Loading...
dk

Erfaringer med skæve bremseskiver | Tesla Forum

David
David Jul 22 '16

Jeg har haft min Tesla S i ca 19 måneder og når jeg bremser ned ryster det i rattet og i bilen.

Tesla service fortæller at skiverne er skæve og jeg både skal skifte skiver og klodser.
Årsagen er at jeg ikke bremser selv nok ned men hvor meget er nok?

Da skæve bremseskiver ikke er en del af garantien skal jeg selv betale 25000 kr.
Jeg synes det virker mærkeligt at de allerede skal skiftes efter 18 måneder og kun 34000 km. 

Er der nogle der har lignede erfaringer og evt en viden om det er rigtigt at de kan frasige sig ansvaret for at skiverne bliver så hurtig skæve? 


Kan de nægte at betale selvom de ved at skiver bliver hurtig skæve?

Mvh
David

ElPeter
ElPeter Jul 22 '16

Det er næsten 1 kr. pr kilometer i driftsomkostninger til bremser. 25.000 lyder lidt (meget) højt for 4 skiver og 4 sæt klodser. Hvordan er de nået frem til den pris?

Jeg ved at bremseskiver kan ruste hvis man ikke bruger dem nok, men at de kan blive skæve undrer mig lidt.

Kan man ikke dreje dem af?

OK, flere spørgsmål end svar, sorry

 

Kiefer
Kiefer Jul 22 '16

Har du prøvet at spørge FDM, bilen er jo under alle omstændigheder stadig under de 2 års reklamationsret?

På min første bil var bremser en del af serviceeftersynet, men eftersom bremser nok kostede mere end den liter sprinklervæske de brugte af reservedele på eftersynet er det åbenbart taget ud. 

Der må godt nok være et pænt DB på det eftersyn hos Tesla. Og jeg ville også spørge et andet sted, bremser er trods alt ikke noget Tesla har opfundet, har du hørt ved Autoskadestuen eller hos Hinnerup auto, de laver begge service på Tesla biler men til en anden pris. Det kan jo være de godt kan gå under de 25K for nye bremser.

Dog skal det lige siges, at skal der også nye kalibre på, så kan det godt blive dyrt, det kender jeg desværre kun alt for godt på vores gamle Mercedes ML. Her kostede det også en halv bil at få skiftet komplette bremser...

/Martin

David
David Jul 22 '16

 

Hej ElPeter og Kiefer(Martin)

Tak for jeres kommentar.

Prisen var noget hun hurtig fik slynget ud da mekanikeren spurgte om hun vil give mig prisen. De har ikke undersøgt bilen. Mekanikeren konstateret det udfra en prøve kørsel at alt skulle udskiftes. 

Autoskadestuen fortæller at det er en "typisk" fejl fra Tesla. 
Jeg vil prøve at kontakte FDM. 

Tak fra rådene. Hvis i kommer på andet så skriv gerne igen.

David

 

 

 

jensk2
jensk2 Jul 23 '16

Hej David

Jeg har personligt meget gode erfaringer med Brembo bremser, som er bremse leverandøren Tesla har adopteret til Model S.

Brembo er adopteret af mange performance cars (Alfa Romeo, Mercedes og f.eks. Camaro SS som sandsynligvis bruger selv samme bremse caliper som Tesla S).

Min blot 210HP Peugeot 406 Coupe V6 fra 2000 er ligeledes bestykket med rimelige Brembo bremser og mit eneste problem har været lidt skrigeri, når man ikke bruger dem tilstrækkeligt. Et problem, som Tesla også har haft, men som man fjernede fra Tesla S i 2014, ved at gøre skiverne foran tykkere..

Belært af generelle erfaringer, tillader jeg aldrig mine bremseskiver at blive alvorligt rustne, så bremser jeg dem i stedet rene og fortsætter kørsel til alt er kølet rimeligt ned igen.

Ikke noget der er naturligt for en Tesla S, hvor almindelig bremsning kan klares alene med regen.

Men rustne skiver er ikke lig med skævhed (skævhed kan selvsagt opstå ved overdrevent forsøg på at bremse rust af før syn, medførende overophedning). Men rustne skiver er ikke lig med udskiftning, men kan måske klares med afdrejning af skiver og udskiftning af klodser!

Når påtænkes at Tesla bremserne er svære at bruge nok og at forreste skiver er hele 32 mm tykke, er der jo masser af bremseskive tilbage bag rusten.

mvh

Jens

 

  

 

P85DK
P85DK Jul 24 '16

Det er usandsynligt at den skal have nye kalibre. Hvis den skal, så bør det være en garanti reparation.

Bremser er (desværre) noget som skal bruges jævnligt for at virke optimalt. Skæve skiver er typiske ved for lidt brug og hvis man ikke får bremset ordentligt igennem (hård opbremsning) en gang imellem.

Hvis skiverne er skæve, så vil man typisk også skifte klodserne, men det er strengt taget ikke nødvendigt, hvis de har fin belægning tilbage. Tilsvarende behøver det heller ikke at være alle skiver der er skæve.

Hvorom alt er, så er 34.000 km på en 2,5t bil ikke usædvanligt, men det er selvfølgeligt meget afhængigt af kørselsmønster.

Prisen du har fået virker dog noget voldsom, da det bare er skiver og bremseklodser. Umiddelbart kan enhver mekaniker (hjemme som professionel) skifte dem uden de store problemer. Har ikke part nummer, men det kan gøre langt billigere

Hilbert
Hilbert Jul 24 '16

Hej David

Problemet skyldes næppe skæve skiver, men skiftende overflade p.g.a. rust. Hvis du har kørt med det længe kan det dog have slidt skiverne uens.

Jeg havde problemet for et års tid siden, men det gik væk efter nogle lange lette nedbremsninger (i N og ned ad lang bakke), og en let slibning af skiverne med fint smergellærred.

Jeg mener at problemet primært opstår, hvis skiverne bliver våde (vedvask) og herefter stilles hen. Derfor kør en lille tur efter vask - så forsvinder fugt og rust - og så kan du iøvrigt starte næste dag uden det velkendte ryk - og du sparer en masse penge til nye skiver i utide.

Iøvrigt enig med jensk2. Kør aldrig bremserne så varme, at bremsebelægningen begynder at lugte.

 

Forummets indlæg er redigeret af Hilbert Jul 24 '16
jens2
jens2 Jul 25 '16
Husk lige, at aktivere håndbremsen ved 20-30 km/t så den ikke gror fast. Det er et kendt Mercedes problem.
webercarbmann
webercarbmann Jul 25 '16

Jens2 - kan man det i en TMS?  Forklar gerne hvordan. 

Iøvrigt en vigtigt emne i denne tråd. Vi kom gennem den første vinter en pæne bremseskiver men vi kører også pænt meget og jeg holdt godt øje men bremserne så de fik ikke lov til at blive røde. En bremsetur en eller to gange om ugen holder dem pæne. 

griffel
griffel Jul 25 '16
@webercarbmann
Tryk (og hold) P-knappen på gearvælgeren mens du kører, så bliver p-bremsen aktiveret så længe du holder knappen inde. Det er også din 'nødbremse'

/Jakob :-)
Bentzilmer
Bentzilmer Aug 8 '16
Jeg har idag haft min Tesla til service i Hinnerup, og bad ham have fokus på bremserne da jeg har oplevet bremsesvigt og rysten i rat ved nedbremsning. De 2 forreste skiver var meget skæve (36 og 20 daN). Bilen har kørt 37000 og er fra januar 2015. Jeg har skrevet til Tesla for at få dem til at dække det under reklamationen.

Jeg skriver når jeg ved mere...
David
David Aug 8 '16

Hej alle.

Mange tak for jeres råd og gode i ideer. 
Synes stadig det er lidt underligt at de allerede blive skæve. 

Bentzilmer: Jeg venter spændt på at høre hvad Tesla siger. 

David

 

PEB
PEB Aug 9 '16
Citat fra Bentzilmer Jeg har idag haft min Tesla til service i Hinnerup, og bad ham have fokus på bremserne da jeg har oplevet bremsesvigt og rysten i rat ved nedbremsning. De 2 forreste skiver var meget skæve (36 og 20 daN). Bilen har kørt 37000 og er fra januar 2015. Jeg har skrevet til Tesla for at få dem til at dække det under reklamationen.

Jeg skriver når jeg ved mere...

Du skriver daN. Det er en måleenhed for bremseevne og har ikke noget med skæve bremseskiver at gøre.

Der er tale om skævbremsning når tallene ikke er (næsten) lige store.  

Bentzilmer
Bentzilmer Aug 9 '16
@PEB: Det skal nok passe, men skæve er de
JeppeB_HinnerupAuto
Citat fra PEB
Citat fra Bentzilmer Jeg har idag haft min Tesla til service i Hinnerup, og bad ham have fokus på bremserne da jeg har oplevet bremsesvigt og rysten i rat ved nedbremsning. De 2 forreste skiver var meget skæve (36 og 20 daN). Bilen har kørt 37000 og er fra januar 2015. Jeg har skrevet til Tesla for at få dem til at dække det under reklamationen.

Jeg skriver når jeg ved mere...

Du skriver daN. Det er en måleenhed for bremseevne og har ikke noget med skæve bremseskiver at gøre.

Der er tale om skævbremsning når tallene ikke er (næsten) lige store.  


Og bremseevnen svinger med 50 daN ved måling, deraf de skæve skiver. ikke at forveksle med skævbremsning på akslen mellem de to hjul
PEB
PEB Aug 9 '16

Normalt måler man om bremseskiver er skæve ved at sætte et måleur på skiven og dreje den rundt.

Er du sikker på, at svingningen på 50 daN ikke er fordi der er uens friktion på skiven? (og ikke fordi den er skæv)

 

Bentzilmer
Bentzilmer Aug 9 '16

Tesla er stadigvæk afvisende, men min servicemanager ville få deres regionale chef til at ringe til mig idag, da han ikke selv var ordentlig inde i garantireglerne??? De ringede aldrig tilbage, og svarede ikke da jeg selv forsøgte at ringe. Nu har jeg sendt en mail afsted.

griffel
griffel Aug 10 '16

Min har også lidt skæve skiver. Bagpå tror jeg. De er ikke rustne eller noget. Men jeg har fået at vide, at det kan komme af at man stiller den med varme bremser og at de så kan slå sig hvis de køler af langsommere der hvor bremseklodserne ligger til i stedet for at de bliver kølet af jævnt under kørsel.

 

Og så kommer jeg til at tænke på det råd man ofte får her på forum (og som jeg har efterlevet så godt jeg kunne), at man i regnvejr skal køre bremserne godt varme inden man stiller bilen i garagen for at undgå at skiverne ruster om natten og at parkeringsbremsen hænger fast næste morgen og slipper ned en klonk-lyd.

Netop den procedure vil da kunne resultere i skæve skiver hvis man er uheldig - eller hvad...?

 

/Jakob :-)

TorbenS
TorbenS Aug 10 '16

Rådet med at tørre/varme bremserne i regnvejr inden man kører i garage er Ok.

Men du behøver kun at bremse 2-3 gange ved lav fart (50-60 km/t) for at tørre skiver og klodser.

For at bremseskiverne skal blive skæve skal de være meget varme, 2-3 nedbremsninger fra + 120 km/t eller Grand Prix kørsel mellem lyskrydsene. 

griffel
griffel Aug 11 '16

Hmm... Så er jeg spændt på om en af mine bremser hænger lidt. Skiverne ser ellers fine ud allesammen.

Sider: 1 2 3 4 5 »