Jeg mener også at man skal oplade, mens man parkerer på en offentlig el-bil parkeringsplads, og at man bør flytte bilen når/eller kort tid efter opladningen er afsluttet. På langtidsparkering, som f.eks. i en lufthavn synes jeg man som minimum bør være tilsluttet, men man kan ikke forlange at man skal flytte sin bil efter endt opladning.
Nogle elbilister med et mindre batteri, mener at man i en Tesla overhovedet ikke behøver at lade på disse elbil pladser, men det mener jeg til gengæld er noget sludder. At toppe sit batteri op mens man alligevel holder stille, og derved undgå at bruge tid på hurtigladning, er naturligvis tilladt uanset batteristørrelse, hvis man ønsker at betale for det. Det er ikke op til andre at vurdere om der er et behov eller ej.
Hvorfor folk holder på el-bil parkering uden at lade, mener jeg KAN skyldes andre ting en ren egoisme. Nogle vil mene at en benzin/diesel bil alligevel bare tager pladserne hvis ikke en elbil gør det. Det er bestemt et problem i mange byer, hvor p-vagterne ikke er specielt flittige med bødeblokken.
Jeg har hørt forklaringer om at andre bilister i benzin og diesel biler, forventer at man ikke optager en almindelig p-plads, når man nu køre elbil, og derfor må parkere på elbil p-pladserne. Lidt det samme som at hvis man kører MC så ved man, at man i visse kommuner SKAL man bruge MC p-pladserne for ikke at få en bøde. Men p.t. er det altså sådan, at man lovgivningsmæssigt gerne på parkere på en elbil p-plads uden at lade (desværre).
Jeg kører dagligt forbi Grundfos hvor de almindelige parkeringspladser altid er fyldt til bristepunktet. Her er der 4 elbil pladser hvor der ofte holder 2-3 elbiler, hvor jeg vil vurdere at en enkelt af dem aldrig lader. Så længe der er ledige pladser, forstår jeg også dilemmaet her. Igen forventer de andre bilister at dem med elbiler de parkerer på elbil pladsen, når der er plads. Og hvis der dag efter dag ikke er andre elbiler der skal til her for at lade, så er det vel også OK at udnytte pladsen. Disse Grundfos elbilpladser, der i øvrigt kan benyttes med EON rfid, er ikke oplyst på EON’s hjemmeside, og er derfor heller ikke offentlige (selv om alle kan bruge dem). Var det mig ville jeg nok lægge et telefonnummer i forruden (hvilket de måske også har), så man kan flytte sig, hvis man pludselig en dag holdt i vejen.