Loading...
dk

bedste Strøm & Varme løsning til en moderne energi-bevidst tesla-ejer | Tesla Forum

Dorph
Dorph Jun 3 '16

varsel: lang off-topic besked.... men tænker egentligt at I fellow tesla-ejere må være den demografiske befolkningsgruppe med størst erfaring og holdnings-deling ift min udfordring: 

Vi er i overvejelser omkring nyt hus, som skal totalt energi renoveres (det er en stor gammel kasse, med oliefyr og det hele). Hvilken total-løsning til energiforsyning (strøm, varme) vil være den fedeste, billigste (i drift) og mest fremtidssikrede for en tesla-ejer? 

Jeg tænker umiddelbar at det bedste løsning vil være et nyt gasfyr (vi kan ikke få fjernvarme og pille-fyr tænker jeg at der for meget bøvl/vedligehold/rengøring med) kombineret med solfanger anlæg til varmtvand og buffertank før varmekredsen. 

Taget er stor og sydvendt, så der kan installeres sol-anlæg - men kan det overhovedet betale sig at installere solceller (strøm)? selv med et household-batteri vil det ikke genere nok strøm til også at forsyne teslaen (vi bruger ca 10kw pr dag til pendling) ud over husforbruget (Vi elsker tanken om at kunne være selvforsynende, men vil det funke og være rentabelt i praksis her i DK..?)

Hvad findes der at muligheder ift at få fradrag på el-afgiften? og er der oplagte løsninger som vi har overset? 

Det skal siges at vi skal igang med at renovere, så vil vi vil gerne investere i en grøn/ren løsning - og der vil være lidt besparelser på installarion da vi alligevel skal have stillads op på huset).

Grønne hilsener

Dorph

Mindtech
Mindtech Jun 3 '16

Hvad med jordvarme!

ErikBH
ErikBH Jun 3 '16

Dorph, jeg ville bestemt kigge på jordvarme + solceller længe før gas.

Et jordvarme anlæg vil i tilgift have den gode funktion at det er el opvarmning af huset, hvilket betyder at du får en betydelig rabat på el afgifterne. Jeg tror pt. ligger en kWh i cirka 1,6 inkl. alt på et elopvarmet hus og det er alle kWh over 4000.

Nu skriver du ikke hvor du er i landet, men der er jo netop denne weekend Vedvarende Energimesse i Bjerringbro hvor FDEL og diverse Teslakørere er repræsenteret.

Til messen vil du kunne høre meget om de mange gode muligheder der er.

Når du skal i gang med at gennemrenovere og måske pløje varmeslanger ned, så overvej også at grave en vandtank til regnvandet fra taget, det kan bruges til toiletskyl og vaskemaskinen. Godt for miljøet - og hvidevarerne da det er kalkfrit.

vh, Erik

RobertJ
RobertJ Jun 3 '16

Hej Dorph, fedt at i overvejer energi løsninger ved samtidig renovation. Kan det overhovedet svare sig idag at lade være?

Der er et par mulige løsninger.
1. El -afgifts reduktion er mulig hvis i vælger et Jordvarme anlæg. Jordvarme kræver dog Gulvvarme installation.
Reduktionen er på alt El over 4000kWh så vidt jeg husker, prisen er så 1.6kr/kWh. Det er fordi et Jordvarme anlæg er El opvarmning. Der kan så suppleres med Luft til luft varmepumpe der kan doble som Aircon i sommermånederne.

Nu skriver du ikke hvor stort huset er, men regn med MIN. 250.000kr for Jord/gulvvarme. Forbrugsudgifterne vil dog være meget fordelagtige kontra andre løsninger. Husk du også vil få et stort egetforbrug af El (grundlast), så en perfekt kombi med Solceller.
Husk der kan både laves plant nedgravede ledninger, men også vertikal boringer hvis man ikke vil ofre græsplænen/gårdspladsen.

Gasfyr er også en god billig løsning som det ser ud idag. 

Husk at søge tilskud for udskiftning af Oliefyret og de andre energitiltag, det er ikke småpenge der kan hentes. Se på Dong.dk

Solcelle anlæg er blevet forskrækkende billige de sidste par år.

Min anbefaling er helt klart køb, men køb et hybrid anlæg. Det kan sjældent betale sig at bygge de fulde 6kWp anlæg som alle gjorde på nettomålerordningen. En hurtig googler f.eks. sunto.dk byder ind med et 75.000kr anlæg 4.5kWp celler 11kWh batteripakke. En meget fornuftig størrelse til et std. størrelse hjem, ikke mærkevare kvali men fornuftig prissat.

75.000kr er f.eks. det jeg gav for mit 3.5kWp anlæg tilsluttet nettomålerordningen i 2012, ROI er ca. 8år. Prisen er klart blevet bedre og med hybrid anlægget kan du komme op på en fornuftig udnyttelsesgrad kombineret med el-opvarmning.

Fronius er et anerkendt mærke der også laver hybrid løsninger.

Forvent ikke at du kan være selvforsynende, eller du kan fodre Teslaen fra anlægget.
Det kræver anlæg i størrelse med Wk57's 180kWh Batteri og 44kWp Celler. Og investering på en lille halv Mill.

- R

Dorph
Dorph Jun 3 '16

Tak for hurtige svar - jeg (og huset) er i Lyngby, så desværre ikke lige omkring Bjerringbro til messen - ellers tak for tippet.

Havde initielt afskrevet jordvarme pga husets størrelse på 300kvm + 150kvm kælder og desværre ikke en mulighed for at etablere gulv-varme andre steder end badeværelserne (det fine sildebens-gulv i stuerne får lov at blive liggende). Jeg havde endvidere hørt at jordvarme om vinteren kan have svært ved at holde en høj nok indgangs-temparatur på et vandbåret-radiator system...  men måske jeg skal revurdere det? Det ville være meget fint med rabat på El, og vi skal alligevel lave mindre forbedringen i haven, så at grave et jordvarme anlæg ned vil klart være muligt.

Vandtank til regnvand - ja hvorfor ikke, det havde vi ikke tænkt på - hvem leverer sådanne løsninger? Vi har faktisk et meget stort rum i kælderen (hvor 2 x 2500liters olietank står - det vil være oplagt til en regnvandsbeholder, og i øvrigt tæt på de tekniske VVS installationer i huset)

@RobertJ - Tak for input om hybrid anlæg - det vil vi planlægge med uafhængigt af varme-løsning.

DeaconWP
DeaconWP Jun 3 '16

Måske værd at undersøge, om du så også vil bruge 4.000 kWh til at lade bilen med? Så er der foreløbigt indtil 31/12/16 mulighed for at få 1,09 tilbage af de første kWh også, da der er betalt fuld afgift af dem. Via lejet ladeinstallation.

sjensen
sjensen Jun 3 '16

@Dorph.... 1) http://www.regnvandstanken.dk/  2) Ved ikke om luft-vand varmepumpe kan fungere med radiatorer, men værd at undersøge. 3) Det koster iøvrigt en god klat penge at få nedlagt en gas-ledning når man først har den.

SimonHN
SimonHN Jun 3 '16
Der står at et regnvandsanlæg hurtig har tjent sig hjem. Det kommer godt nok an på hvad kommune man bor i. For nogle steder kræves der desværre alt for meget i afgift! :(
Nikolaj
Nikolaj Jun 3 '16

Måske kunne en gas / varmepumpe hybrid løsning også være interessant?

Vi fik selv gennemrenoveret vores nye hus for 2 år siden. Vi lagde gulvvarme i alle 130 BBR m2. Opvarmningen bestod af det eksisterende gasfyr (kun 4 år gammelt). I forbindelse med afgiftsrefusionsordningen for el-opvarmede huse, undersøgte jeg muligheden for at udbygge vores Valiant gasfyr med en luft til vand hybrid varmepumpe (også fra Valiant). Med denne hybrid løsning taster man pris på gas og el ind i boksen, og den skruer så gradvist over på gas, når temperaturen udenfor falder, og varmepumpen derved mister effektivitet. Dette selvfølgelig på den økonomisk mest fordelagtige måde. 

Jeg regnede IRR (forrentningen) på hybrid-delen til at være ca. 20% ved en investering på ca. 45.000kr. I vores tilfælde ville ca. halvdelen af afkastet kommer fra afgiftsrefusionen fra Teslaens elforbrug, da der gives godt 60 øre i refusion for strøm over 4000 kwh / år, når ens primære opvarmningskilde er el (el vil ca. dække 70% af forbruget, så kommunen vil godkende det). Vi fik det dog aldrig installeret, da jeg i mellemtiden fik lejet en lader, og nu opnår 110øre afgiftsrefusion i stedet. Men jeg vil nok få det installeret, hvis regeringen stopper denne ordning fra nytår.

koden
koden Jun 3 '16

1. Før du tænker i varmepumpe (jordvarme eller luft).

Så skruer du fremløbstemp. ned på 40 grader næste vinter i en periode med minus 10 grader (hvis en sådan kommer).

kan du ikke holde huset varmt så glem varmepumpe eller få det beregnet grundigt. Evt. hvis der er brændeovn til at trække temp. op, så kan det måske gå...

2. Horisontal jordvarme koster det dobbelte af nedgravede slanger og er ikke helt så gennemtestet endnu, som jordvarme er.

3. Hvis der skal solceller op så ville jeg selv sætte max. anlæg op som er muligt i forhold til udseende og tildels økonmien.

jeg fornemmer at I som mig selv, gerne vil ofre noget ekstra selvom økonomien umiddelbart ikke hænger sammen.

Jeg giver gerne lidt ekstra for bare at være selvforsynende.

Nu er økonmi i Lyngby også en sær str. For uanset hvor meget du sparer, så drukner det i den abolut største post...SKATTER.. :-)

Forummets indlæg er redigeret af koden Jun 3 '16
Skaarup
Skaarup Jun 4 '16
Jeg skal nøjagtig samme process igennem. Jeg piller trægulv og strøer ud, får lagt Thermozell underlag, støbt varmeslanger i og lagt nyt trægulv på tyndpudsen.

Hertil kommer den nye Bosch AW 6000 luft/vand pumpe der er klart den mest effektive p.t. til gulvvarme.

Samlet pris ca 250 tkr.

Boschen kan arbejde direkte sammen med en solcelle løsning. Jeg venter dog lidt med solcellerne, men den er forberedt til det.

Gas forurener og er på ingen måde en "moderne" løsning.
webercarbmann
webercarbmann Jun 6 '16

Hej alle. 

Jeg vil da gerne dele mine tanker om opvarmning og energi med jer i denne tråd. 

Vi bor i et nybygget hus 200 m2 BR15 med jordvarme (Nilan Compact P Geo) og brugte det første år uden Tesla 6500 Kwh på alt. Jeg må bare sige at det er fantastisk at man ikke skal gøre noget som helst på varmefronten. Vi kom fra et ældre hus med pillefyr og der skulle ofte "pilles" ved det setup. Vi har så strøm til Teslaen til de 1.6Kr/Kwh. Der er igen tvivl om at hvis man har et hus uden gulvvarme og begrænset radiator overflade så kan der være problemer med jordvarme da varmepumper ikke er glade for at køre med en høj fremløbstemperatur. Det går meget ud over deres effektivitet og man risikerer ikke at kunne varme huset ordentlig op når det er meget koldt. Resultatet er let en kold sur kone....:)

Hvis man har god plads omkring huset kan man overveje en luft/vand varmepumpe kombineret med pille brændeovn eller traditionel brændeovn hvis man selv har træ. Der er absolut tåbeligt at købe brænde hvis man ikke selv har det næsten gratis. Køb træpiller istedet. Det er flere smarte ting her. 

1. Etableringsomkostningerne er noget lavere da der ikke skal graves slanger ned. 

2. Du er stadig registreret som havende el som primær energikilde til opvarmning og får dermed rabatten på el til bilen.

Ulemper. 

1. Du skal fyre lidt med træ/piller om vinteren når det er meget koldt. Lidt besvær er der. 

2. Du får en "kasse" der indeholder luft/væske varmeveksleren stående udenfor huset et sted. Den er ikke videre køn og indeholder typisk en blæser. 

Solceller: Der åbner en ny pulje til efteråret hvor man i 10 år får 88 ører/Kwh man ikke selv bruger. Sætter man solceller op udenfor denne ordning er man nede på at sælge overskudsproduktionen til markedsprisen på måske 0,30 Kr/Kwh, da den gamle 60/40 ordning jo netop er aflivet. 

Opsamling af regnvand: Glem det med mindre du vil gøre det ulovligt. Du skal sætte en måler op der måler hvor meget af dit eget regnvand du bruger så du kan betale korrekt vandafledningsafgift. Du sparer kun de prisen for vandet som måske er 10 kr/m3 men du skal betale måske 40 kr/m3 for at komme af med det. 

Vh. Peter Jensen.  

Forummets indlæg er redigeret af webercarbmann Jun 6 '16
SimonHN
SimonHN Jun 6 '16
Har et hus fra 1919 på 164 m2. Jeg blev også anbefalet jordvarme. Jeg tror det var godt jeg ikke hoppet på den løsning. Da jeg kun har radiator og det er lige ved at være i underkanten til huset. Men det går lige.

Jeg hoppet på et pillefyr (ecoheat) i stedet. Havde fastbrændsel før. Så jeg syntes ikke der er meget arbejde i det forhold til før. :D

Bruger for ca 7.500 kr træpiller om året. Jeg vil jo aldrig ha sparet den ekstra pris ind ved jordvarme + jeg nok vil komme til at fryse om vinteren.

Jeg har så også en luft til luft varmepumpe til at supplere. Så jeg kan køre på sommerdrift på pillefyret lidt længere tid om året. Men der bruger jeg nok ikke mere end 500 kr om året til strøm. :)
PeterE
PeterE Jun 6 '16

Overvej nu alligevel varmepumpe luft-til-vand løsningen.

Der er mange (mange!) myter om fremløbstemperatur, og den dertil hørende manglende radiatorkapacitet. Vi skiftede fra oliefyr (180m2 i tre lidt underlige planer) til luft-vand varmepumpe. Og derved høstet de besparelser den lavere elpris giver.

Og ja, el-patronen tager over og hjælper til når det bliver meget kold udenfor, og ja vores radiatorer er nu omkring 50 grader varme i steder for de 60-65 grader de var tidligere - til gengæld er varmen meget mere konstant. Og nej, vi fryser ikke om vinteren. Send mig en besked hvis du vil have en anbefaling til en dygtig luft-vand installatør som netop kan svare på de her bekymringer. 

Pim
Pim Jun 6 '16
"Opsamling af regnvand: Glem det med mindre du vil gøre det ulovligt. Du skal sætte en måler op der måler hvor meget af dit eget regnvand du bruger så du kan betale korrekt vandafledningsafgift. Du sparer kun de prisen for vandet som måske er 10 kr/m3 men du skal betale måske 40 kr/m3 for at komme af med det. "

Ikke helt korrekt, reglerne afhænger af hvilken kommune man bor i.....
webercarbmann
webercarbmann Jun 7 '16

Hej Pim. 

Forklar gerne nærmere. mener ikke at man kan slippe for vandafledningsafgift.  

Vh.Peter

Hookmaker
Hookmaker Jun 7 '16

Ihht. Gentofte kommune, så kan jeg slippe for en stor del af min vandafledningsafgift, såfremt jeg afleder alt mit regnvand til faskine. Jeg har en god ven på Møn der betaler 0 kr. i vandafledning, - han har septiktank der afleder til markdræn.

Forummets indlæg er redigeret af Hookmaker Jun 7 '16
Nikolaj
Nikolaj Jun 7 '16

Der er en oversigt over kommunernes håndtering her (dog fra 2012):

https:///...g-i-din-kommune-6600

Forummets indlæg er redigeret af Nikolaj Jun 7 '16
Pim
Pim Jun 7 '16

Hej webercarbmann,

vi fik vandopsamling i 6600 Vejen, og her oplyste VVS firmaet at der ikke var krav om at have vandmåler på. At der var vandopsamling stod også i materialet til byggetilladelsen, og kommunen har aldrig kommenteret det.

Efterfølgende har jeg hørt at det også er muligt med egen boring, det havde nok kostet det samme, og så ville vi nok ikke have et problem med at mangle vand i tørre perioder som nu :-), så skule jeg gøre noget om havde jeg nok valgt den løsning.