Loading...
dk

Solcelle / batteri anlæg | Tesla Forum

RobertJ
RobertJ Aug 16 '16

Nu er det snart længe siden vi har talt om batteriløsninger til solcelle anlæg.

Vil se bort fra alle andre muligheder end Li-Tech, da jeg ikke vil skifte pakken ud med få års mellemrum.
LG / Samsung / Panasonic 18650 batterier koster ca. $5-6 pr stk.

Viva som før er nævnt som reference på forum her tilbyder ca. 5kWh til 30.000kr.
Powerwall vil formodentlig stå i 35.000kr for 6.4kWh.
Et ophugget tesla modul ebay'er for ca. 9.000kr + told/moms og porto med ca. 5kWh kapacitet.
(~$3 pr 18650 enhed)

Er ivrig følger af wk / hughes projekter på tmc forum.
Hans 44.4kWp anlæg med 2.25x "85"kWh tesla batterier er jo et formidabelt stykke arbejde.

Omend jeg ikke forstår hvorfor han ikke giver overskudsstrømmen til el-nettet.

Et dansk eqv. anlæg kunne i mine øjne være 15-20kWp celler med f.eks. 4 tesla moduler (2S2P). Dette giver et batterilager på nominelt 44.4V med 21.5kWh energilager.
Det skal nævnes vores husstand forbruger 3500kWh El, 12000 kWh Varme (3500kWh El v/ COP 3.5) og så selvfølgelig S'eren der suger 5000kWh gennem husstands installationen. Total: 12000kWh El.

Har fundet en inverter der kan 'begrænses' til 6kW på AC siden (3-faset) og kan programmerbart lade/suge 6kW/10kW DC.
Det gør et anlæg som dette åbent for ' 10år forhøjet sats' 88øre/kWh (2016) solgt.

Bruger man hughes metode, med 3.2V cut-off og 4.05V charge resulterer dette i ca. 17.5kWh lager. 
Har forventning om at se 2000+ cycles (10år+) da batteriet bliver brugt yderst skånsomt.

6kW DC burde være ca. C/4 lade effekt, hvilket er ok for Tesla's kemi.
Det giver mulighed for ca. 10-12kWh ladning på en Model S og 5kWh til mørke / nat-forbrug i huset.
Dette er selvfølgelig skalerbart i spring af 2 ekstra moduler.

Så vidt jeg kan se vil man for 200.000kr* have købt sig til 15kWp med et konstant salg af 6kW el til 0,88kr/kWh i 8-9måneder om året og have dækket egenforbrug gennem et parallelt DC/AC-system der ikke løber gennem måleren. 
Salg af el om sommeren skal her dække omkostninger til køb i Dec/Jan.

Jeg forudser en ROI på 13år.

Der sælges for ca. 6000kr strøm og der købes for ca. 2000kr for at balancen går op. Så der plads til et par dage med skyer og de gange S'eren skal bruge 100% ladning over natten.

Nogen der har kommentare eller ser show-stoppers på dette setup?
Er selv Maskin Ing. men kunne godt bruge El-folkets input. 
Specielt om der specifikke krav til installation i huset, brand, udluftning osv.

Så der detaljen at der stadig ikke er et ordentligt BMS samt at sikkerhedskredsen i 18650 ikke eksistere i Tesla's moduler.

Er der andre der har samme tanker?
Man kunne nok få batterierne en del billigere hvis vi aftog et halvt eller et helt 85'er batteri, helst europæisk!

- Robert

Solceller SF eller Avancis CIS 15kWp 
95.000kr

Inverter forhandlet af Viva (model HP2100)
40.000kr

4x Tesla Modules + rack og kabler 
50.000kr + 15.000kr

Montage 30.000kr

Forummets indlæg er redigeret af RobertJ Aug 17 '16
webercarbmann
webercarbmann Aug 17 '16

Robert. det lyder fornuftigt. 

Hvilken inverter har du fundet frem til. Den er godkendt i DK? 

Jeg tænker i samme baner men venter på at Tesla skal frigive en nyhed som jeg tror er en smart inverter:

“a smoothly integrated and beautiful solar-roof-with-battery product that just works.” 

Er meget spændt på dette produkt. 

RobertJ
RobertJ Aug 17 '16

Enig i at Tesla nok leverer noget, der bliver smukt. Men i mine øjne fås der ikke paneler flottere end CIS. Man slipper for Bus barene (sølvstriberne) i den type paneler. Og de er knald sorte.

Pointen er at Tesla Powerwall er prissat for højt til at være attraktiv.
35.000-40.000 for en 6.4kWh Powerwall inkl. installation er ok fordi den er flot at se på, men økonomisk set ikke rentabel i DK. ($3000 wholesale i US)
Men 50.000kr for 17.5kWh Li-Ion lager er uhørt billigt, og åbner op for muligheden at bruge solenergi i 'Sol-vognen'.

SimonHN
SimonHN Aug 17 '16
Hvem siger en Powerwall kommer til at koste så meget?

Koster den ikke 2500$ i USA? + told og moms så ender vi vel på ca 27.500 kr. I Danmark.
RobertJ
RobertJ Aug 17 '16

Min kilde siger $3000 for 7kWh udgaven, den udgåede 10'er stod i $3500.
Dermed 96.000kr + installation for 19,2kWh Powerwall.
Husk der er tvunget køb af en matchende inverter til dette setup. Hughes havde store problemer med at source en inverter med HV-chargesystem. Derfor blev det 44.4V udgaven.

Fronius Symo Hybrid giver kun 4600W AC effekt. Det er lige i underkanten og den er ikke 3-faset. MPPT er også kraftigt begrænset til max 8kWp paneler. Og der kan kun suges 3000W på batteriet. 

RobertJ
RobertJ Dec 14 '16

lille update i batterilager projektet.

Har fået tilbudt batterier. Det er recyclede S60 batterier fra ophugger.
Sat i system med 2S2P, 44.4V (48V udstyr kompatibelt).

Giver mulighed for fuld udyttelse i El installationen 11kW 3 faset 230V 16A sutter 3/4C på celleniveau.
Batterierne burde være NCR18650BE, god for 7A træk pr celle.

Inkl ekstern ZEVA BMS styring via touchskærm koster pakken rundt regnet 28.000kr for 17.3kWh / 13.6kWh Useable grundet nominel spændings differencen på udstyr og pakke. Ladning fra 40V-48V (3,33V til 4V). Giver også et konservativt brug af cellerne, og lang levetid.

Det er faktor 2 ift Powerwall 2's estimerede 47.500kr + 10.000kr 'eksternt udstyr'.

Ik' dumt?

- R

Forummets indlæg er redigeret af RobertJ Dec 14 '16
CanEl
CanEl Dec 14 '16

er det 4 stk celleblokke (á24v) fra en tesla du taler om der er forbundet 2S2P?

RobertJ
RobertJ Dec 14 '16

Det er rigtigt der er refereret til batteri moduler, fra en S60.
​Modulerne er 22.2V Nominel og ikke 24V, og er derfor ikke 100% kompatible med 48V udstyr.
​De fleste invertere der kan håndtere 48V batteripakker kan konfigeres til afladning ned til 40V, Hughes havde vidst success med 38V med Outbacks Radian, men da der skal afsættes lidt i top og bund til sikkerhed og levetid er det et ok kompromis.

Det resulterer selvfølgelig i 12S128P set systemmæssigt, forudsat S60 modulerne er 6S64P.

Kunne godt finde på at producere flere end bare et 'anlæg'.
​Det ser ikke fancy ud, men prisen kan ikke slås.

Forummets indlæg er redigeret af RobertJ Dec 15 '16
koden
koden Dec 15 '16
Citat fra webercarbmann

Robert. det lyder fornuftigt. 

Hvilken inverter har du fundet frem til. Den er godkendt i DK? 

Jeg tænker i samme baner men venter på at Tesla skal frigive en nyhed som jeg tror er en smart inverter:

“a smoothly integrated and beautiful solar-roof-with-battery product that just works.” 

Er meget spændt på dette produkt. 

-------------------------------------------------------------------------------

formoder at du tænker på det tag som MUSK vil producere?
Robert: Hvad er  CIS solceller for nogen?
vel stadig nogen man lægger oven på tagsten, eller kan de bruges som tag?
RobertJ
RobertJ Dec 15 '16

Og Tesla Roofing ser jo ud til at blive det helt hotte, for det er bare et flot solcelle tag. Specielt Skifer look-a-liken er i mine øjne meget vellykket.

Det eneste firmaet ikke har rykket ud med endnu er prisen. Og den er desværre - alt - afgørende for størstedelen af køberne.

Forventer ikke Powerwall'en kommer ned i pris før der er ordentlig gang i Gigafactory da efterspørgselen simpelthen er for stor. Se f.eks. Referal vinderne der ikke har fået deres powerwall 1 endnu.

Desuden, at bygge nye batterier fra brugte er god recycling!

Rammeløse CIS paneler virker også, den ligner ikke noget gammel kendt. Taget er strukturelt set et undertag, en membran og laget af solceller. Der findes en del in-roof monteringsløsninger.

http://www.vindogsol.dk/Graasten%20FV%20HDR1000.jpg

https:///...eller_d0c954806e.jpg

koden
koden Dec 15 '16

ja spændende at se priser..skal selv have nyt tag inden for de næste 10 år.

men prisen er jo som altid afgørende...i hvert fald noget af vejen.. :-)

CanEl
CanEl Dec 15 '16

hej robert

det ser godt ud

hvilken inverter har du tænkt dig, jeg formoder at det er en hybrid inverter? 

RobertJ
RobertJ Dec 15 '16

@Canel,

Har set på udvalget, det er ok.
​ - GoodWe gw hybrid modellerne  (5kW) håndtere det fint.

​ - Vivasol har noget HybridPower produkt i 3 varianter. Kan fint konfigureres til formålet. Deres model 2100 (10/15kW) er eneste 3 fase inverter jeg har fundet, kan levere 10kW til huset når der er strømudfald. Også en bonus der.

- Outback Radian 7048 (7kW) er en EU model af hvad Hughes bruger i sit mega project.

Der er to tre andre muligheder.

F.eks
​Retrofit af en strømtyv + batteri moduler mellem PV og eksisterende inverter.
GW2500-BP  Ser smart ud, og kan øge self-consumption markant. 2.5kW in/out.

- R

CanEl
CanEl Dec 18 '16

jeg har selv kigget på en 3 faset hybridinverter.

den er fra firmaet sunto i dk.  

link til spes. http://sunto.dk/hybrid-energy-10-0/ ;

den kan køre både on/off grid. 

mener at det er en sma variant, men er ikke sikker.

RobertJ
RobertJ Dec 20 '16

@Canel 
Ud fra specifikationen ser det ud til at være samme rebrandede produkt Sunto / Viva / Klimaenergi bruger til inverter / lader.

Kender ikke produktets oprindelse, desværre.