Øv hvor træls! Havde jeg vist det kunne du være kommet her, bor lige uden for Kolding, og har lademulighed og en extra seng.
Øv hvor træls! Havde jeg vist det kunne du være kommet her, bor lige uden for Kolding, og har lademulighed og en extra seng.
@christiandk Hehe ja måske. Jeg synes i hvert fald det var på tide der skete noget med den måde der bliver tænkt bil på, og det må man sige Tesla har gjort. Men det er ligeså meget hele idéen med at vi ikke skal spille russisk roulette med atmosfæren, ved at blive ved med at brænde dinojuice af. Jeg kan da godt se at der er mange der klager over at det ikke er ægte læder, problemer med information til kunder osv. Men hvis man kigger på idéen isoleret og ser det i et lidt større perspektiv så må man indrømme at Tesla, lige meget hvad der sker nu, har været en gamechanger for elbiler. Jeg synes det er vigtigt at vi bliver mere uafhængig af lande der har olie i undergrunden...
@storgaard cool du stiller strøm til rådighed
Præcis den grund er vigtigere end atmosfære og miljø. Hvis vi skal være helt ærlige er bilen jo nok ikke meget mere grøn pt. end en golf der kører 30 på en liter. Når vi får en batteriteknologi og mere vind og vandkraft kan man bedre bruge miljø argumentet, selvom uafhængigheden af olie vejer tungere, hvis du spørger mig.
Hvis man så udsendelsen om Elbiler på DR2 forleden aften, kan jeg sørme godt forstå Tesla er udfordret mht. produktion, levering, kundeservice m.m. Det er jo det de ved mindst om og i forhold til de store etablerede bilfirmaer må der her tillægges en god portion tålmodighed. Det burde de fleste der gerne vil eje denne bil da kunne forstå.
Samme oplevelse af Kastrup som Brian beskriver ovenfor. Vores bil var heller ikke helt poleret da vi fik den. Super service, det var som at få en ny bil igen!
Bilen er for fed, og kompenserer i mine øjne fuldt ud for manglende kommunikation, prisændringer, uklarheder ang. læder, 7 dages forudbetaling, 1 års ventetid, forsvundet HD til musiklager osv. osv. Det er deres første egenproducerede bil og de er i gang med at opbygge salgs-, service- og ladenetværk i hele verden og jeg synes de gør et forrygende job (især med bil-delen).
Efterskrift...Da baren på hotel Trinity i Fredericia lukkede, var det bedste værelse jeg kunne finde, min lune Tesla udenfor ! Man sover ikke godt i en Tesla. Henad morgenstunden var jeg klar med fuld opladning og lillebæltsbroen åbnet. Jeg benyttede chancen og kørte til fyn. Storebæltsbroen fortsat lukket. Fik morgen kaffen hos familie på fyn og kunne så herfra se på mit webcam i sommerhuset, at det var oversvømmet med stormfloden fra Isefjorden.Det lykkedes at komme over storebælt under en kortvarrig åbning henad eftermiddagen. Ved orkan sidevind kunne jeg mærke kold luft sive ind langs dørkanten - men det er vel ok. DMI's vandstandsrapport blev løbende opdateret på Teslaens store skærm
Nåede sommerhuset hen ad aftenen hvor min søn tog imod. Iført 4 lag affaldssække om benene og fæstnent med pakketape om lårene nåede vi ind i hovedhuset. Gæstehuset var helt oversvømmet. Globus skadesservice var klar til evakuering af huset og havde flyttefolk med Waders klar - men vi afventede. kl 21 nåede vandstanden +200cm i fjorden, 5 cm fra fundamentskanten, og hovedhuset overlevede
Broen over Roskilde fjord nu spærret - nu drømte jeg efterhånden om en Tesla som amfibiekøretøj. Det betød ekstra 50km omvej over Roskilde.
Teslaen klarede alle strabadser perfekt. Selv en 4-hjuls udskridning på en isglat parkeringsplads i Kolding rettede esp system selv op bedst muligt. Efter en tur i vaskehallen skinnede den flot igen og står klar til nye eventyr.
Hej.
Genialt, bare tænde for varmen, ikke noget med en bil der bliver kold i løbet af natten, desuden tror jeg det er de færreste sedan'er man sover godt i om natten. :-)
Var det sket i en benziner havde du nok frosset tæerne på et tidspunkt.
/Martin
En feature ved mobil app'en er at man kan blinke med forlygterne. Det blev ivrigt brugt til de 100 meter hav(e)gang iført affalsdssækkene og i næsten mørke. Bagagerummet var med varer, så jeg kunne ikke komme til der mht til overnatningen.
Når man nu alligevel handler elektronik i MediaMarkt i Citti i Flensburg, så koster det kun 5EUR for et "tankkort" til deres strømtank, derefter er der gratis strøm mens man handler:
http:///...rk-in-flensburg.html
/Martin
Okay, det var så min første uge med Miss T. Har aldrig før haft en helt ny bil, og noget af det første, mange har bemærket er "Ahh, den dufter af ny bil." Og så selvfølgelig forbløffelsen over bilen, og alt hvad den kan. Masser af "High fives", thumps-ups og begejstrede udbrud fra biltossede naboer og venner, og andre bilister i overhalingsbanen. Virkelig sjovt. Og så indimellem den stille eftertanke over, om det nu også er rigtigt at bruge så ufattelig mange penge på at komme fra punkt a til punkt b. Mit bedste argument er stadig, at olien slipper op, at vi inden for overskuelig fremtid bliver nødt til at finde en ny måde at lade os transportere rundt på, og at købet af en S er en måde at skubbe på den udvikling. Det kunne man også have gjort med en Nissan Leaf, men nu har vi altså taget det store spring.
Opladning, forbrug, acceleration og komfort har stort set været som forventet (efter at have læst rigtig mange anmeldelser og indlæg på fora). Bilen kører lydløst og accelerer helt forrygende. Nu har jeg prøvet en Performance for et par uger siden, og jeg må indrømme, at jeg ikke et øjeblik har fortrudt, at jeg sparede P´et væk. Ved en blindtest (hvad man selvfølgelig ikke skal forsøge sig med i en bil) ville jeg ikke kunne mærke forskel.
Opvarmningen af kabinen går virkelig kvikt, og det går let at forvarme den med app´en. Dog kniber det indimellem med forbindelsen, og man skal vente rigelig lang tid, før bilen vågner op.
Accelerationen er blevet testet, og der er for det meste ikke blevet kørt specielt pænt. Det har givet et gennemsnitsforbrug på omkring 280 Wh/km, hvilket er en smule under de 300 Wh/km, som FDM i deres test mente, at bilen ville forbruge i gennemsnit. Vores forbrug er ligesom FDMs målt på el-måleren og ikke på bilen selv. jeg vil stadig mene, at det gennemsnitlige forbrug vinter og sommer og med færre vilde accelerationer kommer til at ligge et pænt stykke under 300 kwh/km. Nok snarere i nærheden af 220-240. I dag kørte vi en langtur til Falster og retur, ca. 300 km, og vi havde omkring 50 km tilbage, da vi kom hjem. Det passede næsten med det forbrug, som "typical range" udmålte. Der blev kørt pænt (ca. 105-110 km/timen på motorvej med enkelte kvikke overhalinger), og vi havde godt med varme i sæder og i kabinen.
I næste uge skal vi et par dage til Holland, men det bliver desværre nok med den lille diesel-hørmer, da vi mangler en hurtig opladningsmulighed omkring Hamborg. Savner Chademo-adapteren og superchargerne.
Småtingene: Når kørelyset står på "auto" om dagen, slukker det for baglygterne og har kun positionslys i forlygterne. Det duer vist ikke til dansk lovgivning, så der må man sætte kørelyset til manuelt. Ved bakning lyser kun ét baklys, og jeg er ikke klar over, om det er meningen, eller om en pære er gået ud? Måske nogen herinde kan svare på det?
Hovedkonklusionen efter 900 km: De fleste superlativer kommer til at virke som flade klicheer til at beskrive denne bil. Jyder ville vist sige, at den ikke er helt ringe.