Loading...
dk

Brug af SuC | Tesla Forum

hhs
hhs Jun 2 '16

Citat fra Elon Musk :

But the Tesla cofounder also suggested that, except for people making long-distance trips, electric car owners shouldn’t be using the available charging network anyway – because it’s a waste of their valuable time.

“Driving to a supercharger in order to get five dollars worth of electricity, and spending half an hour of your time, you’re maybe barely at minimum wage,” Musk said with a laugh.

So, why do they do that? Musk blamed it on traditional fueling stations.

“People are used to a paradigm where they go to a gas station to fill up, so they get an electric car and they go to a supercharging station and fill up,” a clearly amused Musk said. “A lot people people are used to an old way of doing things. But it doesn’t make sense. Would you take your phone to a gas station to charge it?”

 

T3S7A
T3S7A Jun 2 '16

Det holder bare ikke helt i DK. 

Eks. 60kWh kan man få på, på ca. 45min. 60kWh koster 135kr at lade hjemme. Dvs. en time løn på 180kr efter skat, eller ca. 350kr før skat. Det er langt fra alle der får sådan en timeløn i DK. Dermed ikke sagt at man skal bruge SuC som hjemme lader. 

Derfor er det også rigtig vigtigt at Tesla tænker sig rigtig godt om med deres model 3. Det er vigtig at de ikke laver gratis SuC lige som på S og X, også selv om man evt. skulle betale et vist beløb for at aktivere det. 

En model 3 henvender sig meget mere til den alm. lønmodtager verden over. Så vil der bare være endnu flere som vil bruge SuC som hjemme lader. 

En super løsning til Tesla ville være at man skulle betale for nogle minut pakker online på ens mytesla. Eks 500min til X kr. Når man så var tilkoblet en SuC, så tæller minutterne. Det vil gøre at folk kun ville lade ved behov, samt også komme hurtigt væk igen. Man ville hellere ikke blive og lade til meget over 80%, da det vil være de "dyre minutter". Super løsning. 

SuneH
SuneH Jun 2 '16

Enig, hvis Model 3 får adgang til SuC for et engangsbeløb, ligesom det galdt for 60'eren, vil de fleste nok tage omkostningen up front som en del af bilens pris - og få det finansieret. Det vil så give et incitament for at lade så meget som muligt på SuC efter devisen "Nu har vi betalt, så skal vi fandme også have så meget som muligt for pengene".

T3S7A's løsning med betaling pr. minut er god, da det netop vil gøre at folk max lader til fx 80% og så kommer afsted. Men surt hvis man lander på en stander med en anden og minutterne tikker afsted uden at man får ret mange kWh på bilen :-)

Så måske man simpelthen skulle betale for fx 1000 kWh up front på et klippekort og så bruger løs på klippekortet indtil der ikke er flere forudbetalte kWh på kortet. Det må være rimelig nemt via MyTesla at se hvor mange man har tilbage og købe nye klip.

MartinPedersen
MartinPedersen Jun 2 '16

I teorien i hvert fald, for hvad så i praksis, når man kommer til at holde ved siden af en i en S eller X, som vil lade helt op, hvor han har 1. prioritet på laderen?

T3S7A
T3S7A Jun 2 '16

Martin. Det er lige meget at en vil lade helt op. Det er jo kun i starten at effekten vil være lav. Så snart den med 1. prioritet er på 50% eller mere, vil man næsten få maks udbytte. 

Prisen på de minutter man køber, skal selvfølgelig sætte efter en gennemsnit ladehastighed, så det er fair priser også. 

Eks. jeg ville da egentlig meget hellere have 30.000kr i hånden igen ( hvis vi antager at det er det som der er lagt oven i prisen på en S for aktiv SuC ), og så skulle købe Minutter, hvis prisen var ok. Kunne jeg eks. for de 30.000kr købe 15.000 minutter. - Hvilket ca. svare til 2kr / kWh. Hvis man så siger at man ca. i snit lader 30 min pr gang, svarer det til 500 gange man kan lade. Igen hvis man i snit lader 1 gang om ugen på SuC, svarer det til ca 10år. 

Så for de fleste elbil ejer ville sådan en løsning faktisk være billigere end flatrate løsning. 

T3S7A
T3S7A Jun 2 '16

SuneH. Synes netop ikke det burde være kWh betaling. Det vil så ikke ændre på folks adfærd. Så vil folk stadig lade bilen stå og gå til fitness træning, handle længere tid mm. Det smarte med Minut afregning er jo netop at folk vi flytte bilen hurtigst muligt. 

TSLA
TSLA Jun 2 '16

Model 3 ejere kommer til at betale for Suc. Det blev lagt frem på shareholder mødet igår.

http:///...er-access-1464800373

T3S7A
T3S7A Jun 2 '16

TSLA: Jeg har aldrig været i tvivl om at model 3 ejer, skulle betale ekstra for SuC. Men jeg håber ikke Tesla og Musk laver sammen løsning som til S og X, altså hvor man betaler et stort beløb, og så er SuC gratis forevigt. Det vil slå hans SuC netværk total ihjel. Det eneste om jeg mener vil kunne virke, var minut afregning. 

TSLA
TSLA Jun 2 '16

Det tyder på at det bliver et enagngsbeløb for en Suc-option. STørrelsen kender vi dog ikke.

T3S7A
T3S7A Jun 2 '16

TSLA, så skal vi bare prise os lykkelig over at elbilmarked ( model 3 ) nok er ødelagt fra regerings side af. For det bliver SuC død. 

MKRCPH
MKRCPH Jun 2 '16
Citat fra T3S7A

Det holder bare ikke helt i DK. 

Eks. 60kWh kan man få på, på ca. 45min. 60kWh koster 135kr at lade hjemme. Dvs. en time løn på 180kr efter skat, eller ca. 350kr før skat. Det er langt fra alle der får sådan en timeløn i DK. Dermed ikke sagt at man skal bruge SuC som hjemme lader. 

Nej, ikke alle, men nok dem der køber en Tesla til ca 1m (plus/minus) får forhåbentlig en del mere. Har også undret mig over der var kø de to gange jeg har været på Kirstineberg - midt I arbejdstiden står folk og tanker "gratis op" - jeg forstår ingenting?!?!

 

 


 
P85DK
P85DK Jun 2 '16

Med det nye initiativ som Clever og BMW har lanceret med en flat rate på 599 kr./md, så bliver dette lidt en akademisk diskussion, da markedet for opladning højst sandsynligt vil se ganske anderledes ud når Model 3 endelig er at finde på vejene, om ikke andet, så i DK

ElPeter
ElPeter Jun 2 '16

Smart med minutafregning, det vil tilskynde til en adfærd der optimerer brugen af SuC. Hvis det skulle være upraktisk vil kW-afregning være det næstbedste og all-you-can-eat vil være en katastrofe med mindre prisen er så høj at den er afskrækkende

P85DK
P85DK Jun 2 '16

Med minutafregning så vil prisen for sidst ankomne på et par få en uforholdsmæssig høj pris i forhold til den anden bil på samme par ...

KXR
KXR Jun 2 '16
T3S7A #2 SuC er jo ikke gratis for S & X ejere, men inkluderet i bilens pris. Husker ikke helt beløbet, mener der er sat $1500 eller $1800 af til dette per bil ud fra en beregning Tesla har lavet, så vidt jeg husker 10-15 år og 15% SuC opladning, men den må du ikke hænge mig op på.
Dvs vi har alle (undtagen nogle få 60 ejere) forudbetalt for at benytte netværket.
hhs
hhs Jun 2 '16

Både minutter og kWh bør indgå. Taxa kørsel afregnes f.eks. med en kombination af kørte kilometer og tidsforbrug. All-you-can-eat medfører med danske elpriser (afgifter) en dårlig og forkert udnyttelse af lade infrastrukturen.   

MartinPedersen
MartinPedersen Jun 2 '16

T3S7A:

Tror ikke markedet er ødelagt for Model 3 og Model X, det er bare sat på hold indtil regeringen har holdt det møde til efteråret, som man aftalte at holde, i tilfælde af at markedet gik i stå efter indførsel af afgift på elbiler.