Loading...
dk

85d =72 KWH | Tesla Forum

Gustavsfar
Gustavsfar Sep 24 '16

Det er fordi energimeteret i displayet kun viser den energi du har brugt på kørsel og ikke energi brugt til eksempel HVAC osv.

thvestergaard
thvestergaard Sep 24 '16
Citat fra Gustavsfar1

Det er fordi energimeteret i displayet kun viser den energi du har brugt på kørsel og ikke energi brugt til eksempel HVAC osv.

Ja, det giver mening. 7,4 kWh brugt til alt muligt andet end at drive bilen frem og 65,6 kWh brugt KUN til at drive bilen frem. Mon batteri kølig indgår i de 7,4 kWh, for den fik godt nok pedal for at få brugt så meget som muligt.
jensk2
jensk2 Sep 24 '16

Av, 76kWh 'modtaget' iflg. Tesla, men hele 87kWh tappet. Det giver en virkningsgrad på kun 87%!!

Min E-ON regning siger den 25/4-2016 22,50 kWh og Tesla siger 21,1 kWh => virkningsgrad på 94% . Den  27/6-2016 siger E.ON 51,67 kWh og Tesla 48,29 kWh => virkningsgrad på 93%

Kunne være interessant at se andres tal for kapacitet og laders virkningsgrad, måske er laderen blevet forbedret med tiden? (Jeg har kun enkeltlader og de to ovenstående opladninger er med 11kW, dytten er 70D fra December 2015)

Sidste opladning var i øvrigt fra 12% til 81% og altså omkring 69%. 48,29kWH / 0,69 = 69,995kWh, så Tesla'en mener bestemt at min 70D faktisk kan lagre de fulde 70 kWh. (Hvad LinkMyesla også bekræfter, ved lynladning anslås kapciteten til mellem 69,3 og 70,7kWh)

mvh

jens

jensk2
jensk2 Sep 24 '16

Mht. kapaciteten i en S70D.

Kun én gang har jeg ladet dytten til 100% og vi kørte så snart opladningen nåede ned under 2kW. Årsagen til den excessive opladning var ferie, plus det meget lave antal ladepunkter i vest Jylland, så vi ville fra Hanstholm til Rødekro SUV på kun een opladning. Kun lige opnåeligt i en 70D. Vi stoppede MANGE gange på vejen, bl.a. i Vedvarende Energi Centeret i Thy:-).

Jeg har vedlagt regneark med LinkMyTesla data - interessant er at forbruget fra 100% til 5% var 60,05 kWh! Havde vi kørt til 0% ville forbruget være 63,2 kWh

Da vi trods alt kørte i 4 timer og 14 minutter og lejlighedsvis havde aircon tændt, har vi brugt adskillige kWh på andet og det er ikke usandsynligt at en S70D faktisk har 70kWh til rådighed:-)

En S60 har angiveligt færre battericeller i hvert af sine 14 moduler (6x64 celler) versus de 16 moduler af 6x74 som der sidder i en S85.. Nogle har teoretiseret at en S70 har 14 moduler af  6x70, Men måske har den blot 14 af de helt samme batteripakker som der sidder 16 af i en S85. Så får en S70 nemlig 71kWh og en S85 81kWh:-)

Forummets indlæg er redigeret af jensk2 Sep 24 '16
P85DK
P85DK Sep 24 '16

Det som selvfølgelig er noget problematisk er at 60, 70, 75, 85, 90 og nu 100 ikke alene er en modelbetegnelse, men at der rent faktisk står/stod på ordre siden at man fik et 85 kWh batteri. Det stemmer for 70erne, men for 85erne og 90erne stemmer det ikke ...

Jabba
Jabba Sep 24 '16

Sjovt at Amerikanerne som ellers elsker class action lawsuits ikke har reageret ift. batterikapacitet, eller P85D 700 HK snakken for den sags skyld.

Citat fra P85DK

Det som selvfølgelig er noget problematisk er at 60, 70, 75, 85, 90 og nu 100 ikke alene er en modelbetegnelse, men at der rent faktisk står/stod på ordre siden at man fik et 85 kWh batteri. Det stemmer for 70erne, men for 85erne og 90erne stemmer det ikke ...

Hookmaker
Hookmaker Sep 24 '16
Class action lawsuits på biler er sjældne, her bruges mere lemon law, og så selvfølgelig forlig. Og der er da allerede kørt og vundet mindst 1 lemon lawsuit på såvidt jeg ved en X'er
Jabba
Jabba Sep 25 '16

Som jeg ser det falder et batteri med mindre kapacitet end angivet ikke ind under lemon law princippet. Det er vel mere relateret til mandagsbil princippet.

Når en bil har dårligere specs end angivet, må det give mere mening med class action da flere har samme problem. På samme måde som at flere mennesker her i DK gik sammen om P85D klagen.

Citat fra Hookmaker Class action lawsuits på biler er sjældne, her bruges mere lemon law, og så selvfølgelig forlig. Og der er da allerede kørt og vundet mindst 1 lemon lawsuit på såvidt jeg ved en X'er
PRoFot
PRoFot Sep 27 '16

Min 70D'er har kun 60KWh til rådighed. Det er fuldstændig ligegydigt om det er sommer eller vinter, uafhænigt at kørestil, aircon eller varme eller om det hele er slukket. Så alt strømforbrug under kørsel (D og R) er inkluderet i beregningen uanset hvad Tesla i Århus har prøvet at bilde mig ind.

Når jeg har brugt 10% af kapaciteten er der brugt 6KWh og når jeg har brugt 50% af kapaciteten er der brugt 30KWh.

Og når jeg har brugt 90% af kapaciteten er der brugt 54Kwh. - helt konsistent! - hver eneste gang.

Det er superlet at konstatere ved at sætte batterivisningen på energi i stedet for fiktive km. Kør i et stræk til der forbrugt 10% eller 50% og aflæs så energiforbruget i KWh.

SuneH
SuneH Sep 27 '16

Men kan du ikke lade mere end 60 kWh når du lader fra 0 - 100%?

Jeg har engang ladet 66 kWh fra 2% - 100% på min 70RWD. Det er selvfølgelig ikke det samme som at jeg har 70 kWh at køre med.

PRoFot
PRoFot Sep 27 '16

Jeg har ikke tjekket hvad der bruges på at fylde batteriet. Det mest interresante for mig er hvad jeg har til rådighed til forbrug og til at beregne min rækkevide inden der skal lades igen. Hvis jeg lader til 90% og kører ned til 10% så har jeg altså kun 48KWh til rådighed i dagligdagen, hvilket er ca 240km rolig kørsel (motorvej noget mindre) og væsentligt mindre end forventet ved anskaffelsen af bilen.

- Mener Tesla på deres hjemmeside skrev 438km rækkevide.

Jeg er super glad for bilen, (Thumbs up), men uanset hvordan man end vender og drejer det så har jeg købt en 70KW Tesla, men den har kun 60KW til rådighed. :-(

Forummets indlæg er redigeret af PRoFot Sep 27 '16
DavidS90D
DavidS90D Sep 27 '16

@PRoFot - Du har købt en Tesla 70D, og ikke en 70KW og heller ikke en 70kWh.

60-70-85-90-100.. er betegnelser for de forskellige udgaver med en indikation af batteristørrelsen.

Den fysiske batterikapacitet har på din bil en norminering på 70 kWh. Det er en teoretisk værdi.

Det er batteriets maks. spænding gange med totale amperetimer på batteriet.

De 438 km er en optimistisk NEDC værdi (160Wh/km) og ikke umulig, men ikke ved "normal" kørsel.

Forummets indlæg er redigeret af DavidS90D Sep 27 '16
kr
kr Sep 27 '16

@DavidS90D Ikkke enig mht. kapaciteten - hvis du går ind nu og kigger på https://www.tesla.com/da_DK/models/design så står der da netop batteristørrelsen højt og tydeligt for hver enkelt model.

Så har batteriet ikke den lovede kapacitet, så har de ikke leveret det som de har solgt.

DavidS90D
DavidS90D Sep 27 '16

@kr - Jeg skriver netop at Tesla angiver en kapacitet på f.eks. 70 kWh...norminering!

Men hvad du KAN hive ud af batteriet er lidt et elastikmål. En elastik der bliver slappere med tiden. 

Dem der har en "70"-model kan så glæde sig med de muligvis har lidt mere kapacitet ift. hvad der kan trækkes ud af de lidt større batterier.

P85DK
P85DK Sep 27 '16

Helt enig med kr. En 85er eller en 90er har ikke 85 kWh eller 90 kWh på noget tidspunkt, selvom det stod/står på siden hvor man bestiller, mens en 70'er har 70 kWh. Henvisningen til at det skulle være modelbetegnelser er en efterrationalisering :-) Hvis du sælger en bil som havende 85 kWh batteri, men ikke putter mere end 81 kWh i batteriet, så er det problematisk.

Det er en helt anden snak hvad man så har til rådighed af de kWh som batteriet har.

@PRoFot - ikke helt sikker på at din valgte målemetode er den rigtige til at måle hvor stort dit batteri er og hvor meget batteri du har til rådighed.

jensk2
jensk2 Sep 27 '16

Mht. om modelbetegnelsen er blot et nummer eller lig kWh syntes jeg en 'Range opdatering' på 6%, fra 85 til 90 kWh helt klart dokumenterer at vi snakker kWh!

Der er desuden helt klart en 'forventningsfejl' et eller andet sted. En 75D skulle f.eks. være 14/16 af en 90D. Men 16/14 * 75kWh == 85,71kWh. En 70D forventes at være en (eventuelt endda reduceret) version af 85D ,men 70 * 16/14 == 80 kWh. Så bestemt ikke reduceret!

/jens

Sider: « 1 2