Loading...
en

Opladning med VE-Strøm

DavidS90D
DavidS90D May 8 '16
Denne tråd er startet bl.a. på baggrund af de udfordringer f.eks. TorbenS netop beretter om vedrørende opladning i udlandet.

Det er simpelthen stadig for besværligt at bevæge sig væk fra Tesla SuC netværket. 

Det var én af grundene til jeg valgte en Tesla fremfor de øvrige elbiler på markedet. SuC er en genistreg der er svær at overgå af konkurrenterne.

Det med opladning af elbiler i udlandet men også herhjemme er desværre grebet helt forkert an fra starten. Det skulle naturligvis være muligt at bruge kreditkort i alle ladestandere. Og prisen skulle være gennemskuelig.

Eller bare helt gratis !!

Så jeg regnede lidt løst på hvor meget elforbrug vi faktisk taler om:

4000 Teslaer i DK med 20.000 km i gennemsnit vil forbruge ca. 20GWh.

Den mængde energi kan vi producere på solceller alene med dem der er installeret i DK, på ca. 40 fuldlasttimer - yep, 40 timer !

Der er ca. 1000 fuldlasttimer på solceller i Danmark.

Bruger vi istedet vindmøllestrøm til opladning kunne vi "nøjes" med én enkelt 6 MW vindmølle.

Hvis alle Teslaejere delte udgiften til denne mølle, skulle vi hver punge ud med ca. 12.000 kroner.....

Driften af vindmøllen kunne dækkes af indtægten fra overproduktionen.

Hvis Tesla Motors har samme regnemaskine, så giver det da god mening at opkræve 2000$ for Supercharger adgang.

P85DK
P85DK May 8 '16
ja, du skal lige huske etableringsudgifterne til SuC anlæggene og at de har en levetid på ca. 6 år

Men fin idé med en fællesejet vindmølle :-)

Bianco
Bianco May 8 '16
Jeg mener at have læst at Tesla regner med 12% af kørte km er på SuC.

Og at det viste sig at DK var nærmere 25% (efter de satte en SuC i Jylland ;-)

NOELON
NOELON May 8 '16
Jep, rigtig ide med fællesejede vindmøller. Jeg er med i både Hvidovre møllen og Prøvestenen. Men er med på ideen om et Tesla-møle laug, hvis vi kan få et godt sted og stable en god driftsorganisation på benene.
DavidS90D
DavidS90D May 8 '16
Det kunne være interessant om der her på Teslaforum er medlemmer med den nødvendige viden omkring etablering af et VE-anlæg overhovedet er en god idè i øjeblikket.

Også hvordan økonomien ser ud for h.h.v. et 20 MW solcellekraftværk eller en 6 MW mølle. 

Måske man kunne være heldig med lidt PR-værdi-støtte fra Hr. Musk.

Vindmølle med TESLA logo....hmmm den går ikke, så bliver det en teslaturbine og det er noget helt andet.

Interesserede skal nok også forvente et væsentligt højere indskud end de nævnte 12.000,- 

sjensen
sjensen May 8 '16
Kan supplere lidt. En forholdsvis beskeden 2MW vindmøller ved Prøvestenen producerer 5GWh (=5.000.000 kWh) årligt svarende til ca 25 mill. km Tesla kørsel. Det svarer igen til 1.250 biler der årligt kører 20.000 km hver.

En sådan møller koster ca 18 mill. kr i indkøb og etablering. Fordelt på 1.250 biler giver det 14.400 kr. Egentlig ikke nogen større investering for at producere energi til at køre 20.000 km hvert år i 20-25 år.

Udfordringen ligger i praksis i at vindmølle-strømmen sælges for 15 øre / kWh (faktisk gennemsnit i 2015), mens man som forbruger betaler ca 2,20 kr / kWh. Differencen går til el-nettet, el-leverandøren og statskassen (hvoraf noget bliver til tilskud til møllen).

Kiefer
Kiefer May 8 '16
sjensen: Men er man ikke garanteret en højere pris på vindmøllestrømmen som støtte til vindmøller. Jeg mener det er netop årsagen til vi har PSO afgiften herhjemme.

En pris på 0,15 øre/kWh giver jo en ROI på 24 år, og her er det så ikke regnet det årlige vedligehold ind i regnestykket.

/Martin

Kemikeren
Kemikeren May 8 '16
SJensen - hvor meget er det tilskud?
 Og hvad ville en garanteret mindstepris/gennemsnitspris være? For jeg ved at der er cirka 13 øre i Pso til landvind og 40 øre til havvind 
P85DK
P85DK May 9 '16

2020 - 1MW $20

http://finans.dk/live/erhverv/ECE8639797/solen-kan-snart-vaere-jordens-billigste-energikilde/?ctxref=ext
The Forum post is edited by P85DK May 9 '16
webercarbmann
webercarbmann May 9 '16
Hvis nu man finder et sted i Vestjylland og banker en mølle op.  Kunne man så lave en ladestation (ekstra privat supercharger måske) for elbiler hvor strømmen aldrig er inde over nettet?  Folk der er medejere tanker gratis, ikke medejere betaler lidt for strømmen men stadig mindre end hvad EON og andre tager. Overskudsproduktion sælges til nettet.... Bare en tanke....
DavidS90D
DavidS90D May 9 '16
Tanken er god!

Mindst 2 detaljer:

- Det kræver en meget stor batterikapacitet = dyrt.

- Der kommer ikke voldsomt mange Tesla'er den vej forbi.

Køge SuC er pt. det nærmeste vi kommer en god løsning - i disse solrige dage.

Stort flow af biler og stort PV-anlæg på taget.

P85DK
P85DK May 9 '16

Citat fra webercarbmann Hvis nu man finder et sted i Vestjylland og banker en mølle op.  Kunne man så lave en ladestation (ekstra privat supercharger måske) for elbiler hvor strømmen aldrig er inde over nettet?  Folk der er medejere tanker gratis, ikke medejere betaler lidt for strømmen men stadig mindre end hvad EON og andre tager. Overskudsproduktion sælges til nettet.... Bare en tanke....
Det vil nok være nemmere at lave en form for aftale med andelsforeningen bag de 3 store møller ved Hvide Sande Havn

http://dinby.dk/ugeavisen-ringkoebing/hvide-sande-moeller-producerer-el-nok-til-alle-klittens-sommerhuse

I det hele taget, hvis man kunne finde en løsning hvor man kunne 'tappe' el fra en eksisterende vindmølle, så er det bare at få gang i de eksisterende ejere :-)

webercarbmann
webercarbmann May 9 '16
Hej David. 

"Der kommer ikke voldsomt mange Tesla'er den vej forbi" Nej men placeringen skal nok være i passende afstand til de eksisterende superchargere. Derfor vestpå. Desuden er det tyndt med lademuligheder i vest danmark

"Det kræver en meget stor batterikapacitet = dyrt"  En vestas V66 1.65mw mølle producerer 100kw hvis det blæser mere end 5-6 m/s - nok til at drive en SUC stall. Se effektkurven i linket. Hvor tit blæser det under 5-6 m/s i Vestjylland?  Dog - man kunne kombinere med PV og batterier!

http://www.nakgym.dk/fysik/la/hydrodynamik_webmappe/hydro_5.htm

DeaconWP
DeaconWP May 9 '16
Så vidt jeg er orienteret, skal man betale afgift af den el, som man bruger til eget forbrug, når man har en vindmølle. Så det kan vist være besværligt at få lov til at bruge sin egen
 strøm til "kostpris".
jensk2
jensk2 May 9 '16

Hej webercarbmann

Jeg syntes det vil være perfekt, hvis Tesla'er kan hjælpe med at stabilisere udsvingene i vindkraft el! Og er helt enig i at en Vestas V66 KAN supportere en hel SUC stall, men ikke ved 5 m/s og 100 kW.  Mig bekendt er hvert SUC 2-bils stall på 120 kW, så et sted som f.eks. Køge må skulle bruge 12/2 x 120 kW == 720 kW, som kræver en lidt højere (men hyppigt forekommende) vindhastighed.

mvh

Jens

The Forum post is edited by jensk2 May 9 '16
webercarbmann
webercarbmann May 9 '16

Citat fra jensk2

Hej webercarbmann

Jeg syntes det vil være perfekt, hvis Tesla'er kan hjælpe med at stabilisere udsvingene i vindkraft el! Og er helt enig i at en Vestas V66 KAN supportere en hel SUC stall, men ikke ved 5 m/s og 100 kW.  Mig bekendt er hvert SUC 2-bils stall på 120 kW, så et sted som f.eks. Køge må skulle bruge 12/2 x 120 kW == 720 kW, som kræver en lidt højere (men hyppigt forekommende) vindhastighed.

mvh

Jens

Hej Jens.  Enig - det var også en enkelt supercharger med 2 pladser / 120KW jeg tænkte på :)

Deacon - jeg ved det ikke. Hvis man nu forestiller sig at man satte en omgang solceller op der ikke var koblet til en net inverter men en inverter der direkte kunne lad en Tesla - ville det så være ulovligt?  Jeg tvivler.