Loading...
dk

Ændre charge limit? | Tesla Forum

Heinzzz
Heinzzz Apr 4 '16
Jeg er ejer af en Tesla Model S D70. Ved afhentning af min bil blev jeg lidt overrasket over at få at vide, at jeg ikke skal lade batteriet mere end 80% - dvs set charge limit ned til ca. 80%.<br />
<br />
Nu skal jeg så på lang tur til Sverige og har derfor brug for at finde ud af hvad jeg anbefales at gøre ifht batteri. Må jeg f.eks. godt lade til 100% når jeg skal på tur til udlandet og så sætte den tilbage til 80% når jeg får min dagligdag igen?<br />
<br />
Tillægsspørgsmål: Jeg skal i første omgang til Göteborg - skal jeg have en særlig adapter med udover det udleveret, når der ikke er en superlader station i selve Göteborg?<br />
<br />
På forhånd tak,<br />
Lars
Forummets indlæg er redigeret af Heinzzz Apr 4 '16
SuneH
SuneH Apr 4 '16

Ladning til 80% er anbefalet til daglig brug. Skal du på langtur, er det fint at lade til 95-100%, når bare du kører med det samme. Batteriet har ikke godt af at stå længere tid med fx 100%, så ikke en god idé at lade den fuldt op om aftenen og så først køre næste morgen. Derimod er det optimalt at time sin ladning, så bilen er fuld ved afgang, så har du et varmt batteri fra starten og slipper for at bruge batterikapacitet på at varme batteriet.

Adaptere: Det er nok en god idé med et type2 kabel og en Schuko-adapter. Sidstnævnte kan fx købes hos Thansen. Type2 kablet koster 1500,- hos Tesla.

På Plugshare.com, som også er en app, kan du se lademuligheder i bl.a. Sverige.

God tur.

ODE90D
ODE90D Apr 4 '16
Hej Lars,

Du kan sagtens lade den til 100% når der er behov for det - der gør vi næsten alle sammen fra tid til anden. Du må bare ikke lade den stå med 100% i lang tid, da det får batteriet til at udvide sig. På samme måde må du ikke lade den stå med 0% i lang tid, men du må gerne køre den "tør" indimellem.

Det de fleste gør er, at de lader til 90% om natten og starter ladningen af de sidste 10% en times tid før afgang. Alternativt kan du bruge timeren og lade det hele på een gang, men så skal du også regne lidt for at finde det rigtige tidspunkt at starte på. Så indtil du har fået lidt mere erfaring med ladetider vil jeg foreslå den første fremgangsmåde

Heinzzz
Heinzzz Apr 4 '16
Mange tak....begge to. Skal virkelig have et kursus i de der laderstik, adaptere m.m. Er lidt bekymret for at tage til Sverige og opleve at man pludselig ikke har de rigtige stik eller kan betAle sig til en ladning.....kan man regne med at man kan betale pr. Opladning i Sverige eller Tyskland...eller skal man have et abonnement?...eller hvordan fungere det?
griffel
griffel Apr 4 '16
- Hvis du nu kigger i forum så er der en masse indlæg der beskriver netop dine spørgsmål :-)
F.eks. i allerførste indlæg her: http://www.teslaforum.dk/forum/17

Type 2-kablet koster forresten 1902 kr. (tror jeg det var) hos Tesla nu...

/Jakob :-)
KXR
KXR Apr 4 '16
Kommer lidt an på hvor du skal hen efter Gøteborg og hvor du kommer fra?
Jeg var i Gøteborg i forrige uge, fra SuC Falkenberg er der så vidt jeg husker 120 km, så du kan sagtens nå frem og tilbage på en ladning, på den anden side, altså nordpå, er der ca 90 km til SuC Uddevalla fra Gøteborg.
fmm1000
fmm1000 Apr 4 '16
Her er svenskernes foretrukne opladningshjemmeside.
http://www.uppladdning.nu
Du kan bruge dit danske Cleverkort i Sverige men ikke eon.
uffe55
uffe55 Apr 4 '16
Jeg mener at den vandrehistorie om at man ikke må lade til 100 % var manet i jorden. Der har tidligere været indlæg fra folk der har deltaget i informationsmøde ved Tesla som har bekræftet at man bare skal lade som man lyster.

Det ville jo også være ret mærkeligt at Tesla yder 8 års garanti på batteriet hvis det var muligt for kunderne at ødelægge det ved at lade til 100 %

griffel
griffel Apr 5 '16
Hvorfor er der så en 'Daily' (50-90%) og en 'Trip' (90-100%)-indstilling i ladebilledet?

Jeg har også hørt at det skulle være en skrøne, men ved udleveringen af min TMS fik jeg at vide, at jeg kunne skulle bruge de 100% når det var strengt nødvendigt.

/Jakob :-)

ODE90D
ODE90D Apr 5 '16
Reglen er ret enkel: Du må gerne lade til 100% , også jævnligt, men den skal ikke stå parkeret i time/dagevis med 100% på batteriet. Fidusen er at lade op til 90% og fylde de sidste 10% på umiddelbart inden afgang. 
Forummets indlæg er redigeret af ODE90D Apr 5 '16
SuneH
SuneH Apr 5 '16

Min TMS har vist en decideret warning mod at have charge limit på 100. Tog ikke et billede af teksten, men det fremgik at det kunne være skadeligt for batteriet hvis man altid ladede til 100% som default.

Som forsigtighedsprincip er jeg enig med de øvrige i at man bør lade til 80-90% til dagligt og så lade op til 100% lige inden afgang.

Hilbert
Hilbert Apr 5 '16

Hvis man lytter og tror på ”Maren i kjæret” er det fint at lade til 100% og køre batteriet ned til 0%.

Men det er stik imod alle seriøse undersøgelser (incl. Jeff Dahn, NASA og mange flere).

Se skema.

Så hvis du vil forlænge dit batteris levetid, skal du helst holde SoC mellem 70 og 30% og kun bruge max. og min. når det er nødvendigt. Akkurat som Teslas eksperter anbefaler.

ODE90D
ODE90D Apr 5 '16
@Hilbert: Nu kender jeg ikke kilden til dit skema, men tager den hensyn til den kemiske sammensætning af batteriet, køling, ladestyrke/tid o.m.a.?! Det kunne være interessant at vide hvem der har lavet den, og på hvilket grundlag.

Vi skal endvidere huske, at årsagen til at man ikke kan udnytte batteriets fulde kapacitet er netop at Tesla har lagt en buffer ind der skal sikre man ikke udfordrer yderpunkterne. Således kan man kun klemme ca 78 Kwh ud af en 90 kwh batteri.

Sagen er at INGEN kan med rette påstå at ligge inde med den optimale formel - og heller ikke Tesla da der er mange forhold i spil, men vi er vist alle enige om at man ikke skal lade til 100% og køre i 0% dagligt, og man skal ikke lade bilen stå i længere tid med et tomt eller fuldt batteri. 

Dieselosaurus
Dieselosaurus Apr 5 '16
På TMC er der et interessant sammenkog af en blog-post om Li-ion batterier af elektroingeniør og Tesla-ejer François Bouchers. 

Essensen er:
1) At batterierne nedbrydes meget hurtigere når der lades og aflades til ekstremerne.
2) Der er 500 ladecykler fra 0-100% før end batterierne nedbrydes til 70% af oprindelig kapacitet. For 400 kms rækkevidde ved 100% svarer det til 500 x 400 km = 200.000 km.
3) Grundet (1) vil ladning til 92% og afladning til 8% give markant mindre nedbrydning end 0-100% og tillade 15.000 cykler inden batteriet nedbrydes til 70% af opr. kapacitet. Hvilket jeg umiddelbart får til 15.000 x (92%-8%) x 400 km = 5.040.000 km (!)
4) Konservativ ladning til 70% og afladning til 30% tillader >40.000 cykler inden nedbrydningen reducerer kapaciteten til 70% af det oprindelige. Hvilket jeg tolker som 40.000 x (70%-30%) x 400 km = 6.400.000 km... 

Så det giver mening at undgå at lade til 100% og aflade til 0%, hvis det er muligt og belejligt. Han forsøger selv at lade til under 90% og undgå afladninger til under 20%. Men hvis man kan holde sig inden for 10-90% burde man være rimelig sikker på at undgå det værste slid.

Det er ret imponerende hvis der ligefrem er milioner af km i batteriet - men man skal selvfølgelig huske at regenereringen også tæller med og temperaturekstremer og tung speedfod sikkert også stresser batteriet, så ovenstående tal er best cases.

Blogposten er her og TMC diskuterer det her

Forummets indlæg er redigeret af Dieselosaurus Apr 5 '16
Klaus_
Klaus_ Apr 5 '16
Jeg lader til 100% måske 1-2 gange om måneden, og ender samtidig på 5-10% alt efter hvilke ærinder jeg har, ellers er jeg nødt til også at bruge tid på at køre ind og lade på vejen ud, for lige at toppe op - og det synes jeg sjældent jeg gider at bruge tid på (eller har tid til, for den sags skyld). Men kan jeg køre et par millioner kilometer på batteriet før det er nede på 70%, er det også i orden :)
SuneH
SuneH Apr 5 '16

Interessant & informativt indlæg, Dieselosaurus.

Så er spørgsmålet blot, om Teslas batteri fra frabrikkens side er beskyttet, så det "skjuler" 10% i top og bund, så når bilen viser at man lader til 100% er det i virkeligheden kun 90% og når man aflader til 0% er det i virkeligheden kun 10%... I guess we will never know :-) Men noget beskyttelse ER der bygget ind, det er jo derfor der kun er 76 kWh tilgængelig i en 85'er.

Men derfor er det jo godt med det forsigtighedsprincip som jeg skrev om tidligere, nemlig at lade til 80-90% til daglig og lade igen inden man kommer under 10%.

Hilbert
Hilbert Apr 5 '16

@ODE90D: Hermed blot ét link

http://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_prolong_lithium_based_batteries

Lignende kan findes fra flere andre kilder.

Selvfølgelig skal den enkelte, da lade efter behov (det er jo hans eget batteri), og ingen tvivl om at Tesla langt hen ad vejen har sikret sig, at man ikke ødelægger batteriet.

Det tyder dog ikke på at Tesla har lagt buffer ind ”i den høje ende” da der her lades til 4,2V pr celle, hvilket normalt opfattes som absolut max.

I øvrigt interessant med Sunes observation om Teslas advarsel ved ladning til 100%, og enig i hans synspunkt.

ODE90D
ODE90D Apr 5 '16
@Hilbert: Det var et meget informativt link du der postede - tak for det!
SuneH
SuneH Apr 5 '16
Blot til formation er her et link til TMC, hvor charge limit warning diskuteres:
https://teslamotorsclub.com/...limit-warning.39994/

Jeg fik advarslen i Provence, hvor jeg flere dage i træk havde sat charge limit på 100%, vel vidende at med 11 km/t ville jeg ikke nå i nærheden af 100% :-)
Så Tesla advarer aktivt i mod at charge gentagende gange til 100%. Mere tydeligt bliver det vel ikke.
Dieselosaurus
Dieselosaurus Apr 6 '16
@SuneH: Tak...

Visse enthusiaster der har hacket, pint og testet batterierne nåede frem til, at der ikke er en skjult reserve ud over en 'brick protection buffer' på anslået 4 kWh. Det vil selvfølgelig sige at man under normale forhold aldrig aflader til mere end 5%. Som Hilbert skriver er der ikke noget der støtter at 100% reelt er andet end 100%.

Det har også været fremme på TMC, er at Tesla ikke er de ikke mere klare i mælet omkring opladningsmaks, da en overforsigtig formulering lægger op til sagsanlæg og vil puste til rækkeviddeangsten.

Sider: 1 2 »