Loading...
dk

Autopilot på prøve | Tesla Forum

Lauer
Lauer Apr 28 '16
Kører 90% af tiden med AP og er virkelig glad for systemet. Men det tager tid at blive dus med systemet og stole på at den gør det korrekt.

Jeg kan godt lide at køre bil og har altid været glad for selv at styre bilen. Men efter et par timer på vejen og man når frem til et kundemøde, kan man godt være lidt brugt. Det er helt anderledes med AP, her kommer man frem og er helt frisk i tankerne. 

AP er helt sikkert den bedste bilinvestering jeg nogensinde har gjort, hvis man ser bort fra generelle sikkerhedsfunktioner.
ErikBH
ErikBH Apr 28 '16
Citat fra Makova06

Har kørt med det et par dage nu og jeg synes konsekvent min lægger sig alt for langt til venstre på kørebanen.....får totalt dårlige nerver af det. 

de første par hundrede kilometer efter min havde fået ny software i november sejlede den også rundt. 

Siden da har den stået ret skarpt. 

Jeg bliver sjældent opfordret til at holde på rattet.

Jeg tror din bil og dens sensorer skal kalibrere sig til omverdenen, det var min oplevelse i min bil.

vh, Erik

Klaus_
Klaus_ Apr 28 '16
Hvis vejen kurver/drejer tilpas meget, eller striberne på vejen ikke er så tydelige, kan den godt finde på at bede dig holde  ved rattet. Så efter lidt tid lærer man systemet at kende, og pendler man samme tur hver dag, er det endnu nemmere for så ved man præcis hvilke strækninger den klarer uden problemer.

Det værste ved autopilot er at huske hvornår man IKKE kører med det, og man egentlig forventer bilen styrer og det viser sig man har glemt at slå det til :)

Jabba
Jabba Apr 28 '16

Citat fra Makova06

Har kørt med det et par dage nu og jeg synes konsekvent min lægger sig alt for langt til venstre på kørebanen.....får totalt dårlige nerver af det. Når jeg passerer lastbiler, så rusker det helt i bilen, så tæt den kører på :-(  Har dog ikke været på motorvej endnu. Har ikke den store erfaring endnu, men indtil videre er jeg ikke imponeret.

Den bliver også ved med at bede mig om at holde på rattet og nødbremse......måske regnen?

Der er en del ting galt med det du skriver foroven.

Du har ikke kørt med autopilot på motorvejen endnu. Hvor har du så kørt med det? Det er primært designet til motorvejen. Når det er sagt fungerer det glimrende på landevej og selv inde i byen hvis vejen ikke bliver for kompliceret med rundkørsler, m.v. Men man skal bruge noget sund fornuft, hvis forholdene er dårlige.

Du siger at den lægger sig alt for langt til venstre på kørebanen, men samtidigt siger du at den kører alt for tæt på lastbiler når du passerer? Overhaler du lastbiler indenom? 

Den beder dig om at holde på rattet engang imellem for at registrere at du er der. Det er en sikkerhedsforanstaltning.

Vil anbefale dig at få et hurtigt kursus hos Tesla i basics før du kører videre, især når det giver dig dårlige nerver.

Jeg kunne forestille mig at du ofte har kørt med autopilot under forhold som ikke er idelle for autopilot, hvor den mangler den ene eller begge striber og låser sig fast på forankørende. 

Jabba
Jabba Apr 28 '16

Citat fra Lauer Kører 90% af tiden med AP og er virkelig glad for systemet. Men det tager tid at blive dus med systemet og stole på at den gør det korrekt.

Jeg kan godt lide at køre bil og har altid været glad for selv at styre bilen. Men efter et par timer på vejen og man når frem til et kundemøde, kan man godt være lidt brugt. Det er helt anderledes med AP, her kommer man frem og er helt frisk i tankerne. 

AP er helt sikkert den bedste bilinvestering jeg nogensinde har gjort, hvis man ser bort fra generelle sikkerhedsfunktioner.

100% enig. Autopilot er de bedste penge jeg har spenderet på ekstraudstyr.

Citat fra Klaus_

Det værste ved autopilot er at huske hvornår man IKKE kører med det, og man egentlig forventer bilen styrer og det viser sig man har glemt at slå det til :)

Præcis! Det oplever jeg også ofte. Et tegn på at man er blevet meget fortrolig med det. Oplevede det senest på min tysklandstur, hvor jeg måtte korrigere lidt da jeg uventet kom tæt på vejstriberne. Straks på med autopilot igen.

griffel
griffel Apr 28 '16
@Jabba - Jeg tror Makova06 mener, at når man kører på en landevej og passerer (møder) en *modkørende* lastbil... ;-)
Klaus_
Klaus_ Apr 28 '16
Hvis der er striber på vejen, så synes jeg umiddelbart at bilen placerer sig spot-on i midten af dem. Så jo, jeg kunne da også godt tænke mig lidt mere afstand til modkørende lastbiler. Men husk også der kan dukke cyklister o.l. op i højre side. Så alt i alt, er midten nok det sikreste sted.
Kiefer
Kiefer Apr 28 '16
Afstanden til de forankørende indstiller du jo selv. Den kan stilles fra 1-7.

/Martin

Klaus_
Klaus_ Apr 28 '16
@Kiefer, det er afstanden til *modkørende* lastbiler, 1-7 indstillingen er kun for dem der kører foran dig i samme kørselsretning :)
Makova06
Makova06 Apr 29 '16
Jabba lettere nedladende kommentar......jeg kan faktisk både køre bil OG læse. Den kan sagtens køre på landevej, så længe striberne er tydelige og bilen indikere jo så fint hvornår forholdene er til at bruge autosteer. Jeg kører bare selv helt til højre, så for mig er det ubehageligt at de ligger mere til venstre. Og nej jeg overhaler da ikke indenom. . . ?
RobertJ
RobertJ Apr 29 '16
@Makova06 - for mig tog det også et par ugers tilvænding ift placering på vejene.

Det er dog som andre skriver et spørgsmål om fortrolighed. AP kører midt på vejen, nogengange tæt på midterstriben, men jeg har så vidt jeg husker aldrig oplevet at AP med fuldt overlæg har trukket over midterstriben.

@Jabba - slap nu af inden du slår dig selv. Du kommer med både misforståede men også stødende kommentarer.

- R

Jabba
Jabba Apr 29 '16

Citat fra Makova06 Jabba lettere nedladende kommentar......jeg kan faktisk både køre bil OG læse. Den kan sagtens køre på landevej, så længe striberne er tydelige og bilen indikere jo så fint hvornår forholdene er til at bruge autosteer. Jeg kører bare selv helt til højre, så for mig er det ubehageligt at de ligger mere til venstre. Og nej jeg overhaler da ikke indenom. . . ?

Autopilot holder sig såvidt muligt i midten som er min definition på at køre bil, medmindre det er absolut nødvendigt ikke at køre centreret. Hvis du ikke kan vænne dig til centreret kørsel anbefales det at undlade brug af systemet. Eller ihvertfald kun at bruge autopilot på motorvejen. Den lærer ikke at holde konsekvent til højre med tiden. Nødopbremsninger er ikke normen med mindre der er noget der kommer inden for TACC feltet.
Jabba
Jabba Apr 29 '16

Citat fra RobertJ

@Jabba - slap nu af inden du slår dig selv. Du kommer med både misforståede men også stødende kommentarer.

- R

Slap du selv af. Misforståelser og stødende kommentarer er produkter af mange forskellige årsager og definitioner. Ryk du bare videre.

Makova06
Makova06 Apr 30 '16

Jamen jeg er også både ung, blond og kvinde, så jeg ved og forstår jo åbenbart ingenting.......og jeg kan nok heller ikke køre bil. Nok bare rent held at jeg ingen skader har haft på de mange 100.000 km jeg har kørt siden jeg fik kørekort. Jeg må også have misforstået min kørelærer, da han sagde jeg skulle holde mig til højre.......eller har jeg helt forkert fat i hvad der er højre og venstre? Åhhh gud........nåh ja, men i det mindste er jeg da en smule køn, så går det nok alt sammen. Må jo nok hellere sælge min Tesla igen, når jeg så åbenlyst ikke kan køre bil ;-)

Niels
Niels Apr 30 '16
hey hvor er i sjove :), næsten som at læse eb kommentare.

vil også mene man lige skal væne sig til AP, men efter noget tid bliver man dus med den og utroligt glad for den. den er selvf kun beregnet til at køre uden modkørende trafik (motorvej) men kan udemærket bruges på både landevej og by når føren vurdere forhold til det (heldigvis).
jeg vil anslå at jeg siden lanceringen af AP har brugt den ca. 70% af alle mine kørte km med AP. vil nødigt undvære den, og mener helt bestemt at den forbedre sikkerhedden - nu er det nemlig både bilen og mig som holder øje med vejen og medtrafikkanter.

jeg har endnu ikke fundet ud af hvornår/hvorfor den beder mig holde på rattet, nogle gange virker det som om det sker med et tids intervall, andre gange gør den det med få minutter imellem - selv om vejen er helt perfekt og lige med tydelige striber. jeg tager det dog helt roligt og a'er den lidt på rattet til den bliver glad.

hvis i lige er begyndt at bruge AP så er det helt berettiget at have lidt dårlig mave når I køre på veje med modkørende, det gør i ubekymret lige ind til den dag hvor i oplever at bilen ikke styre som forventet. så begynder i at overveje mere hvornår i aktivere den og hvordan i overvåger den. jeg vil tror de fleste som har brugt AP i noget tid har haft mindst 1 dårlig oplevelse. efter min første dårlige oplevelse lovede jeg mig selv at jeg kun ville aktivere den på motorvej for fremtiden, hvilket jeg naturligvis ikke har holdt, men jeg overvåger konstant når der er modkørende.
Sider: « 1 2 3