Loading...
dk

Ændring af funktionalitet på forummet. | Tesla Forum

KS
KS Aug 7 '16
Jeg er blevet kontaktet af Tesla omkring distribution af interne dokumenter på forummet og brud af deres copyright på brug af internt materiale, og da jeg ikke ønsker at være del af sådant, har jeg besluttet mig for at fjerne muligheden for at uploade dokumenter og lignende på forumdelen.

Ønsker i at dele dokumenter og andet, bliver i derfor nødt til at uploade sådant materiale andetsteds og linke til det fra forummet. Jeg kan derfor kun beklage at det bliver lidt mere besværligt for forummets bruger, men forummet skal ikke være et sted ser bryder ophavsretten etc.

Jeg kan anbefale brug ad dropbox og linke til dette materiale.

Bluecoffee
Bluecoffee Aug 8 '16

Besynderligt i betragtning af, hvordan Elon Musk ellers har promoveret, at alle firmaets patenter skulle lægges åbent ud til konkurrenter, fordi det overordnede mål var at få så mange elbiler på gaden så hurtigt som muligt. Åbenheden har tilsyneladende sine grænser...

jramskov
jramskov Aug 8 '16

Hrm...ved ikke om jeg synes det er så underligt. De har så vidt jeg ved frigivet alle deres patenter til frit brug for andre under den forudsætning af de andre ikke sagsøger dem, men det er noget helt andet end f.eks. fortrolige, interne dokumenter.

Kiefer
Kiefer Aug 9 '16

Jeg tror mere det skal ses i lyset af at Tesla bliver fanget i at have sagt et og skrevet et til nogle, og så siger og skriver noget til nogle andre. 

Og når brugerne så deler disse informationer med hinanden, ja, så prøver Tesla nok at stoppe dette ved at sige vi deler materialer der er beskyttet af deres copyright.

/Martin

koden
koden Aug 9 '16

Hvordan kan der være copyright på dokumenter udleveret til kunder?

P85DK
P85DK Aug 9 '16

På samme måde som du har ophavsret (copyright) til alt andet du har skrevet. Bare fordi du udleverer ting, så ophører din ophavsret ikke. Du kan frit dele din side af en kommunikation med Tesla og du kan gengive din opfattelse/fortolkning af deres svar, men du skal reelt have Teslas tilladelse til at dele dokumenter fra dem. Det er selvfølgelig altid en vurdering af det enkelte dokument, samt citatret etc. etc. Så den vil nok være svær at køre en sag på, men de kan jo altid prøve at begrænse spredningen af dokumenter.

Kiefer
Kiefer Aug 9 '16

Og jeg kunne snildt forestille mig det er serviceskemaerne Tesla er utilfredse med er blevet delt. Det har jo øget konkurrencen på service af bilerne at de er blevet udleveret til konkurrenter. OG dermed giver sig udslag i indtjeningen på manglende indtægter på serviceeftersyn.

/Martin

griffel
griffel Aug 9 '16

Det var også de første jeg kom til at tænke på: Skemaerne.

Men nu om dage er det da stort set umuligt at undgå (=forhindre) at noget bliver delt.

/Jakob :-)

hjolund
hjolund Aug 9 '16

En googlesøgning og 8 sekunder senere har man alle de serviceskemaer, man orker...

P85DK
P85DK Aug 9 '16

At man kan finde det flere steder via google ændre jo ikke på de er ophavretsligt beskyttet. Det er faktisk nemmere end man umiddelbart skulle tro at forhindre sådan en spredning, det kræver bare lidt fodarbejde og en del af arbejdet er blandt andet at skrive til siderne hvor ens materiale bliver delt (som de har gjort her) og i langt størstedelen af tilfældene bliver tingene fjernet med det samme, hvis man har skrevet henvendelsen ordentligt.

tintin
tintin Jun 12 '18

Pst. Er teslaforum nede?

KimT
KimT Jun 13 '18
Det er bare HELT stille
tintin
tintin Jun 13 '18

Pyh ha. Tak. Hvilken lettelse.