Der er helt sikkert nogle fede fortjenester her før det virkelig går løs på elbilsmarkedet, men jjo flere spillere jo lavere priser. Men mht. hurtigladning (hvor der skal kommunikeres med strømforsyningen, så sidder der ihvertfald 3 moduler i boksen/ledningen - herunder et kommunikationsmodul. Jeg har søgt lidt og det rigtige modul fra Siemens ligger på en 3-350 Euro, så der er et par heftige priser der skal lægges sammen.
Jeg undrede mig også lidt idag da jeg hos Harald Skrald så en Type2/Type2 ledning til 300 kr. med stik i begge ender, hvorfor kan en sådan ikke bruges (op til 16A)?
Jo Chademo adapteren tillader selvfølgelig en hurtigere ladning end ved 22Kw. Men det må man jo gøre op med sig selv hvad der er ens behov. Da min Tesla er en af Signature udgaverne var der dobbeltlader indbygget. Derfor, og i kombination med mit rejse/køre forbrug er Chademo adapteren ikke relevant. Dobbeltladeren giver derudover en fordel ved hurtig ladning i dagligdagen.
11 Kw eller 22 Kw er for mig det samme, når jeg kan lade natten over (hjemme/hotel)
11 Kw eller 22 Kw er begge irrelevante, når jeg venter mens den lader - så er det kun SC eller Chademo der er værd at vente på.
Så alt i alt, så har jeg ikke noget at bruge en dobbeltlader til (siger jeg kæphøjt - jeg har ikke købt bilen endnu...)
@Haeften: Som jeg skrev er det jo fuldstændig afhængig af behov. Med dobbeltladeren har du mulighed for at lade op og være på farten igen hurtigt, men hvis du ikke har behovet skal du selvfølgelig ikke investere i dobbeltladeren. Jeg eller min kone har i adskillige situationer haft brug for at kunne køre videre efter kort opladning i sommerhus eller hjemme.
Ja, nogen er heldige :-) Problemet i sommerhuset er dog, at vi ligger lidt langt ude i forsyningslinien, så spændingen falder lidt for meget. Har bedt min elektriker om at checke det hele igennem her i slutningen af Februar.
Hvis jeg var så bekymret spenderede jeg hellere de 7.000 på at leje en fed 535'er i Flensborg..;-)
@Flemming: Men en ting er adapteren. En anden ting er adgang til at aktivere ladningen. Hvem ejer Chademo laderne du vil lade fra og kræver de abonnement/kan der betales med kredit kort. Så vidt jeg ved er der stadig ikke nogen roaming aftaler på plads. Eller der der tale om Mobil betaling? Så kunne det selvfølgelig lade sig gøre. Men disse overvejelser ville jeg også lige få påplads før en investering. Men ellers synes jeg det er en rigtig god ide at dele Chademo adapteren på en eller anden måde når der er behov for det. Selv vil jeg ikke investere i en.
Flemming, hvis du skal følge rytterne vil du kunne køre 500+ km på en charge (altså uden aircon slået til...;-)
@Flemming og Bluecoffe:
Jeg er også frisk på en deleording - Jeg har allerede bestilt og står på ventelisten som en af de første. Overvejer også om man skulle skaffe nogle forskellige ladekort hjem fra andre lande i EU, så man kunne "leje" dem når behovet var der - naturligvis mod at skulle afregne det forbrug der havde været i perioden. Indtil der kommer en ordentlig roaming på plads også på dette område.