Hvis i kun lader til 90% syntes jeg at meddelelsen er lidt formynderisk:-) Men det ændrer ikke ved at den for tiden gældende opfattelse af traditionelle Kobolt baserede Li-Ion batterier faktisk hævder at I kan forlænge levetid dramatisk ved at lade til lavere niveau:-)
- Grundbatteriet i Tesla, Panasonic 18650 tillader 600 cycles fra 100% til 20%, før deres kapacitet falder til 80% af ny kapacitet
- For hver 10% i underoplader batteriet, fordobler i antallet af mulige opladninger. Så 90% tillader dobbelt så mange opladninger som 100%, 80% tillader 4 gange så mange opladninger som 100%. Simpelt sagt kan i sikkert i alt lagre 2 x 90% = 180% så meget energi før batteriet 'bliver slidt', hvis i under oplader til 90%. Hvis i underoplader til 80% får i 4 x 80% = 320%. Det kan VOLDSOMT betale sig at underoplade.
- Hvis i undercykler, så i kun anvender f.eks. 50% af batteriets kapacitet vil i MINDST fordoble antallet af mulige cykles (manglede bare for i lader jo dobbelt så tit), men sandsynligvis vil i FIREDOBLE antallet af cykles.
- Et Li-Ion batteri der lagres eller fragtes med fly, anbefales 40-50% opladet.
Så en mere nuanceret formulering af hvorledes man optimerer sit Tesla batteris levetid er:
- Stop opladning i Daily Use, når i har ladt nok til at batteriet stadig har 50% tilbage når i starter næste opladning
- Lad kun lejlighedsvis over 90%
- Lad oftere (mindre cycles)
Så Daily Charge kan med fordel finjusteres til f.eks. 70%, hvis i kun har brug for 20% til dagens.brug.
Ubekræftede artikler på Internettet (Battery university) oplyser at NASA runtine-mæssigt kun oplader sattellitters Li-Ion batterier til 3,92V, hvad der svarer til omtrent 67-70%, for at optimere batteriernes levetid. Sandsynligvis er den optimale strategi at holde sig mellem f.eks. 30% og 70%, men så bør bilen ikke stå ubenyttet i lange perioder.
I alt er Teslas 50-90% anbefaling altså ikke tosset, i har altid god reservekapacitet og i slider ikke batteriet unødigt. De har måske glemt at sige at man kan optimere ved at holde sig så lavt som muligt.
Jeg pendler selv 70 km hver dag og oplader på arbejde. Jeg lader til 65-70% her om sommeren og til 75-80% om vinteren. Så jeg er sjældent under 40% og sjældent over 80%. Med vores Li-Ion optimale temperaturer i Danmark, bør mit batteri fortsat være frisk om 10 år:-)
mvh
jens
Twinauto.
Tesla kan vel ophæve garantien, hvis de kan vise man har set den meddelelse jeg har fået flere gang og ikke har rettet sig efter den.
Jensk2
Det var dog en usædvanlig grundig gennemgang.
1000 tak for den.
Det giver god mening.
Jensk2: Rigtig fin gennemgang, enig med de øvrige.
Et enkelt spørgsmål: Hvorfor må den ikke komme under 50%? (Du skriver "Stop opladning i Daily Use, når i har ladt nok til at batteriet stadig har 50% tilbage når i starter næste opladning") - som jeg læser det, er problemet hvis man kommer over 90% eller under 20%...?
fmm1000, jeg vil absolut IKKE mene de kan ophæve garantien fordi du lader til 90% - om du så gjorde det hver dag - jeg tvivler også meget på, at de kan frasige sig garantien om du så ladede nok så meget til 100%, hvem skal præcist kunne afgøre, hvad der er rimeligt i forhold til den ydede garanti, dit behov, var det store afladninger som beviseligt var skyld i problemer, eller mange opladninger op til 100%, osv, osv
fmm1000, jeg vil absolut IKKE mene de kan ophæve garantien fordi du lader til 90% - om du så gjorde det hver dag - jeg tvivler også meget på, at de kan frasige sig garantien om du så ladede nok så meget til 100%, hvem skal præcist kunne afgøre, hvad der er rimeligt i forhold til den ydede garanti, dit behov, var det store afladninger som beviseligt var skyld i problemer, eller mange opladninger op til 100%, osv, osv
Jeg tror umiddelbart heller ikke de kan ophæve garantien, men måske drejer det sig mere om hvad garantien gælder. Gælder garantien faldende kapacitet pga. slid eller gælder den hvis der er celler i batteriet som bliver defekte og derned nedsætter den totale batterikapacitet. Jeg tror udelukkende garantien dækker sidstnævnte uanset brugsmønster. Så vidt jeg ved har opladning ikke nogen effekt på om cellerne bliver defekte, men påvirker kun faldende kapacitet.
Flot og præcis gennemgang af Jensk2! Jeg kan kun tilføje, at på Roadsteren er det sådan, at i Standard mode lader den kun til 80% og kan kun bruges ned til 20%. Dette gjort for netop at beskytte batteriet som Jens skriver. Når den sættes til Range Mode i opladning kan den så oplades til 100%. Derudover skal man aktivt sætte den til Range mode under kørslen for at kunne bruge de sidste 20% - a'la en reserve tank. men til daglig bruger man kun 60% af batteri kapaciteten. Det har de så ændret på ift. Model S.
Jensk2: Rigtig fin gennemgang, enig med de øvrige.
Et enkelt spørgsmål: Hvorfor må den ikke komme under 50%? (Du skriver "Stop opladning i Daily Use, når i har ladt nok til at batteriet stadig har 50% tilbage når i starter næste opladning") - som jeg læser det, er problemet hvis man kommer over 90% eller under 20%...?
Ja, som jeg skriver er det gennemsnits konsensus:-( De 50% er valgt ud fra bred enighed om at bedste langtids lagring er ved lav temperatur og 50% opladet, så batteriet selv ved lang tids opbevaring med lidt selvafladning forbliver over 40%.
Hvis man straks genoplader kan man sikkert med fordel gå lavere.
Det svære er dendritter og lave temperaturer. Dendritter er udvækster på anoden, som specielt opstår ved opladning fra lav lade tilstand og ved lave temperaturer. Holdes de ikke nede, ender de med at nå til katoden og medfører så kortslutning af cellen (hos Tesla vil cellen blot kobles fra vha. en 6A sikring til hver enkelt celle).
Så lav state of charge i længere tid og ved lav temperatur er ikke godt.
Dendritter kan måske/spekulativt reduceres ved meget kraftig (super charger) opladning se <https://youtu.be/xMnTOpJScpg (Lang og svær presentation:-()
Så en købmands anbefaling kunne være at indtil man når til genopladning , er det bedst at efterlade den 40-50% opladet.
Hvis man ved at man straks genoplader, kan man sagtens aflade meget mere - og måske er en kraftig opladning så faktisk bedst her. Hvor heldigt, passer nøjagtigt med at det gælder om at ankomme godt afladet til super chargeren, så opladning kører stærkt:-)
Ovenstående gætterier, kan om fem år erstattes af Tesla eksakte anbefalinger baseret på deres opsamlinger af alle os testkøreres data:-)
mvh
jens
Av det var længe siden vi snakkede om den optimale 'hvile' state of charge Jeg har fundet denne artikel: http://jes.ecsdl.org/content/163/9/A1872.full som indeholder den indsatte illustration-. Den viser hvad der sker med et NCA type Li-Ion battery ved opbevaring i 10 måneder ved forskellige grader af opladning. (StateOfCharge=SOC) (Ja 10 måneder er lang tid og vi kan kun antage at effekten også gælder når vi holder stille, men hvorfor ikke?). Kapacitets grafen viser et tydeligt lavere degraderings plateau UNDER 55-56% og en generelt kraftigere degenerering over 60%. Effekten er ikke grotesk, men hvis man skal efterlade sit batteri i længere tid ,er det nok smart at være under 56%.
Hvad angår resistans/indre modstand i batteriet er det meget værre! Nederste graf viser tydeligt at opladnings grad over 60% hurtigere giver større indre modstand, men også at denne effekt stiger med SOC og temperatur. Så ved 100%SOC og 50 grader, vokser den indre modstand faktor 1,8 og det vil reducere den maksimale effekt man kan trække ud af batteriet OG forårsage forøget opvarmning under acceleration. Helt klart en dårlig udvikling.
Så mit kompromis er:
- Efterlad helst bilen med under 56% i længere tid
- Lad højere, så sent som mulig før kørsel
Da jeg lader EON på arbejde og bruger 20% batterikapacitet om sommeren og 30% om vinteren, lader jeg til 60-63% om sommeren og 67-73% om vinteren og så sent på dagen , at bilen først er færdigopladet, når jeg vil hjem:-)
Med de lave gennemsnits temperaturer i DK, bør mit batteri holde evigt:-)
mvh
jens
Jeg har tidligere ladet mig fortælle, at batteriet ikke har godt af at blive efterladt i længere tid med en meget lav SoC, f.eks. <10%. Men ifølge graferne i jensk2's indlæg ovenfor, så ser det ud til, at det er lige omvendt. Hvordan hænger det lige sammen?
Det ser også ud til, at den indre modstand i batteriet stiger stejlt op mod SoC på 100% og at dette er særlig udpræget ved høje temperaturer, hvilket burde reducere den maksimale effekt, man kan trække ud af batteriet. Men hvorda hænger det så lige sammen med, at Tesla performance modeller, som bruges til dragrace, forvarmer batteriet op til ca. 50 °C ved højest mulige SoC, for at få den bedst mulige acceleration?
Er der nogen, der kan forklare mig, hvad jeg har misforstået forkert? ;-) Hvad skal man tro?
Ja det er frygteligt komplekst! Der er mange effekter involveret, og den citerede artikel drejer sig mestendels om lang tids lagring! At kortvarigt hæve batteriets temperatur aht. dragrace er jo ikke helt det samme som at lagre batteriet ved 50 grader i 10 måneder:-)
For nyligt har man forsøgt at modellere de degraderingsmekanismer man kender. Denne artikel er meget lidt konkluderende, men kan dog oplyse hvilke mekanismer man kender:www.mdpi.com/2313-0105/2/2/13/pdf
Der er, helt som du forventer, en modelbeskrivelse for degradering ved længere tids opbevaring ved lav SOC (lav SOC er her under 5%)
/jens
Jeg mener at der mangler noget funktionalitet i Tesla bilerne i forbindelse med at styre SOC. Vi cykler normalt vores batteri mellem 85% og 25% her om vinteren om måske 75% og 25% om sommeren min kone har 2 x 60 km på arbejde i en 70D.
Optimalt skulle man kunne sætte bilen til at lade til fx 50% når man kom hjem eller forskudt fra fx kl 20.00 og indtil den nåede de 50%. Man skulle så kunne specificere et tidspunkt hvor bilen skulle være klar med en forudbestemt SOC, i vores tilfælde lige nu 85% kl 0600. På den måde opnår man at holde batteriets SOC omkring de optimale 50% de fleste af døgnets timer og batteriet er altid varmt når man tager bilen. Det burde være let at lave i en opdatering.
Som det er nu skal jeg vælge mellem to mindre optimale løsninger: A lade bilen stå med 25% og benytte Scheduled charging der starter fx kl 0200 B: Lade op til 85% med det samme. Jeg gider ikke at rode med at starte og stoppe opladning manuelt flere gange i døgnet. I Praksis er jeg begyndt at vælge B. Af og til skal jeg spontant bruge bilen om aftenen og så er det irriterende at den ikke er klar!
Hvad slider mest på batteriet. Flere timer med 25% eller flere timer med 85%?
Forvarmning mener jeg også der burde vær mulighed for at indstille til et bestemt tidspunkt dagligt, eventuelt en kalender funktion. Vh Peter
@webercarbmann ~~Hvad slider mest på batteriet. Flere timer med 25% eller flere timer med 85%?
Alle de papers, jeg har set, siger at høj SOC er mest problematisk. Grafik fra en oldgammel US Army test viser at 0-100% cykling er bedre end 50-100%. Samme siger at 25-75% cykling er marginalt bedre end 0-100% og 0-50% endnu bedre. Meget tarveligt for det er altså rigtigt belejligt at bilen står klar, når man pludselig skal bruge den. For mig virker det dog fint, fordi jeg kun skal bruge 20-30% hver dag. Så jeg kobler dytten til EON laderen når jeg møder kl 8:45 på arbejde, og skruer lade hastighed ned, så den først når f.eks. 65% kl 15. Hvis jeg pludselig bliver kaldt hjem kl 11 (Barn syg) er det ikke noget problem for jeg er jo allerede kl 11 på 45-50%. Går dagen som forventet, har bilen netop nået 65% når jeg kører hjem og parkeres hjemme med under 55%, så ret optimalt. Det er klart at det var marginalt bedre at kunne specificere en 'required' SOC (for mig 45%) og en 'target' SOC kl 15 (for mig 65%). Så kunne bilen lade 11kW indtil 45%SOC og være klar, dernæst lade absolut minimum for blot at holde ladeboks åben indtil f.eks. en time før kl 15 og dernæst lade til 65% på kortest mulig tid. Men hvor mange brugere ville være nørdede nok til at sætte den strategi op:-)
Men hvor mange brugere ville være nørdede nok til at sætte den strategi op:-)
Hehe, der skal da nok være nogle stykker. Men flertallet gider nok ikke at bøvle med det, hvis det skal så besværligt. Jeg tror heller ikke, at Tesla vil implementere mulighed for så avancerede strategier i softwaren. KISS, så det er så nemt, at alle kan finde ud af at bruge det. Men jeg kan da sagtens følge dig - jeg ville også synes, det var fedt at kunne sætte avancerede ladestrategier op. Men jeg er også ingen(i)ør(d) :-)
Men seriøst, så synes jeg det kunne være fint og brugbart for rigtig mange almindelige brugere, at softwaren understøtter et valgt sluttidspunkt, hvor den skal have ladet til en bestemt SoC. Det er jo bare det, brugeren skal forholde sig til. Så må bilen selv regne den mest optimale ladestrategi ud. Noget andet er så, hvis man f.eks. har billig nattakst på el. Det kunne også være smart, hvis bilen kunne understøtte det.
Grafik fra en oldgammel US Army test viser at 0-100% cykling er bedre end 50-100%. Samme siger at 25-75% cykling er marginalt bedre end 0-100% og 0-50% endnu bedre.
Har du set denne her blog post? I følge den er det bedst at holde sig så langt fra ekstremerne som muligt:
"(...) Thus, you can do over 40 000 charge/discharge cycles when going from 30% to 70% only. Or over 35 000 charge/discharge cycles from 20% to 80%; 28 000 cycles from 10% to 90%; 15 000 cycles from 8% to 92%, 7500 cylces from 6% to 94%, and the capacity reduction goes faster and faster, finally reaching 500 cycles when recharging from 0% to 100%.(...)"
Du lyder til at være godt inde i emnet, så jeg glæder mig til at høre hvad du udleder af den / vægter i forhold til US Army testen...
Rigtig interessant link, Dieselosaurus.
Det viser jo, at selv med worst case behandling af batteriet (lade til 100% hver gang og aflade til 0% hver gang), så kan den holde til 500 cycles og stadig have 70% af oprindelig kapacitet tilbage.
Hvis vi i runde tal siger, at man kan køre 400 km på en fuld ladning, giver 500 cycles en total på 200.000 km. Det er ganske meget. Så selv med værst mulige behandling af batteriet hele vejen igennem, vil man stadig have en kapacitet på 70% efter 200.000 km.
Så alle os, der har en meget mere hensigtsmæssig ladeadfærd, vil i praksis sagtens kunne regne med 400.000 - 500.000 km uden nævneværdigt tab af kapacitet.
Så en artikel om et Tesla taxaselskab i LA, som har en bil der har rundet 200.000 miles. De lader den til 100% hver gang (!) for at få max range. Og alligevel har batteriet kun tabt 6% kapacitet på de 320.000 km (200.000 miles).
Linket er her:
https://techcrunch.com/2016/09/29/tales-from-a-tesla-model-s-at-200k-miles/
Ideen at man fordobler antal cykler for hver gang man går 0,1 Volt eller ca. 10% ned i Max SOC er citeret flittigt over hele internettet, men der er ikke referencer til konkrete tests:-(
Og det udelukker jo totalt aging. Hvis man f.eks. forsvarligt oplader fra 20% til 80% tager det omkring 1 time. At brænde 60% af et Tesla batteri af igen tager også 1 time. Så een cycle varer 2 timer og for at cycle 35.000 gange går der så 35.000*2/24/365 == 7,99 år. I den tid kan aging fra f.eks. for høj SOC og temperatur ikke ignoreres.
En meget omfattende gennemgang af alskens el-bil undersøgelser er her: https://www2.unece.org/...VE-18-04e.pdf?api=v2
Specielt referencen til Keil & Jossen testen er relevant for vores igangværende diskussion. Målingen skal egentlig vise effekten af forskellige styrker af Regenerativ Braking, men testen cycler 25% og er foretaget ved tre forskellige temperaturer og ved lav, mellem og høj SOC. Der er det altid bedre at være ved lavere SOC og lavere temperatur er ikke nødvendigvis bedre, således er der et optimum over 10 Celsius og under 40 Celsius:-)
Ovenstående link gennemgår faktisk forskellige optimeringers effekt på degradering, såsom at bil aflades til 10% SOC når den tilsluttes Grid for at blive opladet i sidste øjeblik til den nødvendige daglige SOC. En optimering nødvendig i fremtiden og svær at beregne, for hver cycle koster jo noget, men hver time ved høj SOC koster også lidt.
Jeg efterlader fortsat min dyt 55% opladet, når jeg ikke har brug for mere:-)
PS: Hvis man virkelig har god tid, er denne søgning ikke dum: 3.92 Jeff Dahn video