Loading...
dk

Samle selv ladeboks - fortsættelse | Tesla Forum

Kiefer
Kiefer Jan 5 '15

Leth: Hvorfor skal du bruge 2 ledere til styring?

Styresignalerne er jo PP og CP hvor PP bliver termineret med en modstand mellem jord og PP i selve håndtaget.

/Martin

Hookmaker
Hookmaker Jan 5 '15

@Leth, 95,- pr m. 

@Kiefer, hvor meget ledning var det du skulle bruge?

Leth
Leth Jan 5 '15
Citat fra Kiefer

Leth: Hvorfor skal du bruge 2 ledere til styring?

Styresignalerne er jo PP og CP hvor PP bliver termineret med en modstand mellem jord og PP i selve håndtaget.

/Martin

Du har helt ret. Lidt flovt for en gammel elektriker at læse diagrammet forkert :)

Genild
Genild Jan 5 '15

Leth: Puhhhh - den gjorde nas :-)

Jeg har ligeledes uden succes ledt efter Mainpine controlleren. som jeg har kunne scrolle mig igennem diverse tekster og strenge, har de andre købt den igennem Brian Massesson her på sitet, men jeg har ikke kunne få fat i ham og høre.

Hookmaker: Jeg er også ganske varm på 4 meter af det giftgrønne kabel, hvis der er mere til salg.

/Lars - som ligeledes er i ladekassemode i øjeblikket.

KS
KS Jan 6 '15
Jeg får lige en kontakt hos new Electronics i Holland. Så tager vi fat i ham direkte - det var sådan vi fik dem første gang
Leth
Leth Jan 6 '15

Perfekt! Jeg er i hvert fald aftager af 1 stk.

Genild
Genild Jan 6 '15

Ditto her - så snart du ved noget Ken vil jeg hjertens gerne Mobilepay'e dig eller sende penge per kontooverførsel.

Det er super hvis vi kan få dem derigennem.

/Lars

Bianco
Bianco Jan 6 '15
Ditto - Jeg skal også bruge mainpine etc til en ladeboks mere.
TorbenJ
TorbenJ Jan 11 '15

@Ken: Hvis det er muligt at komme med på vognen nu vil jeg også gerne have en Mainpine controller med - hvis du sender mig tlf-nr (for MobilePay) eller konto-nr overfører jeg fluks :)

Pft -Torben

KS
KS Jan 11 '15

Skal lige have fat i Mainpine først.

Til byg selv dagen oprettes x antal tråde - et for hvert gruppekøb, og der udpeges en ansvarlig for tråden, som sørger for at bestille og opkræve betalinger. Der lægges bestillings og part-liste på trådene.

Claus8930
Claus8930 Jan 11 '15

@Hookmaker; Hvilket installationskabel vil du anbefale fra el-tavlen til den 32 Amp. hjemmelader vi bygger? Skal man op i et 5x6kvt?

Vil dette kunne bruges:

http:///...;utm_content=1152643

Jeg har for resten 35 amp sikringer i vejen. Så burde jeg vel godt kunne få 32 amp. ud af min tavle eller?

Forummets indlæg er redigeret af Claus8930 Jan 11 '15
Genild
Genild Jan 11 '15

Claus: Uden at forklejne eventuelle anbefalinger fra Hookmaker, er det som sådan lovgivningen for el-installationer der afgør den sag. Da det er en fast installation der her er tale om vil kravet til den effekt være 6 kvadrat - men det er altså ikke en opgave du lige selv skal rode dig ud i - det skal du lade en autoriseret el-installatør klare, alt andet er både ulovligt og et overgreb på dine forsikringsbetingelser.

35 Amp som det man før kaldte mastesikringer og du vil anvende de 32 Amp uden faseforskydning til ladning af bilen. I teorien muligt men du skal bare lige være opmærksom på, at der er en latent risiko for at knalder en sikring der skal en dyr mand ud og skifte for dig, når køleskabet starter eller du liige skal lave en kop kaffe inde i køkkenet.

Du kan naturligvis frit vælge hvad du gør, men det kan have nogle konsekvenser som jeg synes jeg vil give dig en chance for at vurdere på inden.

/Lars - uddannelsesmæssigt skadet på området

Kiefer
Kiefer Jan 11 '15

Med en afsikring i vejen og opladning på 32A, det er da vist lige snævert nok hvis der er ret meget andet i husstanden der skal være tændt også.

Det er desværre de færreste husstande der er installeret med et 32A CEE udtag, så du kommer ikke uden om at skulle have en elektriker ind og sætte en 32A forsikring på i din eltavle samt trække det faste kabel ud til et evt. udtag, hvis du ikke sætter det faste kabel direkte i laderen, som du stadig skal have en elektriker til. 

Men Claus, hvis du er lidt i tvivl om hvor længe du vil beholde bilen nu hvor du ved du ikke kan køre 160km/t i timevis, så ville jeg nøjes med et 16A CEE udtag og så bare lade den lade de par timer længere, end at bruge en hulens masse penge på en fast installation, som måske er spildt, hvis du efter 2 måneder bliver træt af bilen, hvilket jeg dog ikke tror du gør, når du først har trillet rundt i den :-)

/Martin

Claus8930
Claus8930 Jan 11 '15

@Genild

Tak for svaret. Jeg kaster mig skam heller ikke ud i at selv tilslutte kablerne.

Men mig bekendt, er det jo ikke ulovligt selv at købe dem (ofte til under halv pris af hvad en installatør tager for dem) og selv trække og fastgøre kablet.

Faseforskydning siger du nok. Ved ikke helt hvad det dækker over?!

Claus8930
Claus8930 Jan 11 '15

@Kiefer

Tænker bare, at jeg skal trække et kabel alligevel. Så kan jeg jo lige så godt trække det rigtige med det samme. Om jeg skal trække til 16 eller 32 Amp. er arbejdet det samme. Skal desværre trække det fra den anden ende af huset. Godt nok i en kælder, men det skal igennem flere rum. Så lidt besværligt!

Håber sørme også jeg bliver glad for den. Det er jeg også sikker på jeg gør. Bare bekymret for mine langture hver anden uge (Randers - KBH)!

Genild
Genild Jan 11 '15

Hej igen Claus:

Det er helt legalt selv at indkøbe kablet, ligesom det er helt legalt selv at indkøbe sit eget sanitet selvom det kræver en autoriseret VVS installatør at installere for eksempel væghængt toilet. Man hænger dermed også bare selv på alle reklamationer på materialerne ligesom man nok ofte får en større sikkerhedsmargin lagt på timerne for installationsarbejdet - trækker man selv kablet kommer man til at betale for at installatøren skal godkende det, med mindre installatører er særlig flink eller en god bekendt.

Faseforskydning kommer af den belastning man tilslutter og samtidigt også den målte strømstyrkes direkte påvirkning af sikringerne. Jo mere ren ohmsk belastning man tilslutter jo værre belastes sikringerne og jo mindre kan man belaste dem over deres pålydende før de knalder.

Batteriopladning er at betragte som ren ohmsk belastning, så der får du ikke rigtig nogen forærende til andre forbrug i huset. Det var derfor jeg nævnte faseforskydningen.

Men godt at du ikke selv er gået i gang med at lave installationen i tavlen. 

Genild
Genild Jan 11 '15

Men vil du selv i gang skal du nok trække to kabler:

5 x 6 kvt PVIKJ til selve effektforsyningen - de tre faser , nul og jord.

3 x 1,5 kvt PVIKJ til styresignalet - de to jordledere kobler du så sammen til en fælles jord (eller det gør din installatatør) i begge ender.

Bor du langt ude på bøhlandet med masser at små pelsede dyr (nogen uden hår på halen) skal du nok i stedet overveje at lægge kabler med blykappe, hvis det er i en krybekælder du skal rundt. 

Hvis jeg ikke husker helt galt ud fra installationsdiagrammerne, kunne du klare dig med et 7x 6kvt kabel, men det vil efter min opfattelse ende med at blive dyrere, især hvis du selv lægger timerne til kabelmontagearbejdet. 

EVfan
EVfan Jan 11 '15

@Claus, kun et godt råd...hvis du har en lidt besværlig føringsvej, skulle du prøve at låne et lille stykke 5*6 og bukke det rundt om et hjørne, det er ikke nemt, hvis man ikke har prøvet det før. Der er også en lille forskel i prisen pr. m 5*2,5 kan du måske finde til 15 kr/m, hvor imod 5*6 koster måske 50 kr/m. Måske er din stikledning ikke dimensioneret til den effekt, så du bør finde en der kan undersøge din installation inden du går i gang.

/Jens

Kiefer
Kiefer Jan 11 '15

Genild: Hvad ville du brue de 3x1,5 kvt til?

Hvilket styresignal er det du her snakker om?

/Martin

DeaconWP
DeaconWP Jan 11 '15

Et spørgsmål til Genild:

Med Sikringsgruppe i husets eltavle. Lade boksen sat op på væggen ude ved bilen i garagen.

Bimåler ennten inde ved husets eltavle, eller i garagen ved ladeboksen.

Ladekabel med stik ind i Teslaen, og den anden ende monteret i ladeboksen.

Hvad skal man så bruge det 3 X 1,5 kvt PVIKJ til?

Et andet spørgsmål:

Hvis man nøjes med et 4 X 6 kvt fra eltavlen, uden jord, (der er langt) Er der så en besparelse mulig, ved at banke et jordspyd ned tæt på ladeboksen, så den får sin egen jord?

Og så vil det så lige være, om det vil være en lovlig mulighed.?

Forummets indlæg er redigeret af DeaconWP Jan 11 '15
Sider: « 1 2 3 4 5 6 7 »