Loading...
dk

Den første uge i Model S | Tesla Forum

Kiefer
Kiefer Dec 27 '13

Hej.

"Småtingene: Når kørelyset står på "auto" om dagen, slukker det for baglygterne og har kun positionslys i forlygterne. Det duer vist ikke til dansk lovgivning"

Jo sådan er næsten alle nye biler indrettet i dag. det er fuldt lovligt.

/Martin

Bluecoffee
Bluecoffee Dec 27 '13

@Martin: Tak for det. Det er nok ved at være lovlig længe siden, jeg tog kørekort.

Raymond
Raymond Dec 27 '13

.. og selv om det er lovligt, så er det møjirriterende med de slukkede baglygter.

Bjarni
Bjarni Dec 27 '13

Min forrige bil havde også slukkede baglygter i dagslys. Det fik mig også til at tænke en del over om det var mindre sikkert.

Det er altid irriterende at få ændret sine vaner. Men egentlig er det unødvendigt med tændte baglygter i dagslys. Da det er dagslys kan bilen sagtens blive set bagfra. Så eneste forskel er at dem bagfra ikke visuelt kan se om den er tændt eller slukket. Det har dog ikke den store betydning da bilen bevæger sig væk fra den anden bilist. Det er noget andet fremad fordi man så bevæger sig hen mod dem der skal kunne se det. Så min konklusion efter at have kørt med det i 2 år er at det er ligegyldigt og ikke noget man skal bekymre sig om.

Holmp
Holmp Dec 27 '13

Her er jeg så dybt uenig Bjarni, jeg kører 200 km motorvej hver dag og i disse tider med regn og generelt dårlig sigt, vil jeg kalde det decideret farligt med slukkede baglygter på motorvejen hvor fartforskellen kan blive ret høj (40-50 km/t). Det skal dog siges at det er de færreste der kører "uden " lys, men har flere gange mødt biler uden lys i tåge på storebæltsbroen, det er ret ubehageligt. Omvendt findes der også den der kører med tågelys i regnvejr :-)

Bjarni
Bjarni Dec 27 '13
Man skal selvfølgelig tænde tågelygter i tåge. Uanset hvad. Og der skal ikke så meget til før bilen tænder nærlysene. Så mon ikke din bil alligevel ville tænde de lys i de situationer du beskriver? Du kan jo evt. teste det hvis du tør ;)
Min bil tænder i hvert fald lygterne næsten hele dagen fortiden.
supergaard
supergaard Feb 6 '14

Har nu haft min 85'er siden mandag og trods skyhøje forventninger har den overrasket virkelig positivt!

Har endda haft fornøjelsen af at tale med kundeservice to gange hvilket kun har bidraget til "forelskelsen". Kom igennem øjeblikkeligt til kompetente folk, hvilken fornøjelse!

Første gang var for at få hjælp til homelink pairing, det viste sig at de fjernbetjeninger jeg har fået til mine porte er ikke helt rigtigt homelink-kompatible, min portpusher har skaffet mig en der var på Teslas liste (som de fremsendte under samtalen på mail).

Anden gang var i går da jeg var et smut fra KBH til Sydfyn og ikke kunne få min mobile lader til at fungere i min vens CEE udtag. Gutten i røret var vildt tålmodig og hjælpsom og vi prøver nu at finde ud af om ikke min vens stik var lidt defekt på en af faserne, eller om det mon kan være UMC'en. At der er 320 km til Sydfyn og hjem igen viste sig at være nogenlunde det som bilen kan ved ca. 2 grader (kom afsted med 85% batteri), så meget af turen hjem foregik med 80-90 kmt/t ;)

Kiefer
Kiefer Feb 6 '14

Ja, her vil det nok være rart med en Supercharger ved Odense, evt. lige ved siden af en fastfood kæde :-)

/Martin

120281
120281 Feb 6 '14

Ja eller ved Nyborg (Fyn). Der er der Sunset, Burger King osv. og den anden side McD. Tit der jeg har stop på mine jyllandsture.

Kiefer
Kiefer Mar 26 '14

Hej.

Ved godt dette måske er en lidt gammel tråd, men kan konstatere at jeg har godt med fugt i min venstre baklygte, er det stadig et problen mange oplever?

Skal lige have kontaktet Tesla senere i aften med de par fejl jeg har opdaget i dag. (Fugt og 13A på lader)

/Martin

JF
JF Mar 26 '14

Jeg har også fugt i baglygterne. Allerede efter første gang bilen fik lidt regn, kunne det ses tydeligt. Har allerede aftalt at der bliver kigget på det ved næste besøg på Kirstinehøj.

LarsR
LarsR Mar 26 '14

Fugt i baglygterne og 13A kunne være værre. Jeg har fugt i baglygterne og 11A på laderen :-) 

Når det er sagt, så er det faktisk også de eneste problemer jeg har haft. 

Bluecoffee
Bluecoffee Mar 26 '14
Den har jeg også. I februar oplevede jeg faktisk fugt i alle lygteglas. Det var efter vores tur til Norge, hvor bilen var blevet fyldt rigeligt op med smeltet sne indendørs fra skistøvler. Jeg kontaktede Kirstinehøj om sagen, og de ville gerne have fotos af glassene først. Siden har jeg kun skimtet lidt fugt i den ene baglygte, og jeg er lidt i tvivl om, hvad jeg jeg skal gøre. Man kvier sig jo ved at hælde en liter vand ned i frunken for at provokere fejlen frem igen. Nogen gode ideer?
Kiefer
Kiefer Mar 26 '14

Jeg fik det efter bilens allersførste 2 timer ude i regnvejr...Tror de får et opkald fra konen i morgen i stedet for at jeg skriver til dem, det er hun klart bedre til at tage i telefonen end jeg er, eftersom hun er en del mere diplomatisk hvad angår reklamationer, end jeg nogensinde bliver ;-)

/Martin

PBP
PBP Mar 31 '14

Har nu nydt min P85+ i et par uger. Undervejs vist familie og venner hvad bilen kan præstere. Det udløser masser af smil og begejstring.

Dog har jeg siden bilen var ny bemærket, at den laver en gennemtrængende højfrekvens lyd, når man accelerer kraftigt. Det lyder nærmest som om luften går ud af en ballon. Har i andre lignende erfaringer, eller er det noget jeg skal bede Tesla kigge nærmere på?

homer
homer Mar 31 '14

Det er der en del af bilerne som har. Tesla's egen grå låne model s har det også. Min har ikke lyden. 

Der står en del om det på amr. forum.

Kiefer
Kiefer Mar 31 '14

Og så er der dæk og vindstøj. Ved godt at min familie og venner siger jeg vist er lidt sippet hvad det angår, men efter først at have kørt en tur i Teslaen og så direkte over i konens Mercedes ML er der en ret stor forskel på støj i kabinen. Jeg synes (min subjektive vurdering) at Teslaen larmer en hel del mere end hvad jeg har været vant til tidligere.

Jeg kan godt forstå ham der gik i gang med støjdæmpningsprojektet, kunne jeg også godt selv finde på hvis jeg havde evnerne til den slags. Tror jeg skal have fundet et firma der kan lave sådan noget.

Min laver også en meget højfrekvent lyd ved hurtig acceleration. Men eftersom jeg ikke gør det ret tit ;-) er det ikke det store problem, det er mere den konstante brummen af vind og dæk.

/Martin

homer
homer Mar 31 '14

Hvis vi er nok som kontakter Tesla dk, mon ikke de kan få strikket en officiel støjdæmpningspakke sammen? 

Al kørsel ved motorvejshastighed og op, larmer også efter min mening alt for meget.

Hookmaker
Hookmaker Mar 31 '14

2 ting herfra vedr dette: 

1. lav turbineagtig hvinelyd ved stærk acceleration - standard for elmotorerer, - det kan jeg sagtens leve med som kompensation for manglende V8 bulder...;-)

2. På min tur lørdag havde jeg frunken helt fyld op med rygsække med blødt materiale, det gav en meget kraftig reduktion af ved/lystøj fra forenden af bilen. Det bør derfor kunne forbedres.  

Kiefer
Kiefer Mar 31 '14

Mon det er fordi vi i Danmark bare generelt kører hurtigere i vores Teslaer end man gør andre steder:

I Norge kører de jo generelt en del langsommere, hollændere kører vist heller ikke så stærkt, mange biler og et lille land, og i USA kører man generelt om i Norge bare langsomt...

Mit dataopsamlingsgrundlag indtil videre er dog kun ca. 1000km motorvej med mellem 115 og 150km/t. Jeg har sat den gennemsnitlige hastighed ned i det daglige mellem Århus og Ålborg for at være sikker på at kunne komme hjem igen. Har ca. 50-80km tilbage på "Typical" når jeg når carporten efter en dags arbejde med 225km kørsel. Havde måske regnet med mere og så alligevel ikke, har budgetteret med et forbrug på ca. 250wh/k inden købet og det ser ud til at det holder meget godt, ligger mellem 235 og 280wh/km i det daglige. Har først fået VisibleTesla til at fungere i går, så nu skal jeg til at lave dataopsamling .-)

Har da også været lidt underholdende at se mine strømmålinger de sidste dage derhjemme i eltavlen NRGi har installeret intelligent el-måler så man kan følge sit forbrug, det ser noget højere ud end normal forbruget før Tesla, vi havde ca. et dagligt forbrug på 25kWh i døgnet inden vi  fik Teslaen nu, ligger det mellem 60 og 100kWh i døgnet.

Men jeg kan allerede nu se en besparelse på benzinregningen, har kørt ca. 1000 km med 250Wh/km, hvilket har givet en besparelse på 1000,-. Selvfølgelig har de første 300-400km så nok været nogen jeg ikke ville have haft kørt hvis jeg ikke havde haft el-bilen, men der er mange småture hvor der nu bliver brugt el-bil, hvor diesel-bilen holder stille.

På økonomien har den været en win/win indtil videre. Og kan jeg ikke leve med støjen i længden må jeg bare finde mine BOSE høretelefoner frem, men vil nok så en anelse dumt ud ;-)

Åh ja, en detalje jeg har lagt mærke til, man skal ikke sidde og pille næse mens man kører Tesla, folk kigger på en, har endda haft en der rullede vinduet ned og havde hele hovedet ude mens jeg kørte forbi.

/Martin

Sider: « 1 2 3 4 »