Mig bekendt er sikkerheds automatikken altid slået til.
Og det er mit indtryk at den reagerer sent men sikkert , således at man kun mærker det ved situationer hvor man ikke længere selv kan nå at reagere.
Når man kører på tysk motorvej med vejarbejde bliver sporet meget snæver til en Tesla , men den reagere ikke på værnet medmindre man er tættere på at man selv aktivt har lyst til at tillade.
Jeg har oplevet det en hel del gange under ombygningen af Helsingør motorvejen, og det sker - oplever jeg - når sensorerne oplever at der er under 30cm til autoværnet. Eller som det var tilfælde på min motorvej, der var god plads til autoværnet, men der kom en betonklods som stak ud under autoværnet og lige der blev jeg hver morgen hjulpet udenom. Betryggende? Tjah, jeg havde styr på det - og min sikkerhedmargin er bare ikke den samme som bilens. En lille smule angstprovokerende når man kører med pænt hastighed og holder sin bane. Jeg gætter på noget med 30cm, som er den samme afstand før man møder STOP når man parkerer.
Enig med begge d'herrer. De to gange jeg har oplevet det, har jeg følt mig 100% i kontrol, men bilens margin er bare lidt mere forsigtig end min :-)
Jeg undrer mig over thvestergaards formulering "...det blot er signalet fra ultralyds sensorne der feks kan bremse et baghjul for at få den til at trække væk. Dvs at det ikke er en AP funktion".
Jeg forventer da, at AP tager input fra alle sensorer, dvs kamera, radar og ultralydssensorer? Og selv hvis man ikke har AP installeret, har man jo stadig alle bilens sikkerhedssystemer incl. "styr-væk-fra"-funktionen, som vi diskuterer her.