Loading...
dk

Samle selv ladeboks - fortsættelse | Tesla Forum

Bianco
Bianco Jan 11 '15
Citat fra Claus8930

Jeg har for resten 35 amp sikringer i vejen. Så burde jeg vel godt kunne få 32 amp. ud af min tavle eller?

Jeg har også 35 Amp i vejen og 32 Amp lader. Det er ikke noget problem, så længe du sætter den til at lade om natten ca. 4 timer før du normalt kører hjemmefra. 

Husk at den begynder at trappe ned for strømstyrken den sidste halve time, så med mindre du laver morgenkaffe på byens største espressomaskine er der ingen problemer.

Genild
Genild Jan 11 '15

Kiefer: Ups - nåeh nej det er korrekt. Der skal kun effektkabel til selve ladeboksen og først styresignal efter boksen.

Det er nok fordi jeg hos mig selv sætter ladeboksen inde i huset og netop trækket sådanne to kabler ud til en forvokset marinedåse, hvorfra jeg trækker det fine grønne Hookmakerkabel ned til ladestikket. På den måde har jeg behændigt elimineret ukendte pilfingre i min ladeboks.

Jeg regner så med at indkøbe samme automatsikringer som i en anden tråd og vil bruge varmen fra sikringsboksen til at holde bryggerset varmt :-) 

Genild
Genild Jan 11 '15

Deacon: Se svaret på kablet til Kiefer ovenfor - sætter du ladeboksen ude ved bilen skal du kun trække et langt kabel.

Lige på stående fod kan jeg ikke huske om det er lovligt eller om hele parcellen skal føres til et fælles jordpotentiale. Men da jeg har spottet flere med el-baggrund her i forum'et, er der garanteret et par stykker der kan svare på dette.

Om der så er et besparelsespotentiale er jeg dig svar skyldig, nogen stedet er det en lang og ganske bekostelig affære at skabe et korrekt jordpotentiale. Det er ikke så slemt herovre i vores fede jord men ovre i den vestjyske sandkasse skal man tit ganske langt ned eller slå flere spyd ned.

Den gode gamle med at stikke en kabelende ned i en potteplante er desværre ikke godt nok .-)    

TorbenJ
TorbenJ Jan 20 '15

@Ken: Lige et hurtigt spørgsmål mere: Kan den der Mainpine konfigureres til både 16 og 32A? Jeg har kun 16A i carporten, og mangler også dual lader, så jeg skal køre 16A. Problem? Pft -Torben

Raymond
Raymond Jan 20 '15

TorbenJ: Det er ikke noget problem, det er lige præcis min opsætning.

PeterJ
PeterJ Jan 20 '15

Som grundlag for vurdering af el-lovgivningen, kan man anvende Stærkstrømsbekendtgørelsen afsnit 6, der kan hentes her: http://www.sik.dk/...oemsbekendtgoerelsen .Den er ikke specielt let læst desværre. Man kan også kigge i bogen 'EL-ståbi' fra Nyt Teknisk Forlag. Helt overordnet må almindelige privatpersoner slet ikke rode med alt det, der er før de almindelige stikkontakter. De autoriserede installatører kan principielt undslå at godkende en ellers korrekt hjemmeinstallation. Når det så er sagt - så brug ordentligt håndværk. Brug jordledere overalt, hvor det er muligt. Forbind til parcellens fælles jordskinne og med en stor kvadrat. I carporte skal der anvendes materiel med en høj vandtæthed (kapslingsklasse). God fornøjelse - jeg har også selv samlet min boks !

TorbenJ
TorbenJ Jan 20 '15

@Raymond: Tak for info. @PeterJ, også tak for info, jeg er helt enig i at det skal være ordentligt håndværk! Jeg har nu alligevel tænkt mig at lave kassen så den forbindes gennem det røde CEE stik (16A) som jeg i forvejen har i carporten, så er loven vel også overholdt - enig?

Og så lige et tillægsspørgsmål: Jeg forstår at nogle har købt udstyr gennem e.g. E.ON og får refunderet 1kr/kWh. Hvad skal der til for at jeg kan få refunderet 1kr/kWh?

kajakaj
kajakaj Jan 20 '15

@TorbenJ: Du kan læse mere om refusion af elafgift i denne tråd:

http://teslaforum.dk/forum/topic/neds%C3%A6ttelse-af-elafgift-med-tesla-elbil

TorbenJ
TorbenJ Jan 21 '15

Tak for link Kajakaj, jeg tror sgu jeg prøver. Har et moms-nummer så må vi se hvad skat siger til det :)

TorbenJ
TorbenJ Jan 21 '15

Nogen der har en Mainpine controller liggende som ikke skal bruges foreløbigt, og som derfor kan lånes ud eller sælges? Evt bare lån indtil vi får købt en ny sending (eller indtil du skal bruge den selv).

Leth
Leth Jan 22 '15
Citat fra KenSeitzberg

Skal lige have fat i Mainpine først.

Til byg selv dagen oprettes x antal tråde - et for hvert gruppekøb, og der udpeges en ansvarlig for tråden, som sørger for at bestille og opkræve betalinger. Der lægges bestillings og part-liste på trådene.

Hej Ken

Har du haft mulighed for at tale med Mainpine? Jeg er meget interesseret i at købe 1 eller 2 controllere, og gerne inden Bygselv-dagen i maj (Læs, hurtigst muligt :)

Valter
Valter Jan 30 '15

Jeg er ny herinde så hvis mit spørgmål falder udenfor kategorien, må i have mig undskyldt.

Fortiden går jeg og overvejer at få solceller på taget, og vil gerne bruge overskudstrømmen til at oplade min Tesla (jeg arbejder hjemmefra, så bilen er tit hjemme i garagen).

Jeg har set følgende anlæg med batteri bank: http://www.vivaenergi.dk/solcelleanlaeg-hybrid-batteri-417.aspx og kom til at tænke på at det virkede lidt åndsvagt at konvertere DC -> AC -> DC.

Derfor tænke jeg om det var muligt at lave en box der kunne lade DC strømmen fra solcellerne direkte på bilbatteriet, er der nogen det ved noget om dette?

/Per

EVfan
EVfan Jan 30 '15

@Valter
Beregningen er uden garanti og jeg kan have misforstået noget.
Hvis du f.eks vælger et 6KW (som koster ca. 100Tkr) med årlig produktion 5oookWt
En Tesla bruger ca.250w/km, det giver ca. 20.000 km/år med ren solceller strøm fra dit anlæg.
Du vil måske typisk lade bilen om natten, hvor der ingen sol er, så skal dine batterier "levere" måske omkring 50-60kWt til Tesla'ens batteri, så vidt jeg kan se har 6kW anlægget "kun" 9,6 kWh, så det kommer til at knibe, når du skal bruge 50-60 kWt.
Hvis du istedet "køber" strøm til en elbil kan du få 1 kr retur, dvs 20.000 km koster 7.500 kr uden brug af SC, som jo er gratis.
/Jens

DeaconWP
DeaconWP Jan 30 '15

Valter. Er du klar?

Hvis du kan styre det, så kan din Tesla aftage alt det støm du kan producere i løbet af dagen, hvor solen skinner.

1. Din inverter skal kunne levere dine solcellers peak effekt.

For hver KW peak effekt, kan du lade med 4 - 5 kilometers rækkevidde, hvis den lader i en time. Mens solen skinner.

2. Med batteripakkerne, vil du kunne lade et antal kilometer på bilen, tilsvarende 4 - 5 kilometer pr KWH, din batteripakke er på. Når solen ikke skinner. Og hvis du da har ladet dem op, mens solen skinnede.

Da man i dag med nye anlæg ikke kan putte strømmen man producerer på et gratis lager på nettet (nettomåler ordningen), er det bedst at bruge den, mens man producerer den. Og putte den strøm man ikke bruger på en batteripakke. Som i det hybrid anlæg. Eller i sin Tesla.

3. Kan man styre ladningen på en Tesla, så den bruger så meget som muligt, at den strøm man producerer, når produktionen varierer efter solens aktuelle stråling?

Det tror jeg, der er nogle edb genier her på forummet, som kan finde ud af. Skal man ikke bare overvåge sin elproduktion, med et givent interval? Ændre på Teslaens ladestrøm, som en følge af den overvågning? Jeg har set anlæg, som man kan overvåge via nettet, for at se den aktuelle produktion. Så der mangler vel bare at laves en regelmæssig opdatering af ladestrømmen på Tesla'en.

4.Du har da ret i, at der er et vist spild i, at du har en relativt høj DC spænding, som du først laver om til AC, for derefter at putte den ind i en Lader, som igen laver det om til en DC.

TeslaMotors har noget elektronik, der kan sende en DC ind i en Tesla. Det sidder i en Supercharger. Kan du dimensionere dit solcelleanlæg sådan, at du kan sende den DC spænding og strøm panelerne laver direkte igennem denne elektronik, og ind i Teslaen, så har du sparet en del tab. (2 gange?) Andre steder kan du finde, hvad nogen har registreret som tab, ved at have bimåler, og sammenligne med dennes KWH måler, og de KWH, som Teslaen viser, der er kommet på batteriet. Det er nok vigtigt at bemærke, at for at din Tesla vil tage imod en DC, så skal den kunne kommunikere med "laderen" (energikilden) udenfor bilen. Det kan den med Tesla's Supercharger elektronik, og mon ikke også med de ladere som E-on og Clever bruger som DC ladestationer. For at kunne sende DC direkte ind i din Tesla, skal du altså skaffe noget styring, et eller andet sted fra. Et af ovenstående. Og: Den forsynende DC skal være højere end batterispændingen på Teslaen, for at den kan sende strømmen ind i den.

Nu kan man jo indstille sin Tesla's indbyggede lader til at bruge en bestemt strømstyrke fra en AC kilde. Jeg ved ikke, om man kan bede sin Tesla om det samme, når kilden er en DC forsyning. Kan man det, kan det lade sig gøre, at indstille sin ladning til aktuel produktion, hvis du så også kan aflæse din DC produktion. Med det jeg kender til emnet, kan man aflæse sin AC produktion. Så der kommer endnu en opgave ind i billedet.

Så der er langt at gå, for at du kan lade din Tesla, direkte fra din egen DC kilde. Og er det sparede tab så ikke bare tabt et andet sted? (læs: mange penge til isenkram)

Men jeg kan virkelig godt lide din tankegang. Og det bedste for dig i dag er trods alt, at din Tesla står lige ved dit solcelleanlæg i dagtimerne, hvor solen skinner mest. :-)

Forummets indlæg er redigeret af DeaconWP Jan 30 '15
KS
KS Jan 30 '15

@Valter:

For at styre ladningen på din Tesla, skal der lades med en lader der kører med et Type 2 stik. Og Selve laderen skal være ret moderne, hvis den da eksistere endnu. Du skal nemlig kunne styre den frekvens som laderen sender til bilen, og dermed regulerer hvor meget bilen lader med. Det kan lade sig gøre, men det kræver ret meget udvikling. Der skal en intelligent lader til - der skal kommunikeres med din el-måler, for at finde ud af hvor meget strøm der går ud af dit net, og ikke mindst, så skal der kodes en controller der gør dette. Ikke umuligt, men det vil kræve lid.

EVfan
EVfan Jan 31 '15

@Valter

En vigtig ting som nævnt ovenfor er at din Tesla løbende skal informeres om hvor meget strøm den må aftage, i forhold det solcelleanlægget yder, det var lige røget ud af mine betragtninger.  Jeg har tidligere selv tænkt på samme løsning, men et anlæg som både kan levere solcelle strøm til huset og Tesla strøm vil kræve et stort areal og koste en del. Så jeg har i dag et standard 6kw anlæg efter de gamle regler og har valgt at købe "Tesla" strøm til nedsat pris, så længe denne ordning er mulig.

/Jens

Kiefer
Kiefer Jan 31 '15

Ken: Du skal vel sådan set bare styre hvor mange Ampere du smider ind i bilen ad gangen?

Den nemmeste løsning her ville nok være en OpenEVSE hvor du med input kan sætte mængden af Ampere bilen må lade med ad gangen.

Forbindelsen mellem solcelleanlæg og OpenEVSE kunne måske være en arduino med noget netværk, har de fleste solcelleanlæg ikke noget netværksovervågning indbygget?

Men jeg tror bare det er en relativ dyr løsning at anskaffe solceller for at lade bilen op, du kan trods alt køre mange km i forhold til hvad et solcelleanlæg koster.

/Martin

Forummets indlæg er redigeret af Kiefer Jan 31 '15
KS
KS Jan 31 '15

@Martin: Yes med en OpenEVSE (eller lignende), er det et spørgsmål om at ændre det 1 khz signal der sendes til bilen til noget mindre. Dermed lader den også mindre..

Niels
Niels Feb 1 '15

@valter. Lyder som det nemmeste vil være at styre lade strømmen til teslaen. Man behøver i princippet kkke læse direkte fra solcelle inverter. En simpel parallel spændings deler (2 modstande i serie på f.eks. 470 kohm og 4k7 ohm) som måler over solcellernes dc vil være bedst, billigst og 100% nøjagtig.. Hvis solceller producere 400 volt fåes en spænding på 4 volt) Dette kan derved styre laderens ladestrøm. (man kan så overveje om man vil lave styringen analog eller digital) Jeg tror man laver det alt for avanceret (og ustabilt) ved at læse inverter produktion via http og sende lade informationer over nettet til tesla bilen via en vpn i spanien....

glem dc->dc ladning, der vil under alle omstændighedder skulle ske en ac konvertering inde i en dc->dc konverter for at sikre udgangsspændingen passer til hvad tesla har brug for.. Frekvensen vil nok bare være lidt højere i dc/dc konverterens indbyggede elentronik..husk dine solceller levere en variabel spæding afhængig af solen, denne svinger meget hurtigt og kan således aldrig bruges dirrekte.

(skrevet af en svagstrøms ingeniør)

Forummets indlæg er redigeret af Niels Feb 1 '15
Kiefer
Kiefer Feb 1 '15

Niels: Der vil du også nemt kunne brug de IO der er på en arduino.

Men du skal jo ikke over en VPN til spanien hvis du henter data ud via HTTP fra din inverter og læser dem ind i den OpenEVSE der styrer ladningen af bilen. Altså med mindre du med VPN mener det er solcelle inverter der henter data fra dine solceller i spanien? ;-)

/Martin

Sider: « 1 2 3 4 5 6 7 »