeladeboks. Stor var spændingen da den blev tilkoblet Teslaen. Ville det sige "puff" og komme røg ud af bilens ladere? Nej, det virkede fint, men da jeg endnu ikke har skiftet husets sikringsgruppe fra 16 til 32 ampere, så har jeg kun testet op til 20 ampere, hvilket virkede fint. Nu mangler jeg kun at Stegen Electronics kommer tilbage fra ferie, og får lavet nogle flere ladeport åbnere.
Forummets indlæg er redigeret af Larsen Aug 21 '14
Lennart
Lennart Nov 5 '14

Kunne vi evt. lave en ny dato på saml selv boxe? jeg selv står til at modtage min TMS om 2 måneder. Eller en som ville sælge en af deres hjemme lavet boxe? Lennart:Roskilde

Forummets indlæg er redigeret af Lennart Nov 5 '14
Claus
Claus Nov 5 '14

Jeg forstår ikke man køber en bil til 800-900.000kr, og så vil man løbe en risiko med at lave en hjemmelavet ladeboks, når man kan købe godkendte ladebokse fra eks. www.evse.dk som bl.a Tesla selv bruger på deres servicecenter. 

Hookmaker
Hookmaker Nov 5 '14
Claus, jamen køb du bare selv en færdigbygget, hvis du vil. De ladebokse en 20 stykker af os har bygget er fuldt på højde med dem du kan købe. Nogle er endda bedre. Og så er de væsentligt billigere. Og så er mange af os entusiaster til benet. Fordi vi bruger 800 k på bilen betyder det ikke at vi kaster om os med 5000 kr sedler.
Sider: 1 2 3 4 5 6 7 »