Loading...
dk

400 volt 5x1,25 installations kabel. | Tesla Forum

TBElvogn
TBElvogn Jun 16 '14
En klovn( mig selv) har sat 16 AMP stik op i min muret garage, men kun trukket 5x1,25 kabel rundt i hulmur. (Lavet for 7år siden) Derfor er der kun forsikring på 13 AMP pga kablet. Mit spørgsmål er så til jer med opladnings erfaring Kan jeg " nøjes" med 13 AMP opladning????? Tager det så mere end 7-8 timer at lade til 80% ?? Bilen er bestilt med dobbelt lader... Hvis jeg skal til at skifte kabel... For at få glæde af dobbelt lader hvilket kabel/sikringer skal jeg så have instal. ( ville jo helst slippe for at trække nye kabler i garagen og over til huset= en del gravearbejde.. )Anbefalinger modtages.... på forhånd tak.
FrederikC
FrederikC Jun 16 '14

Hej,

Iflg. Tesla skulle man kunne lade med 55 km/t på 400V/16A, dvs. at med 13A skulle du kunne lade 44 km/t. Så kan du selv vurdere om du kan leve med det.

Dvs. 11 timer istedet for 9 timer.

Hvis du vil lade med dobbeltlader (22kw) så skal du leje/købe en lader der kan understøtte det, derudover skal du, som du også skriver, trække nye kabler 5x6 m2 og forsikre med 32A. Hvis ikke dine "mastesikringer" og stikledninger kan klare det, er det en anden og dyrere opgave.

Raymond
Raymond Jun 17 '14

Du skal komme meget sent hjem og stå meget tidligt op, hvis ikke 13A er nok. Jeg har aldrig været i nærheden af problemet. Med mit kørselsbehov lader den kun 2-4 timer hver nat og har jeg endelig taget en lang tur, så er den alligevel næsten opladt næste morgen og det er sjældent, jeg har behov for +400km 2 dage i træk - så jeg mener ikke du bør være bekymret og du kan jo bare afvente om der skulle være et problem.

+16.000km

Forummets indlæg er redigeret af Raymond Jun 17 '14
Bluecoffee
Bluecoffee Jun 17 '14
Helt enig med øvrige: Har selv fået 16A-løsningen, men har endnu aldrig været ude for, at jeg ikke ville have været dækket ind med 13A.
Tue
Tue Jun 17 '14

Enig, du vil først have et problem med sammentræf af følgende 5 forhold:

Meget sent hjem + meget tom tank + meget tidligt op + meget langt køretur + ingen opladningsmulighed på turen.

Gang selv sandsynligheden sammen for hvert af de 5 forhold og du har størrelsen af dit problem ;-)

Kiefer
Kiefer Jun 17 '14

Jeg har sat 2,5mm2 op og burde i princippet kunne lade med 16A ca. 55km i timen, men grundet hardwareproblemer hos Tesla, har bilen siden jeg fik den (sidst i marts) været begrænset til kun 13A. Det har endnu ikke været et problem kun at kunne lade med 13A, jeg har sat scheduled charging til midnat og bilen har aldid været klar når jeg skal køre ca. 7-7:30 næste morgen.

Har en enkelt gang været nød til at tage konebilen da jeg skulle videre sydpå straks jeg var kommet hjem en aften og kun havde 80km typical tilbage på tanken. Men det er jo også slut nu hvor der er Superchargere :-)

/Martin

TBElvogn
TBElvogn Jun 17 '14
Hej alle. Tak for kommentarerne. Så,det afgjort. Prøver om det går med "kun" 13 AMP hjemme. Jeg har firma adr. 2 km væk. Der vil jeg købe en lader der kan udnytte dobbelt laderen i bilen mvh TB
Niels
Niels Jun 17 '14

Bilens medfølgende lade kabel kan maks trække 16 Amp - uanset dobbeltlader i bilen. dvs. for at udnytte mere end dette kræves en del ud over kraftigere kabel i væggen.

- dedikeret ladeboks

- Større mastesikring ?

Jeg selv har 16 amp sikring og med den medfølgende UMC (lade kabel) kan jeg lade med maks 13 Amp (har enkelt lader i bilen) - typisk lader jeg dog med mindre f.eks. 7 Amp. og har lige som andre aldrig nogen sinde haft behov for hurtigere ladning i min egen garage (jeg har taget turen kbh, Korsør, kbh, Hundested, kbh) - bilen har altid fuld tank om morgenen - som Tue skriver - sandsynligheden for alle 5 sammentræf er meget lille.

Når det er sagt ville jeg muligvis alligevel være bekymret pga. den lille kabel dimension - du vil helt sikkert kunne mærke at kablet efter længere tids belastning bliver varmt, og jeg ville anbefale til dagligt at skrue lidt ned så du ikke køre fuld "belastning" på kablet uden grund.

Vent derfor med at gøre noget til bilen er vel ankommet, du vil med meget stor sandsynlighed ikke savne noget med din nuværende installation. Brug evt. pengene på en ekstra UMC som du så kan have liggende i bilen permanent eller på jobbet - jeg ville blive bims hvis jeg hverdag skulle rulle det op og lægge i bilen.