Valter. Er du klar?
Hvis du kan styre det, så kan din Tesla aftage alt det støm du kan producere i løbet af dagen, hvor solen skinner.
1. Din inverter skal kunne levere dine solcellers peak effekt.
For hver KW peak effekt, kan du lade med 4 - 5 kilometers rækkevidde, hvis den lader i en time. Mens solen skinner.
2. Med batteripakkerne, vil du kunne lade et antal kilometer på bilen, tilsvarende 4 - 5 kilometer pr KWH, din batteripakke er på. Når solen ikke skinner. Og hvis du da har ladet dem op, mens solen skinnede.
Da man i dag med nye anlæg ikke kan putte strømmen man producerer på et gratis lager på nettet (nettomåler ordningen), er det bedst at bruge den, mens man producerer den. Og putte den strøm man ikke bruger på en batteripakke. Som i det hybrid anlæg. Eller i sin Tesla.
3. Kan man styre ladningen på en Tesla, så den bruger så meget som muligt, at den strøm man producerer, når produktionen varierer efter solens aktuelle stråling?
Det tror jeg, der er nogle edb genier her på forummet, som kan finde ud af. Skal man ikke bare overvåge sin elproduktion, med et givent interval? Ændre på Teslaens ladestrøm, som en følge af den overvågning? Jeg har set anlæg, som man kan overvåge via nettet, for at se den aktuelle produktion. Så der mangler vel bare at laves en regelmæssig opdatering af ladestrømmen på Tesla'en.
4.Du har da ret i, at der er et vist spild i, at du har en relativt høj DC spænding, som du først laver om til AC, for derefter at putte den ind i en Lader, som igen laver det om til en DC.
TeslaMotors har noget elektronik, der kan sende en DC ind i en Tesla. Det sidder i en Supercharger. Kan du dimensionere dit solcelleanlæg sådan, at du kan sende den DC spænding og strøm panelerne laver direkte igennem denne elektronik, og ind i Teslaen, så har du sparet en del tab. (2 gange?) Andre steder kan du finde, hvad nogen har registreret som tab, ved at have bimåler, og sammenligne med dennes KWH måler, og de KWH, som Teslaen viser, der er kommet på batteriet. Det er nok vigtigt at bemærke, at for at din Tesla vil tage imod en DC, så skal den kunne kommunikere med "laderen" (energikilden) udenfor bilen. Det kan den med Tesla's Supercharger elektronik, og mon ikke også med de ladere som E-on og Clever bruger som DC ladestationer. For at kunne sende DC direkte ind i din Tesla, skal du altså skaffe noget styring, et eller andet sted fra. Et af ovenstående. Og: Den forsynende DC skal være højere end batterispændingen på Teslaen, for at den kan sende strømmen ind i den.
Nu kan man jo indstille sin Tesla's indbyggede lader til at bruge en bestemt strømstyrke fra en AC kilde. Jeg ved ikke, om man kan bede sin Tesla om det samme, når kilden er en DC forsyning. Kan man det, kan det lade sig gøre, at indstille sin ladning til aktuel produktion, hvis du så også kan aflæse din DC produktion. Med det jeg kender til emnet, kan man aflæse sin AC produktion. Så der kommer endnu en opgave ind i billedet.
Så der er langt at gå, for at du kan lade din Tesla, direkte fra din egen DC kilde. Og er det sparede tab så ikke bare tabt et andet sted? (læs: mange penge til isenkram)
Men jeg kan virkelig godt lide din tankegang. Og det bedste for dig i dag er trods alt, at din Tesla står lige ved dit solcelleanlæg i dagtimerne, hvor solen skinner mest. :-)