Loading...
dk

Teslas salg stagnerende | Tesla Forum

MartinPedersen
MartinPedersen Jul 8 '16

~~Skatteministeriet skønnede i foråret, at der sælges 24.100 elbiler indtil 2020 trods afgifter, mens Energistyrelsen venter, at der kun sælges 1000 elbiler i perioden.

Sikke en forskel i beregningerne...

P85DK
P85DK Jul 8 '16
Citat fra Twinauto Ok, var ikke klar over at "visse" Tesla-ejere er så småt begavet - at begynde at tale om AY-typer er simpelthen det laveste niveau og det mest useriøse jeg endnu har oplevet i diverse bil-forums. Selv Smallblock har bedre opførsel. Bring venligst seriøsiteten tilbage.

Nærtagende? der er da ingen som taler om AY-typer.

Halvdelen af Teslas vognpark i Danmark blev solgt i 4 kvartal 2015 og er leveret med AY på nummerpladen. En stor del af de biler blev solgt på 'nu eller aldrig' primissen om at det var slut med afgiftsfritagelsen for elbiler og at specifikt Tesla ville blive pålagt en særlig høj afgift.

Jeg siger hverken fra eller til omkring det.

En lang række brugere har desuden fortalt hvordan de har flerdobblet deres bilbudget. Hvilket må siges at være ganske usædvanligt hvis deres indtægtsgrundlag ellers er nogenlunde det samme.

AY'erne vil jeg ikke betegne som elnørder, men ejere som kan genkende en god deal når den er foran dem. Men som med mange andre gode deals, så er det også en del købere som aldrig ville have købt hvis value proposition ikke fremstod med en nært forestående deadline.

Hvis der havde været et vindue på 3 måneder hvor alle kunne købe en Audi RS7 uden afgift, så var der nok også blevet solgt 2.000 stk af dem på 3 måneder.

Det er da mere seriøst end at blive pigefornærmet - det er jo kun et oprids af fakta ;-)

koden
koden Jul 9 '16

Taget fra artikel i finans JP. Jer er 100% enig med ham som jeg også har sagt før.

Den enighed kom ikke ved køb af teslaen, men da jeg for et par år siden lejede en E-UP.

Teslaen bekræftede det bare.

Spørgsmålet er bare hvornår...

Hvis man ikke ved hvem Jim er så er google der til hjælp.

Han er så i øvrigt nok en af dem der ikke har kørt i en under 300.000 kr. bil før Teslaen og en som vi nok ikke ser på dette forum :-)

Jim Snabe er overbevist om den eksponentielle teknologiske udvikling. Han kører Tesla og mener, at faldende priser på sol- og vindenergi vil gøre det fossile samfund til en parentes i historien.

Forummets indlæg er redigeret af koden Jul 9 '16
sjensen
sjensen Jul 9 '16

Lad os kigge lidt på historien, og se om der ikke er flere grunde til det store salg ultimo 2015.

Det er jo rigtigt at salget ultimo 2015 var voldsomt, men hvordan var grundlaget opstået for at så mange mennesker var parat til bruge 700.000 eller mere på en Tesla?

To år tidligere, hvor de allerførste Tesla'er kom til Danmark var el-biler forbundet med enorm skepsis. De blev opfattet som uanvendelige og iøvrigt ville batteriet snart skulle udskiftes. Folk tænkte Ellert og måske Fluence/Better Place. Dem som havde set Tesla Roadster og billederne af Model S kunne nok godt se at mulighederne var der, men lange ture var stadig en stor udfordring.

Vi fik vores Model S i februar 2014 og der gik altså nogle måneder inden den første SC i Middelfart kom i gang. Superchargerne langs Sverige vestkyst blev lige akkurat færdige inden sommerferien til Norge. 

Min pointe er at for rigtig mange mennesker ville det langt hen i 2014 have været alt for risikobetonet at bestille en Model S. Derimod var der måske mange som ønskede sig en Model S og begyndte at planlægge med at den næste bil skulle være en Model S (f.eks. ved udløb af en leasing-periode).

Det som helt sikkert betød meget var at der kom flere S'ere på vejene, flere glade ejere, flere prøveture og flere Superchargers. Vi fik D-modeller, autopilot, nye sæder, etc. I slutningen af 2014 var der kommet fart på danske Tesla bestillinger (516 leveret i 1. halvdel 2015). I sommeren 2015 er der rigtig mange Tesla'er på vejene og udbygningen af supercharger fortsætter så rejser i Europa efterhånden er overkommeligt. Bilindustrien generelt ser også ud til at acceptere at el-biler hører til på markedet.

Tesla vælger omkring dette tidspunkt også at aktivere ejerne som salgskanel ved at love både dem (og køberne) 10.000 kr. Lur mig om ikke dette fik sat gang i nogle ting. 

Givet alle de væsentlige ændringer kunne vi sagtens have set 1.000 Tesla'er leveret i 2. halvdel af 2015 selvom afgiftsfritagelsen havde fortsat. 

Der blev så indregistreret 2.228 S'ere i perioden og den varslede afgift har utvivlsomt haft en stor effekt. Som argumenteret ovenfor er det dog måske kun halvdelen af bilerne som blev købt på det tidspunkt p.g.a. den varslede afgift. Det kunne være omtrent de biler der ellers ville være kommet til i 1. halvår af 2016.

Nogle er købt af folk som gerne vil have en el-bil, nogle vil have super-acceleration, andre auto-pilot, det lækre design, den store skærm, muligheden for gratis opladning, meget bagageplads eller noget helt andet. Nogle troede også at de kunne tjene penge på et hurtigt køb/salg.

Personligt er jeg mest imponeret af den gruppe, som er gået ud over deres normale bil-budget for at købe en Tesla. De har foretaget en svær prioritering og ladet Tesla-entusiasmen vinde. Til lykke med det - lige gyldigt om I har nummerplader med AL, AK eller AY.

HJJ
HJJ Jul 9 '16

+1

PeterE
PeterE Jul 9 '16
Pyha, jeg orker det næsten ikke :)

Jeg er vild ned vores lille fællesskab herinde, og fuck hvor er jeg træt af fordommene om os der købte bil lige før årsskiftet. Vi er ikke elbilnørder (selvom vores AY kunne være vores 3. Ellert), vi er fattigrøve hvis vi kun har en 85D (eller lidt sparsommelige) og hvordan var det nu - vi er bare forfærdelige mennesker os med AY'erne...

Men ude i virkeligheden - derude hvor vi faktisk kører i vores biler, istedet for at skrive om dem, derude er der slet ikke de fordomme. Dejligt.

Peace out folkens, lidt mere kærlighed :)
Lennartbj
Lennartbj Jul 9 '16

Er forelsket i PeterE og sjensens indlæg (mere kærlighed). Er elbil entusiast og har villet have en Tesla siden tidlig 2014. Selv da jeg lejede en Leaf i 7 måneder frem til at jeg fik min Tesla blev jeg overbevist om at Elbiler var vejen frem. Jeg har det fint med at dem uden AY plader har lidt mere pioner selvopfattelse, men det betyder ikke at vi med AY ikke er elbils entusiaster

P85DK
P85DK Jul 9 '16

Der må være nogle som går rundt med nogle ordentlige 'chips' på deres skuldre herinde - jeg har på intet tidspunkt luftet nogle fordomme eller set ned på nogle - overhovedet - det er i den grad overfortolkninger. Hvem har på noget tidspunkt sagt at AY er forfærdlige folk?

Har bare listet fakta om hvornår der er blevet solgt teslaer i dk. Teslas referral program har jo været som at skyde fisk i en tønde - Teslas topsælger i 2015 var den danske stat.

At folk går ud over deres budget ser jer hverken ned på eller er imponeret af - jeg er derimod forundret, og har svært ved at finde fortilfælde. Hvis det er andet end afgiftsfritagelsen som har gjort det, så kom med guldkornene så Tesla kan få gang i salget igen.

Salget er gået i stå - punktum - eneste forklaring er afgift. Hvis folk var så frelste og elbilsnørder som I beskriver så ville 20 - 30% afgift ikke betyde noget som helst, da det stadig er et fantasktisk tilbud med en afgiftsrabat på 120% i forhold til andre biler.

Model X er prismæssigt helt på llinje med sine konkurrenter inkl. afgift og det i en klasse (SUV) som p.t. sælger rigtig godt.

DavidS90D
DavidS90D Jul 9 '16

Jeg ved det har været oppe at vende tidligere men alligevel:

Som Martin nævner i #42 er der noget helt galt ! (Dybbøl mølle....)

Hvem har lavet de værdiløse prognoser? Jeg krummer tæer når jeg får den slags oplysninger.

"24.100 elbiler frem til 2020" - Et tal med kæmpe usikkerhed, og så alligevel 24000 + 100. For Dumt!

Hvis den slags beregninger ikke har personlige konsekvenser, så 

Selv de 1000 biler ENS mener kommer på vejene, lyder lige nu som et højt tal.

Den slags YoYo-politik vi har set med solceller og nu måske med elkøretøjer, er ganske enkelt dræbende for både erhverv og private økonomiske beslutninger. Og givetvis miljøet.

Det værste er måske at man kan frygte den samme slags beregninger/prognoser bliver anvendt hele vejen rundt i dansk politik. Altså alle beslutninger bygger på tilfældige oplysninger og skøn....Dumt!

Der er 3 ens udfald på 3 fremtidige ændringer af den nuværende afgift for elkøretøjer:

1. Vi går tilbage til 100% afgiftfritagelse = Politikerne kommer til at fremstå som idioter p.g.a. yoyo-politik.

2. Vi beholder det vi har nu =  Politikerne kommer til at fremstå som idioter p.g.a. klimamål ikke kan opfyldes samt færre penge i kassen.

3. Vi tilpasser hele afgiftsystemet som f.eks FDM ønsker, med miljøbelastningen og sikkerhed som regnestok = Politikerne...bla bla..fordi de ikke har gjort det for lang tid siden.

Og igen: Jeg har betalt et større beløb i moms på min Tesla end jeg umiddelbart ville betale i afgift+moms på en anden bil.   

edge
edge Jul 9 '16

Det er ikke tilfældige beregninger/prognoser. Politikere mener noget, f.eks. at el-biler er godt eller skidt. Og så får de lavet de beregninger, som understøtter/retfærdiggør den politik de tror på og ønsker at føre. Hvis man interesserer sig for fakta / videnskab / prognoser uden bias og den slags, skal man søge andre kilder end den politiske propagandamaskine.

Sider: « 1 2 3