Loading...
dk

Første "Road Trip" i Model S | Tesla Forum

PJorgensen
PJorgensen Apr 7 '16

I mangel på bedre forum-kategori, skriver jeg i denne:

I søndags var vi på en indkøbstur til Tyskland, for at nyde vores nye bils langtursevner. Vi har siden Januar haft to Nissan Leaf, og en enkelt VW e-UP at køre i, så det er en ren fornøjelse endelig at have en ordentlig bil igen. 

Vi havde kørt en del, inden vi skulle sydpå, så batteriet var ikke ladt helt op hjemmefra (vi har også kun mormor-kablet indtil videre). Vi valgte derfor at gøre et stop ved SuC'en i Nørre Alslev. Der var proppet - men kun med lastbiler. Så det var ikke ligetil at se, hvor laderne var placeret, men det lykkedes os trods alt at finde det. Jeg vedhæfter lige et par billeder fra stedet. Umiddelbart er placeringen udmærket, ikke så langt igen fra motorvejen - men jeg undrer mig lidt over, at de ikke er placeret ved rastepladser? (er det et spørgsmål om tilladelser?).

Da vi kom til Burg på Fehmarn, kunne vi også lade lidt gratis på Clevers opsatte stander ved Fleggaard - men da jeg ikke har dobbeltlader i bilen, så blev det kun til 52km rækkevidde mens vi handlede. Husk, at alle kan bruge denne stander, indtil Clever beslutter sig for, at det skal være betalbart - kortet til Clever er indtil videre ikke nødvendigt for at lade op.

Alt i alt en super første længere tur, i vores nye Model S - den fedeste bil jeg nogensinde har haft.

PeterE
PeterE Apr 7 '16
God historie, tak :)

Clever besluttede vist at lade deres ladestandere i Tyskland skulle være gratis indtil udgangen af marts 2016, og det er da positivt hvis de forsat er gratis. Og via Clever app'en kan man se om en ladestander er ledig. 

RobertJ
RobertJ Apr 7 '16
Clever app melder stadig gratis på Burg laderen.

Afprøver den nok næste uge, når der skal handles.

PeterE
PeterE Apr 7 '16
Jeg kiggede lige i Clevers app, og der står stadigvæk gratis ved de 4 ladere i Tyskland, dvs i Burg, Osterrönfeld, Reinfeld og Quickborn lige nord for Hamborg.
PJorgensen
PJorgensen Apr 7 '16
Det kan være, at Clever ikke har set den store belastning på laderen endnu, og derfor gerne vil trække lidt flere folk til, inden de begynder med betaling. Der kommer helt klart flere mennesker til, når vi nærmer os sommeren. Den er også placeret udmærket ved Fleggaard, faktisk lige ved siden af McDonalds - så det kan kombineres med en frokostpause, hvis man er til den slags :-).

Jeg tror dog, at vi vil nøjes med SuC'er, når det bliver betalbart - gratis er strømmen i hvert fald ikke hos hverken Clever eller eOn. Jeg har brugt gennemsnitligt 500-600kr på deres ladenetværk, selvom jeg primært har ladt op på hjemmeadressen og i firmaet. Men det skal retfærdigvis også sammenlignes med en dieselregning der tidligere har været på omkring 2000-2500kr månedligt.

SuneH
SuneH Apr 7 '16

Nørre Alslev er blandt de dårligere SuC'er efter min mening. Jeg har været der to gange i forbindelse med min tur til Provence i påsken (ud og hjem). Begge gange var restaurant/Cafe lukket. Toiletterne var uhumske ved begge lejligheder og bar præg af at blive benyttet af langturschauffører.

Jeg havde en kvindelig gæst med i bilen. Hendes bemærkning var "Her ville jeg nødigt skulle opholde mig alene kvinde en mørk aften". Tilstedeværelsen af et stort antal polske, bulgarske og rumænske lastbiler var ikke med til at gøre hende mere tryg - fordomme eller ej.

PJorgensen
PJorgensen Apr 7 '16
Sune, jeg er som udgangspunkt meget enig. Det eneste der var positivt, var at der ikke var trængsel (tesla-trængsel). 

Billedet havde nok være noget anderledes, hvis vi var ankommet i mørke. Og ja, der er mange rumænske, polske osv. lastbilchauffører i området, og lastbilerne er tilsyneladende henkastet uden hensyntagen til opmærkede båse osv. Man skulle tro, at der var strejke blandt dem, men det er måske meget normalt sådan et sted.

Toiletterne benyttede vi ikke, så dem kan jeg ikke udtale mig om - men jeg tror dig, når du siger sådan. Der ryger sikkert rigtig mange forskellige mennesker gennem dem hver dag, og de er mere eller mindre ligeglade med sanitære forhold (er mit gæt).

Forummets indlæg er redigeret af PJorgensen Apr 7 '16
SuneH
SuneH Apr 7 '16

Jeg kan derimod stærkt anbefale næste SuC efter Puttgarten, nemlig Braak kort før Hamborg. Det ligger ved en cafe med godt hjemmebagt brød, kager & sandwiches til særdeles rimelige priser & meget fine toiletfaciliteter.

I øvrigt oplevede jeg dér, at Herr og Frau Tyskland ankom i to biler, satte TMS'en til opladning og derefter kørte væk i den anden. Så det er ikke kun i DK, at folk "hjemmelader" på SuC'en. 

PJorgensen
PJorgensen Apr 7 '16
Hmm. Det kunne være man skulle overveje, at forfatte en "Supercharger etikette"-pamflet ligesom de findes hos Clever. 

Det virker, for mig, en kende arrogant, bare at efterlade en bil i flere timer/døgn, uden at overvåge om der er brug for ens plads.

Det var desværre også min oplevelse, da jeg kørte Leaf/e-UP, at fossilbilister var fløjtende ligeglade med, at de holdt på pladser, der var forbeholdt ladende el-biler - det sker nok heldigvis ikke så meget på SuC, da de gerne har et afmærket område til dette.

Seppe
Seppe Apr 7 '16
Jeg vil kun anbefale Braak i cafeens åbningstid og den lukker 19 i hverdag o 17 i weekenden - om aftenen er der virkelig trist, ikke engang et toilet... Landede der efter 285 km fra Berlin og måtte om bag den lagerbygning der ligger på den anden side :-/
PJorgensen
PJorgensen Apr 7 '16
Citat fra Seppe Jeg vil kun anbefale Braak i cafeens åbningstid og den lukker 19 i hverdag o 17 i weekenden - om aftenen er der virkelig trist, ikke engang et toilet... Landede der efter 285 km fra Berlin og måtte om bag den lagerbygning der ligger på den anden side :-/
Tak, det vil jeg prøve at huske. 

Vi skal derned i maj, hvor vi holder tidlig sommerferie. Vi har planlagt at køre til Valencia, så vi satser på, at SuC'en (i Valencia) bliver klar i April/Maj. 

Jeg vil gerne tage lidt billeder dernede, hvis nogen er interesset i at se hvordan den placeret ifht cafeteria, toilet osv. 
ErikBH
ErikBH Apr 7 '16

Citat fra PeterEClever besluttede vist at lade deres ladestandere i Tyskland skulle være gratis indtil udgangen af marts 2016, og det er da positivt hvis de forsat er gratis.

Clever har i marts meldt ud at deres standere i Tyskland er gratis frem til 1. september.

vh, Erik

griffel
griffel Apr 8 '16
Ja, de skrev følgende på deres facebook-side den 11. marts:
>>
Gode fredagsnyheder fra CLEVER: Som du måske ved, har vi givet gratis strøm på vores fire 50 kW ladestandere i Tyskland frem til d. 31. marts 2016. Vi har besluttet at lade festen fortsætte! Så vi forlænger perioden med gratis strøm frem til d. 1. september 2016 - så hvorfor ikke lade en lille tur syd for grænsen indgå i dette års ferieplaner? Du kunne for eksempel tage et smut til Hamborg eller en tur til Femern for at købe billige øl og sodavand ind til de lange, varme sommerdage. Rigtig god weekend fra alle os i CLEVER!
>>