'Your battery is designed to retain up to 80% of its original capacity at 1000 complete charge cycles. The one-year warranty includes replacement coverage for a defective battery. Apple offers a battery replacement service for all MacBook, MacBook Air, andMacBook Pro notebooks with built-in batteries.'
Der er en lidt mere nørdet forklaring her: http://www.batmax.com/technology-degeneration.php
Det jeg ikke forstår er at der er jo ingen advarsler om at lade til 100 % på alle andre elbiler, telefoner, computere osv. - alle lader jo til 100 %, der er jo ingen der render hen og hiver telefonen ud af laderen når den er 90 % opladet.
Nu har jeg lige tjekket min Macbook og den har kun haft 206 ladecykler på 4 år ! Det er jo analogt til at min tesla står med laderen til og er opladet til 100 % året rundt 24/7 og kun har kørt 206 ture på 4 år ! Det hænger jo ikke sammen med at der er nogen der påstår at bilen kun må stå i ganske få timer med 100 % på batteriet.
Nå, men vi bliver nok ikke klogere inden Tesla tager en beslutning og melder klart ud om hvad der er godt og hvad der er skidt.
/Martin
Er der så nogen der kan forklare hvordan min Macbooks batteri har overlevet 4 års 100 % opladning, døgnet rundt, året rundt uden at batteriet har taget skade ? Jeg har aldrig fået en advarsel fra Apple om at den kun må oplades til 90 %, det har jeg heller aldrig fået på min tidligere Nissan Leaf eller er det bare Tesla der bruger nogle lortebatterier der kun kan tåle at blive opladet til 90% ?MacBook - Jeg skiftede faktisk batteri på min 2010 MacBook Pro i sidste uge fordi det var nede på max. to trediedele effekt.
Leaf - In the 2011 Nissan LEAF, there is a Long Battery Life setting that tells the car to stop charging at 80 percent. http:///...tric-car-107938.html
Nu ved jeg så ikke om dit Macbook batteri gik ned fordi det havde mange ladecykler eller ....
Jeg har læst den artikel du ref. til. Dels er den fra 2011 og dels savner jeg bare nogle referencer til de påstande den kommer med, jeg har hørt det hele før og derfor kunne det tænkes at det bare var en listning af fakta og vandrehistorier uden man har mulighed for at vide hvad er hvad.
Den påstår også at DC hurtigladning skal man holde sig fra så bliv væk fra SuC'erne ! :-)
Og ja, underligt at der var/er en myte om at det skulle være skidt at hurtiglade når det jo er omvendt!?
Hej uffe55
Intet holder for evigt, min kone har en macbook pro som er 6 år gl, der var vi nød til at skifte batteri, da det begyndte at vokse, og generede trackpad, der sidder ovenover, det samme er sket på min ipod, det ødelage skærmen og det samme er sket på det batteri på raid controller (hardisk styrring på server), som jeg efterhånden har skiftet 5 stk. af med samme problem.
Kan selvfølgelig ikke sige at 100% opladning er årsagen, men det kunne være rart med en forklaring fra Tesla hvorfor!