Loading...
dk

Opladning via OFF-grid solcelleanlæg? | Tesla Forum

canel
canel Aug 27 '16

Citat fra sellemann

Der passer fint til en elbil, Så kan de godt lukke for hanen strømmen osv... jeg er så klar https://www.smartflower.com/en/smartflower_pope

det går ikke at de lukker for hanen (el).

anlæget bruger elnettet som lagerplads, så det skal være nettilsluttet for at virke.

dernæst kommer så hvad pris der afregnes til, ved salg/køb af el .

Silent_Ghost
Silent_Ghost Oct 21 '18

Der var en der skrev at vi skulle vente 2 år så ville der sikkert komme noget nyt. Nu har jeg ventet i 2 år, da jeg har samme ønske som Sune. Spørgsmålet er så om der er sket noget nyt der gør vi kan komme OFFgrid og få ladet bilen op?

mbk
mbk Oct 22 '18

Der er en Facebook gruppe med navn DK Powerwall, som arbejder med emnet:

https://www.facebook.com/groups/361104810976349/

Johannelund
Johannelund Oct 27 '18
OFF-gritt solselleanlæg til opladning af elbil.

Hvis man har den grønne profil, investerer man istedet for i vindmøller, (man kan købe andele)
en elbil bør oplades om natten, hvor der er masser af billig strøm, og lille efterspørgsel. Og hvis man har et stort elforbrug til elbilen tegner man et abb. På EON eller CLEVER.
webercarbmann
webercarbmann Nov 2 '18

Jeg faldt lige over denne kombinerede inverter / charger fra solar edge. 

https://www.solaredge.com/us/products/ev-charger#/

Det virker som et spændende produkt, direkte opladning af elbil fra solceller. 

Forummets indlæg er redigeret af webercarbmann Nov 2 '18
canel
canel Nov 5 '18

@webercarbmann

jeg tror det bliver svært at få den til at virke i eu.

det er en type 1 lader, og den lader kun med 1 fase, dog 40A.

webercarbmann
webercarbmann Nov 5 '18
Quote from canel

@webercarbmann

jeg tror det bliver svært at få den til at virke i eu.

det er en type 1 lader, og den lader kun med 1 fase, dog 40A.

Jeg er enig og jeg ville heller ikke købe præcist denne model - det er mere produktet generelt jeg synes der er interessant. Måske laver de en model tilpasset 230V 50 Hz. Måske sidder der lige nu kinesere og udvikler noget lignende. Hvis prisen kommer ned på 5-8K er det attraktivt.  Det smarte her er at man kan oplade bilen direkte med solceller der ikke er tilsluttet nettet.  Det må derfor være lovligt at benytte et lignende system i dk uden at være registreret som havende solceller. Uden sol lader bilen med 2kw, når der er sol yderligere med 7 kw direkte fra panelerne. :) 

En anden måde at lave dette på kræver en inverter med batterier. Det har dog den fordel, at produktionen fra solcellerne også kan udnyttes til huset når bilen ikke er hjemme men det koster også mere i etablering 

koden
koden Nov 11 '18
Rigtig mange gode ideer og links. Men det er vist ikke på grund af økonomien det skal gøres. Mere af idealistiske årsager. Er meget af det overhovedet lovligt i DK? Vi må vist vente 2 år mere :-)
webercarbmann
webercarbmann Mar 19

Hej alle. 

Er i kommet videre med Off grid solceller og opladning af bilen?  Jeg har fundet en interessant hybrid inverter som får god omtale på nettet. Den kan køre med batterier men den fungerer også uden batterier. Jeg tænker at starte med nogle få brugte backup batterier og så på sigt opgradere til nogle Tesla moduler

Inverteren er fra MPP  "PIP 5048MG"  Det er en et faset 5KW inverter der koster ca 5000. Jeg tænker tre af disse til et trefaset system med 15K invertereffekt. 

Se her: https://www.ebay.com/...r-solar/163323511076

Hertil en ordentlig flok solceller der vender øst/vest så der er maksimal produktion tidligt og sent. Bilen bliver sat EON boksen og strømstyrken justeret så bilen opsamler produktionen når den holder hjemme. Er der noget jeg har overset? 

canel
canel Mar 19

har selv kigget på samme inverter.
men det står i manualen at den skal have batteri, hvis den kører sammen med andre invertere.
det behøver nok ikke at være ret stort.
formoder at den skal dele strøm med næste modul.
prisen på solceller er også lav nok til at sætte rigeligt på, og så blæse på at du ikke kan bruge det hele.
men lur mig om det ikke bliver det næste der piner dig, og så er der kun at sætte batterier på.

opsætningen er simpel, så længe at bilen står hjemme når solen skinner.
den svære opgave er at gemme fra dag til nat, og det kræver batterier.

RobertJ
RobertJ Mar 20

Der er i mine øjne idag ingen grund til at køre offgrid. Man læsser de overskydende kW af i nettet til ~30øre, det kan f.eks. ved et 15kWp anlæg blive til 100tkr over levetiden. Det svarer meget godt til indkøbsprisen på hardwaren idag.
Sammen med den fortrængte el man ikke længere indkøber over dagstimerne bliver det ret hurtigt en god forretning at være el-producent igen.

Forventer at sætte MPP/MPI's 10kw model op til sommer. Den trækker også 15kWp PV, kan loade 10kW af på nettet og til at starte med lade 2-i-serie model S moduler, ~7kWh brugbar lager, med resten.

- R

Forummets indlæg er redigeret af RobertJ Mar 20
webercarbmann
webercarbmann Mar 20
Quote from RobertJ

Der er i mine øjne idag ingen grund til at køre offgrid. Man læsser de overskydende kW af i nettet til ~30øre, det kan f.eks. ved et 15kWp anlæg blive til 100tkr over levetiden. Det svarer meget godt til indkøbsprisen på hardwaren idag.
Sammen med den fortrængte el man ikke længere indkøber over dagstimerne bliver det ret hurtigt en god forretning at være el-producent igen.

Forventer at sætte MPP/MPI's 10kw model op til sommer. Den trækker også 15kWp PV, kan loade 10kW af på nettet og til at starte med lade 2-i-serie model S moduler, ~7kWh brugbar lager, med resten.

- R

RobertJ.  Hvis du sælger 15K Kwh  til 0,30 kr/kwn om året i 10 år får jeg det til 45000.  

Det er selvfølgelig også penge.  Hvilke solceller har du kig på? 

Problemet er bare at EON all inclusive ordningen ikke kan kombineres med on grid solceller  Hvis du har et hybrid anlæg med fx med den omtalte inverter, er man ikke registreret som producent nogen steder. Egenproduktionen af strøm løber gennem EON ladestanderen og bliver refunderet med 2,30 / KWh. Det er meget hurtigt sjovere end at sælge strøm til 0,30kr / Kwh. 

Spørgsmålet er bare hvilken ordning der kommer på refusion af afgifter på el til elbiler når den gamle ordning udløber. For dårligt at der endnu ikke er styr på dette.  

RobertJ
RobertJ Mar 20
@weber Så du estimerer levetiden til 10år. Mit nuværende anlæg kører på 7.år og leverede sidste år ikke kun største produktion men også højeste peak. Nogen er bange for invertere skal skiftes, måske... Vil tro 30 år er mere realistisk, men at man nok kan lade panelerne ligge i op til 50år. Man må gøre op om man vil have all inclusive på bilen eller spare op til 12000kr om året på elregningen. Det ene udelukker ikke det andet siger jeg så lige, men jeg kan også lade på arbejdspladsen. Når anlægget så er oppe og køre har man adgang til virkelig billig sommerstrøm, tænk opvarmet pool, aircondition, crypto mining... Med det rigtige batteri (evtv box + model S pack) lader du selvfølgelig også elbilen op på den hjemmebrygget strøm. Nå men solceller bliver tagintegreret med GSE pladesystem. Celler bliver billigste leverandør af all-black.. Kigger lidt på secondsol. De, der er q-cells blk 300wp, eller Alma solar.de med I'm solar 300wp. Ca 1000kr/panel.
webercarbmann
webercarbmann Mar 24

@RobertJ.  Jeg er helt med. Panelerne holder.... læge hvis de ikke blæser ned. Inverteren holder nok ikke så længe - 5-15 år afhængig af hvor heldig man er. En inverter kan dog eventuelt renoveres. Det er jo bare effektelektronik. Her en fordel med en model der er solgt i pæne styktal så der er mange der eventuelt får samme problemer. 

Det er også en interessant model du linker til. Den har den fordel at den kan køre både On og Offgrid med og uden batterier. Prisen er nogenlunde den samme 15K for 15KW invertereffekt. 

Jeg ved ikke helt om dette er lovligt men følgende kunne være spændende:

To eller flere naboer der bor med parcelhusafstand (50-100m) har store solcelleanlæg, 10-20Kw paneler på hvert hus. En kører Offgrid, en anden kører Ongrid. Husene er forbundet med et kraftigt kabel der fungerer som 48V DC bus med fælles batteripakker placeret en eller flere steder. Overskydende produktion fra alle anlæg ender på DC bussen. Inverteren der er Ongrid eksporterer overskud fra hele det store anlæg når spændingen på CD bussen kommer over et fastsat niveau.  Hvis man er hjemme i dagtimerne og fx sætter en bil til at lade, trækker man effekt fra sit eget anlæg + overskud fra naboen via DC bussen. Hvis der er 20-40 KW paneler skal det være en dårlig sommerdag hvor man ikke kan trække 10 KW til en bil. Batteripakken kan løbende udbygges. To Tesla moduler er en start. Er det mon lovligt? Er det en god ide? 

canel
canel Mar 24

ved det ikke, men der skal nok være en lov imod dette.

derimod tror jeg du får problemer med en 48v bus med de strømme og afstande.
der skal nok 1 ton kobber til.
ingen vil flytte så meget energi ved så lav spænding.

en mulig løsning er 3 separate anlæg der kører på 3 faset bus.
et centralt sted er en bat. bank med lader (trucklader), og inverter tilbage til bus.
opladning/afladning styres af 3 stk energimålere samt evt el prisskema.

vi monterer anlæg efter dette princip, dok kun i 1 husstand.
da inverter er monteret direkte til grid, er det en alm. inst.
bat. monteres derefter med egen lader/inverter i samme modul.
energiføler styrer op og afladning af bat.
> 100W solgt=start ladning hvis der er plads i bat.
<100W solgt=stop ladning
>100W købt=start afladning hvis der er energi tilbage på bat.
<100W købt=stop afladning​
eftersom styringen ikke snakker med solinverter, kan den køre sammen med alle modeller.
den behøver heller ikke sidde i samme bygning, men skal sidde inden for elmåleren.
så dit ex. med 3 husstande, kunne sidde inden for 1 måler.
det lovmæssige kender jeg ikke.

Forummets indlæg er redigeret af canel Mar 24
webercarbmann
webercarbmann Mar 25

@Canel.  10KW ved 48V er godt 200A   Det er ikke umuligt at overføre. Svejsekabel er vel svaret. 

En anden mulighed er en DC bus med en højere spænding svarende til spændingen på et Tesla batteri. Jack Rickard fra EVTV har vist hvordan et sådant system kan have streng solceller koblet direkte på batteriet uden inverter. 

En helt anden ting. Er der stadig effektbegrænsning på hvor meget effekt man må hælde ud på nettet fra et almindeligt privat anlæg. 12KW?  Er der nogen der kan linke til glædende regler for opsætning af solceller med salg til nettet?   Vh Peter

Forummets indlæg er redigeret af webercarbmann Mar 25
canel
canel Mar 25

Citat fra webercarbmann

@Canel.  10KW ved 48V er godt 200A   Det er ikke umuligt at overføre. Svejsekabel er vel svaret. 

10kW er jo ikke engang 1x16A gruppe(11kW)
så vil mene det skal kunne bære 400A.
Hvis der er 50m mellem forbrugerene, er det en ledning på 2x50m=100m.
hvis spændingsfald skal være>3%=1,44V
d.v.s. max modstand=0,0036 ohm
omregnet til kvadrat=500mm2
tror nok det vejer en del

dc bus med 400V er ikke for lægfolk.
selv om jeg er elektriker, vil jeg ikke arbejde på dc bus i min bil.

mener ikke der er begrænsning i dag, men er ikke sikker.
du er ikke bundet af tilskud mm. = frit marked.

Forummets indlæg er redigeret af canel Mar 25
Sider: « 1 2