Loading...
dk

Den vil ikke ind i autoværnet | Tesla Forum

thvestergaard
thvestergaard Aug 4 '16
Jeg oplevede 2 gange denne sommer at min kære Tesla synes jeg kom for tæt på et autoværn i venstre side af vejen. Den bippede og styrede bilen væk selv om autopiloten ikke var på. Begge gange skete det efter et vognbaneskift hvor jeg styrede ud i en smal venstre vejbane hvor autoværnet var lige op til (ved vejarbejde). Bilen fik lige et lille puf væk fra autoværnet :-) ikke at jeg havde tænkt mig at køre ind i det naturligvis. Nogle der har oplevet noget lignende?
SuneH
SuneH Aug 4 '16
Ja, jeg har prøvet det samme, en gang med et autoværn, en anden gang med en anden bil. Min har heller ikke autopilot, så det må være en del af den almindelige sikkerhedspakke.
kensmark
kensmark Aug 4 '16

Mig bekendt er sikkerheds automatikken altid slået til.

Og det er mit indtryk at den reagerer sent men sikkert , således at man kun mærker det ved situationer hvor man ikke længere selv kan nå at reagere.

Når man kører på tysk motorvej med vejarbejde bliver sporet meget snæver til en Tesla , men den reagere ikke på værnet medmindre man er tættere på at man selv aktivt har lyst til at tillade.

thvestergaard
thvestergaard Aug 4 '16
Jeg har godt nok AP men jeg kunne godt forestille mig at det blot er signalet fra ultralyds sensorne der feks kan bremse et baghjul for at få den til at trække væk. Dvs at det ikke er en AP funktion.
Jeg er klar over at venstre vognbane er smal ved vejarbejder men begge gange havde jeg lidt fornemmelsen af at jeg selv havde fuld kontrol og at den "overreagerede" lidt da jeg allerede var ved at rette op. Det skal også siges at det skete ikke mens jeg LÅ i yderste spor hvor jeg også til tider kørte meget tæt på, men begge gange PÅ VEJ ud i ydersporet. Dvs ultralyds sensor inputtet har nok fortalt automatikken at jeg nærmede mig autoværnet hurtigt.
PeterE
PeterE Aug 8 '16

Jeg har oplevet det en hel del gange under ombygningen af Helsingør motorvejen, og det sker - oplever jeg - når sensorerne oplever at der er under 30cm til autoværnet. Eller som det var tilfælde på min motorvej, der var god plads til autoværnet, men der kom en betonklods som stak ud under autoværnet og lige der blev jeg hver morgen hjulpet udenom. Betryggende? Tjah, jeg havde styr på det - og min sikkerhedmargin er bare ikke den samme som bilens. En lille smule angstprovokerende når man kører med pænt hastighed og holder sin bane. Jeg gætter på noget med 30cm, som er den samme afstand før man møder STOP når man parkerer. 

SuneH
SuneH Aug 8 '16

Enig med begge d'herrer. De to gange jeg har oplevet det, har jeg følt mig 100% i kontrol, men bilens margin er bare lidt mere forsigtig end min :-)

Jeg undrer mig over thvestergaards formulering "...det blot er signalet fra ultralyds sensorne der feks kan bremse et baghjul for at få den til at trække væk. Dvs at det ikke er en AP funktion".

Jeg forventer da, at AP tager input fra alle sensorer, dvs kamera, radar og ultralydssensorer? Og selv hvis man ikke har AP installeret, har man jo stadig alle bilens sikkerhedssystemer incl. "styr-væk-fra"-funktionen, som vi diskuterer her.

thvestergaard
thvestergaard Aug 8 '16
Sune, du skriver at du ikke har AP i din Tesla. Jeg tolkede det som at din bil er fra før AP hardware blev installeret i bilerne. Men jeg tager måske fejl. Har din bil AP hardware men ikke aktiveret?
Det jeg mente med min kommentar var, at hvis en Tesla uden AP hardware kan styre væk fra en forhindring, så må det være med feks nedbremsning af et hjul. For Tesla'er uden AP hardware kan vel ikke styre rettet lige som en med AP hardware? Eller tager jeg også fejl der?