Loading...
dk

Problemer med at lade fuldt op | Tesla Forum

Tbsig
Tbsig Apr 9 '16

I de sidste par måneder har jeg ikke kunnet lade min P85D fuldt op. Den står i den konservative mode (altså max 400km rækkevidde) og lade-threshold'et er sat til 80%. Dvs. den burde efter en fuld opladning vise 360km og fuld grøn bar, hvilket den også gjorde i starten (ca. 8 måneder). Nu udviser den imidlertid ca. 320 efter en fuld opladning og den grønne bar er (selvfølgelig) ikke fuld.

Jeg har snakket med én fra Tesla om det og fået at vide, at det er fordi den justerer ind efter hvor langt jeg erfaringsmæssigt kan køre på en fuld opladning. Det lyder imidlertid mærkeligt i mine ører; en fuld opladning er vel en fuld opladning?

Jeg er bekymret for at det er batteriet der er blevet forringet - i så fald temmelig meget (ca. 10% på 1 år).

Er der nogen der ved om det er rigtigt hvad Tesla siger? Og om hvordan slid på batteriet manifesterer sig? Jeg forventede egentlig at den ville blive ved med at vise "fuld bar" ligesom ens telefon gør - men at det over tid så bare repræsenterer mindre og mindre strøm.

NCL
NCL Apr 9 '16
80% af 400 er 320 så det passer da meget godt. 360 er nærmere 90%. E du sikker på du ikke bare har haft sat den på 90% fra start og så 80% efterfølgende?
Bianco
Bianco Apr 9 '16
Lader den op til de 80% du har sat den til?
runeh
runeh Apr 9 '16
Det kan vel også være manglende kalibrering/balancering, hvis du altid kun lader 80 procent. Det der med at den indstiller sig efter dit forbrug passer ikke. Det er en Tesla medarbejder skrøne. Typical er altid det samme (kan dog ændres når de patcher). 
Tbsig
Tbsig Apr 10 '16
Beklager, den har selvfølgelig stået til 90% =360 og ikke 80%.
Hvad menes med kalibrering/balancering?
Jeg vil prøve at sætte den til 100% og se hvad der så sker...
NCL
NCL Apr 10 '16
Mener du at den står til 90 og kun lader til 320 km? Eller står den til 90 og lader til 360?
fmm1000
fmm1000 Apr 10 '16
Når du lader til 100 pct vil der stå 100 pct i displayet. Her vil man så normalt stoppe ladningen. <br />
Der står noget i retningen af calculating time remaining i displayet. <br />
<br />
Nu lader du så bilen stå til ladning yderligere en time eller to til der står charging completed. <br />
Som jeg har forstået på diverse tråde er det her til sidst den kalibrere beregningen af de kilometer du ser i displayet. <br />
Dette har jeg læst man bør gøre en gang ca. hver anden måned. <br />
Selve balancereringen af batterierne sørger elektronikken vist for foregår løbende. <br />
<br />
Kalibrering ville jeg også lave en dag eller to før jeg kører på langfart, så man er ret sikker på at nul km remaining faktisk er 0. <br />
Mener det var en dansk ejer, der kørte tør ved fem km remaining. Alt andet lige ville det ikke ske hvis pakken havde været kalibreret.
Forummets indlæg er redigeret af fmm1000 Apr 10 '16
Hilbert
Hilbert Apr 10 '16
@fmm1000. Pas på. Du kan kun kalibrere ved 100%. Dette gør ikke visning omkring 0% mere nøjagtig. Kalibreringen ved 0% er af gode grunde ikke muligt i praksis.

Den manglende kalibrering ved 0% forklarer normalt også hvorfor nogle kan aflæse 400 km (~80 kWh) på batteriet ved 100%, mens andre måske ”kun” aflæser 380 km (~76 kWh).

Denne FORSKEL viser derfor INTET OM evt. DEGRADERING.

Hvis begge har kalibreret ved 100%, ligger forskellen sandsynligvis blot i den manglende kalibrering ved 0%. Den med den høje visning har sandsynligvis blot ca. 20 km (4 kWh) mindre i buffer, inden batteriet er fladt.

Forummets indlæg er redigeret af Hilbert Apr 10 '16
Hansen
Hansen Apr 10 '16
Har oplevet en del gange nu at den afbryder ladning ved 98% eller 99%.
Kan dog stadigt fylde ca 76 kWh på den efter 65.000 km
Tbsig
Tbsig Apr 17 '16

Nu har jeg eksperimenteret lidt mere.

Som tidligere beskrevet lader den kun op til ca. 320km når threshold står til 90% - her ville jeg forvente 360km (90% af 400 = 360).

Når jeg sætter threshold til 100% og lader fuldt op, så lader den kun til 380 (mod forventet 400) og den grønne bar er ikke fuld. Jeg har prøvet at gøre dette 2 gange med samme resultat. Hvis der skulle ske en kalibrering efter en fuld opladning, kan jeg i så fald ikke se en effekt af det.

Jeg tror i øvrigt ikke helt jeg forstår hvad der menes med kalibrering? Jeg ville kunne forstå hvis den forsøger at beregne et mere intelligent km. antal ud fra bilens historik. (I mit tilfælde mener den så at 380km er mere realistisk end 400km på en fuld opladning). Men uanset hvilket tal den når frem til - så bør den grønne bar vel stadig være fuld efter en fuld opladning?

SuneH
SuneH Apr 17 '16
Den grønne bar bør efter min mening være fuld, hvis du har bedt den om at lade til 100% og den har meldt færdig.
Tror det er noget du skal tage forbi Tesla.