Loading...
dk

Kør selv ferie til Schweiz | Tesla Forum

Makova06
Makova06 Jul 3 '16

Jeg har brug for lidt hjælp. Jeg har lovet at lægge dyt til en tur med vennerne til Schweiz og som jeg kan se det, vil de ikke være noget problem med turen, da vi har ca. 150 km fra den sidst Supercharger.

Men hvis bilen skal bruges dernede eller vi gerne vil tage en mere narturrig rute, så ville det være rart med andre lademuligheder.

Er der et bestemt firma der bruges i Schweiz....ligesom EON og Clever herhjemme.

Skal der bruges et kort/abonnement eller lignende? Og vigtigst af alt....hvilket ladekabel skal der bruges. Jeg har købt et type 2 kabel

Håber nogen kan hjælpe mig....synes ikke google var den store hjælp

Forummets indlæg er redigeret af Makova06 Jul 3 '16
fmm1000
fmm1000 Jul 3 '16
Plugsurf.
dRxL
dRxL Jul 3 '16

Jeg tilbragte en uges tid i Schweiz i maj måned i år. Primært i Bern, men med smutture til Basel, Interlaken og Grindelwald.

Jeg noterede mig primært 2 ting om at køre Tesla i Schweiz:

1) Landet er velsignet med hårdhåndet automatisk håndhævelse af hastighedsbegrænsningerne, så det er en fornøjelse bare at lade autopiloten følge med i den effektivt glidende trafikstrøm ved 100 eller 120 km i timen. Dette betyder at man ikke bruger så meget strøm som f.eks. i Tyskland hvor der køres mere skiftende og hidsigt. 

2) Landet er strøet til med Superladere som der ikke er særligt langt imellem og de ligger også gerne tæt på de større byer. 
Se listen her: https:///...tzerland?redirect=no

Kiefer
Kiefer Jul 3 '16

Vi har også netop været dernede ad to omgange. Landet har masser af SuC'er som ligger relativt tæt på hinanden og son nævnt tidligere kører man ikke ret hurtigt dernede.

Vi oplevede at grænsekontrollen gik mere op i om vi havde vignette end at kigge pas...

/Martin

dRxL
dRxL Jul 4 '16
Nå ja, man skal købe et mærke til forruden til, så vidt jeg husker, 35 frank, for at køre på vejene dernede . Jeg lånte den af en, selvom det vistnok er meningen at den skal klistres fast i ruden :-P
Kiefer
Kiefer Jul 4 '16

Vi gav 285 dkk hos FDM. Og ja det er vist meningen at man skal klistre den fast, man vi tænkte ldit det samme. Vi kørte derned på tur 1 i vores Model S, og tur 2 i Model X, og ville ikke betale 2x 285. Vi solgte vores for 20 EUR på en SuC nord for Schweitz på vejen hjem ;-)

/Martin

Solvognen
Solvognen Jul 4 '16

Vi var i Schweiz sidste sommer og havde forinden skrevet til den Schweiziske pendant til teslaforum for at forhøre os lidt om ladeudstyr og lademuligheder. I praksis viste det sig at landet er godt dækket ind af (meget ofte gratis) ladestationer, så du kan roligt se frem til masser af naturrige køreture, hvor du får tanket bilen med el fra nærmeste vandkraftværk, mens du vandrer videre op i bjergene. Vi fik anbefalet lemnet.org netop af en Schweizisk tesla-ejer og vi fik hverken brug for at tegne abonnementer eller købe ladekort, selv om vi ikke holdt os tilbage for at tage på udflugter. Lemnet.org har siden været vores trofaste hjælper når vi har skullet finde alternative lademuligheder i Europa. Rigtig god ferie :-)

Makova06
Makova06 Jul 10 '16

Tak for svar.

Jeg havde egentlig mere brug for nogle erfaringer angående ladekabler, abonnementer, kort osv. og ikke de generelle ting ved en tur til Schweiz :-) Men jeg satser på vi kan klare os med lemnet.org og mit type 2 kabel :-)

fmm1000
fmm1000 Jul 10 '16
Som dkrevet længere oppe. Køber du et kort til plugsurfing er du rigtig godt dækket ind i Schweiz. Plugsurfings kort gælder til stort set alle (hvis ikke alle) schweiziske udbydere af strøm til Tesla og faktisk rigtig mange andre europæiske selskaber.