Er det virkelig hvad SuC leverer 120 Kw? Synes oftere jeg oplever det halve eller lavere endnu.
Er det virkelig hvad SuC leverer 120 Kw? Synes oftere jeg oplever det halve eller lavere endnu.
Ja, til at starte med. Jeg ladede med 115 kW i Køge i går (efter jeg havde fundet en stander, jeg kunne få til at virke). Jeg kører i en 70'er og kom ind med 6%. I en 85'er eller 90'er med varmt batteri og 0-5% fra start burde du nemt kunne få 120 kW. 120 kW er det bilen max kan lade med.
Det kræver at du har et stander-par alene, det er du med på ikke? Et par (fx 3A og 3B) har 135 kW til sammen (mener jeg det er) - den bil, som kommer først, lader alt det den kan - fx 100 kW. Hvis en anden bil så kommer til kort efter, får den hvad der er til overs (=35 kW). Efterhånden som den første bil bliver fyldt, falder dens lade-effekt (fx til 80 kW), hvilket gør, at den anden vil kan lade mere (=55 kW). Summen af de to standere er max 135 kW.
Det er derfor man altid ser bilerne holde på hver anden stander, så får man størst effekt. Og hvis man er tunget til at dele et par, så er det en god ide at tage en, hvor den første bil er næsten fuld, for så lader man næsten maksimalt.
Kender alle de tricks med lade-par osv., men synes sjældent jeg lander på de max værdier. Hvordan er det med Chardemo's 50 Kwh mon, er det vedvarende 50 eller falder de også som SuC over tid?
Så en 40KwH Chademo er langsommere end hhv en 60Kwh og 85Kwh Suc. Til gengæld ser det ud til at den (Chademo) falder minimalt i Kwh over tid/opladning, modsat (jf. KimT's tegning) Suc.
Jeg har haft min oppe på max 116 kW, men kun få minutter. Dette er ladekurven fra min 70D
Hej Kim
Jeg har ikke så mange data punkter, kun Start og Slut kW for min 70D. Men det passer forbløffende godt med dine data med 108kW@21%SOC og 54kW@60%SOC, så mon ikke det er 70'eren der bestemmer her?
mvh
jens
Så vidt jeg kan se så passer CHAdeMO kurven ind i SuC'ens kurven. Iflg video'en lader den med ca. 44kW når den rammer SoC på 80%, og så begynder den at falde. Ved SoC på 80% lader SuC på min 70D også med 44kW på det tidspunkt.
Iflg video'en lader den med ca. 32kW ved SoC på 90%, og det gør SuC også. Så tegn en vandret streg ved ca. 44kW ind til den rammer SuC kurven - så passer den ;-)
PS. Jeg fik samlet data til kurven på min tur til Østrig i uge 4, så det var under optimale forhold - driftvarm bil, ingen andre biler på pladsen.
Samme her, kørt fra København, helt alene på Slagelse SuC, udetemperatur 18C.
Men SuC vinder jo stort, hvis man blot sørger for at komme tilstrækkelig flad frem.
Fra 15% - 60% lader SuC med gennemsnitligt 90kW, men CHAdeMO kun med 50 kW. Så ankom så udtømt som muligt og sats på at der ikke er kø:-)
/jens
Her er min kurve fra d. 9. januar på Køge SuC. Jeg starter med 9% og et batteri, som sikkert ikke er helt varmt nok. Dvs ikke optimalt. Jeg har noteret med 10-minutters intervaller herunder:
De første 10 min. får den 21% på. Dernæst 20, 15, 11, 9%. Det sidste interval er kortere, kun 5 min. Der kommer 80 km på de første 10 min og 150 på 20 min. Har dog ikke noteret mig kW effekten, det må jeg prøve en anden gang.
Så fik Clever VW med på vognen med flat fee opladning
http://b.bilen.dk/bilnyheder/2016/08/ubegraenset-stroem-til-vw-ejere/
Ja, umiddelbart kunne jeg komme på rigtig mange spørgsmål til dette tiltag.
Hvordan kan ladestanderen se hvilken bil der er tilsluttet type 2 udtaget ?
Men nu begynder det at ligne noget brugbart.
Hvis denne mulighed var tilgængelig før elbilen døde i Danmark, tror jeg flere havde købt f.eks. VW elbil.
(Der er mange gode elbiler til salg nu, men folket er blevet skræmt af al den snak om afgift.)
Der er formegentlig en eller anden form for good will erklæring i aftalen. På din lader hjemme er der nok en måler, så du kan afregne med dem og hvis din indrapportering er helt ustyrlig høj, så bliver der nok lavet en stikprøve :-)
På standeren er det nok bare nok at have kortet
Model 3 adgang til super charger netværket bliver muligvis ikke flat fee, hvilket jeg egentligt ville være helt OK med: https://electrek.co/...ger-credits-per-kwh/
Clever opsætter en online lade box feks. hjemme ved dig hvor den bruger dit el til at lade din bil.Det betaler Clever så dig ca. 2,20 kr. pr. kw. Du får så ikke længere refusion på 1 kr. men så kan du lade over alt i DK, SE og DE
Jeg lejer nu lade box for 300 kr. om måneden, så reelt er min pris kun 300 kr for at lade alt jeg kan ude og hjemme på min egen bil.
Hjemme bruger vi ca. 330 kw. om måneden til E-Golfen til ca. 2000 km. så der vil være en lille besparelse hjemme (med refusion) + alt vi lader ude som dog ikke er så tit.
Lad os se hvad E-ON kommer med af modspil.
CC
CC: Hvor ser du det henne? Jeg synes ikke det fremgår på hjemmesiden.
Det virker næsten for billigt til at kunne hænge sammen??
Det er det eneste jeg kan finde
https://clever.dk/elbiler/volkswagen/
https://clever.dk/wp-content/uploads/2015/05/Volkswagen_clever_unlimited.pdf
En opgradering fra min nuværende installation koster også lige 1895 kr.
https://clever.dk/vw-tilbud/
CC