Loading...
dk

Erfaringer med skæve bremseskiver | Tesla Forum

P85DK
P85DK Nov 9 '16

@jens2 - det er måske en anden pris, men er det samme kvalitet? Fx er Tesla ikke specielt dyre på dæk, så det er ikke min opfattelse at de har en særlig stor mark-up på ikke egen producerede reservedele.

Der findes virkelig mange forskellige producenter af fx bremseklodser, og der er sikkert mange fine, men det nok en af de dele som man ønsker er 100% i orden - det er en stor tung bil

Jeg tror ikke jeg personligt vil have andet end Brembo klodser. At spare på nogle få kroner der kan vise sig dyrt.

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Nov 9 '16
JeppeB_HinnerupAuto

@P85DK

Vi monterer kun kvalitetsklodser blandt andet fra Brembo, vi fører desuden klodser af bedre kvalitet og udformning. Dvs at der som minimum monteres klodser af samme eller bedre kvalitet end "original"

P85DK
P85DK Nov 9 '16

@Jeppe - hvilket part nr. fra Brembo benytter I?

jensk2
jensk2 Nov 9 '16
Citat fra JeppeB_HinnerupAuto

@P85DK

Vi monterer kun kvalitetsklodser blandt andet fra Brembo, vi fører desuden klodser af bedre kvalitet og udformning. Dvs at der som minimum monteres klodser af samme eller bedre kvalitet end "original"

Jeg er all-in for alternative reservedele, men hvordan verificerer du at andre bremseklodser end Brembo/Tesla har bedre kvalitet? Holder de længere, støver de mindre, holder de skiver mindre rustne, vejer de mindre, bliver de mindre varme eller . . . ??

JeppeB_HinnerupAuto

Vi monterer Brembo som standard,(Brembo er også monteret originalt) så kan kunden vælge at opgradere til bedre klodser hvis det ønskes

jensk2
jensk2 Nov 9 '16

Tak for svaret, hvilke mærker er konkret bedre klodser for Tesla?

JeppeB_HinnerupAuto

Det er ikke så meget et spørgsmål om mærke, mere om kvaliteten af belægningen og udformningen.

DeaconWP
DeaconWP Nov 9 '16

Hvad er det så for nogle parametre/detaljer der oplyses til os kunder, som forklaring på, at de er bedre klodser?

JeppeB_HinnerupAuto

Blanding på belægning og udformning af klodsen. Jeg må ikke reklamere eller skrive noget der kan tolkes som reklame på denne side, jeg kan derfor kun svare generelt. Mine erfaringer er samlet gennem 25 år med selvstændig virksomhed samt deltagelse i motorsport inden for Formel og standard vogne. Her afprøves tingene på en lidt anden måde og giver et godt indblik.

JeppeB_HinnerupAuto

Ja, bedre bremseegenskaber, mindre støv, mindre støj, bedre holdbarhed alt efter hvad man går efter.

RobertJ
RobertJ Nov 10 '16

Taler man om bedre bremseegenskaber, mindre støv osv. er det den gængse opfattelse at man bevæger sig fra den 'billige' jernklods (Sintered Metals / legeret jern), til organiske klodser.

'Dyre' bremseklodser er oftest en kevlar lignende struktur (poly aromatiske bindinger), afløseren for det multifunktionelle asbest.
Strukturen er fodret med diverse partikler der giver klodsen de eftersøgte egenskaber. Kunne f.eks. være keramisk / glas, epoxy og andre kemiske konstellationer.

EBC Brakes, som jeg har nævnt et par gange i denne tråd efterhånden - sorry - har lavet en test hvor de skar ca. 20% af bremselængden fra OEM klodser til 'Yellowstuff' Kevlar keramisk. Klodserne koster så desværre 2500kr for 4, men skulle holde bedre / længere.

Primære årsag til bedre bremseeffekt skulle være bedre friktion ved lave temperaturer.
Jeg har ikke set andre der laver noget tilsvarende der er direkte markedsført til en Model S, derfor den gentagende brug af referencen.

At man så kan tale om at der findes bedre jernlegeringer end andre, der mener jeg, man rammer grænsen for småtingsafdelingen der ikke giver nogen målbar eller mærkbar effekt.

- R

Forummets indlæg er redigeret af RobertJ Nov 10 '16
P85DK
P85DK Nov 10 '16

@Robert - er den EBC test lavet i forhold til Teslas Brembo klodser eller i forhold til OEM klodser på en Toyota Corolla?

Min pointe er at jeg 100% tror på at der findes bedre bremseklodser end dem som sidder standard på en Model S, men at de Brembo klodser der er standard på en Model S bestemt ikke er af ringe karakter, hvorfor prisen på de 'bedre' klodser skal være relativt tæt på Brembo klodserne før det giver mening.

Specielt set i lyset af at slid og bremsestøv er et minimalt problem på Tesla - det er ene og alene bremseeffekten som er en reel udslagsgivende faktor.

RobertJ
RobertJ Nov 10 '16

@P85DK - Fylder bare op med diverse viden. 
Pointen er; der findes et par forskellige teknologiske indgangsvinkler til bremseklodser. Der er lidt Pros & Cons. Men der er en klar produktionsmæssig / prismæssig differentiering.

At hævde at kunne sælge noget virkeligt målbart / mærkbart bedre til en billigere pris, udløser alle mine interne kritiske alarmer.

- R

P85DK
P85DK Nov 10 '16

Fuldstændig enig, blandt andet også derfor jeg spurgte til konkrete part numre

RobertJ
RobertJ Nov 10 '16

Stødte på nogen her i min Googlefu, der forhandler Hawk Performance (US) Brake pads i DK.

Dimensionen er efter produkt tegninger 110x69x14 på bag klods, forklods er lidt mere besværlig.
Der er flere mål der dukker op fra forskellige leverandører. HawkP. mål: 132x77x15, EBC mål:132x97x15
Der er enda nogle der foreslår at man bruger samme pad for og bag.
kunne være interessant at vide hvad OEM mål er.

Fås i forskellig 'kvalitet' / type, og prismæssigt på niveau med EBC i England. 

For de keramiske brake pads er der part nr. her.

For: Hawk performance HB726Z.582 / HB453Z.585
Bag: Hawk performance HB194Z.570

Check Evt. http://www.hawkperformance.com/parts-search

Part no fra EBC kunne være.

Rear:
EBC Redstuff Brake Pads DP31140C £131 (keramisk)

EBC Yellowstuff Brake Pads DP41140R £142 (Organic Street/Trackday)

Front:

EBC Yellowstuff Brake Pads DP43028R £159 (Organic Street/Trackday)

Impreza WRX STi (brembo) skulle også være 'kompatibel' med målene 132x75x15
EBC Redstuff Brake Pads DP31210C £121 (keramisk)

EBC Yellowstuff Brake Pads DP41210R £157 (Organic Street/Trackday)
.....

Nå der er lidt at gå igang med.

- R

Føjer lige et par brugbare klodser på listen af mere normal kaliber. OE parts fra TRW (OEM replacement) (Std Sinter Metal 132x69x15 & 110x69x14) Klodserne er fra Volvos 60 R-model med Brembo bremser og skulle efter dimensionerne passe på Model S også.

http://www.autodele24.dk/7489124-trw-bremseklodser(368kr)

http://www.autodele24.dk/2192136-trw-bremseklodser (292kr)

TRW er efter min mening en mellem-god reservedels leverandør, jeg tidligere har brugt til bremsedele på min Mercedes E. TRW leverer også maskindele til den tunge industri, og må forventes at have - rimelig - kvalitets sikring af deres produktion.

Forummets indlæg er redigeret af RobertJ Nov 11 '16
Borup
Borup Nov 10 '16
Jeg har samme oplevelse. Skift af 4 skiver og klodser efter kun 40.000 km. Pris 18.000
RobertJ
RobertJ Nov 11 '16

Har taget kontakt til EBC i england og forespurgt på bremseskiver til Model S.

Jeg betaler meget uvilligt 18.000kr for nye bremsedele, når 4000kr - 8000kr er rigeligt i den mellemgode og dyre ende.
Desuden mener jeg også der mangler nogen alternative slotted/drilled designs.

Det tror jeg de er klar på at løse.

- R

Forummets indlæg er redigeret af RobertJ Nov 11 '16
P85DK
P85DK Nov 11 '16

@Robert - det vil se godt ud med slotted/drilled skiver, men min erfaring med high-performance Brembo skiver af den slags siger mig at de kan skal bruges og det en hel del mere end hvad man vil gøre på en Tesla med regen :-) Men hvis man gør det, så har du også en seriøs 'stopping power'

Her er et par alternativer, men de er ikke billige :-)

http:///...6:g:-g8AAOSwMtxXvTEf

http:///...f:g:3TsAAOSwIgNXvTDq

RobertJ
RobertJ Nov 11 '16

At montere et helt nyt kit er for nemt!
Der er skam også alternativer, se f.eks. Tarox 

Men det er ikke en løsning at skulle betale 10.000kr/sæt for skiver, så kan man jo gå til Tesla.

EBC kan levere Standard OE, Slotted, Drilled og en række kombinationer heraf. Se bl.a. de sorte GD skiver. De fleste typer kommer med corrosionsbestandig coating.

De dyreste skiver til brembo performance bremser der går ud af deres butik er alle under £250 pr sæt.
Det er en pris jeg kan leve med, stadig en vanvittig kg-pris på stål, men det jo markedet der bestemmer.

P85DK
P85DK Nov 11 '16
Quote from RobertJ

At montere et helt nyt kit er for nemt!

:-) Enig

Men det er jo faktisk det flere fortæller at de har fået gjort. Klodser, skiver og kaliber

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Nov 11 '16
Sider: « 1 2 3 4 5 »