Loading...
dk

Peters videoer. | Tesla Forum

fmm1000
fmm1000 Jun 8 '16

Hvad gør man, når konen er påi forretningsrejse, børnene lige flyttet hjemmefra, og man har en feriedag, der skal brændes af inden for 14 dage.

Tager på Teslatrip.

Kørte 582 på motorvej fra Hobro til syd for Hannover på én pladning.
Mon ikke det er verdensrekord for længste distance på motorvej med elbil.
Der var 2 pct. tilbage på batteriet, da jeg ankom til SuC.

Undervejs sprang jeg 8 SuC´er over.
Det har jeg ikke hørt om, at andre har gjort før.

Jeg ved godt, det ikke er verdens længste på én opladning, men jeg har ikke hørt om andre, som har kørt så langt på motorvej og fulgt (lastbils-) trafikken.

Tesla Bjørn og Casey Spencers rekorder blev vist sat ved at køre omkring 40 km i timen.

Forummets indlæg er redigeret af fmm1000 Jun 21 '16
DetailingBilpleje
DetailingBilpleje Jun 8 '16

Genialt - hvor hurtigt kørte du? Lå du bag lastbiler? Pumpet mere luft i dæk? osv :)

fmm1000
fmm1000 Jun 8 '16
Ja lå bag ved lastbiler med mellem 85 og 90 i timen.
Pumpede ikke ekstra luft i dækkene, da den skulle have fuld smadder hjemad.
Ville teste på tidsforskellen på hypermiling og almindelig kørsel på distancen.
Range mode on. Klima off næsten hele vejen.

Kom frem med to pct tilbage.
Projected range var 18 km. Så havde jeg brændt de sidste procent af var jeg lige nøjagtigt kommet over 600 km :-).
Gennemsnittet var 124 watt pr km.
Forummets indlæg er redigeret af fmm1000 Jun 8 '16
DetailingBilpleje
DetailingBilpleje Jun 9 '16

Når jeg nørder som dig på fridage, så tømmer jeg bilen og fylder godt med luft i dækkene. Coast & burn virker ikke på elbiler, men man kan som du har gjort ligge med konstant fart, tag lidt enerti her og der og brug regen max.

P85DK
P85DK Jun 9 '16

Så det var motorvejskørsel med landevejshastighed i læ af Rumænske lastbiler

Hvad var konklusionen på hypermiling vs fuld smadder? Hvad kunne bedst betale sig tidsmæssigt og hvad var sjovest?

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Jun 9 '16
fmm1000
fmm1000 Jun 9 '16

Jeps. Kørte i læ af lastbiler hele vejen :-).

Sjovest.  'He he.
Nu har jeg faktisk kun få gange tidligere i mit liv kørt over 200, så det var da vanvittigt at kører stykket fra Kiel til grænsen først på aftenerne med meget lidt trafik og over 200 i snit.

Men er du gal de andre trafikanter kommer hurtigt tæt på en, når man kører så stærkt.
Den fik maxgas fra Busdorf SuC og til Rødekro (altså ikke stykket i Danmark selvfølgelig).
Tror den strækning er omkring 80 km.
Jeg kan helt klart sige, at jeg var mere smadret efter de 80 km end hele den lange tur fra Hobro og til Syd for Hannover.
Jeg var helt bimlet i bøtten, da jeg ankom til Rødekro fra Busdorf :-).

Og hold op, hvor var det afslappende at kører hypermiling med Autopilot.

Så hvad var sjovest.
Hmmm. Det må være det samme.
Det var sjovt at forsøge og sætte en rekord og nørde igennem :-).
Hjemturen var fantastisk, når man kunne give den maxgas i Tyskland i en bil strippet for vægt :-).

Konklusionen om hvad der var hurtigst, må I vente med, til jeg har redigeret videoen (teaser :-).

SuneH
SuneH Jun 9 '16

Glæder mig til at se videoen :-)

Men det er en lidt kunstig problemstilling: kan det bedst betale sig at køre 80-90 km/t og til gengæld springe 8 SuC's over og køre 600 km på en opladning, eller skal man køre 200+ km/t og til gengæld lade 4-5 gange undervejs på de samme 600 km?

Der må være en optimal mellemting, nemlig at køre 110 - 120 km/t, ramme 380-400 km og springe 3-4 SuC's over.

Jeg kan forsøge at regne på det ved lejlighed.

Som sagt, glæder mig til videoen og fedt at der stadig er nogle der har lidt Tesla pioneer-ånd i behold :-) 

EDIT:

Har lavet et meget simpelt excelark,som sammenligner 600 kilometers kørsel ved hhv 85, 185 og 110 km/t.

Det er antaget herunder, at ladestop tager 20 min.

Det viser sig, at det er næsten 2 timer hurtigere at køre 185 km/t og lade 6 gange a 20 min. undervejs ift at køre 85 km/t hele vejen og ikke lade. Varianten med 110 km/t og 2 ladestop tager en lille time mere ift at køre 185 km/t og lade 6 gange a 20 min.

Kun hvis alle ladestop tager 30 min. og man kan nøjes med 1 lade stop ved 110 km/t varianten, kan man slå 185 km/t modellen. Men jeg mener ikke det er realistisk at alle ladestop på 185 km/t skulle tage 30 minutter, da der jo altid er kort til næste stop (men ok, man brænder sgu også mange Wh undervejs)...?

Forummets indlæg er redigeret af SuneH Jun 9 '16
SuneH
SuneH Jun 9 '16

Jeg har ændret lidt og sat ladetid ind individuelt for de enkelte varianter og tilføjet en 135 km/t variant.

Ud fra disse tal, som jeg anser for realistiske, er det klart hurtigste at køre 185 km/t og lade 6 gange 15 min. ift at køre langsommere og lade 2 gange 25 min (v. 135 km/t varianten) eller lade 1 gang a 30 min (v. 110 km/t modellen).

Og uanset, tager det mindst en time mere at køre hele vejen med 85 km/t :-)

Men det samlede energiforbrug er naturligvis lavest ved at køre langsomt :-)

SimonHN
SimonHN Jun 9 '16
Når du skal ind og lade 6 gange. Så er der jo også større risiko for at komme i kø ved en SUC. Og der går jo nok også lige 5 min ekstra pr gang med at komme ind og få stikket i osv. Alt efter hvor det lige er. ;)

Kunne være sjovt at lave en rigtig test med flere biler ned gennem Europa. :D
KimT
KimT Jun 9 '16

Det er jo mange faktorer ; hvor langt ligger SuC'en fra motorvejen -> hvor lang tid tager det at komme ind til den, og derfra igen, er der kø, er det er ledig ladepar

SuneH
SuneH Jun 9 '16
Citat fra SimonHN Når du skal ind og lade 6 gange. Så er der jo også større risiko for at komme i kø ved en SUC. Og der går jo nok også lige 5 min ekstra pr gang med at komme ind og få stikket i osv. Alt efter hvor det lige er. ;)

Enig, Simon.

Herunder antager jeg, at der er 8 minutters samlet spildtid ifm hver ladning - man skal dreje fra motorvejen, igennem 1-2 rundkørsler, lokalisere stander, tilkoble. Omvendt inden man når tilbage til mortorvejen. Så 4 minutter til/fra motorvej og til/frakobling giver 8 minutters spildtid pr. ladestop.

Det betyder at 135 km/t varianten begynder at blive attraktiv... Og 110 km/t er heller ikke tosset :-)

Kunne være sjovt at lave en rigtig test med flere biler ned gennem Europa. :D

Enig, du skal bare finde 3-4 helt ens biler og tilsvarende antal chauffører som vil bruge 1200 km og en lang dag på det :-) Personligt vil jeg ikke deltage, da alene værditabet på sådan en tur er mindst 2500 kr + bro/færge samt dæk/service mm. Så det er et dyrt "for sjov"-eksperiment.

fmm1000
fmm1000 Jun 9 '16

Baseret på min erfaring fra i går på en almindelig "stille" hverdag uden for alle ferier er det nærmest umuligt at komme op på 185 i snit.
Der er vejarbejder, "elefantvæddeløb", sving og andet som sænker farten. Jeg bryder mig i hvert fald ikke om at kører 225+ i motorvejssvingene :-).

På stykket fra Hannover til Flensburg var det kun det sidste stykke fra Kiel og op mod grænsen, hvor det kunne lade sig gøre at kører over 185 i snit..
Og det var først på aftenen.
Ja det var da megasjovt, men over en længere afstand med sådan er kørsel ville jeg meget hurtig blive træt :-).

Men du har nok ret. En mellemting mellem de to kørerformer - jeg lagde for dagen - er nok optimalt.
Hvis ret skal være ret, vil jeg nu sige det - også langt hen ad vejen - var den måde jeg kørte hele hjemturen på.
Det var kun på de få stykker med fri hastighed at jeg gav den fuld pedal.
Alle stykker med begrænsning kørte jeg til fartgrænsen eller en lille smule over :-).

koden
koden Jun 9 '16

selv i Tyskland kan man ikke køre 185 ret mange steder, så det ville slet ikke være muligt med 185 over 600 km.

jeg vil til enhver tid foretrække 135 modellen, hvilken også rigtig mange steder begrænses af tyskernes mange 120 km/t skilte (hvis man overholder dem :-)

DavidS90D
DavidS90D Jun 9 '16

Man skal gøre op med sig selv om man virkelig VIL køre hurtigt - bare fordi man kan.

Det har længe været kendt at en teoretisk optimal hastighed, for at komme hurtigst fra A til B, ligger på 150-170 km/h.

Men så kommer alle de andre faktorer som også trådstarter selv nævner;

Risikoen, stressniveauet, slid (!), insekter på fronten som tager tid at fjerne og så videre.

Bianco
Bianco Jun 9 '16

Jeg kan desværre ikke huske hvor jeg saksede dem fra...

Hookmaker
Hookmaker Jun 9 '16
SuneH, jeg har kørt rigtig mange km i Tyskland mm., og min erfaring siger mig , at dine ladestop tider er lidt optimistiske, men ellers er regnestykket reelt. Den bedste marchastighed (ikke gennemsnitshastighed) ligger mellem 130 og 150 i godt vejr.
Jeg kan i øvrigt tilføje at jeg i maj i p85d lykkedes at passere Schweiz fra grænsen ved Geneve til grænsen ved Basel på motorvej med Cruise på 124 kmt - 308 km - med forbrug på 56 kw eller 183wh/km, det har jeg aldrig set før...:-)
Forummets indlæg er redigeret af Hookmaker Jun 9 '16
fmm1000
fmm1000 Jun 9 '16
Nu er det sådan lidt ud af hovedet, fordi jeg havde en lang dag med mange tal og beregninger :-), men jeg mener bestemt, at mit første stint fra Hannover og hjemad blev kørt med 130-150 med et snitforbrug omkring 225. Det er jo helt vanvittigt lavt.
fmm1000
fmm1000 Jun 11 '16

Så er første video klar fra turen..

Men jeg har vendt min målgruppen helt på hovedet.
Da jeg fortalte venner og kolleger om turen og min tilbagelagte afstand på en opladning var de bare sådan.....
Nå.
De sammenligner jo med det de kender fra fossilbiler.
Hmm. Så fortalte jeg dem, "hvor mange liter benzin" jeg havde brugt, og så kan det nok være de blev interesserede.

Derfor besluttede jeg mig for at lave to videoer fra turen i stedet for en.
Den første, som er klar nu, har folk, som ikke har eller kender til elbiler, som målgruppe.
Her har jeg forsøgt at skarpvinkle videoen til kun at handle om energiforbrug og har klippet meget datasnak og hjemturen ud.
Forhåbentlig kan videoen være med til at overbevise om, hvor vanvittigt energi-effektive elbiler er og få flere over i bæredygtig transport..
Jeg kunne rigtig godt tænke mig kommentarer, hvis jeg har lavet forkerte beregninger eller ikke har styr på andre fakta, så jeg kan få det rettet inden videoen (forhåbentlig) når ud til en bredere kreds :-).
https://www.youtube.com/watch?v=BtVnkUjfFyE

I den sidste video er målgruppen Tesla og elbilsejere.
Her får den fuld skrue med data, tal og andre Teslanørderier og mon ikke længden bliver i Tesla Bjørn style :-).
Og her får I selvfølgelig også hjemturen med :-).
Men det skal lige redigeres først.
Stay tuned :-).

Forummets indlæg er redigeret af fmm1000 Jun 11 '16
Hookmaker
Hookmaker Jun 12 '16

TOP DOLLAR!...;-)

fmm1000
fmm1000 Jun 12 '16
Tak Hookmaker :/).
Version 2 (med Tesla- og elbilsentusiaster som målgruppe) er nu færdigredigeret.
Den blev lige over en halv time.
Den er ved at uploade nu.
Desværre bor jeg på landet med 0,5 mb i upload ,så det tager laaaaaaaang tid at uploade 5 gb :-(((.
Med lidt held er den klar i aften.
Forummets indlæg er redigeret af fmm1000 Jun 12 '16
Sider: 1 2 3 4 5 »