Loading...
dk

Bilen advarer mod opladning. | Tesla Forum

Dieselosaurus
Dieselosaurus Jan 20 '17
Citat fra jensk2

Ideen at man fordobler antal cykler for hver gang man går 0,1 Volt eller ca. 10% ned i Max SOC er citeret flittigt over hele internettet, men der er ikke referencer til konkrete tests:-(

Øv. Det lød ellers som om Francois Bouch havde noget at have sine holdninger i...

Hmmm... I kommentarfeltet på hans blogpost, er der en der retter et tilsvarende spørgsmål. Han linker til denne her artikel, men de har så vidt jeg kan skimme fra den har de kun testet effekten discharge fra 100% til forskellige SOCs (fig. 7). Jeg ved ikke om det er baseret på spekulation fra hans side om at der er en tilsvarende og multiplicerbar gevinst på at skåne for høje SOCs...? 

Wow! Du vinder nørd-battlet stort med denne returbold og FEVs rapport :-) Jeg følger bare din generelle anbefaling (lad til 55-65%) fremover - og får muligvis set den nærmere an en regnvejrsdag - der er vist alt hvad hjertet begærer og lidt til...

Jeg har tidligere slugt Dahns foredrag - det er ikke lige mit felt, så ikke alt hænger fast, men det var faktisk spændende og ikke så uforståeligt som andre sikkert kan gøre det. Som jeg forstod det, så er den kemi Tesla har valgt ikke så følsom over for aldring som eksempelvis den i de første Leafs. Så mit indtryk var at det ikke skal give anledning til bekymring for os?

Dieselosaurus
Dieselosaurus Jan 20 '17

@SuneH

Ja, i al fald indtil jensk2 pillede det fra hinanden :-)

Man skal vist også medregne slid fra regen og opvarmning.

Ja, jeg læste godt det link. Det var beroligende at de kunne få den rækkevidde med en ret aggressiv ladestrategi. Jeg bed dog mærke i dette: "(...) the range estimator became inaccurate (...) Tesla looked into the issue, and told Tesloop that there’s a battery chemistry state that high-mileage cars go into, and the software isn’t properly compensating for that change (...)"

I Jeff Dahns foredrag som jensk2 linker til, så sker tabet af kapacitet ikke-lineært og går hurtigt når først de symptomer viser sig.

Knap 300 tkm ved aggresiv brug er i mine øjne også ok - med ladning til 70-90% og 20-25 tkm årligt, tager det vist noget tid inden jeg får en god undskyldning for at opgradere den bovlamme :-)

jensk2
jensk2 Jan 20 '17

Til dem der ikke gider se Jeff Dahns video 'Why do li-ion batteries die?' igennem, er her en executive briefing.

Jeff Dahn er en velanset professor ved Dalhousie University Halifax I Canada. Jeff har sammen med studerende og en PhD'er opbygget overordentligt nøjagtige strøm forsyninger, som tillader teamet at måle coulomb effektiviteten af li-ion celler. Coulomb effektiviteten er såmænd blot energi ud divideret med energi ind, men skal måles uhørt nøjagtigt. En celle med effektivitet 1.00 er perfekt og holder evigt. Noget er der om snakken. Teamet målte forskellige celler fra en batteri leverandør - cellerne afveg fra hinanden alene pga. de additiver elektrolytten var tilsat. På kort tid målte man dem igennem og forudsagde dramatisk forskellig levetid for cellerne. Ved batteri fabrikantens efterfølgende lang tids test, blev forudsigelserne smukt bekræftet.

Interessant var at et specifikt celle design med tre kendte elektrolyt additiver plus to ukendte, var ikke blot marginalt, men en faktor bedre end alle andre:-)

Jeff Bahn arbejder nu for Tesla:-) https://cleantechnica.com/2016/05/30/lithium-ion-battery-expert-jeff-dahn-start-tesla-motors/

Forummets indlæg er redigeret af jensk2 Jan 20 '17
SuneH
SuneH Aug 16 '17
Denne tråd er det rene guld - hermed en opfordring til at læse den igen!
Sider: « 1 2