Loading...
dk

CHAdeMO ladning | Tesla Forum

Pedro
Pedro Feb 16 '14
Der sidder helt sikkert elektronik der kommunikerer både med bil og stander.
Tesla skal helt sikkert bruge en større avance for at tjene penge på kabel i forhold til en almindelig webshop.
Hvorfor koster et løst type 2 stik 700 kr eller mere når et CEE stik koster 30 kr?
Hookmaker
Hookmaker Feb 16 '14

Der er helt sikkert nogle fede fortjenester her før det virkelig går løs på elbilsmarkedet, men jjo flere spillere jo lavere priser. Men mht. hurtigladning (hvor der skal kommunikeres med strømforsyningen, så sidder der ihvertfald 3 moduler i boksen/ledningen - herunder et kommunikationsmodul. Jeg har søgt lidt og det rigtige modul fra Siemens ligger på en 3-350 Euro, så der er et par heftige priser der skal lægges sammen. 

Jeg undrede mig også lidt idag da jeg hos Harald Skrald så en Type2/Type2 ledning til 300 kr. med stik i begge ender, hvorfor kan en sådan ikke bruges (op til 16A)?

NOELON
NOELON Feb 16 '14

Jo Chademo adapteren tillader selvfølgelig en hurtigere ladning end ved 22Kw. Men det må man jo gøre op med sig selv hvad der er ens behov. Da min Tesla er en af Signature udgaverne var der dobbeltlader indbygget. Derfor, og i kombination med mit rejse/køre forbrug er Chademo adapteren ikke relevant. Dobbeltladeren giver derudover en fordel ved hurtig ladning i dagligdagen.

Bianco
Bianco Feb 16 '14

11 Kw eller 22 Kw er for mig det samme, når jeg kan lade natten over (hjemme/hotel)

11 Kw eller 22 Kw er begge irrelevante, når jeg venter mens den lader - så er det kun SC eller Chademo der er værd at vente på.

Så alt i alt, så har jeg ikke noget at bruge en dobbeltlader til (siger jeg kæphøjt - jeg har ikke købt bilen endnu...)

Pedro
Pedro Feb 16 '14
Hookmaker: er det ikke et CEE forlængerkabel du har set? Forskellen er at der er kommunikation i et type 2 kabel.<br />
I princippet kan man selv lave et type 2 kabel, men kablet (5x6 + 2x0,5) er ikke ligefrem hyldevare hos gængse grossister. Derudover koster stik en mindre formue.
Forummets indlæg er redigeret af Pedro Feb 16 '14
Haeften
Haeften Feb 16 '14
Bianco, helt enig. <br />
Kan ikke se pointen i dobbelt lader da man i langt langt de fleste tilfælde kun har to scenarier. Enten er man på langfart og har brug for at lade hurtigt nu og her (chademo eller SC) eller også sover man mens den lader natten over eller man er på arbejde en 4,8,10 timer.... Og kan sagtens komme hjem eller videre på den opladning - med en enkelt lader. Da jeg købte min Tesla i januar blev jeg - for at sige det mildt - bestemt ikke opfordret til at bruge de 11.500 på en dobbeltlader da sælgeren, som han sagde: Havde svært ved at argumentere for hvorfor jeg skulle have den. <br />
Det er naturligvis noget andet hvis den ikke er valgfri, som jeg kan forstå var tilfældet i signature modellerne. Så skal man da bare være glad for den.... Og overveje en chademo på sigt :):);)<br />
Forummets indlæg er redigeret af Haeften Feb 16 '14
NOELON
NOELON Feb 16 '14

@Haeften: Som jeg skrev er det jo fuldstændig afhængig af behov. Med dobbeltladeren har du mulighed for at lade op og være på farten igen hurtigt, men hvis du ikke har behovet skal du selvfølgelig ikke investere i dobbeltladeren. Jeg eller min kone har i adskillige situationer haft brug for at kunne køre videre efter kort opladning i sommerhus eller hjemme.

Haeften
Haeften Feb 16 '14
Så I har 22 kw opladning i sommerhus og derhjemme? Vildt.
Ja så kan jeg godt se det er fedt. Men det er godt nok også dyrt.
Jeg synes det er pebret at betale de 25-40.000 kr det normalt koster at få så stærk en forbindelse lagt ind i huset da en normal strømforsyning ikke kan klare det. Jeg fik et overslag på 30.000 fra mit lokale energi selskab, hvis jeg skulle forøge ampere, lave ny stik ledning og installation. Det ville det kræve hvis jeg skulle kunne udnytte muligheden for 22 kw opladning.
Haeften
Haeften Feb 16 '14
Og forskellen er altså stadig kun fra 55-60 km/t til 110-120 km i timen.
Så man skal stadigvæk tage en ordentlig kop kaffe eller 5 før man har nok juice til at køre en ordentlig tur - selv med dobbeltlader.
NOELON
NOELON Feb 16 '14

Ja, nogen er heldige :-) Problemet i sommerhuset er dog, at vi ligger lidt langt ude i forsyningslinien, så spændingen falder lidt for meget. Har bedt min elektriker om at checke det hele igennem her i slutningen af Februar.

Flemming
Flemming Feb 17 '14
Havde bestemt mig for at Ikke ville købe CHAdeMo adapter da jeg det kun ville være på vores i vores ferier i udlandet at der evt. Kunne være et behov for denne. Men efter at have læst
@Bluecoffee beretning fra Norge har jeg ændret opfattelse, da det at have adapteren med på
Ferieturer i Europa hvor der er over 1000 CHAdeMo ladestationer giver en ekstra tryghed.
Men at investere lidt over 7.000 kr, for noget vi kun har brug for ca 15dage om året og derfor
Vil jeg høre om der nogen i det norlige København og Nordsjælland der kunne tænke sig at
Være med til at vi delte denne investering. Alternativ nogle som var intereseret i at leje adapteren af mig, for et beskeden beløb til jeres langturer i udlandet
TheMark
TheMark Feb 17 '14

den ide er jeg med på

Hookmaker
Hookmaker Feb 17 '14

Hvis jeg var så bekymret spenderede jeg hellere de 7.000 på at leje en fed 535'er i Flensborg..;-)

Flemming
Flemming Feb 17 '14
Hej Hookmager.
Jeg er ikke så bekymret, men mit indlæg gik på at kunne sikre sig så meget flexibilitet at man
Altid kan få ladet op lige meget hvor man er i EU inden for en accebtabelt ventetid, hvis man også har en CHAdemo adapter.
NOELON
NOELON Feb 18 '14

@Flemming: Men en ting er adapteren. En anden ting er adgang til at aktivere ladningen. Hvem ejer Chademo laderne du vil lade fra og kræver de abonnement/kan der betales med kredit kort. Så vidt jeg ved er der stadig ikke nogen roaming aftaler på plads. Eller der der tale om Mobil betaling? Så kunne det selvfølgelig lade sig gøre. Men disse overvejelser ville jeg også lige få påplads før en investering. Men ellers synes jeg det er en rigtig god ide at dele Chademo adapteren på en eller anden måde når der er behov for det. Selv vil jeg ikke investere i en.

Flemming
Flemming Feb 18 '14
@TSLA.
Ja det er den store udfordring på nuværende tidspunkt, men har foreløbig fået kort til Clever
Og vil også få en aftale med RWE og eon, da de 2 selskaber dækker det meste af Tyskland.
Til gengæld er det endnu ikke lykkes for mig endnu, at finde ud af betalingmåden i Frankrig
Hvilket jeg også får brug for da min blå Tesla skal være navigationsbil for teamrotaryhillerod.dk fra den 18 juli til den 25 juli hvor ca 40 cykelryttere køre fra Hillerød til
Paris i forbindelse med tur de france.
Jeg mener dog at der inden for de næste år vil blive etableret en eller anden form for roanings
Aftaler mellem de mange udbydere af ladestandere.
Hookmaker
Hookmaker Feb 18 '14

Flemming, hvis du skal følge rytterne vil du kunne køre 500+ km på en charge (altså uden aircon slået til...;-)

Flemming
Flemming Feb 18 '14
@hookmager
Ca + 500 km er nok muligt selv med svag aircon, men udfordringen er at efter at vi har kørt
Rundt på Concordepladsen lørdag eftermiddag med efterfølgende fest lørdag aften, skulle jeg gerne være hjemme til mandag morgen.
Bluecoffee
Bluecoffee Feb 22 '14
@Flemming:Jeg vil godt være med på en dele-Chademo. Synes det lyder som en god ide.
KS
KS Feb 23 '14

@Flemming og Bluecoffe:

Jeg er også frisk på en deleording - Jeg har allerede bestilt og står på ventelisten som en af de første. Overvejer også om man skulle skaffe nogle forskellige ladekort hjem fra andre lande i EU, så man kunne "leje" dem når behovet var der - naturligvis mod at skulle afregne det forbrug der havde været i perioden. Indtil der kommer en ordentlig roaming på plads også på dette område.

Sider: « 1 2 3 4 5 »