Loading...
dk

RWD launch | Tesla Forum

Zyp
Zyp Apr 11 '16
Min RWD s90 er lidt forsigtig når den sætter igang. Det virker som om at den dæmper momentet en del indtil den er lidt oppe i fart. Så man får ikke så voldsom start som jeg tror den egentlig kan.

Hvis man træder speederen i bund ved ca. 20 km/t og derover virker den meget mere villig til at accelerere. 

Er der nogen der har samme erfaring og evt. en løsning. Der er jo være insane / launch mode eller lignende - selvom det ville være fedt :-)



Derudover syntes jeg også at den er hurtigere efter et par korte accelerationer - i forhold til en enkelt acceleration efter alm. langsom kørsel. Er det batteriet der bliver varmet lidt op af det ekstra forbrug ?







Dorph
Dorph Apr 11 '16
Har du overvejet om det "bare" er traction control der spiller ind?


På min 70D er rykket både hårdt og kontant fra 0 km/t hvorefter det fader ud som hastigheden stiger - men der er også 4 hjul at fordele kræfterne på. Jeg tænker at et endnu hårdere moment fra din 90RWD motor på kun 2 hjul kan sætte selv de blødeste dæk på hårdt arbejde ift at holde traction... 

RobertJ
RobertJ Apr 12 '16
Ved hvad du mener, da der gik accelerations målinger i den sidste år lavede jeg et par forsøg.

De viste at der er en konstant acceleration fra 0-30km/t, hvorefter mellemtiderne blev hurtigere fra 30-40 og fra 40-50. Efter 50 faldt mellemtiderne.

Helt klart traction control der sætter ind.


Grunden til den er hurtigere 5. gang er at du har varmet dækkene op.

Begrænsningen er dine dæk.


Løsning:

Traction control 'OFF'

Blødere dæk
Bredere dæk

eller

Sæt bilen i Valet mode, så accelerer den 'jævnt' :)


- R

Zyp
Zyp Apr 12 '16
Hej Robert


Fedt at du har dokumentation på det. Jeg formoder også at det er traction control, men jeg syntes bare at den er meget forsigtig. Den gamle p85 kunne jo trods alt accelerere ret kraftigt kun med baghjulstræk - så der må være lidt ekstra greb.

Som det er nu er den så konservativ at dækkene aldrig slipper - og så tænker jeg at den ikke vil ændre sig med bedre dæk, hvis den ikke har oplevet slip med de nuværende.


At slå traction control fra er bestemt ikke en favorit når familien er i bilen, de syntes ikke det er så sjovt at køre sidelæns :-)


Når jeg tænker over det tror jeg måske at bilen kalibrer jeg til dækkene. Da jeg lige havde fået vinterdæk på, så slog den ud med bagenden når jeg accelerede fra stilstand. Efter noget tid (2 uger) gjorde den det ikke mere (eller er det dækkene der er kørt til?).

Jeg tænkte om man ved at nulsstille dæktrykssensoren kan indikere at der er nye dæk på, så den skal kalibrere igen?

Gronhund
Gronhund May 20 '16

Dual motor biler klæber sig næsten til vejen under acceleration, hvorimod RWD godt kan slå lidt med enden.

Men er der nogle instillinger (ud over traction control), der vil kunne få en RWD "skudt bedre/hurtigere afsted fra 0-60 km/t"?

Det er bare en almindelig 85 RWD uden luftundervogn m.m. vi taler om.

SuneH
SuneH May 20 '16

Jeg har samme oplevelse som Robert - den tager først for alvor fat omkring 30-40 km/t. Det er ikke så voldsomt fra 0. Kører 70RWD.

T3S7A
T3S7A May 20 '16

Bredere bagdæk på. 

Gronhund
Gronhund May 20 '16

Tak for de hurtige svar. Det var også det jeg regnede med (og jeg holder mig bare til de dæk jeg har nu, så går det jo nok altsammen alligevel ;-)

Bortset fra accelerationen, er jeg stadig glad for at valgte RWD. Det var gode penge at "spare" og jeg er glad for den ekstra bagage plads.

RobertJ
RobertJ May 20 '16

Et fint alternativ til mere traction jeg har overvejet hvis man skal besøge de lokale drag baner.

Nitto N05R Drag Radial  i 305/35R19

Tror det er det eneste der kan få en rwd til at launche hurtigere.
Min kollega's Hotrod Ford A 1934 kører 201m på 7s, kunne være sjovt at slå den. Men P85+ kører max 7.7-7.8s med Michelinerne.

Forummets indlæg er redigeret af RobertJ May 20 '16
P85DK
P85DK May 20 '16

her er 581 poster med grafer og detaljeret forklaringer om launch, begrænsninger, mellemaccelerationer etc etc etc. Vær at læse og nærstudere, hvis man er lidt teknisk interesseret. Der er dog intet på en 70'er


https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/chassis-can-logging-to-ascii-text-plus-graphing.61570/

Klaus_
Klaus_ May 20 '16


Giver det en mærkbar forskel at slå traction control fra, på tør asfalt?

Citat fra SuneH

Jeg har samme oplevelse som Robert - den tager først for alvor fat omkring 30-40 km/t. Det er ikke så voldsomt fra 0. Kører 70RWD.