Loading...
dk

Parkeringsafgifter | Tesla Forum

Clubman
Clubman Apr 30 '16

Jeg faldt lige over denne forleden, som jeg synes jeg vil dele med jer (selvom det er lidt jura-nørdet):


FM 2016.103



Betænkeligt at fremme sag, hvor fogedretten skulle foretage


en prøvelse af en parkeringsafgift pålagt en hybrid bil, der


var parkeret på en parkeringsplads forbeholdt elbiler.





Fogedsager og foreløbige retsskridt 1.1




ØLK af 22. december 2015, B-2362-15, 6. afd.




En kommune havde pålagt en parkeringsafgift for en bil, der var


parkeret på et sted, hvor der var opsat en parkeringstavle af arten


UE 33,4, hvorfor pladsen var reserveret til elbiler. Det var ubestridt,


at bilen var en hybridbil, idet den både havde en elmotor og en


forbrændingsmotor.


Bilens ejer klagede over parkeringsafgiften.


Fogedretten lagde til grund, »at bilens primære fremdriftskilde er


elmotoren, og at forbrændingsmotoren først aktiveres, når elmotoren


løber tør, og at denne forbrændingsmotor ikke fremdriver bilen,


men alene oplader elmotoren, der så fremdriver bilen igen« og anførte


herefter:


»Eftersom der er i vejafmærkningsbekendtgørelsen ikke er en


definition af elbil, kan fogedretten ikke bedømme, hvorvidt parkeringstavlen


af arten UE 33,4 alene omhandler bil, der kun fremdrives


af el eller også hybridbiler.


Fogedretten finder det herefter betænkeligt at fremme sagen, jf.


gældsinddrivelseslovens § 18, stk. l, jf. retsplejelovens § 501, stk.


1.«


Landsretten stadfæstede fogedrettens afgørelse med følgende begrundelse:


»Det følger af vejafmærkningsbekendtgørelsens § 23, at oplysningstavle


UE 33,4 angiver, at parkeringsarealet kun må benyttes


til standsning og parkering af elbiler. Ordet elbiler er ikke defineret


i færdselsloven eller bekendtgørelsen.


Parkeringsarealer, der med oplysningstavle UE 33.4 er forbeholdt


elbiler, er forsynet med opladningsstandere. som både kan benyttes


af elbiler, der alene er forsynet med elmotor, og af plug-in hybridbiler


som bilen i nærværende sag.


Herefter og i øvrigt af de grunde, som fogedretten har anført, findes


parkeringsafgiften pålagt med urette.«



jensk2
jensk2 Apr 30 '16
Pyha, godt de nåede til den konklusion. En velanvendt plugin-hybridbil (læs tit opladet) er jo rent elektrisk i byen:-)
Niels
Niels Apr 30 '16
jeps, godt at hybrid biler også må oplade på en elbil plads....

jeg har dog tit undret mig over de reserverede elbil pladser. er der nogen som ved hvordan de skal forstås , her tænker jeg at en plads med elbils skilt hvor oplader er af type 'eon' - betyder det så at pladsen kun må bruges af det private selskab 'eon's kunder ? og selvf. ligeså hvis opladeren er af typen clever....virker for mig lidt underligt at man i en kommune kan reservere udvalgte pladser til et privat firma. opladningsfirmaer burde tvinges til en samkøringsordning, således at en offentlig reserveret plads burde kunne anvendes uanset hvilket tilknytningsforhold til privat firma man har.
Seppe
Seppe May 2 '16
Man har jo ikke rigtig noget at gøre på pladsen ved ladestanderen hvis man ikke har tænkt sig at lade! - Og det kan man jo kun som kunde hos det valgte ladeselskab.  Det er nok den absolut værste ting ved at køre elbil, det er når andre holder på ladepladsen uden at lade og man selv har behov for opladning. Så er det egentlig ligemeget om det er fosil eller elbiler...
PeterE
PeterE May 2 '16
Seppe, du rammer på fineste vis hovedet på sømmet - lovgivningen handler kun om at måtte parkere på  pladsen, uanset om der lades op. Det ville være rart hvis pladsen var optaget af en OPLADENDE bil (el- eller hybrid) - og ikke bare af en bil. Så giver det pludselig mening, men der er vi ikke endnu. 
ErikBH
ErikBH May 2 '16

Citat fra PeterE Seppe, du rammer på fineste vis hovedet på sømmet - lovgivningen handler kun om at måtte parkere på  pladsen, uanset om der lades op. Det ville være rart hvis pladsen var optaget af en OPLADENDE bil (el- eller hybrid) - og ikke bare af en bil. Så giver det pludselig mening, men der er vi ikke endnu. 
det er (blandt andet) det FDEL.dk (Forenede Danske Ebilister) arbejder aktivt på at forbedre gennem påvirkning af politikere og embedsmænd i kommuner og stat.


Opfordring givet til at melde jer ind og bakke op om arbejdet.



vh, Erik

PeterE
PeterE May 2 '16
@ErikBH, det lyder godt - og gad vide hvorlænge det tager. Imellemtiden ærgrer det mig at de private aktører, EON, Clever osv, ikke træder i karakter. De har alle muligheder for at lave en opladningsstation (dvs en benzinstation til el- og hybridbiler), og der kunne de 100% styre parkeringen selv. Fagre nye verden? Forhåbentlig ikke, men lad os se.
ErikBH
ErikBH May 3 '16
hej PeterE,


det er som regel ikke Clever, EON, Cleancharge mv. der ejer selve båsen hvor ladestanderen står ved og de kan derfor have svært ved at udforme skiltning og håndhæve denne, det er op til et samarbejde med kommune/grundejer.

Men en vigtig del (tror jeg) er input fra forbrugerne - hvilket bl.a. sker igennem FDEL.


/Erik

hhs
hhs May 3 '16
Vi har fra FDEL sendt vedhæftede anbefaling til KL og landets 4 største kommuner. Har også fremført vore synspunkter under kontaktmøde med EON.
PeterE
PeterE May 4 '16
@ErikBH og også ssh/FDEL, det er udmærket at bede kommunerne om at komme i en andet gear, det bakker jeg selvfølgelig op om. 


Min pointe er - uændret - at jeg slet ikke forstår hvorfor Clever, EON og de traditionelle leverandører af 'brændstof' til biler (ja, dem vi kalder for 'benzintanke' idag) ikke bare bygger disse el-bils-stationer? Dvs udover den plads de har på kommunal grund. Deres 'egne' stationer ligesom de har benzintanke idag. Evt samme med deres benzintank, hvor vi el-bilister jo alligevel stopper ind i mellem for at købe sprinklervæske, viskerblade og vaske bil. Ville jeg bruge dem? Ja, måske.

Climber
Climber May 4 '16
Hej Peter, hvis jeg forstår dig ret, så sker du ønsker allerede. EON arbejder sammen med Statoil, og der er fx to hurtigladere på Statoil lige omkring Lyngby og yderligere en hos en BMW forhandler. Så skal man bare anskaffe en ChaDeMo adapter, så kører det super fint.
PeterE
PeterE May 9 '16
@Climber, dejligt - det er da et skridt på vejen. At jeg så ville ønske at ChaDeMo dimsen sad på standeren og ikke skulle indkøbes til hver bil er noget helt andet.
PexJensen
PexJensen May 9 '16
@PeterE, det er jo kun Tesla der skal bruge en ChaDeMo adapter, så det er måske lidt meget at forvente.
Men typisk er der jo fasmonteret type2 kabel når det er en "hurtiglader".