Loading...
dk

Samle selv ladeboks - fortsættelse | Tesla Forum

Kiefer
Kiefer Nov 25 '14

Ja selvfølgelig virker den, den åbner ladeporte på alle teslaer der holder parkeret, så nu ikke noget med at gå rundt med en i lommen ;-)

/Martin

Genild
Genild Nov 26 '14

Som "den nye i klassen" vil jeg gerne være så fri at spørge jer kjære gør-det-selv-folk hvad I har skulle hoste op med, for jeres fine hjemmegjorte ladebokse?

Jeg kan jo se hvad en fiks og færdig koster hos EVSE, men ved også at I naturligvis ud over hyggen og glæden ved skabelsen, også har vejret en økonomisk gevinst ved indsatsen.

Slutteligt vil jeg være så fri at spørge om nogen af jer har lavet en egentlig indkøbsseddel, så en doven hund som jeg slipper for at genopfinde hjulet?

/Lars

Kiefer
Kiefer Nov 26 '14

@Genild: Min kostede lidt under 2500,- for den første og lidt mindre for nummer 2.

Den består af en controller, hvor prisen starter ved små 700 for en Mainpine, og så et relæ til under 300,-.

Så skal der lidt kabel til, som ikke koster over 100,- meteren alt efter om det skal være 6mm2 eller 2,5mm2.

Dertil skal der et Type2 stik til, de koster fra 1000,- Så kommer der evt kasse og lidt løs el materiel. Man kan også vælge at udvide med en el-måler, de starter ved 250,- for en brugt Kamstrup på dba.dk og så opefter. 

/Martin

Hookmaker
Hookmaker Nov 26 '14

Jeg har stadig en del 6m2 5+1 kabel, så kom bare då...;-)

Kiefer
Kiefer Nov 26 '14

Lidt mere præcist indlæg om modstanden i kablet mellem jord og PP:

http://teslaforum.dk/forum/topic/openevse?page=1#post-4364

/Martin

Kiefer
Kiefer Nov 26 '14

@Hookmaker: Som jeg har nævnt tidligere, det du ikke kommer af med, det aftager jeg til foråret til tre nye ladestationer i garage og indkørsel.

Til foråret, når jeg engang er færdig med mit husbyggeri, får jeg også ca. 50 meter  6mm2 gummikabel til overs, som jeg lige pt. bruger til at strømføde mit genhusningsprojekt.

/Martin

Genild
Genild Nov 26 '14

Hej igen og manne tak allesammen. 2.500 giver jo én omkring 4.500 gode grunde til at lave det selv.

Jeg må hellere gå i gang i garagen så der kan komme en ladestation (eller to) på hjemadressen. Får man skohornet en målet ind i kassen, må man vel kunne lade firmaet stå for overvågning og betaling så man i det mindste frem til 2016 får en krone og en lille slat rabat.

Har I kunnet få accepteret jeres hjemmelavede bokse til firmamåling - som jeg ser det er det jo i almindelighed underordnet hvem der har fabrikeret kassen udenom og lige i denne situation har man jo absolut intet incitament til at "snyde strøm udenom måleren" man har jo den officielle husmåler koblet på før denne nye måler.

Hookmaker - med mindre du også bor på den smukke ø i midten går hele kabelavancen nok op i porto.

Men endnu engang mange tak for oplysningerne

/Lars 

Genild
Genild Nov 26 '14

Ken: Jeg skal da ellers love for at det er et sundt og miljøvenligt ladekabel du der har fundet, og det er vist godt at Dendrelaphis Punctulaus Striolat ikke er så udbredt på vore breddegrader, for hvem gider slås med sådan en liderlig fætter, når man bare skal have sin Tesla ladet?

Det jeg skal have fabrikeret er i 6mm² da det nye kræ er udstyret med dobbeltlader, dit kabel kunne godt ligne et magen til.

KS
KS Nov 27 '14

@Genild: Kablet et 5*6 så der kan trækkes 32A hele vejen igennem - Det grønne kabel fra lader til bil er kablet Hookmaker snakker om. Har i brug for kablet, så kan jeg medbringe det til Jylland - henter det gerne hos Henrik og taget det med over.

Larsen
Larsen Nov 27 '14

Ken, Krabbe, Bianco, ComeBack, Frederik, Müller, TbiVogn, og Leth. Jeres ladeport åbnere er afsendt med A-post idag. I andre som har bestilt, mangler jeg fortsat adresse på.

Hilsen Henning

Lars72
Lars72 Nov 27 '14

har tesla ændret på hvordan man åbner ladeporten på de nyere modeller eller er det det samme issue

Genild
Genild Nov 27 '14

Hej igen Ken og mange tak for både forklaring og tilbud om at slæbe kabel med herover. Når det er så fint et kabel tror jeg gerne at jeg vil kæbe en passende bid af det også.

Jeg går ud fra at det er for at spare på et dyrt kabel at du har sat boksen helt ud ved ladestedet - rent elektrisk er der som jeg ser det intet i vejen for at relæboksen sad inde ved hovedmåleren. Det er vel kun såfremt der er monteret en måler i boksen man reelt har noget at gøre i den.

heinzemann
heinzemann Nov 28 '14

Måske et mærkeligt spørgsmål i denne tråd - men er det ikke korrekt at man kun har brug for en lader, hvis man vil smide mere end 11kW i sin Tesla? Hvis man kan nøjes med det, dvs. en fuld opladning på ca. 8-10 timer mens den står i carporten om natten, så har man vel ikke behov for en lader hjemme?

Eller er der noget jeg helt har misset?

Bianco
Bianco Nov 28 '14
Det er korrekt.

Hookmaker Nov 16
Kammersgaard, forskellen er enkel: for at kunne lade med mere end 16A (400V) SKAL bilens batterilader kunne kommunikere med en styreenhed. Denne skal sidde i forlængelse af strømudtaget: altså ladeboks.
KS
KS Nov 28 '14
@heinzemann: du har brug for en ladeboks hvis du vil lade med 32A (22kw) på bilen mens den står hjemme. Ellers kan man nøjes med et 16A cee stik og bruge mobilladeren. Men hvis man vil slippe for at rode med kabler hele tiden, så er en fastmonteret mobiladapter (evt en ekstra) eller en ladeboks at foretrække. Men dette er ikke en nødvendighed.

Arbejder på en ladeboks som det er muligt at styre udefra, således der kan aflæses strømforbrug og man kan skrue optog ned for ladestyrken via nettet. Der er måler, kontrolenhed og en netforbindelse i denne, ligesom tanken også er at der kommer et lille display i denne. Så kan man evt købe strøm hos andre med en ladeboks. Det er tankerne på sigt.

Men for nu kan du sagtens nøjes med mindre.

Jeg har på min næste model s også kun valgt at have enkeltlader, med tanke på det hastigt udbyggede super charter netværk. og da jeg bor tæt på den i Køge vil jeg altid kunne køre forbi og tage en hurtig ladning hvis jeg har brug for det.
Kiefer
Kiefer Nov 28 '14

Ken: Hvis du vil på firmaordning med afgift retur, så nytter det ikke noget at bruge mobilladeren, der skal du have en fastmonteret lader med indbygget måler.

Så hvad det angår er det ligegyldigt om man kan lade med 16 eller 32A.

Har du fået købe en Phoenix controller?

/Martin

heinzemann
heinzemann Nov 30 '14

Tak for svarene! :) Jeg venter med at gå i krig med hjemmebyggeriet ;)

Genild
Genild Nov 30 '14
Ken: Dit tilbud om et "saml selv ladebox take 2" døde da vist i technicalities omkring links og gode priser.
Hvis det stadig er et åbent tilbud er jeg meget gerne med på sådan en aften og skulle det gå så galt at vi mangler et sted at stå og fumle med opgaven (samt måske ikke mindst sidde og indtage lidt social fællesspisning) har vi muligheder på mit job her i Odense.
Da jeg kan regne ud at man rimeligt nemt kan tjene målerudgiften og en del ekstra hjem på firmaløsningen (man behøver jo gudskelov ikke at kunne finde logikken i konstellationen for at kunne udnytte den) er jeg især hooked på en model inklusiv måler og fjernlæserfunktion via nettet.
Leth
Leth Jan 5 '15
Citat fra Hookmaker

Jeg har stadig en del 6m2 5+1 kabel, så kom bare då...;-)

Hej Hookmaker

Jeg står og skal bruge ca 3mtr 5*6+2mm² (altså 5*6mm² med 2 ekstra ledere til styring) Hvad tager du for dette?

Hvor har i andre skaffet Mainpine controlleren? Jeg synes ikke den er til at finde nogen steder.

Sider: « 1 2 3 4 5 6 7 »