Loading...
dk

Støjende AC | Tesla Forum

sorbra
sorbra Jun 19 '14

Vi modtog vores røde TMS for 14 dage siden, og er selvfølgelig begejstrede. Og, efter en tur i opti-coat møllen i Odense i starten af ugen, ser den også om muligt endnu bedre ud end da vi modtog den.

Desværre er der også en dråbe malurt i bægeret: AC lyder vel nærmest som en V8 i tomgang, især lige efter vi sætter os ind i bilen, hvorefter det kommer og går. Jeg kan tænde og slukke for lyden ved at slå klimaanlægget til og fra, så sammenhængen er klar.

På andre Tesla fora har jeg på indlæg fra maj 2014 læst at der skulle være et fix fra Tesla (noget med et beslag samt ekstra støjdæmpning omkring kompressoren), men også samt at støjdæmpning af frunken kan hjælpe. 

Har nogen af jer lignende støjende oplevelser med jeres AC, og har måske ovenikøbet fundet en forbedring?

Storgaard
Storgaard Jun 19 '14
Jeg har ingen støj fra AC.. Men har sat den på ECO for at den ikke blæser så kraftig.
TwoChops
TwoChops Jun 19 '14

Jeg har kontaktet Tesla for det samme problem. Har ikke fået svar

Larsen
Larsen Jun 19 '14
I løbet af nogle uger kommer der et støjdæmpningskit til DK, til de som har problemet.
JF
JF Jun 19 '14
Jeg har samme problem, men har ikke fået meldt det endnu.
egernmus
egernmus Jun 19 '14

Hej Sorbra..
Vores Røde P85+ har ved en bestemt høj blæserhastighed i motorrummet hvis den ska køle meget også utroligt meget larm og vibrationer, som kan mærkes i bilen. og så lyder det somom der er en benzinmotor i den, når det hele går i resonans. Det er dog kun i starten, hvor der køles meget, og kan til dels afhjælpes ved at sætte temperatur højere og gradvist skrue lavere.

Faktisk så er alarmen gået 2 gange i bilen ved at starte AC via App'en. Tror det kvalificerer til en OM'er, men kan ikke lige smide bilen til SC 350 km væk, hvor de "måske" kan lave det og jeg kan hente flere dage senere.  

Jeg håber snart der åbner SC i Århus..

Ja, vores larmer også ved SuperCharging i perioder, ved ikke om det er samme system som larmer..

Kiefer
Kiefer Jun 19 '14

Det med at man når det er meget varm ude har et meget larmende aircon kender jeg også fra vores Mercedes. synes de lyder meget ens. Har dog ikke lagt mærke til at der skulle være specielle vibrationer når den kører på høj hastighed.

Og ja, jeg håber også snart på et SC i Århus, seneste jeg fik at vide var "efter sommerferien"

/Martin

sorbra
sorbra Jun 20 '14

Det er godt at høre at jeg ikke er ene om at synes det larmer meget, og ikke bare relativt til en ellers meget stille bil. Jeg har også kontaktet Tesla, og venter på svar.

Efter jeg skrev indlægget prøvede jeg at åbne frunken med kørende AC, og kan tydeligt mærke vibrationer i frunkens bundplade og bagvæg, ligesom lyden ændrer sig når jeg lægger vægt på frunken.

Jeg er så heldig at bo mindre end en dagsrejse fra Kirstinehøj, når der forhåbentlig kommer en løsning. Jeg vil helst ikke symptombehandle (støjdæmpe frunken) før Tesla har gjort et forsøg på at fikse ondets rod.

TwoChops
TwoChops Jun 20 '14
Min alarm er også gået 2 gange pga at jeg har startet klimaanlægget. Og der var kun 22 grader
Pedro
Pedro Jun 21 '14

Min bil skal ud til Tesla om et par uger pga. krom-trim på C-stolpe har løsnet sig i den ene side.

I den forbindelse skal de skifte ophæng og støjdæmpe kompressor til AC samt montere nye ledninger fra ladeport til samleboks. Dette såfremt stumperne er kommet.

TBElvogn
TBElvogn Sep 21 '14
AC støj. Når jeg stopper bilen og stiger ud, stopper klimapumpen lidt tid efter døren er lukket.... Har lagt mærke til pumpen hyler inden den går istå... Tror ikke den skal sige sådan. Andre der har lagt mærke til det samme?? TB
sorbra
sorbra Sep 22 '14

Min fik AC støjdæmpningsturen i slutningen af juni. Selvom det hjalp (lidt), så synes jeg stadig at AC'en støjer alt for meget. Den støj der generer mig er primært en dyb brummen når AC'en starter. Problemet er mindre hvis man kører i range mode, men jeg ville ønske det var væsentligt mindre.

Jeg har også observeret at pumpen hyler inden den går i stå, men det har jeg til gengæld ikke tænkt noget særligt over siden støjdæmpningen af AC'en, så måske det hjalp...

Jeg overvejer at prøve at dæmpe kompressoren selv med dynamat/stp på udvalgte steder. Man kan let komme til kompressoren hvis man tager frunk "boksen" ud, hvilket kan gøres ved at løsne nogen få skruer og så trække den ud. Jeg har været derinde ifm. anden støjdæmpning, men havde på det tidspunkt håbet at støjdæmpning af frunken i sig selv vill hjælpe på AC'en. Det gjorde det kun i begrænset omfang.

Pedro
Pedro Sep 22 '14

Min hyler også en smule efter stop, det tror jeg dog er en ventilator. Rent faktisk er det lidt tid siden jeg sidst har hørt det, men det lød som om det var ventilatoren når den snurrede den sidste omgang, så kom der lige et piv piv.

Jeg nævnte det for Tesla en dag jeg alligevel var derude, mekanikeren sagde at det var bare sådan det var.

T3S7A
T3S7A Sep 22 '14

Jeg har meget støj, både elektronik støj/blæser mm. af en art, jeg i kan forstå. Selv med Teslaen helt slukket ( sort skærm mm ) er der stadig en svag summen og elektronik støj fra panelet. 

Fra varmepumpen har jeg nærmest en lille diesel motor. Er så belastende at jeg næsten ikke gider at have varme på. Lidt træls tid vi kommer i møde så :-) 

https://www.youtube.com/watch?v=Bry_fV1SENQ

T3S7A
T3S7A Sep 22 '14

Denne lyd har jeg tit, blot ved at låse dørene op. 

https://www.youtube.com/watch?v=Y0ymxG_V-20

TBElvogn
TBElvogn Sep 22 '14
Hej tak for svar og filmklip. Tror you tube klippet lyder som det skal... Min klimapumpe skriger og lyder som den er ved at sætte sig fast ( metal mod metal) men den holder vel op med at virke hvis jeg hører rigtigt...
sorbra
sorbra Sep 22 '14

@MatthiasHansen: Jeg tror du har helt ret i at mange af os inkl. mig selv er blevet overfølsomme overfor enhver lyd, fordi vi har for høje forventninger til hvor stille en bil i TMS klassen kan eller bør være. Men, hypokondere kan jo også blive syge :)

Larsen
Larsen Sep 22 '14
Har lige kørt 400 km i en helt ny låne Tesla, og det overraskede mig der var så meget mere støj fra baghjulene end der er i min egen som blev lydisoleret i bag, tilbage i april måned. Jeg havde derfor glemt hvordan den lød før, men det fik jeg da lige genopfrisket i lånebilen. Det er hermed konstateret, at det absolut godt kan betale sig at støjisolere ihvertfald i bagenden af bilen.
MicTheCat
MicTheCat Sep 25 '14
@Larsen. Hyggeligt med vores snak i Middelfart forleden. Du har overbevist mig om at jeg må have lydisoleret ved lejlighed
Larsen
Larsen Sep 25 '14
@MicTheCat, I lige måde. I morgen skal jeg til Kastrup for at hente min egen bil igen. Nu håber jeg virkelig de har fået lavet alle tingene denne gang. Har i denne uge haft en lånebil uden luftaffjedring, og det kan let mærkes på bilen. Den klarer ikke ujævnheder nær så godt.
Forummets indlæg er redigeret af Larsen Sep 25 '14