Totalt overkill at rapportere på det efter min mening. Det var endda i Radioavisen på P1 her kl. 8 - "Amerikanske myndigheder har startet en undersøgelse af el-bilen Tesla efter dødsulykke"... Sorry, men hvis en VW kører galt i modlys eller en Ford er impliceret i en ulykke i USA, kommer det ski da ikke med i Radioavisen...
Der er ingen substans i journalisme længere, så det er jeg egenligt ikke overrasket mere, det er 100% fokuseret på hits, og sensationelle overskrifter og clickbait.
Men for os, så syntes jeg da det er interressant, og ikke mindst den statistik at med det antal miles der er kørt med Autopilot at der er længere imellem dødsfald end ellers. Og beskrivelsen af dødsfallet tyder jo på at næsten det eneste der kunne have reddet ham var autopilot eller vilde reflekser.
Det er da ikke overkill eller dårlig journalistik. Historien er sindssygt interessant fordi det er en Tesla. Den ville være dødkedelig, hvis det var en VW. For Tesla markedsfører sig jo med stor succes på at være i front med fremtidens teknologi og udfordre de gamle konventioner om hvordan en bil skal være. VW forsøger at sminke på fortidens teknologi. Alle har hørt om at Tesla er en super højteknologisk bil, der bl.a. kan styre selv. Det er derfor vores biler er det store og beundrede samtaleemne når vi er til fest. Det kan VW ikke leve op til. Så det er da meget interessant at høre om for alle bilinteresserede, hvis Tesla’s højteknologiske vidunder svigter i modlys… ;-)
Ja, tænk bare på de (vi) er op imod stærke kræfter. Olieindustrien! De tager alle muligheder at forsinke denne udvikling.
Totalt overkill at rapportere på det efter min mening. Det var endda i Radioavisen på P1 her kl. 8 - "Amerikanske myndigheder har startet en undersøgelse af el-bilen Tesla efter dødsulykke"... Sorry, men hvis en VW kører galt i modlys eller en Ford er impliceret i en ulykke i USA, kommer det ski da ikke med i Radioavisen...
Det er bagsiden af et stærkt brand. Det er tilsvarende muligt at finde mange ligegyldige, hypede og overkill artikler om Teslas fortræffeligheder
Man skal lade være med at se film mens man kører - det er liiiiige friskt nok.
http://jalopnik.com/man-killed-in-self-driving-tesla-was-watching-harry-pot-1782935648
@Skaarup, de konkluderer da ikke at han "så" Harry Potter? Bilens "TV skærm" kan jo heller ikke afspille video alligevel. Det var formentlig en lydbog han lyttede til, men derfor kan man jo godt blive distraheret :(
Det tyder på at lastbilen (eller tractor-trailer) i et kryds er drejet ud foran Tesla'en som så er "kørt under" traileren. Trist uheld, men om det er manglende opmærksomhed, generende lys eller for høj fart er vel svært at sige p.t. Det er i hvert fald en reminder om at ikke at slække på opmærksomheden selv om man har sat autopilot på.
Med autopilot bruger vi mindre opmærksomhed på at styre og holde afstand. Det overskud kan vi så med fordel bruge til øge opmærksomheden på andre dele af trafikken.
"Preliminary reports indicate the crash occurred when Baressi's rig turned left in front of Brown's Tesla at an intersection of a divided highway southwest of Gainesville, Florida, where there was no traffic light, NHTSA said"
"with its roof sheared off completely"
http://www.thenewstribune.com/news/business/article87080817.html
@Klaus, jeg konkluderer ikke noget - det er jo svært at spørge manden, men noget kunne tyde på det. Giver dig ret i det ikke kan vises på skærmen - men lyden kan jo sagtens komme på anlægget selvom han ser film på sin tlf/tablet. Det kan også være han bare lyttede til filmen - men det er mindre sandsynligt.
Uanset hvad, super uheldigt at to systemer fejlede - både ham selv og autopilot. Men hvis taget er skrællet af kunne det tyde på at autopiloten ikke har haft tilstrækkelig masse foran sig, den har kunnet reagere på. Idet han har kunnet køre under anhængeren. I starten var autopiloten meget sensistiv - for sensitiv - og kunne finde på at blokere bremserne hvis nogle blade føg ind foran bilen.
Det virker noget utroværdigt når det er føreren af trækkeren med sættevognen, som udtaler sig.
Hvordan kan han se eller høre, at føreren af Teslaen sidder og ser netop en Harry Potter film ??
Men det er jo netop denne tragiske hændelse der er med til at skubbe til udviklerene af systemerne til selvkørende biler. Der skal virkelig arbejdes hårdt for at udvikle en elektronisk enhed der kan sammenfatte alle inputs fra radar, kamera, følere m.m på samme måde som menneskets hjerne.
Ikke underligt vi taler om store beløb (Tesla, Apple, Google o.s.v)
"A spokesperson said that the company’s current Automatic Emergency Braking (AEB) system is only meant for rear-end collision avoidance and since the crash was front (of the Model S) to side (of a truck), the system was not designed to avoid it."
http://electrek.co/2016/07/01/tesla-autopilot-mobileye-fatal-crash-comment/
Selv om jeg ikke har Tesla (endnu?), så blander jeg mig lige alligevel (altid en god start på et svar ...)
Har haft en ICE bil med radar-baseret fart automatik i næsten 10 år.
Oplevelserne med den, fortæller et tydeligt sprog om at man bevidst frasorterer alt der står stille som man er blot en smule i tvivl om.
Altså *helt* stille. Bevæger det sig, så kan man forholde sig til det. Biler er lette at genkende - enten kommer de tordnende imod dig, eller også kører de plus/minus X% hurtigere eller langsommere end dig.
Ting der står stille, og som man vælger at reagere på, kan lave en total katastrofe. Står der en stor sten i siden af vejen, og du kører tæt på, så *kunne* systemet fejltage den for at være en bil i din bane der er parkeret. Resulterer det i at din bil klodser bremserne med 130 km/t på motorvejen, så har du katastrofen - du får alle bilerne bag dig hamrende op i dig. Ingen bilproducenter tør lave den fejl - heller ikke ellers modige Tesla. Og det er sådan set klogt nok.
Ting der bevæger sig - dem kan vi forholde os til. Dem kan man deducere sig til at være menesker, dyr eller biler. Dem skal vi ikke påkøre.
Og det forklarer fint hvorfor den tragiske ulykke med lastbilen er sket. Det kan faktisk godt være at radaren har set den. Men da den kørte direkte på tværs af kørebanen, holdt den i radarens øjne stille. Min nuværende bil havde lavet samme konklusion, og fortsat for fuld skrue. Det samme er gældende i lyskryds - kommer du kørende i køen af biler op mod rødt lys, så bremses der fint ned og stoppes.
Men kommer du kørende mod en kø af stillestående biler, så får du en lydgivende-advarsel, og med primede bremser kan du hurtigt bremse ned. Men bilen gør det ikke selv, min gør i hvert fald ikke. Tesla'en gør det (så vidt jeg ved), men kun når den slet ikke er i tvivl om at det er ved at gå galt (se video'en med den havarerede varevogn i venstre spor der var i cirkulation for nyligt).
Så når I kører med autopilot, så tænk på hvad computeren mon tænker på. Den har kun ét øje, og det skal kunne se rigtigt langt forud. De data den får ind er fyldt med støj, så der skal ryddes op i disse.
Lad være med at gå ud fra at den tænker det rigtige - den følger bare sit program. Og det er desværre lige p.t. et kompromis mellem det praktisk mulige og det sikre.
Der er en grund til at Tesla kalder det en beta, og det er i min øjne rigtigt modigt at de tør stå forest i køen til de tæsk der unægteligt bliver uddelt mod (semi-)autonom køreautomatik i fremtiden.
~~Men kommer du kørende mod en kø af stillestående biler, så får du en lydgivende-advarsel, og med primede bremser kan du hurtigt bremse ned. Men bilen gør det ikke selv, min gør i hvert fald ikke. Tesla'en gør det (så vidt jeg ved),
LarsK103: Min Tesla bremser fint og stille og roligt ned når den kommer til lyskryds med holdende biler, hvor behageligt det er afhænger af afstandssætningen, er den ned på 1 er det ubehageligt, er den på 7 er det næsten som jeg selv plejer at køre.
Ved ikke om disse to situationer kan sammenlignes, da den ene ulykke er sket under parkering ved lav fart og den anden ulykke er sket i høj fart, men det siger måske noget om hvad radaren kan "se".
http://electrek.co/2016/05/11/tesla-model-s-crashed-own-summon/
Der står om summon:" Please note that the vehicle may not detect certain obstacles, including those that are very narrow (e.g., bikes), lower than the fascia, or hanging from the ceiling."
Dette gør sig måske også gældende ved autopilot, og den vil så ikke kunne se siden af en ladvogn som er høj og så tro at der er fri bane.