Loading...
dk

SKAGEN hvordan - HJÆLP ? | Tesla Forum

P85
P85 Jun 27 '14

Vi skal til Skagen Festival - men jeg er urolig for, hvordan jeg skal nå frem og tilbage til Randers SC, idet der er cirka 180 km. hver vej !

Er der nogle med erfaringer omkring opladningsmuligheder i Skagen og/eller nord for Ålborg - da ej heller Clever har type2-standere i Nordjylland?

Har lejet almindelig lejlighed og tvivler på, at 220V stikkontakten har 3faser/jord.

kajakaj
kajakaj Jun 27 '14

Der er mange 400V 16A kraftstik på havnene, men også disse her, som kan findes på Tipcharge.com

NBE production, Brinken 10, Østervrå. Jannich Hansen

NBE production, Kjeldgårdsvej 2, Sæby, Jannich Hansen

Shell, Skippergade, Frederikshavn

Supercharger Hjørring må også snart være klar.

Ellers skulle 100% opladning i Randers også række til 360 km, hvis I ikke har brug for at køre rundt i Skagen området

P85
P85 Jun 27 '14

Hej kajakaj

Tak for dine konstruktive råd herunder Tipcharge.com - som jeg nu har fået kendskab til. Men jeg har kun haft min bil i 3 uger og er derfor novice omkring de tekniske specifikationer.

Uanset jeg har både standard Tesla-ladekabel samt tilkøbt ét til "Clever" - kan jeg ikke umiddelbart på "Tipcharge" læse mig frem til, om en af disse kan anvendes fx i Frederikshavn eller om jeg mangler yderligere tilbehør ?

Du har ret i at vi måske kan "luske" os frem og tilbage til Skagen - men så er der ikke meget fart/sjov og/eller kapacitetsbuffer og give af, når nu man gerne vil cruise lidt rundt i disse feriedage.

Forummets indlæg er redigeret af P85 Jun 27 '14
kajakaj
kajakaj Jun 27 '14

De nævnte steder er standard 400V CEE stik, som det medfølgende ladekabel passer til. Clever har ikke mange ladestandere nordenfjords. Sømandshjemmet i Ålborg har også gratis 400V stik

Vores gennemsnitsforbrug ligger på 177 w pr. km, så vores rækkevidde er 460 km ved ladning til 100%

På Tipcharge kan du sætte søgekriterier op for hvilke stik du vil se, og når du klikke på et ladested under i for nærmere information kommer der flere oplysninger frem om stiktype, pris og andet.

kajakaj
kajakaj Jun 27 '14
Larsen
Larsen Jun 27 '14
@p85, i Skagen er der gratis strøm på den store parkeringsplads lige ved rådhuset. Der er også masser af strømstik på havnen, som også umiddelbart kan bruges.
Hookmaker
Hookmaker Jun 28 '14
@kaj, det er ikke meget gummi du får brændt af med det gennemsnit, hva....?...;-)
Larsen
Larsen Jun 28 '14
Nej, vi andre har et gennemsnit noget over de 200, det er vist nærmere 235...........
kajakaj
kajakaj Jun 28 '14

@Hookmaker, Nej de dæk kommer vist til at holde længe. Kan dog ikke måle mig med fruen, som ligger på 160-165 w pr. km. Hendes daglige kørsel på 85 km er stort set vandret og kun 1 by undervejs, så det giver gode muligheder for et lavt forbrug når man følger hastighedsgrænserne.

TwoChops
TwoChops Jun 28 '14
Forsøgte mig i dag Hadsund-Aalborg-Hadsund. Ikke over 88 km/t. Lidt bakket terræn, fugtig vej. Snit 185. Tror ikke, jeg har evner til at komme under det.
Skaarup
Skaarup Jun 29 '14
Forestil du sidder på en cykel, TwoChops. Jeg kørte fra Holbæk til Enø og retur med et snit på 169 kwh/km. Og der var mange "udfrodringer" undervejs: kuperet terræn, trafik og byer. Hvis man skulle cykle, så accelerer man aldrig opad bakke, men taber måske lidt fart, som man får igen på den anden side af bakken. Forbruget forbedres også når bilen er varm, så turen skal have lidt længde før man kommer derned.
P85
P85 Jun 29 '14

I må sku' hjælpe mig da jeg bliver forvirret omkring de mange variabler. Har kun har fat min "baby" i 3 uger og derfor fortsat er novice på opladning udenfor hjemmet og SC. Når jeg søger på www.tipcharge.com og markerer filter til 400V/16A oplyses, at der findes 1 stik (mode1) ved "Shell Danmark" på Skippergade i Frederikshavn. Betyder det at bilens standard stik med rødt CCE-stik, kan anvendes på denne lokation? Pris, betaling og status oplyses ikke !!

Og ja jeg kan slet ikke kommer ned under 200 KW endnu og vil gerne have god kapacitet under ferien i Skagen. Uanset Larsen oplyser at der findes flere stik på havnen - må disse forventes at være blokeret under Festivalen. 

kajakaj
kajakaj Jun 29 '14

Hej Henrik. Jeg har ikke været nord for Randers endnu, men NBE´s 16A 400V CEE-stik i ØsterVrå og Sæby er gratis at bruge. Du har nok ret i at stikkene på havnene i Skagen ikke er tilgængelige under festivalen. Mht. forbrug har vi nu kørt 8000 km på 3 md med et gennemsnit på 177 w pr. km, men det handler rigtig meget om kørselsstil og hvor man kører. Vi har næsten kun landevejskørsel, sjældent motorvej og kun lidt bykørsel. Bruger fartpiloten rigtig meget, dog ikke på meget kuperet terræn, da den accelererer op ad bakke og bremser nedad bakke, så det bliver meget ujævn kørsel.

Kiefer
Kiefer Jun 29 '14

Ved Brugsen i Skagen står der nogle EON ladestandere, tror der er en 6 stykker, der kan du mod betaling lade bilen op.

Alt efter hvornår festivalen er, er der jo Hjørring Supercharger, den burde vel kunne dække behovet for opladning i og omkring Skagen. ud fra de seneste billeder vil jeg formode at den er åben om nogle ganske få dage.

/Martin

Larsen
Larsen Jun 30 '14
@P85, så vidt jeg husker, så er strømstikkene på parkeringspladsen bag rådhuset, de almindelige 16 amp CEE udtag. På havnen er der rigtigt mange, men du har nok ret i, at de fleste kan være svære at komme til, selvom de også står på industrihavne arealet.
Forummets indlæg er redigeret af Larsen Jun 30 '14
P85
P85 Jul 1 '14

Kære lidelsesfælder :-)

Kald mig naiv og/eller teknisk-lam - men jeg har nu med god hjælp fra jer alle - konstateret på www.eon.dk at der findes en stander i Skagen. Men denne kræver Type2 Mennekes og så rejser spørgsmålet sig:

Det type2 kabel jeg allerede har købt hos Clever - er det anvendeligt uanset det ikke benævnes Mennekes og uanset mine udtag er hvide og ikke blå som illustreret på EON's hjemmeside?

I kan nok fornemme det fylder lidt i min bevidsthed, at ferien i Skagen IKKE skal ødelægges af manglende mobilitet - så bær venligst over med mig

Forummets indlæg er redigeret af P85 Jul 1 '14
Kiefer
Kiefer Jul 1 '14

Ja, jeg skrev jo at de står ved brugsen ;-)

Du skal bruge et såkaldt Type2 til Type2 kabel, det er i princippet bare et han/hun kabel hvor hun-delen er magen til det stik du sætter i din bil når du skal lade den op og han-delen er lidt mindre men passer ind i ladestanderen.

Et af de billigste steder jeg har fundet det, er rent faktisk ved Tesla. Ring til enten Anna eller Nicolai, de kan finde det til dig.

mortenhomann
mortenhomann Jul 1 '14

@P85 Det er nøjagtig det samme kabel. Har du et type2-kabel fra Clever (eller Tesla), kan det også bruges til E.on og alle andre type2-ladestationer.

Hookmaker
Hookmaker Jul 1 '14
Kablet hedder et type 2, type 2 Menneke eller bare Menneke, fordi det er dem der har sat standarden...;-)
Kiefer
Kiefer Jul 1 '14

Ret beset hedder det vel egentlig IEC 62196-2 "Type 2". Begyndere starter her: http://en.wikipedia.org/wiki/IEC_62196 :-)

/Martin