Loading...
dk

Artikel om tesla / Autoskadestuen på Electrek | Tesla Forum

webercarbmann
webercarbmann Aug 23 '16

Dårlig reklame!! Hvad har Tesla gang i?

https://electrek.co/2016/08/23/tesla-service-spinoff-denmark/#disqus_thread

FreePower
FreePower Aug 23 '16
Den sædvanlige arrogance er hvad de har gang. Tesla København er en joke. Dårlig ledelse.

Alle andre steder jeg har været med bilen (Tesla) får jeg sublim service.

KimT
KimT Aug 23 '16

Det er jo ikke nyt det her - det er bare blevet taget op i udlandet nu, hvor det forhåbentlig laver lidt mere ravage:

April : http://ekstrabladet.dk/...-konkurrence/6051900

Maj : http://jyllands-posten.dk/...-unfair-konkurrence/

webercarbmann
webercarbmann Aug 24 '16

Delvist for mig. Jeg kendte ikke historien om at de blev nægtet at købe reservedele. Kender toppen af teslas organisation mon til de danske problemer med service og reparationer?   

Kiefer
Kiefer Aug 24 '16

Det kan du nok roligt regne med de gør. Tesla er en meget topstyret virksomhed. Problemet er nok at toppen er en lille smule ligeglad og lader danskerne sejle lidt deres egen sø, da der jo ikke bliver solgt biler i DK for tiden. Og det er jo nok netop topstyringen der gør at der ikke sker ret meget. Havde de ikke været SÅ fokuseret på at det skal være Tesla ejede værksteder, havde de jo uden problemer kunne have lavet aftaler med nogle af de større uafhængige værksteder i DK, der nok hurtigt kunne have stablet en organisation på benene der kunne løfte opgave.

Da Tesla startede op i DK i 2012/2013 var der jo den gang planer om serviceværksteder i både KBH, Århus, Ålborg og Odense, men det er nok gået lidt i sig selv igen. 

Det er nok derfor DK organisationen har lov til at gå lidt under radaren ved Tesla.  Men mon ikke også at Tesla ser med lidt andre øjne på netop autoskadestuen end de ville gøre ved andre uafhængige værksteder. De ligger trods alt klods op af naboen ;-)

P85DK
P85DK Aug 24 '16

ret skal vel også være ret - der sker forbedringer og de arbejder stadig på at få alt løst. Hvis du ringer i dag, så kommer du igennem og får en i tale. Det har været et stort klagepunkt, som nu er løst. De siger at de arbejder på at udvide kapaciteten, men det er jo ikke bare lige at finde nye egnede lokaler.

Kiefer
Kiefer Aug 24 '16

Min hustru har i øjeblikket sin bil en tur forbi Crashpoint i Århus, de har så åbenbart lært af Tesla og leverer den samme service som Tesla tidligere har gjort ved ikke at tale telefonen...

/Martin

P85DK
P85DK Aug 24 '16

så nu hvor Tesla tager telefonen, så er det Teslas skyld at Crashpoint ikke tager telefonen? ha ha ;-)

 

lars67
lars67 Aug 24 '16

Min Tesla skal til autoskadestuen når karosseri dele kommer hjem - De nævnte selv 5 uger, og 2 er nu gået. Men nu bliver jeg lidt nervøs for om garantien ryger, da Autoskadestuen åbenbart ikke er et af Tesla godkendt værksted.
Så spørgsmålet er om den skal til Andersen & Martini i stedet, og Tesla har jeg ikke ikke forelagt dette, de er vel heller ikke helt objektive i denne sag, men sidder med den lange ende som jeg ser det.

Noget input?

Kiefer
Kiefer Aug 24 '16

Lars67: Her er der heldigvis nogle EU regler der træder i kraft. Så hvis Tesla mener garantien er røget, så er det en tur omkring EU. 

Der er frit valg af uafhængige værksteder i EU, det kan Tesla ikke komme uden om. Også derfor de har stillet servicemanualer til rådighed mod betaling til enkelte stater i USA og til hele EU.

P85DK: Ha ha, det er vist at overfortolke :)

/Martin

Forummets indlæg er redigeret af Kiefer Aug 24 '16
P85DK
P85DK Aug 24 '16

Det er vel lidt et spørgsmål om hvilken garanti der eventuelt måtte bortfalde. Hvis du får lavet pladearbejde, så vil garantien på batteri/drivlinje og almindelige dele ikke være påvirket. Hvis du bliver nødt til at lave en garantireklamation på det pladearbejde hvor du har haft andre til at arbejde på end Tesla godkendte værksteder, så vil Tesla nok udbede sig dokumentation på at arbejdet er udført i henhold til deres foreskrifter.

Du må jo lave en plus/minus liste over de steder du kan få udbredet skaden og på baggrund af den vælge om du vil gå med Teslas anbefaling vs et alternativ.

Det kan jo også have indvirkning på din gensalgsværdi, hvor en potentiel køber måske vil være mere tryg med at den er blevet lavet på et Tesla godkendt værksted. 

Kiefer
Kiefer Aug 24 '16

P85DK: Vi fik en gang at vide af vores forsikringsselskab, at man ikke behøvede at oplyse om skader til ny ejer hvis der ikke havde været en udbetaling af værditab på bilen fra forsikringen i forbindelse med en skade. At vi så valgte at gøre det alligevel er så noget helt andet. 

Men igen, Tesla kan ifølge gældende EU lovgivning ikke sige garantien på bilen ikke er dækket hvis bilen er lavet på et uafhængigt værksted. Det er så op til Tesla at bevise arbejdet ikke er gjort godt nok.

Selvfølgelig vil en reklamation af pladearbejdet udført af det uafhængige værksted jo selvfølgelig skulle gå til dem. Det samme gør sig jo gældende hvis du får lavet noget på et Tesla autoriseret værksted, så er det jo stadig pladeværkstedet der skal afholde garantien på pladearbejdet. Rent praktisk vil Tesla nok være mere behjælpelig med at hjælpe i en eventuel reklamation hvis det er et af deres værksteder der har fejlet. 

Tesla kan jo heller ikke forlange arbejdet er udført efter deres forskrifter hvis de ikke vil udlevere forskriterne...

/Martin

MartinPedersen
MartinPedersen Aug 24 '16

Hvad så med kulance?

lars67
lars67 Aug 24 '16

Jeg er nu heller ikke så nervøs mht. kvaliteten af pladearbejdet som vil blive udført, men som der er linket til i artiklerne er det op til 5 ugers ventetid på pladedele - hvorimod et godkendt værksted vil modtage meget hurtigt - a la 2-3 arbejdsdage.
Så nu bliver jeg en del af den konflikt og må pænt vente på Autoskadestuen får delene hjem, modsat at flytte til fx Andersen og Martini og får fikset hurtigt.
 

P85DK
P85DK Aug 24 '16

@Kiefer - siger dit forsikringsselskab det :-) Hvad siger din advokat med speciale i aftaleret? Tilbageholdelse af væsentlig information i en hver aftale af sælger overfor køber vil være relativt let for en advokat / FDM at køre noget hjem på. Så er det selvfølgelig et spørgsmål om hvad der er væsentlig, men nu er det sådan med en Tesla at der i nogle tilfælde også skal limes, og det er en del af sikkerhedsstrukturen i kabinen at det er foretaget korrekt. Men nu ved jeg ikke hvad Lars skal have lavet, og jeg siger hverken fra eller til om han skal vælge den ene eller anden, og selvfølgelig har Tesla en garantiforpligtigelse som de ikke kan løbe fra, det er bare så umådeligt tids- og ressourcekrævende at skulle kæmpe om sådan noget, også selvom man har ret :-)

Personligt ville jeg frabede mig at købe en brugt bil som ikke var lavet hos et godkendt Tesla værksted og jeg ville i forbindelse med en handel i købsaftalen (fra FDM) få sælger til fortælle hvorvidt den har været skadet. 

webercarbmann
webercarbmann Aug 24 '16

Så er der et direkte svar på artiklen fra Tesla på deres hjemmeside. Copy paste her:

 

Hos Tesla ønsker vi at fremskynde brugen af bæredygtig energi, herunder produktionen af højkvalitets-elbiler. Vi fremstiller selv mange af reservedelene og servicerer og vedligeholder det stadig større antal Teslaer på vejene. Samtidig arbejder vi hårdt på at holde trit med den stigende efterspørgsel på vores produkter. Vi ønsker at tilbyde den bedst mulige service overalt i verden, herunder i Danmark, hvor salget steg markant i slutningen af 2015.

Vi stræber efter at levere den højest mulige sikkerhed, det bedste design og at have den grønneste profil. Derfor er det vigtigt for os, at vores biler overholder alle regler, når vi yder service til vores kunder. For at give vores kunder den bedst mulige service, har vi indgået samarbejde med de bedste værksteder i hele Europa, som alle er blevet grundigt uddannet i at reparere og servicere vores biler. Da Tesla fortsat vokser, træner vi nye mekanikere hver uge, så der i dag er hundreder og snart tusindvis af værksteder rundt omkring i hele verden. Og vi arbejder også på at udvide vores netværk af værksteder i Danmark. Vi har for nylig tilføjet DAS Karroseri A/S og Andersen & Martini i København samt Crashpoint A/S i Århus til listen over autoriserede værksteder, og vi arbejder også på at finde gode partnere i Nordylland. Vi ønsker ikke på nogen måde at skabe forhindringer for, at uafhængige mekanikere kan få adgang til reservedele og teknisk information, så de kan servicere Teslas biler.

Reparationer af karrosseriet, som ikke bliver lavet i overensstemmelse med vores høje standarder, kan mindske sikkerheden i bilen. Kundens sikkerhed har vores største prioritet. Derfor anbefaler vi altid, at vores kunder bruger et autoriseret Tesla-værksted for at sikre, at der kun installeres originale Tesla-reservedele af korrekt uddannet personale. Vælger man et uautoriseret karrosseriværksted, kan man risikere at komme til at gå på kompromis med sikkerheden, hvis de ikke udfører reparationen med et fagligt stærkt personale og ud fra Teslas anbefalinger.

Et værksted kaldet Autoskadestuen A/S har indgivet klage over Tesla til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen. Tesla er uenig i anklagen og samarbejder med myndighederne om sagen. Vi har afgivet bemærkninger og stillet alle andre ønskede oplysninger til rådighed for myndighederne. Vi håber på at kunne afslutte sagen snart.

Det er vigtigt for os at understrege, at Tesla ikke har nogen intentioner om at begrænse uafhængige reparatørers salg af reservedele til tredjepartsreparatører. Faktisk sælger vi de fleste dele til tredjepartsreparatører, og adgang til information om teknik og reparationer er tilgængelig online for alle via service.teslamotors.com. Vi er i øjeblikket ved at udvide vores netværk over værksteder samt vores evne til at træne og godkende nye værksteder.

lars67
lars67 Aug 25 '16

P85DK >>
I mit tilfælde er det 2 paneler/kasseridele det skal skiftes. Bagdør og bagskærm, derefter lakeres. Bulen er ganske lille, men Autoskadestuen oplyste at de ikke kunne "hive" den ud da det vil kompromittere limningen, så begge paneler skulle skiftes.
 

KJL
KJL Aug 28 '16

Jeg var ude ved Kirstinehøj sidste uge. Bemærkede at halvdelen af de service concierges og advisors jeg kender er væk og erstattet af nye ansigter. Gad vide hvordan det hænger sammen med deres fokus på at forbedre tingene. I det mindste havde en del af de gamle en del forstand på bilerne. Det nuværende crew virker ikke meget vidende for at sige det mildt.

Pigen der sad ved skranken var egentlig sød nok, men var helt ny og grøn hvad angik stort set alt. Knægten der sad ved siden af med tattoveringer op af armen var en blanding af blank, umoden og direkte provokerende sådan som han bare sad og lavede ingenting mens han stirrede på undertegnede det meste af tiden. Det må sgu være fordi jeg er sådan en flot fyr! :D

Jabba
Jabba Sep 4 '16
Ja de er begyndt at tage telefonen ude på Kirstinehøj. Endda uden for mange ring. En kæmpe forbedring ift. blot et par måneder tilbage. Nu glæder jeg mig så bare til at se om de også har oppet deres faktiske service og reparationer på bilerne.
Nappedyret
Nappedyret Sep 5 '16

Jeg kan kunne stemme i omkring at servicen er ved at være hævet i niveau igen - Dejligt. Det eneste der nu mangler er information undervejs fra service concierges.

Var forbi Kirstinehøj for nogle reparationer på garantien og havde en rigtig god oplevelse. Jeg har ikke hørt om service fra andre bilmærker, hvor man får udleveret en federe(hurtigere) lånebil end man indleverer og får sin egen bil retur i rengjort(som i støvsuget kabine, nyvasket og med klargjorte hjul) og fuldt tanket(opladet) stand.

Havde desuden en lille reparation på grund af noget isolering, udført af Autoskadestuen, men den klarede de uden beregning, så da jeg fik opgørelsen lød den på 0,-.     

Forummets indlæg er redigeret af Nappedyret Sep 5 '16
Sider: 1 2 »