Loading...
dk

Tesla kan pille i vores biler - og gør det - uden vi ved det | Tesla Forum

KS
KS Jul 2 '16

Så har vi beviset - Tesla piller i vores biler uden vores samtykke og uden vores viden - enddog uden at give besked om det.

På turen retur fra Nordkap, nåede vi til aften til Lagan, hvor vi for jeg ved ikke hvor mange gang, skulle lade på SuC igen. Men min bil kunne ikke lade og lyste konstant i ladelampen, hvorfor jeg kontaktede supporten for 4 gang på turen - pga defekte ladere undervejs - ikke altid min - men nogen gange enddog hele SuC'ere gik ned.

Flyttede bilen til anden bås - fik samme besked, og da så RSM at bilen kom med denne besked: 

Unable to charge: Supercharge option not enabled?!?

WTF: vi har kørt fra Nordkap og små 3000 km sydpå, og ladet 800 kWh på SuC'ere på turen, så hvad er galt. Efter noget tid, kunne teknikkeren se at "nogen" i USA havde fået feljbeskeder ind fra min bil, og dermed besluttet sig for at det udgjorde en sikkerhedsrisiko for bilen. Dernæst - uden besked til mig - havde de fjernet muligheden for at anvende SuC - godt nok sendt SC kbh en besked om dette - uden for åbningstiden, så den ser de "måske" på mandag.

Well, hvorom alt er - nu har vi beviset for at de kan pille i og gør det - i vores biler uden vores viden.

Som jeg ser det, har vi købt vores biler, og dermed har ejendomsretten over dem. Da vi iflg grundloven er sikret ejendomsretten over vores ejendele, ser jeg dette som en direkte krænkelse af ejendomsretten - og dermed vores grundlovsbestemte ret.

Så nu - et par timer forsinket, i sommerhuset med et par elektrikkere, som har måtte fixe en lademulighed, så jeg kan komme hjem i morgen. De tilbød godt nok en hjemtransport med fejeblad, men det var incl et par omlastninger, og ingen skal ødelægge mine fælge eller andet, så jeg vil være der når de laster/losser bilen.

Hvad siger i - kan Tesla tillade sig dette - moralsk eller juridisk?

T3S7A
T3S7A Jul 2 '16

Lige for at rette dig - de har ikke "pillet" i din bil, men pillet ved Superchargerne. De har fjernet muligheden for at du kan lade på Supercharger. Den ændring sker i deres system, på deres supercharger. 

Synes det er helt fair. Hvis der er en risiko for at der skulle ske skade på din bil, superchargerne, personer mm. så skal funktionen deaktiveres. Du fik tilbudt en alternativ mulighed med fejeblad mm. Det ville jeg være helt det samme hvis din bil var gået i stykker i eks. motoren eller andet. Så kunne du jo hellere ikke kører længere og Tesla vil hente din bil mm. 

madsbm
madsbm Jul 2 '16
Ja, selvfølgelig kan de det! Du ved jo ikke hvad den præcise årsag er. Hvis det har været en sikkerhedsrisiko fx risiko for brand, mener jeg ikke at de må - de skal! Tesla har tilbudt at transportere din bil hjem, så jeg forstår ærlig talt ikke hvad du er utilfreds med. Har din bil ikke forsikring, siden du er så nervøs for dine fælge?
MrCoffee
MrCoffee Jul 2 '16
Jeg oplevede min bil bootede af sig selv en dag hvor jeg sad i trafikken, bagefter stod der "thank you for your feedback" i displayet ?? Bilen kørte fint nok, men jeg kløede mig noget i nakken, gad dog ikke gøre mere ved det. Peter
P85DK
P85DK Jul 2 '16
Citat fra KenSeitzberg Dernæst - uden besked til mig - havde de fjernet muligheden for at anvende SuC -

Dette er i min optik det problematiske i denne situation. Det er tydeligt for den person som har slået SuC fra, at Kens lademønster op til fejlen ikke er et hverdags lademønster, dette koblet med lokationen i forhold til hvor bilen normalt befinder sig, gør det ret åbenlyst for personen at Ken er på langtur/ferie og er afhængig af SuC muligheden.

Nu var Ken alene i bilen, men det kunne have været en familie med 3 små børn og en kone med lavt blodsukker ... (i det tilfælde er det mest rigtige at lade konen med det lave blodsukker tale direkte med ham der har slået det fra.)

Fint at de overvåger sikkerheden, det foretrækker jeg helt klart, men når de foretager indgreb af denne type, så skal de være i direkte kontakt med ejeren, så de sammen kan finde den mest optimale løsning. Måske var det ikke nødvendigt at slå det helt fra, men overvåge når han koblede til? Måske var det Kens bil der satte alle SuC ud af funktion hele vejen op gennem Norge og Sverige, så kunne de have givet ham en erstatningsbil på vejen?

Med hensyn til Kens fælge, så kan jeg godt forstå at han er øm om dem, da det på ingen måde er standard fælge og tiden der skal bruges på at udbedre skader er omfattende - forsikring eller ikke forsikring

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Jul 2 '16
T3S7A
T3S7A Jul 2 '16

Det ændre jo ikke noget. Hvis der er en kæmpe risiko for at der kan ske alvorlig skade, så skal det lukkes. Det er jo ikke være end at han, som han gjorde, ringer til deres 24 timers support og får at vide hvorfor det ikke virker. Det har helt sikkert taget kortere tid, end det har taget at skrive et indlæg her. Hvis der så viste sig han sad i en akut situation, så kunne de nok også åbne op og overvåge. Hvorfor gøre så stort et nummer ud af det. Hvordan ville man ikke have reageret, hvis Tesla ikke gjorde noget, og bilen brød i brand med hund og børn i bilen? 
Tesla tilbød jo alternativ løsning. Sker der skade ved den løsning, så er der selvfølgelig forsikring fra fragtfirma som må dække. Er jo ikke anderledes end hvis bilen ikke kunne køre mere. 

P85DK
P85DK Jul 2 '16

Hvem der betaler for en skade har jo intet at gøre med den mængde tid der skal bruges - tag et kig på Kens fælge og du vil forstå hvorfor han er øm overfor dem

Det ændrer alt - hvis Tesla havde kontaktet ham og fortalt at der var nogle problemer, så havde Kens indstilling til situationen været vendt 180 grader. Ken ville have opfattet det som den positive ting det er og ikke en l.... situation på en SuC i et andet land. Det er ikke det tekniske der er problemet her, det er kommunikationen :-)

T3S7A
T3S7A Jul 2 '16

Kan sagtens forstå mht kommunikationen, men nu ved vi jo ikke hvornår en medarbejder fra USA har lavet ændringerne. Ved ikke hvor god service det er at blive ringet op kl 2 om natten for at for at vide man ikke kan Supercharge. Men jo, en mail direkte til ham, med info om hvorfor, og hvor man evt. kunne tage kontakt til for at få mere at vide, ville da ha været god service. Men det ændre jo ikke på, at de stadig have lukket for det, og de efter min mening er i deres god ret til det - faktisk skal mener jeg. 

krabbe
krabbe Jul 2 '16
Jeg har oplevet samme problem, skulle en tur til Jylland fra Sverige, og kørte forbi Kristinehøj, da jeg skulle hente nogle småting. Da SuC var fri ville jeg benytte lejligheden til at få et par km på. (Samme besked i displayet ) troede det var SuC den var galt med og ville nævne det i huset. Tesla sagde så at det var en fejl på min bil, og jeg skulle indlevere den, og jeg fik en låner.

Havde jeg ikke tilfældigvis kørt forbi Kirstinehøj havde jeg først fået beskeden i Slagelse eller evt Middelfart, og så ville det have skabt et større problem end det reelt blev.

Jeg har ikke noget imod de overvåger bilerne, ifht sikkerhed, min lader/kontakt skulle udskiftes. Men mener godt at de kunne have informeret mig, via mail / telefon når de deaktiverede SuC muligheden.

Jeg havde ikke ladet på SuC den seneste uge, og ved ikke hvornår de opdagede fejlen, Kunne godt lade med UMC og opdagede derfor ikke selv noget.

P85DK
P85DK Jul 2 '16

et eller andet sted så er det bedre at blive ringet op kl. 02.00, så man kan planlægge efter det i stedet for at komme ind på en SuC med 3%, 1.500 km fra hjem, for at finde ud af at de har lukket for SuC adgang. Så er man jo strandet.

Hvis man er informeret så kan man planlægge efter type2 opladning.

Så umiddelbart vil jeg sige at en opringning kl. 02.00 i den situation er god kundeservice - ville 100% foretrække det frem for at stå på en SuC uden strøm til at komme videre (måske tæt på midnat en fredag eller lørdag). I de tilfælde kan du skulle vente længe - som i rigtig mange timer - på at blive hentet af en ladvogn.

Hookmaker
Hookmaker Jul 2 '16
@P85DK, HELT enig! I min optik er det ekstremt dårlig kundebehandling når man ikke kontakter kunden før man gør noget så drastisk. Det er bare slet ikke god stil det her.
CanEl
CanEl Jul 2 '16

istedet for at blive ringet op kl 2 om natten, kunne de sikkert lægge en besked på display i bilen.

det ville være det første du som fører ser, og kan handle ud fra det.

Thor
Thor Jul 2 '16

Teslas omdømme i Danmark er pt.. ikke særlig godt. Det er godt nok min helt egen subjektive vurdering, men servicedelen trækker simpelthen firmaet langt ned.

Når de så gør sådan en ting som denne, uden at informere kunden om det, så hjælper det ikke.

Hvis de nu havde kontaktet Kenn, enten på mail eller via et telefon opkald, så havde situationen været en helt anden. Kenns indlæg blev endnu et kritisk indlæg, hvilket jeg forstår fuldt ud. Med en lille ændring, såsom en mail, så havde dette været et positivt indspark i debatten om Teslas service. Noget som potentielt set kan være med til at ændre stemningen omkring firmaet.

koden
koden Jul 2 '16

I kan formodentlig godt selv se at det er svært for Tesla at finde ud af hvad de skal.

Der er jo mange forskellige meninger bare i dette lille forum :-)

Men jeg er enig i at de bør inf. ejeren.

Kunne jo gøres på sms eller på bilens skærm..

Men væn jer til at det er slut med privatliv.

Google startede og de andre følger med :-)

KS
KS Jul 3 '16
Bare lige for ar præcisere lidt mere, så var muligheden for dc ladning fjernet helt, og det har derfor intet med superchargers at gøre, men en opsætning i bilen. Dette helt beviseligt da Chademo ladning heller ikke var muligt, da vi forsøgte i løddekjøping.

Det kam derfor konkluderes at det er i bilen der er pillet, og det er ikke ok uden forudgående tilladelse. Nu var det SuC funktion, og vi formoder at de tidligere har pillet ved performance i bilen, men kan vel have ændret meget andet.

Jeg har bedt om en skriftlig redegørelse fra Tesla, og syntes dette skal prøves i retten. Hvor meget kan en software leverandør tillade sig at ændre i nogens funktioner uden forudgående tilladelse eller bruger accept. Enten via telefon eller popup som ved software updates.
Kiefer
Kiefer Jul 3 '16

Godt nok "#€% uheldigt for Tesla at det lige Kens bil det sker for ;-)

Jeg er pænt overbevist om at Tesla SC DK nok skal forklare TEsla SC i USA hvordan tingene hænger sammen...

/Martin

KJL
KJL Jul 3 '16
Citat fra Kiefer

Godt nok "#€% uheldigt for Tesla at det lige Kens bil det sker for ;-)

Jeg er pænt overbevist om at Tesla SC DK nok skal forklare TEsla SC i USA hvordan tingene hænger sammen...

/Martin

Tror du overvurderer hvad en ejer af et bilforum har af indflydelse. Nok ikke meget mere end en bruger af forum. 

Raymond
Raymond Jul 3 '16

~~Tror du overvurderer hvad en ejer af et bilforum har af indflydelse. Nok ikke meget mere end en bruger af forum.

KJL: Du har misforstået det, det drejer sig ikke om en ejer af et forum, men en meget stædig, pågående og irriterende(på den gode måde) herre :-).

KS
KS Jul 3 '16
Tror jeg er kendt som 'customer from Hell' hos Tesla, ment på den måde at jeg er både en go' og kunde der kommer med konstruktiv kritik, men de skal hverken tråde på mig eller andre, for så tager min retfærdighedssans over.

Var i øvrigt i Hell på turen gennem Norge og sjovt nok var tunnellen dertil både indad og udad gående.