Loading...
dk

Samle selv ladeboks - fortsættelse | Tesla Forum

tintin
tintin Feb 1 '15

Jeg har lige et par nybegynder spørgsmål til forummet!

Jeg har fået kraftstik i garagen men hvad gør man hvis man er på besøg langt hjemmefra og skal lade fra et alm. husholdnings stik? Hvilken adapter skal man have og kan bilen selv indstille hvor meget den trækker i strøm så sikringerne ikke springer.

På forhånd tak

Flemming
Flemming Feb 1 '15
Du lader bare med det medfølgende 220 volt stik, og bilen vælger selv hvor mange AMP. Den kan trække. Kan dog anbefale at du sænker den yderlig et par AMP for at sikre dig at der også
AMP nok til det øvrige forbrug som er komplet til sikringgruppen.
tintin
tintin Feb 1 '15

Tak Flemming

Det lyder som noget selv jeg kan finde ud af. ;-)

Kiefer
Kiefer Feb 1 '15

Flemming: Vil den ikke forsøge at trække 16A på 220V forbindelsen?

/Martin

Flemming
Flemming Feb 1 '15
kiefer: nej den vil starte med 10 eller 13 Amp.
Lennart
Lennart Feb 3 '15

Jeg vil gå i gang med af samle en lader til min elbil nr 2, en renault fluence.. og ville lige hører jer kloge hoved :-) Hvor har i købt kable henne? jeg ville helst have spring kable, så kablet ikke ligger på jorden. Ellers ville jeg købe disse dele?

https:///...ae/p/tilbud-hpfi-40a

https:///...-digitalt-dogn-ugeur

Behøver jeg andet?

 

 

Forummets indlæg er redigeret af Lennart Feb 3 '15
Valter
Valter Feb 4 '15

Tak for alle de gode svar.

@Jens7700

Det lyder interessant, Er det muligt/Lovligt at opsætte et Solcelle anlæg og samtidig sætte en CE-mærket måler op til ladning af sin Tesla, hvorefter man får ca. 1 DKK i refusion over momsen pr kWh i sin virksomhed ?

Tænker følgende eksempel:

  • Årligt husstands forbrug: -6000 kWh.
  • Årligt Tesla Forbrug: -6000 kWh. (over virksomheden)
  • Årligt Solcelle anlæg produktion: +6000 kWh.

Total årligt forbrug 6000 kWh a 2,2 DKK = 13.200.- DKK (udgift til virksomheden)

Total årlig refusion over momsen 6000 kWh (ifølge CE måler) ca 6000 DKK (udgift til virksomheden)

Total årlig udgift privat 0.-

Total årlig udgift virksomhed (13.200 - 6000) = 7.200.- (ved offentligt gratis stander)

I dette eksempel forudsætter jeg at der er 100% egen udnyttelse af Solcelle anlægget.

@DeaconWP, @Niels

Tak, jeg kan godt se at det er lidt for meget "op af bakke" at forsøge at undgå AC->DC->AC tabet.

@Kiefer, @KenSeitzberg, @Niels

Det lyder interessant at kunne måle produktionen på solcelle anlægget og styre ladningen til Tesla med OpenEVSE, tænker om det kunne være muligt at i samme omgang måle husstands forbruget for eksempel med denne her (http://www.vivaenergi.dk/solcelle-webshop-354.aspx?GroupID=GROUP23&ProductID=PROD298), hvorefter man laver en styrings boks der fortæller Tesla at oplade med overskudstrømmen? (solcelle produktion - husstands forbrug)

/Per

 

 

EVfan
EVfan Feb 4 '15

@Valter

Jeg mener ikke det er så lige til, som nævnt tidligere, der er flere "stopklodser".

1. Man kan kun få nedslag i elprisen over CE måleren, hvis du bruger mere end solcellerene kan producere, altså du kan ikke "sælge" solcellestrøm til Tesla'en og så få 1 kr/Kwh retur, hvis det er det du mener.

2. Til dit budget.. med den nye solcelleordning kan du ikke forudsætte at 6000kWh solcelle produktion går op med 6000kWh forbrug, idet du ikke har den mulighed, at ikke udnyttet solcellestrøm kan lagres ude på det offentlige elnet.

3. Det med firma regnskabet er jeg ikke så stærk i, så det er der en af de andre herinde der kender meget bedre.

Et par yderligere kommentarer.

Et solcelleanlæg sat op efter de nye regler, kan som nævnt ikke bruge det offentlige elnet til "lager", så du skal bruge strømmen når den bliver produceret, hvis ikke du kan bruge strømmen "sælger" du den til dit forsyningsselskab til xx øre, tror det er 1,30 kr.

Et 6kw anlæg kan måske maks. levere 5000-6000 kWh/år alt efter placering og naturligvis solen's styrke. Reelt levere anlægget måske 80% af et års produktion i de 3 sommer måneder.

En Tesla kan med en enkel lader aftage 11kW. Hvis du får "bygget" et ladesystem som kobler solceller og Tesla sammen, vil det være meget svært at levere energi nok til at få ladet bilen ladet op. Solcellerne kan max. producere 6kw, når solen står højest på himlen.

Du kiggede også på et anlæg med batterier, hvor jeg tror du kunne opbevarer 9Kwh...set i forhold til den energi som Tesla'en skal have tilført, næsten tom 50-60kWh.

Hvis du køre f.eks 20.000 km/år vil det koste ca. 7.500 kr i "EVSE" strøm, uden fradrag af gratis strøm, som foruden SUC'er også dukker op rundt omkring.

Jeg er selv en nærig jyde, som har den gamle solcelle ordning, jeg kunne ikke se fordelen i at få et solcelleanlæg (>15kw) som kunne dække både bolig og Tesla'ens forbrug.

Så vil ikke være lyseslukker, men jeg tror ikke rigtig det hænger sammen. Jeg vil selvfølgelig gerne følge med i hvad du kommer frem til.

/Jens

Forummets indlæg er redigeret af EVfan Feb 4 '15
Klaus1981
Klaus1981 Feb 13 '15

Sikke nogle spændende indlæg omkring byg-selv hjemmelader! Jeg er imponeret over iværksætteriet her på forummet. Jeg vil også selv i gang med hjemmelader, men jeg venter nok til Byg-selv dag, da jeg ikke er elektriker:)

Jeg får kun enkeltlader i bilen, så formålet med hjemmelader er for mig at hente omkring 8.000kr./år hjem i refundering. –jeg forventer naturligvis, at ordningen fortsætter mange år endnu!

Er I andre sluppet godt afsted med jeres setup (byg-selv hjemmelader med måler, starte egen virksomhed, og få afgift refunderet gennem virksomheden)? Er den gået glat igennem Skat? Eller har I købt abonnement hos en udbyder, hvor I kan bruge eget udstyr?

/Klaus

KS
KS Feb 13 '15

@Klaus, der er mange indlæg i forummet omkring SKAT og returnering af afgifter, beskatning af fri el m.v.

Vil du være sikker på en godkendt ordning, må man ud og leje ladeboksen. At starte egen virksomhed med det formål at få afgift retur, er jeg ikke sikker på at SKAT går med til. Er ikke helt inde i reglerne, men ved at Rasmus Storgaard er godt inde i dem.

Kiefer
Kiefer Feb 14 '15

Klaus1981: Ordningen udløber 31.12.2015. Som altid med støtteordninger kan de udløbe når regeringen synes det er passende. 


Jeg kunne forestille mig, at efter Teslas SuC'er er kommet op, så begynder den at koste penge den ordning, så jeg vil ikke blive overrasket hvis den forsvinder.

/Martin

Klaus
Klaus Feb 15 '15
Hej

Er der nogen af jer der har bygget jeres egen lader som kan lave en indkøbsseddel og en kort manual så vil jeg prøve at lave en selv.

På forhånd tak
Klaus
Kiefer
Kiefer Feb 15 '15

Klaus: Det første du skal beslutte dig for er hvilken type controller du vil bruge: Mainpine, OpenEVSE eller noget helt 3. som f.eks. en Phoenix. 

Der er et par gange lagt en vejledning op til en Mainpine og også til en OpenEVSE her på forum.

/Martin

Klaus
Klaus Feb 15 '15
Kan se der er nogen bygselv kits i UK nogen som har erfaring med enten
http://nuworldenergy.co.uk/shop/type-2-mennekes.html
Eller
http://evbitz.uk
Kiefer
Kiefer Feb 15 '15

Hvis du vælger at gå med en Mainpine går du nok ikke helt galt i byen, den er rimelig nem at installere, du skal blot tilføje et relæ til installationen og du er kørende. prisen på de £220-240 er ikke helt slemt.

Jeg kender ikke fragtraterne fra UK men de er vel til at overkomme...?

/Martin

Sider: « 1 2 3 4 5 6 7