Loading...
dk

Bruger du også ladepladser som din private P-plads? | Tesla Forum

Twinauto
Twinauto Jun 24 '16

Jeg ved ikke om det bare er mig, men jeg oplever gang på gang, at EV ejere benytter ladepladser som privat langtidsparkering uden overhovedet at lade.

Jeg parkerer i P-hus på Robert Jacobsens Vej, hvor E-on har 4 pladser - vi oplever gang på gang at især Tesla ejere langtidsparkerer, så vi andre ingen lademulighed har hele dagen.

Personligt mener jeg, at det er så egoistisk, at man ikke gider gå lidt længere fra en alm p-plads, som der er masser af ledige af i p-huset.

Nu bliver der krav om ladning, men det burde sgu' ikke have været nødvendigt - er du en af dem, som har langtidsparkeret uden opladning (eller med for den sags skyld) på offentlige ladepladser, så stop venligst den opførsel

ElPeter
ElPeter Jun 24 '16

Helt enig, det er altså bare for snæversynet og egoistisk at blokere en ladeplads når man ikke har brug for den.

Man forhindrer andre i at lade og man forhindrer ladeudbyderen i at få forrentet sin investering med det sandsynlige resultat at udbygningen med ladere vil gå langsommere.

Så la' dog være!

spaceman
spaceman Jun 24 '16

+1 - dårlig karma overfor alle dem der ikke har et kæmpe batteri!

Thor
Thor Jun 24 '16

Kommunerne burde sætte skilte op : Må kun benyttes i forbindelse med ladning.

Noget i den stil.

Lige nu er der ikke nogen regler for det, udover de uskrevne - som ikke er eksplicitte nok. 

thvestergaard
thvestergaard Jun 24 '16

Jeg mener også at man skal oplade, mens man parkerer på en offentlig el-bil parkeringsplads, og at man bør flytte bilen når/eller kort tid efter opladningen er afsluttet. På langtidsparkering, som f.eks. i en lufthavn synes jeg man som minimum bør være tilsluttet, men man kan ikke forlange at man skal flytte sin bil efter endt opladning.

Nogle elbilister med et mindre batteri, mener at man i en Tesla overhovedet ikke behøver at lade på disse elbil pladser, men det mener jeg til gengæld er noget sludder. At toppe sit batteri op mens man alligevel holder stille, og derved undgå at bruge tid på hurtigladning, er naturligvis tilladt uanset batteristørrelse, hvis man ønsker at betale for det. Det er ikke op til andre at vurdere om der er et behov eller ej.

Hvorfor folk holder på el-bil parkering uden at lade, mener jeg KAN skyldes andre ting en ren egoisme. Nogle vil mene at en benzin/diesel bil alligevel bare tager pladserne hvis ikke en elbil gør det. Det er bestemt et problem i mange byer, hvor p-vagterne ikke er specielt flittige med bødeblokken.

Jeg har hørt forklaringer om at andre bilister i benzin og diesel biler, forventer at man ikke optager en almindelig p-plads, når man nu køre elbil, og derfor må parkere på elbil p-pladserne. Lidt det samme som at hvis man kører MC så ved man, at man i visse kommuner SKAL man bruge MC p-pladserne for ikke at få en bøde. Men p.t. er det altså sådan, at man lovgivningsmæssigt gerne på parkere på en elbil p-plads uden at lade (desværre).

Jeg kører dagligt forbi Grundfos hvor de almindelige parkeringspladser altid er fyldt til bristepunktet. Her er der 4 elbil pladser hvor der ofte holder 2-3 elbiler, hvor jeg vil vurdere at en enkelt af dem aldrig lader. Så længe der er ledige pladser, forstår jeg også dilemmaet her. Igen forventer de andre bilister at dem med elbiler de parkerer på elbil pladsen, når der er plads. Og hvis der dag efter dag ikke er andre elbiler der skal til her for at lade, så er det vel også OK at udnytte pladsen. Disse Grundfos elbilpladser, der i øvrigt kan benyttes med EON rfid, er ikke oplyst på EON’s hjemmeside, og er derfor heller ikke offentlige (selv om alle kan bruge dem). Var det mig ville jeg nok lægge et telefonnummer i forruden (hvilket de måske også har), så man kan flytte sig, hvis man pludselig en dag holdt i vejen.

Twinauto
Twinauto Jun 24 '16
Citat fra thvestergaard

Jeg mener også at man skal oplade, mens man parkerer på en offentlig el-bil parkeringsplads, og at man bør flytte bilen når/eller kort tid efter opladningen er afsluttet. På langtidsparkering, som f.eks. i en lufthavn synes jeg man som minimum bør være tilsluttet, men man kan ikke forlange at man skal flytte sin bil efter endt opladning.

Nogle elbilister med et mindre batteri, mener at man i en Tesla overhovedet ikke behøver at lade på disse elbil pladser, men det mener jeg til gengæld er noget sludder. At toppe sit batteri op mens man alligevel holder stille, og derved undgå at bruge tid på hurtigladning, er naturligvis tilladt uanset batteristørrelse, hvis man ønsker at betale for det. Det er ikke op til andre at vurdere om der er et behov eller ej.

Hvorfor folk holder på el-bil parkering uden at lade, mener jeg KAN skyldes andre ting en ren egoisme. Nogle vil mene at en benzin/diesel bil alligevel bare tager pladserne hvis ikke en elbil gør det. Det er bestemt et problem i mange byer, hvor p-vagterne ikke er specielt flittige med bødeblokken.

Jeg har hørt forklaringer om at andre bilister i benzin og diesel biler, forventer at man ikke optager en almindelig p-plads, når man nu køre elbil, og derfor må parkere på elbil p-pladserne. Lidt det samme som at hvis man kører MC så ved man, at man i visse kommuner SKAL man bruge MC p-pladserne for ikke at få en bøde. Men p.t. er det altså sådan, at man lovgivningsmæssigt gerne på parkere på en elbil p-plads uden at lade (desværre).

Jeg kører dagligt forbi Grundfos hvor de almindelige parkeringspladser altid er fyldt til bristepunktet. Her er der 4 elbil pladser hvor der ofte holder 2-3 elbiler, hvor jeg vil vurdere at en enkelt af dem aldrig lader. Så længe der er ledige pladser, forstår jeg også dilemmaet her. Igen forventer de andre bilister at dem med elbiler de parkerer på elbil pladsen, når der er plads. Og hvis der dag efter dag ikke er andre elbiler der skal til her for at lade, så er det vel også OK at udnytte pladsen. Disse Grundfos elbilpladser, der i øvrigt kan benyttes med EON rfid, er ikke oplyst på EON’s hjemmeside, og er derfor heller ikke offentlige (selv om alle kan bruge dem). Var det mig ville jeg nok lægge et telefonnummer i forruden (hvilket de måske også har), så man kan flytte sig, hvis man pludselig en dag holdt i vejen.

Enig langt hen ad vejen, jeg vil dog mene, at uanset om det ser ud til at en el-plads er "ubenyttet", så skal ICE holde sig væk, de er der fordi vi er afhængige af dem, og en ICE kan ikke vurdere om der pludselig kommer 2 el-biler, som har et stort behov for at lade.
Det samme gælder for el-biler, de kan ikke bare vurdere at "der er sikkert pladser nok, så jeg bruger bare pladsen fordi jeg må.
Har også selv oplevet hvor vildt de offentlige ladepladser benyttes  af ICE biler i Århus, der kunne de ivrige p-vagter godt hive en god dagsløn hjem...
Kiefer
Kiefer Jun 24 '16

Uha, det er jo lidt af en hvepsebo der en gamg vel ca. hvert halve år popper op her på forum. nogle mener det ene og andre mener det andet.

Selv er jeg af den holdning at offentlige parkeringspladser i storbyerne er oprettet til el-biler fordi man gerne vil vise en grøn profil og give plads til de biler der hverken larmer eller forurener byerne.

At der så er et eller flere private firmaer der vælger at stille en opladningsmulighed til rådighed på disse pladser, mener jeg er en option i forhold til parkeringen. Man betaler det samme for at parkere, men skulle man så også samtidig tvinges til at betale op til 55 kroner mere i timen for at parkere?

De 88 kroner kommer ved at gange 5,5 kroner/kWh med de 11KW man kan oplade med i timen i en Tesla.

Jeg kender Teslaejere der gør det at de sætter kablet i standeren, og derefter timer opladeren, så ser det da i det mindste ud til at de oplader, og de slipper for brokkeri fra andre der har en anden holdning.

Jeg er da enig i, at er der en ledig ikke elbil plads ved siden af, kan man jo lige så godt tage denne, men det er der så bare meget sjældent i København...

/Martin

thvestergaard
thvestergaard Jun 24 '16

Måske et hvepsebo, men ingen tvivl om at det er et dilemma. Grunden til at problematikken kommer op igen og igen, er vel også at det provokerer at ”der parkerer nogle på min benzintank”. De fleste herinde synes ikke det er fedt at der holder en ikke-Tesla på en supercharger, selv om der måske er skiltet med 40 minutters parkering tilladt.

Lovgivningen siger at man må parkere en elbil på en elbil p-plads. Hvis man som Kiefer skriver opfatter en el-bil plads som en reserveret p-plads fra kommunen til elbilister, så er det jo faktisk det lovgivningen understøtter (jeg har dog endnu til gode at se en elbil p-plads uden en lade mulighed, selv om jeg da synes det ville være en glimrende ide). Men jeg forstår godt at både Tesla og ikke-Tesla elbil ejere bliver provokeret hvis de mangler strøm (eller bare gerne vil lade for at spare tid på en hurtiglader) og ikke kan komme til fordi en ladeplads blot benyttes til parkering (elbil eller ej).

Jeg så gerne lovgivning på krav om opladning, hvis man vil holde på visse af de offentlige p-pladser, da jeg mener det er gift for udbredelsen af specielt mindre elbiler, når man ikke kan komme til at lade i byerne. På EON’s standere kan man så vidt jeg ved se, om der lades eller ej, via de hvide lysdioder på selve standeren. Så hvis man bare tilslutter kablet og sætte timeren på, kan det umiddelbart afsløres.

fmm1000
fmm1000 Jun 24 '16
Det svenske Teslaforum har et jättebra forslag. <br />
På på skiltene skal der stå parkering forbudt. Og så nedenunder stårc er: undtaget kørertøjer som lader.
Forummets indlæg er redigeret af fmm1000 Jun 24 '16
Kiefer
Kiefer Jun 24 '16

I Tyskland står der på flere SuC at parkeringen er forbeholdt biler under opladning.

/Martin