Os der har set lyset og ved at førerløse biler vil redde tusindevis af menneskeliv, skal faktisk være glade for at medierne allerede nu er gået amok første gang over førerløse biler i forbindelses med dødsfaldet i USA. Det betyder nemlig, at der er mulighed for at oplyse befolkningen on alle fordelene inden medierne for alvor kommer til at gå totalt i selvsving. For det kommer nemlig til at ske før eller siden, at en førerløs bil kører en lyshåret pige på seks år med srore øjne og nuttede kinder ned. Er befolkningen på dette tidspunkt allerede klar over de mange fordele ved førerløse biler kan man håbe på det ikke fører til forbud. Forestil jer den samme diskussion om seler. Vil et enkelt dødsfald pga en sikkerhedssele fører til forbud mod seler. Nej vel.
Om 25 år vil mine børnebørn gøre store øjne, når jeg fortæller dem, at da deres far og mor var på deres alder, kunne alle og enhver sætte sig ind i en bil og køre med 100 km/t rundt overalt.
- Jammen farfar, kunne alle bare sætte sig ind i bilen og selv styre?
- Ja, sådan var det den gang - man tog et kursus på 10-12 eftermiddage som helt ung, og så kunne man bare køre derudaf indtil man blev 70
- Hvad så hvis folk var fulde eller trætte?
- Ja, så kørte de da bare alligevel.
- Det lyder helt vildt farligt, farfar.
- Det var det også, der døde hundredevis af mennesker hvert år.
- Men hvorfor kørte bilerne ind i folk?
- De kørte jo bare derhen hvor folk styrede dem. Og nogen gange styrede folk forkert, var uopmærksomme eller tog en chance, hvor det så gik galt.
- Jammen, hvorfor bremsede bilerne så ikke eller styrede udenom?
(På det her tidspunkt ser de mistroisk på mig og prøver at finde ud af om jeg tager fusen på dem, ligesom dengang jeg fortalte, at jeg havde været sørøver som ung).
- Det kunne bilerne ikke dengang. De kørte bare derhen hvor man styrede dem.
... Og sådan fortsætter snakken indtil det går op for dem, at da deres forældre var børn, kunne alle og enhver sætte sig ind i en maskine på 1,5 tons fyldt med høj-eksplosivt brændstof og køre den rundt på gader og stræder med op til 200 km/t uden nogen form for sikkerhed. Med de konsekvenser, der følger af det.
Sune +1!
Og ja, det er rart at der endelig kommer en bredere debat om førerløse biler, husk blot at det indtil videre vistnok kun er Google og delvis MB som har en tilnærmelsesvis førerløs bil.
Der er mange eksperimenter, og det er spændende og positivt. Specielt ift sikkerheden. Vores TMS/TMX har noget 'driver assistance' lignende, og det er godt - men det langt fra førerløst. Langt fra.
argghh Peter, jeg vil nu sige at Volvo og Audi også er pænt langt fremme
Volvo - https://www.youtube.com/watch?v=2q00jIBhkq4
Audi - https://www.youtube.com/watch?v=Ol3g7i64RAI
Helt enig i at Tesla er meget langt fra at være førerløs, men fin driver assistance
P85DK, du har ret - og gad vide om der ikke er et vist genbrug af software/algoritmer, sensorer og kameraer :)
Det jeg bemærker og bliver irriteret over er at medierne som sædvanligt prøver at sætte tingene på spidsen. Tror journalister og politikere rangerer lige højt på min liste over kindhestværdige individer.
Og gu går der sgu da ikke 25 år før førerløse biler kommer på gaden. Det kommer til at ske meget tidligere i form af taxi og delebilsordninger. Eneste joker er lovgivning. Ikke teknologi eller infrastruktur.
KJL, du har ret - der kommer førerløse biler tidligere, hvis det ikke lige var for infrastrukturen/vejene. Jeg er sikker på at bilerne snart er klar, men ombygningen af vejene kommer til at tage meget længere tid end de fleste tror på.
Og ja, sideløbende med at det tager 10-15 år at få vejene klar, så kommer det juridiske til at tage rigtig lang tid. Der er jo et simpelt spøgsmål: Men hvem har ansvaret for en personskade når der ingen fører er? Ejeren, brugeren eller producenten? Programmøren? Ejeren af vejen hvor det skete? :)
Det er ikke kun Tesla der tror de selvkørende biler snart kommer:
http://cleantechnica.com/2016/07/06/bmw-teams-mobileye-intel-autonomous-tech/
Dog i begrænsede områder først, hvilket lyder fornuftigt:
"As far as the 2021 goal goes, the co-founder of Mobileye, Amnon Shashua, commented that it was a goal with caveats: “We are envisioning fully autonomous driving in a geo-fenced area. Take a city like Munich. A certain (geo-fenced) area provides safe, completely Level 5 autonomous driving.”"