Loading...
dk

Bedre rækkevidde på ny Model S. Hvad er årsagen? | Tesla Forum

Gustavsfar
Gustavsfar Aug 19 '16

@Abreinhold

Hvis du anvender Remote S appen vil du med 2 decimaler kunne se hvor mange kWh du fylder på bilen under ladning. Alternativt kan du se det i bilens store display under ladning dog uden decimaler. Alle 85ére har ca. 79 kWh til rådighed fra ny. Ret hurtigt falder kapaciteten dog til ca. 77 kWh. Hvad der så reelt er til rådighed ved faktisk kørsel afhænger af det øvrige forbrug under kørsel samt generel energitab.

Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar Aug 19 '16
Hilbert
Hilbert Aug 19 '16

@Abreinhold

Hvad du fylder på bilen fra en ladestander el.lign. kan vist ikke bruges til ret meget, da ca. 11% bliver til tab.

Når vi taler om batterikapacitet, kan vi kun bruge bilens målinger/oplysninger - ellers bliver forvirringen total.

ollos
ollos Sep 28 '19
Tesla S ejer. Har idag været ude for noget mystisk! Bilen viser ved opstart, at der er 371 km rækkevidde på batteriet. Efter at have kørt 22 km viser bilen, at der nu kun er 340 km rækkevidde tilbage på batteriet. Altså 31 km mindre. Ganske alm. kørsel. Dvs. den faktiske rækkevidde er kun ca. 70 procent af hvad der oprindelig vises. Det kan jo have nogle ganske kedelige følger, da der måske er for langt til en Tesla SUC. Har nogen en forklaring ?
Gustavsfar
Gustavsfar Sep 29 '19
Bilen bruger forholdsvis meget energi i starten af kørslen indtil batterierne er varme. Derfor oplever du dette.
Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar Sep 29 '19
MOS
MOS Sep 29 '19

@ollos

Det er ikke kun batterierne, der skal varmes op. Der går også energi til at varme kabinen op (mest i starten af turen, hvis ikke kabinen har været forvarmet). Kolde dæk giver også betydeligt højere rullemodstand, end når de er varme efter et stykke tids kørsel.

Det kan også være, at din 22 km smuttur har haft et atypisk højt forbrug pga. højdeforskel, modvind, regnvejr, frisk kørsel eller andre faktorer, der øger forbruget.

Min oplevelse er, at gennemsnitsforbruget falder til et stabilt, lavere niveau, når man er ude på en længere tur. Så prøv at lægge mærke til dit forbrug på en lidt længere køretur. Så vil jeg tro, du også vil se et lavere gennemsnitsforbrug. Dog vil forbruget alt andet lige være højere, jo koldere det bliver her i vinterhalvåret.

Hvis du er bekymret for, om rækkevidden er nok til at nå frem til næste SuC, så brug Energy appen, hvor du kan se, hvor meget energi, der estimeres brugt i løbet af turen. Beregn en buffer, så du har estimeret mindst 15% tilbage på batteriet ved ankomst til næste SuC. Det burde være rigeligt. Hvis bilen alligevel bruger mere end estimeret, så kan du jo følge med i det løbende, mens du kører og tilpasse hastigheden og dermed forbruget efter det. Men så længe du er over 2-3% på batteriet er alt godt. Hvis det bliver meget knapt med rækkevidden, vil bilen automatisk advare dig og anbefale dig at sætte hastigheden ned til f.eks. 110 km/h eller 90 km/h afhængigt af, hvor kritisk det er. Får du sådanne advarsler, bør du naturligvis følge anbefalingen og sætte farten ned. Jeg har prøvet det mange gange og det gør faktisk en stor forskel i forbruget, så man kan nemt redde den hen til næste SuC på den måde, hvis man er lav på batteri.

Efterhånden som du bliver mere fortrolig med bilen og dens forbrug, kan du evt. presse den lidt mere og regne med en lidt lavere buffer på f.eks. 10% eller 5%. Personligt kører jeg ofte med negativ (sic!) buffer, da jeg ved ret præcist, hvor meget jeg kan spare, så den alligevel ender med at være over 0% ved ankomst. Men det er ikke noget, jeg vil anbefale andre, medmindre man virkelig ved, hvad man gør og helst kun, hvis man har alternative lademuligheder på ruten, hvis det går galt.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Sep 30 '19
MOS
MOS Sep 29 '19

@ollos

Har du tjekket, om din står på Range Mode = ON/OFF? Hvis den står på OFF, så vil den bruge energi på at varme batteriet op, hvilket giver større forbrug i starten af turen, indtil batteriet er driftvarmt. Det kan øge gennemsnitsforbruget betydeligt, hvis du kører mange korte ture.

Fordelen ved Range Mode = OFF er, at regen virker bedre, når batteriet er driftvarmt. Du vil sikkert bemærke i løbet af efteråret, at regen har nedsat virkning, når batteriet er koldt. Du kan også se det på de gule stiplede linjer nederst i powermeteret, som angiver, når regen effekten er begrænset. De gule stiplede linjer forsvinder typisk gradvist efter et stykke tids kørsel i takt med at batteriet varmes op. Tilsvarende kan der komme gule stiplede linjer øverst i powermeteret, hvis motoreffekten er begrænset (f.eks. ved næsten tomt batteri eller meget koldt batteri). Men disse plejer ofte bare at blive værre i takt med at batteriet tømmes :-(

Ulempen ved Range Mode = OFF er naturligvis det højere forbrug til at varme batteriet op og at det kan virke som spild af energi, hvis det bare er en kort tur, hvor batteriet alligevel ikke når at blive ordentlig varmt, så man ikke når at få ret meget glæde af den ekstra energi, man kan regenerere med et varmt batteri.

Mange kører med Range Mode = ON om sommeren eller til lange ture (for at øge rækkevidden) og OFF om vinteren eller til korte ture. Men du kan jo prøve at eksperimentere dig frem og se, hvad du synes virker bedst for dig.

 

Et andet tip er, at bruge Scheduled Charging og time det, så opladningen er færdig umiddelbart før du skal af sted. Så vil spildvarmen fra opladningen allerede have varmet batteriet en del op, så du starter turen med et lunt batteri, der har lavere indre modstand, du får bedre regen og sparer både på energi og de mekaniske bremser.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Sep 30 '19
ollos
ollos Sep 29 '19

Hej MOS. Tak for info. Som ny Tesla S ejer ( 1 uge) er nogle af de ting, du beskriver lidt fremmed for mig, men det lærer jeg nok hen ad vejen. Jeg skal på en længere tur til Sverige (ca. 250 km hver vej) i næste weekend, så der vil jeg sætte Range Mode = ON og se hvordan det funker. 

MOS
MOS Sep 30 '19

@ollos

Det er helt i orden. Vi har alle været nye engang. Hvis der er noget, du ikke forstår eller synes er uklart, så bare spørg.

Et tip til din Sverigestur: Nu ved jeg ikke, om du har opladningsmulighed ved destinationen. Men ellers vil det nok være en god idé at sørge for at få ladet lidt ekstra energi på batteriet ved den sidste SuC før ankomst. Sådan at du har lidt ekstra til evt. lokale ture og stadig nok til at komme tilbage til SuC igen på hjemturen. Husk også, at bilen har et "vampire drain", dvs. at den bruger ca. 1-2% af batteriet på et døgn, selvom den bare holder parkeret.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Sep 30 '19
PeterE
PeterE Sep 30 '19

@ollos, vi er mange herinde som har både gode og knap så gode erfaringer med opladning i Sverige og Norge og Tyskland osv osv osv så hvis du siger hvor du skal hen, så kommer der nok et par gode og brugbare råd din vej...

lauz
lauz Sep 30 '19
Ny inverter og ny motor lig med den der ligger i model 3.

Læs mere her:

https://insideevs.com/...ency-increase-range/
Sider: « 1 2 3